Grafikchefen Scott Herkelman lämnar AMD

Permalänk
Melding Plague

Grafikchefen Scott Herkelman lämnar AMD

Efter sju år på AMD och tre grafikkortslanseringar i ryggen lämnar den nuvarande Radeon-chefen det röda laget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant att se vad detta betyder för AMD Radeon.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Förs....ja vad ska detta betyda för AMD. Går han över till den dominanta konkurrenten istället månne.

Permalänk
Medlem

Säkert hade han fått ett bra erbjudande från Intel. Han pratar inte om detta öppet för att inte "friktioner" dem sista månaderna på sin nuvarande arbetsplats.

Permalänk
Medlem

Tre månaders uppsägningstid är lite udda. Är det till en konkurrent så brukar det vara längre än så (non-competes är inte lagliga i Californien, så de blir satta på "garden leave" där de får stanna hemma i ett år med full lön innan de får gå vidare). Får man kicken så får man lämna på dagen. Tre månader indikerar att han möjligen går till någon som AMD vill ha en god relation med. MS, kanske?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

På Techpowerup ryktas det Intel, verkar inte osannolikt om Intel menar allvar vilket jag tror dom gör med tanke på tillväxten inom AI och som till största delen körs på GPU. Jag skulle tro Intel går all in, trots besparingar på annat. Inte säkert att det gynnar gamers för det, kanske mest handlar om GPU för datacenters.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Tre månaders uppsägningstid är lite udda. Är det till en konkurrent så brukar det vara längre än så (non-competes är inte lagliga i Californien, så de blir satta på "garden leave" där de får stanna hemma i ett år med full lön innan de får gå vidare). Får man kicken så får man lämna på dagen. Tre månader indikerar att han möjligen går till någon som AMD vill ha en god relation med. MS, kanske?

Uppsägningstid och "karantäntid" är väl helt olika saker i ett kontrakt?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

5kr på att han lämnar för Microsoft

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

Tre månaders uppsägningstid är lite udda. Är det till en konkurrent så brukar det vara längre än så (non-competes är inte lagliga i Californien, så de blir satta på "garden leave" där de får stanna hemma i ett år med full lön innan de får gå vidare). Får man kicken så får man lämna på dagen. Tre månader indikerar att han möjligen går till någon som AMD vill ha en god relation med. MS, kanske?

Skrivet av Joppis:

Uppsägningstid och "karantäntid" är väl helt olika saker i ett kontrakt?

Jo exakt, det är ju olika saker. Men i det som framgår i nyheten här så säger han ju också att han lämnar vid slutet av året, inte att han börjar någon annanstans då. Han kan ju ha ett halvår eller så till innan han börjar hos annan arbetsgivare.

Permalänk

Jag tror inte han är så peppad på att lansera en mellanklasskrets som Navi 43. Kommer säkert ha bra pris/prestanda men inget som sticker ut i ens CV.

Permalänk
Medlem

Varför heter det förresten Radeon fortfarande? Eller Geforce för den delen? Borde det inte vara dags för nya produktnamn? Nu har de hållit fast vid dessa namn längre än Intel höll fast vid Pentium, vilket de gjorde löjligt länge. Det borde ju egentligen bara ha gällt för 80586-processorer. Är det inte att dumförklara sina kunder eftersom de verkar tro att vi inte ska förstå vad det handlar om för produkt annars?

Permalänk
Snusfri

Ska vara ansvarig för Samsungs nya satsning på egna grafikkort, dels för Exynos och även diskreta grafikkort för datorer.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag tror inte han är så peppad på att lansera en mellanklasskrets som Navi 43. Kommer säkert ha bra pris/prestanda men inget som sticker ut i ens CV.

