Permalänk
Medlem

Problem... stora!

hej!
Undrar ifall nån kan hjälpa mig med följande problem.

Skaffade en AMD 2400XP för att trimma min dator litegrand.
Enligt moderkortet så stödjer det AMD Duron samt XP 1900+ och högre frekvenser.

Efter att ha installerat och gjort allt färdigt, dvs kylpasta, fläns och kylfläkt (införskaffat samtidigt, för att vara på den säkra sidan).
Datorn startade snällt, och cpu:n visade 1800mhz!! vilket borde vara 2000.. Nåväl, det kunde jag väl leva med ett tag.
När Windows skulle börja laddas, så dog datorn totalt.

startade om , men då hände inget. Testa på nytt efter en stund,
men datorn var fortfarande stendöd.

Hmm, kanske cpu:n hade bränts?. Jovisst.. det var den.
Slängde in den gamla cpu:n med ny pasta o fläkt, men datorn var fortfarande lika död.

Kom tänka på nätagget, kanske säkringen hade gått. Men ack nej, hel och fin satt den där.

Så nu börjar man fundera på vad som kan vara galet!
Nån som vet, eller har ett svar på vad det kan vara för fel?.
Har testat allt jag kan komma på. T.om tagit ut alla kort, cpu osv, fläktarna skall starta ändå, när kablarna sitter i. Men Nej.. verkar inte gå någon ström fram till moderkortet..

Så snälla hjälp!!!!

tack på förhand!

Visa signatur

Ett piller om dagen håller doktorn borta...

Permalänk
Medlem

Re: Problem... stora!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ashgari
hej!
Undrar ifall nån kan hjälpa mig med följande problem.

Skaffade en AMD 2400XP för att trimma min dator litegrand.
Enligt moderkortet så stödjer det AMD Duron samt XP 1900+ och högre frekvenser.

Efter att ha installerat och gjort allt färdigt, dvs kylpasta, fläns och kylfläkt (införskaffat samtidigt, för att vara på den säkra sidan).
Datorn startade snällt, och cpu:n visade 1800mhz!! vilket borde vara 2000.. Nåväl, det kunde jag väl leva med ett tag.
När Windows skulle börja laddas, så dog datorn totalt.

startade om , men då hände inget. Testa på nytt efter en stund,
men datorn var fortfarande stendöd.

Hmm, kanske cpu:n hade bränts?. Jovisst.. det var den.
Slängde in den gamla cpu:n med ny pasta o fläkt, men datorn var fortfarande lika död.

Kom tänka på nätagget, kanske säkringen hade gått. Men ack nej, hel och fin satt den där.

Så nu börjar man fundera på vad som kan vara galet!
Nån som vet, eller har ett svar på vad det kan vara för fel?.
Har testat allt jag kan komma på. T.om tagit ut alla kort, cpu osv, fläktarna skall starta ändå, när kablarna sitter i. Men Nej.. verkar inte gå någon ström fram till moderkortet..

Så snälla hjälp!!!!

tack på förhand!

Kommer du in i bios ?? om inte, har du provat att nolla bios ??

Visa signatur

Intel Core 2 Quad 2.8 GHz• 6144 Mb Ram •2x 8800 GT 512(NYA)•OS HD 60GB SSD•1TB HD •Gigabyte GA-P35-DS4• Windows 7 64-bitars •Iphone 4 16GB• Desert CombatBattle Field 1942

Permalänk
Medlem

Tja!
problemet är att datorn inte ens reagerar när man trycker in startknappen..=( så, att komma in i bios är omöjligt ..
Skall testa o nolla det iaf, kan ju gå..

Visa signatur

Ett piller om dagen håller doktorn borta...

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att inte baksidan på mobot kom åt burkens plåt, kortslutning kanske.

