KÖPRÅD: Bygga en ny dator eller uppgradera nuvarande?

Permalänk
Medlem

KÖPRÅD: Bygga en ny dator eller uppgradera nuvarande?

Halloj allesammans, jag har skaffat en ny 4k TV med 120hz och skulle även vilja uppgradera min dator eller bygga en ny så att det klarar av 4k. Jag vet dock inte om det är värt att bygga en helt ny och sedan sälja min nuvarande dator eller bara byta ut delarna jag har och sälja mina gamla delar.

Det här är väl datorn jag har tänkt. Första funderingen jag undrar över om det verkligen är värt att skaffa AM5 ännu, eller om man ska fortsätta köra med AM4 och välja R7 5800X3D istället.

Det här är då min nuvarande dator

Vore det mer värt att bara byta ut delarna till dessa?

Nu kan jag inte så mycket om själva delar osv men jag kan bygga ihop egna datorer, har gjort det några gånger nu. Men vet dock inte om det kommer ut nå nyare och vassare grejer eller hur långt fram i framtiden man är säker utan att behöva uppgradera osv.

Någon som har lite synpunkter? Själv föredrar jag AMD kort istället för nvidia så ett 7900 xtx kommer det bli oavsett. Vill dessutom inte punga ut 20k+ för ett 4090.

mvh

EDIT: Kom och tänka på att bygger jag en ny och säljer min nuvarande för kanske 6000kr (om den nu är värd dom pengarna) så kommer nya datorn max kosta 21 000kr

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att skaffa ett 7900XTX:
https://pc-builds.com/bottleneck-calculator/result/1fB1cU/3/g...

Du kan skaffa mer RAM och en större & snabbare SSD:

Din gamla SSD kommer dock lida lite när du sätter den på PCIE 3.0 platsen och halvera sin hastighet.
Valde ett 7900 XTX med 3x 8-pin ifall du vill överklocka det.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Jag tycker du resonerar rätt med en försäljning av nuvarande för att finansiera nästa bygge.

Beroende på ålder på dina grejer så får du 5-6 k, då blir det eg ca 3k mer för nya bygget (än om du skulle uppgradera enligt ovan förslag) och då har du ett mycket bättre paket

Permalänk
Medlem
Skrivet av denzeloto:

Jag tycker du resonerar rätt med en försäljning av nuvarande för att finansiera nästa bygge.

Beroende på ålder på dina grejer så får du 5-6 k, då blir det eg ca 3k mer för nya bygget (än om du skulle uppgradera enligt ovan förslag) och då har du ett mycket bättre paket

Jovisst, var något sådant jag tänkte. Mina grejor är väl snart ett år gammla. Tror du man skulle kunna få åtminstonde 6000kr för burken? Är medveten om att värde på elektronik sjunker väldigt snabbt. Min dator kostade cirka 13-14 tusen när den var nybyggd. Nu kostar det cirka 10-11 tusen att bygga likadan dator.

Permalänk
Skrivet av dwadw:

Jovisst, var något sådant jag tänkte. Mina grejor är väl snart ett år gammla. Tror du man skulle kunna få åtminstonde 6000kr för burken? Är medveten om att värde på elektronik sjunker väldigt snabbt. Min dator kostade cirka 13-14 tusen när den var nybyggd. Nu kostar det cirka 10-11 tusen att bygga likadan dator.

Det där med prissättning är svårt tycker jag. En riktlinje är väl ca 50% av vad det kostar nytt idag, så 5000-6000 är kanske inte orimligt.

Har du kvitto på sakerna så är ju det ett plus så klart.

Men vill du få iväg det snabbt så kanske närmare 5000.