Haha. Tror du ett sådant arbete skulle ge en negativ inverkan på ens CV? Tror knappast han skulle få problem att hitta arbete, oavsett vad de släpper för krets.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

5kr på att han lämnar för Microsoft

Taget

Jag tar swish
Nummer kommer när vi vet (om vi kommer ihåg den här tråden)

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Varför heter det förresten Radeon fortfarande? Eller Geforce för den delen? Borde det inte vara dags för nya produktnamn? Nu har de hållit fast vid dessa namn längre än Intel höll fast vid Pentium, vilket de gjorde löjligt länge. Det borde ju egentligen bara ha gällt för 80586-processorer. Är det inte att dumförklara sina kunder eftersom de verkar tro att vi inte ska förstå vad det handlar om för produkt annars?

Enkla svaret är "brand recognition". På samma sätt som Volvo har V:et, S:et och XC för deras modeller. Dumt att byta ut starka varumärken bara för att. Gör man det för ofta så faller tillslut tilltron från kund, det blir svårt att hålla koll på modeller, modellnamn osv.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Tre månaders uppsägningstid är lite udda. Är det till en konkurrent så brukar det vara längre än så (non-competes är inte lagliga i Californien, så de blir satta på "garden leave" där de får stanna hemma i ett år med full lön innan de får gå vidare). Får man kicken så får man lämna på dagen. Tre månader indikerar att han möjligen går till någon som AMD vill ha en god relation med. MS, kanske?

Nintendo Switch 2 , 4DS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Nintendo Switch 2 , 4DS?

VirtualBoy 2 4DS, i like it!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Jo exakt, det är ju olika saker. Men i det som framgår i nyheten här så säger han ju också att han lämnar vid slutet av året, inte att han börjar någon annanstans då. Han kan ju ha ett halvår eller så till innan han börjar hos annan arbetsgivare.

Jag ser det så här: Om Herkelman lämnar för att gå till en konkurrent så är AMDs fokus att han inte skall ta med sig någon information, och sedan se till att hans "garden leave" gör maximal nytta så att vad information han minns inte längre är akut. Om han nu lämnar med tre månaders varsel, tror jag inte att det är en konkurrent, utan någon irrelevant (VC, startup) eller någon de vill vara kompisar med (MS, Sony, någon stor PC-OEM).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Blir väl Intel tänker jag. Vilket är bra i så fall för det behövs en aktör till som är jämnstark med Nvidia om vi ska komma tillbaka till normala priset inom rimlig tid.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Enkla svaret är "brand recognition". På samma sätt som Volvo har V:et, S:et och XC för deras modeller. Dumt att byta ut starka varumärken bara för att. Gör man det för ofta så faller tillslut tilltron från kund, det blir svårt att hålla koll på modeller, modellnamn osv.

Då är det ju att dumförklara sina kunder. Nog måste folk vara smartare än så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Då är det ju att dumförklara sina kunder. Nog måste folk vara smartare än så?

Men vad skulle dom tjäna på att byta till nått nytt som folk måste lära sig?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Då är det ju att dumförklara sina kunder. Nog måste folk vara smartare än så?

Varför ska kunderna behöva lära sig stup i kvarten vad företagens produkter har för godtyckliga namn för tillfället? Det gör varken produkterna bättre eller billigare om de får nytt namn så ett namnbyte är totalt ointressant för kunderna. Visst finns det företag som tror att det ska gå bättre för dem om de byter namn, logga, slogan, eller produktnamn på sina produkter. Men det hjälper ju inte. Det är bokstavligen "same shit different name" i så fal. Så vad menar du att sidavva tilltag förbättrar för kunderna?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Robert Hallock gick ju till intel några månader efter han startade egen firma som gjorde bildelar (ngt sånt). Så skulle inte förvåna mig om detta blir samma typ av övergång.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Varför ska kunderna behöva lära sig stup i kvarten vad företagens produkter har för godtyckliga namn för tillfället? Det gör varken produkterna bättre eller billigare om de får nytt namn så ett namnbyte är totalt ointressant för kunderna. Visst finns det företag som tror att det ska gå bättre för dem om de byter namn, logga, slogan, eller produktnamn på sina produkter. Men det hjälper ju inte. Det är bokstavligen "same shit different name" i så fal. Så vad menar du att sidavva tilltag förbättrar för kunderna?