Visa signatur

HP 500B MT E3400 @ 2.60Ghz 2.60Ghz 1Gb RAM 200GB HDD

Permalänk
Medlem

Ahh!.. det är nog inte helt omöjligt att så har skett.. visserligen lukta inte moderkortet bränt.. såg inget heller.. men jag är rädd för att det kan ha skett. =( turligt nog har jag min gamle trojänare som fungerar så länge.. och där sitter nu mitt Gforce 4 kort, o nätverks kortet oxå. fungerar som dem skall. 1200:an är hel den oxå som tur är såg inga brännmärken eller nåt annat. låter som om jag får skaffa nytt moderkort o cpu.. kan hoppas att garantin täcker lite iaf ;)...

Visa signatur

Ett piller om dagen håller doktorn borta...

Permalänk
Medlem

Låter som din cpu förstörde ditt mobo..

Permalänk
Medlem

hmm, köpte nytt kort idag.. men startar fortfarande inte..=(.
en lampa på kortet lyser dock, och system o cpu fläkten vill snurra igång,
men stannar omedelbart, dvs de rycker till men inget mer. De skall snurra även om cpu:n skulle vara trasig. lampan lyser dock fortfarande.. kan de vara nätagget som krånglar då?

Visa signatur

Ett piller om dagen håller doktorn borta...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ashgari
hmm, köpte nytt kort idag.. men startar fortfarande inte..=(.
en lampa på kortet lyser dock, och system o cpu fläkten vill snurra igång,
men stannar omedelbart, dvs de rycker till men inget mer. De skall snurra även om cpu:n skulle vara trasig. lampan lyser dock fortfarande.. kan de vara nätagget som krånglar då?

Kan mycket möjligt vara nätaggregatet, vad är det för nån?
Men prova med en ny.

Permalänk
Medlem

Nätagget orkar inte. Har haft samma problem Fast det var med ett Codegen 300w =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fresh Prince
Kan mycket möjligt vara nätaggregatet, vad är det för nån?
Men prova med en ny.

verkar vara ett 300W, är tillämpad till P4 o Amd.. har fungerat innan med 1200:an..

Får pröva med nytt o se..

Visa signatur

Ett piller om dagen håller doktorn borta...

Permalänk
Medlem

Hej igen! gjorde ett test idag (söndag) med min gamla burk.
tog ut cpu:n o körde igång.. datgrn startade nästan som vanligt, dvs hårddiskar o fläktar satte igång. Med andra ord borde det göra likadant med den nya datorn... så det kan vara nätagget som krånglat då? trots att inte säkringen har gått??.. Minns iof att nätagget vart väldigt varmt när den nya datorn dog ..

.

Visa signatur

Ett piller om dagen håller doktorn borta...

Permalänk
Medlem

hoppas du får koll på den. vart köpte du delarna?

Visa signatur

En värld utan möjligeter...

Permalänk
Medlem

Vad är det för moderkort?

Visa signatur

4800X2, 65w, NF570 SLI, Asus P
2x1024mb XMX6400CL5
Msi 8600GT @650@1700, Stockkyl.

Permalänk
Medlem

Hej! tackar för alla svar =). datorn funkar nu efter att ha bytt nätagg.
Nu har jag bara en liten fråga kvar, hur mycket värme tål en AMD 2400+ ?.
Min ligger på 59grader, ibland 60.. har satt att den skall stänga av datorn vid 65. Tycker det verkar lite högt, eller är det normalt??.

Fläkten fungerar, o de är kylpasta mellan flänsen och cpu:n..

Visa signatur

Ett piller om dagen håller doktorn borta...

Permalänk
Medlem

Den ska dö vid 85 grader. Och då menar jag stängas av, inte brinna
visst 60 låter lite högt (är det vilotemp eller arbetstemp?), vad har du för kylning? Något fel på monteringen kanske?

Visa signatur

2400+ tbred@1997 MHz AIXHB 0329 XPMW | 1.65V | 133MHz FSB | 15x multi | ASUS a7n8x-x | (2x)1x256 PC3200 TwinMos WinBond | ASUS fx5900 | WaterChill 3 block@7V | temp vila 38 stress 45 | Maxtor 120Gb 8Mb | SamSung SyncMaster 150MP | DELL 1800FP