Permalänk

låg fps med gtx 780 - för gammalt?

Hej
Har nyligen börjat spela wow classic och lagt märke till att jag ligger runt 50 fps som bäst och ofta lägre.

https://www.userbenchmark.com/UserRun/64410565 Det här är min dator, kan det vara fel på kortet eller ska jag byta ut det? Jag har testat överklocka det i afterburner och kommer upp i max 25 fps på 100% belastning i kombustor.

Permalänk
Medlem

Personligen så känner jag att det lite är en kombination av båda. Grafikkortet är den största boven här då 780 börjar bli rätt gammalt. Kolla så att det inte throttlar också.

Sen ska din processor klara av wow utan problem, dock så är wow rätt så cpu-bundet om jag inte minns fel, och 2600 har inte dom snabbaste kärnorna direkt. En Ryzen 3600 eller 5600 skulle vara ett rätt stort steg uppåt med skulle jag säga, tillsammans med ett begagnat grafikkort från någon nyare generation.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Sen ska din processor klara av wow utan problem, dock så är wow rätt så cpu-bundet om jag inte minns fel, och 2600 har inte dom snabbaste kärnorna direkt.

Första generationen Zen och Zen+ med WoW var ingen bra kombo (har själv kört). Ett av de spel där man såg de absolut största vinsterna med Zen 2 var just WoW, i vissa sammanhang med mycket spelare pratar vi 50%~ mer prestanda. Och då ska man ta i beaktande att med Zen 2, så kom man bara ikapp Intel och en 3700X presterar ungefär som stock 8700K/9900K i WoW. Vilket säger en hel del om hur dåligt första generationen presterade.

Det här gäller dock retail, vet inte direkt hur classic skalar. Men iom att dom har portat det gamla spelet in i den nyare versionen av motorn. Så borde det vara liknande prestandaskalning på CPU sidan.

Sen så är ju Kepler bedrövligt med DX12, så det hjälper väl inte heller antar jag.

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Personligen så känner jag att det lite är en kombination av båda. Grafikkortet är den största boven här då 780 börjar bli rätt gammalt. Kolla så att det inte throttlar också.

Sen ska din processor klara av wow utan problem, dock så är wow rätt så cpu-bundet om jag inte minns fel, och 2600 har inte dom snabbaste kärnorna direkt. En Ryzen 3600 eller 5600 skulle vara ett rätt stort steg uppåt med skulle jag säga, tillsammans med ett begagnat grafikkort från någon nyare generation.

Skrivet av Bizzro:

Första generationen Zen och Zen+ med WoW var ingen bra kombo (har själv kört). Ett av de spel där man såg de absolut största vinsterna med Zen 2 var just WoW, i vissa sammanhang med mycket spelare pratar vi 50%~ mer prestanda. Och då ska man ta i beaktande att med Zen 2, så kom man bara ikapp Intel och en 3700X presterar ungefär som stock 8700K/9900K i WoW. Vilket säger en hel del om hur dåligt första generationen presterade.

Det här gäller dock retail, vet inte direkt hur classic skalar. Men iom att dom har portat det gamla spelet in i den nyare versionen av motorn. Så borde det vara liknande prestandaskalning.

När jag kollar i aktivitetshanteraren ligger processorns belastning på runt 8 procent, beror det på att min processor har 12 trådar? Går det att tvinga spelet använda flera trådar om den bara använder en?

om en uppgradering är tvungen, finns det processorer som skulle klara av wow bra som passar am4 socket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etypdralban:

När jag kollar i aktivitetshanteraren ligger processorns belastning på runt 8 procent, beror det på att min processor har 12 trådar? Går det att tvinga spelet använda flera trådar om den bara använder en?

Ja, även om WoW har blivit bättre trådat så är fortfarande prestandan hos 1-2 trådar som begränsar.

Skrivet av Etypdralban:

om en uppgradering är tvungen, finns det processorer som skulle klara av wow bra som passar am4 socket?

Zen 3 över lag är en riktigt bra processor för WoW och en 5600/5600X har inga problem att mäta sig med 9900K/10900K. Sen 5800X3D i wow, ja du kan ju ta dig en titt själv https://www.youtube.com/watch?v=gOoB3dRcMtk

Man kan säga att spelet gillar L3 cache helt enkelt!

Oavsett så är det nog som sagt lite av en kombination av både CPU och GPU begränsning, även om vi pratar classic. Om jag var du skulle jag ta en titt på hur GPU användandet faktist ser ut i situationer där du får låg FPS. Sen är du ju lätt att variera belastningen på GPU genom att dra upp/ner inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etypdralban:

När jag kollar i aktivitetshanteraren ligger processorns belastning på runt 8 procent, beror det på att min processor har 12 trådar? Går det att tvinga spelet använda flera trådar om den bara använder en?

om en uppgradering är tvungen, finns det processorer som skulle klara av wow bra som passar am4 socket?

8% låter lite väl lite, tycker jag. Är du säker på att det är 8% när spelets fönster är aktivt och när du faktiskt spelar?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

8% låter lite väl lite, tycker jag. Är du säker på att det är 8% när spelets fönster är aktivt och när du faktiskt spelar?

Kommer upp i 10% men inte mer än så, har försökt att få igång directx 12 som ska möjliggöra att fler trådar används men mitt grafikkort är för gammalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etypdralban:

Kommer upp i 10% men inte mer än så, har försökt att få igång directx 12 som ska möjliggöra att fler trådar används men mitt grafikkort är för gammalt

Ah där har vi problemet. Kepler ska ju ha grundläggande DX12 stöd, men kanske inte duger för WoW och det behövs mer komplett stöd.

Du tappar en hel del på CPU sidan med DX11 i WOW. Inte ens 9900K kunde driva Legion/BFA med någorlunda stabila 60 innan DX12 patchen kom. Du skulle ju eventuellt kunna försöka rota fram något billigt beg RTX 580/1070 eller liknande. Alternativt RX 6600 om det ska va något nyare/kraftfullare nytt.

Då får du en GPU boost samt att du får DX12 stöd som nyare/bättre drivrutiner, vilket iaf borde hjälpa en bit på vägen med CPU prestandan också. Räcker det inte hela vägen så finns ju alltid alternativet att skaffa typ en R5 5600.