Det kanske bara är jag som bryr mig? Jag tycker bara att företagen kunde vara mer innovativa med namngivningen. Det skulle vara mer spännande då. Nu har vi tur om de byter basen för sifferbeteckningen var tionde år. När det kommer till NVidia är det t.o.m. mer sällan än så.

Permalänk
Medlem

...fast det verkar inte vara något problem för Intel. De ser ut att ha nya namn på sina grafikkort varje generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Taget

Jag tar swish
Nummer kommer när vi vet (om vi kommer ihåg den här tråden)

Vadhållning brukar väl beskattas hårt. Inte många kronor kvar på den 5:an efter det 😆

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Det kanske bara är jag som bryr mig? Jag tycker bara att företagen kunde vara mer innovativa med namngivningen. Det skulle vara mer spännande då. Nu har vi tur om de byter basen för sifferbeteckningen var tionde år. När det kommer till NVidia är det t.o.m. mer sällan än så.

Då är det rätt låg tröskel för att imponera på dig som kund? Jag tycker lägre pris och högre prestanda, helst på samma gång, är det enda som är spännande. Ett namnbyte eller en flashig förpackning etc etc gör ju varken att produkten blir billigare eller Presterar bättre. Troligen tvärt om då en del av priset nu måste gå till ett tänka kostnaden för den "innovativać reklambyrån som har hittat på nytt namn, designat förpackningen eller loggen eller vad det nu må vara. Det blir slöseri med tid och pengar på en sak som inte tillför ett dugg.

Som det är idag så tycker jag det är helt ok. Med vissa irriterande undantag för laptops och annat så är namnen utformade så att man vet vilken generation det är, samt vilken prestandaklass inom generationen produkten tillhör.

Om vi t ex säger att du inom en generation har AMD vinkelhake och AMD blodapelsin. Hur vet du då vilken som är bäst, billigast eller ens vilken kategori av produkt det handlar om?

Man skall icke laga det som ej är trasigt, och man skall icke flytta osten om man vill hålla råttan nöjd.

Med meningslösa namnbyten så gör man båda.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Självklart ska namnen inte anspela på något helt annat än grafikkort även om det är svårt att förstå vad Radeon eller Geforce har med grafikkort att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Självklart ska namnen inte anspela på något helt annat än grafikkort även om det är svårt att förstå vad Radeon eller Geforce har med grafikkort att göra.

Det är snarare lätt att förstå för att det varit så i urminnes tider. Det är det som kallas ett starkt varumärke. Enda anledningen att byta ut det skulle vara om det ger negativa associationer hos folk.

Om jag säger 240, som egentligen bara är en sifferserie, så tänker ju de flesta på en bilmodell från Volvo, t. Ex.

Men om t. Ex Nvidias grafikkort för konsumenter slutade heta GeForce och istället bytte namn till...Neutrino, Chain Saw, Monitorlife Eller vad som helst, så skulle det ju ta åratal innan folk begrep det.

Jag själv säger t ex international Rectifier fortfarande fast de är köpta av Infineon, just för att deras varumärke var otroligt starkt och liksom etsade sig fast i minnet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av THB:

Ska vara ansvarig för Samsungs nya satsning på egna grafikkort, dels för Exynos och även diskreta grafikkort för datorer.

Intressant om så är fallet faktiskt. Känns av någon anledning som att steget inte vore så långt heller. Det är ingen direkt konkurrent, med allt vad det innebär.

Skrivet av Niolator:

Det kanske bara är jag som bryr mig? Jag tycker bara att företagen kunde vara mer innovativa med namngivningen. Det skulle vara mer spännande då. Nu har vi tur om de byter basen för sifferbeteckningen var tionde år. När det kommer till NVidia är det t.o.m. mer sällan än så.

Känns som just RTX är något Nvidia trycker på hårdare för igenkänkänning än Geforce till och med. Och då har Geforce funnits med länge. Radeon tycker jag är lite obekvämt egentligen, får mig fortfarande mer att tänka på Radon, trots att jag haft många Radeon-kort genom åren.

Kan tycka att bägge företag bör klura lite på ett nytt namn någon gång ibland. Geforce fungerar även om det känns daterat. Men det gör ju även Ford.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...