Permalänk
Medlem

Vad tror vi om att spela upp 4k material med denna? Ej streaming 🙂

Permalänk
Medlem

Beror på mjukvaran och källan men det ser en del bra ut redan:

Citat:

BCM2712 supports HEVC 4K60 hardware decoding. It no longer supports H264 in hardware. This might sound odd but it removes the RPi4’s 1080p restriction on H264 decoding and the 4K H264 test media we have has played. The big increase in performance from the Quad-Core A76 chip means RPi5 can software decode AV1, H264, VC1, VP9, and more at 1080p with ease. In our testing with YouTube and inputstream.adaptive a surprising amount of 4K media also plays. Optimised (lower refresh-rate and bitrate) 4K30 VP9 is generally fine while more demanding 4K60 VP9 content is not possible; it will play but frames are being dropped.

Citat:

Raspberry Pi is no longer average hardware: RPi5 narrows the specification and performance gap against other on-paper better boards, and its software support is already excellent. For example: the all-new Videocore VII GPU already has fully conformant OpenGLES drivers ready to submit upstream. The kernel changes are ready to submit upstream.

https://libreelec.tv/2023/09/28/rpi5-support/

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nej, den har två stycken micro-HDMI

Hade hellre sett en fullstor och i så fall ett uttag på
Moderkortet för Micro eller tvärtom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Vad tror vi om att spela upp 4k material med denna? Ej streaming 🙂

Eftersom det inte är några problem att spela upp 4k 10bit HDR x265 på en Pi 4 så lär det gå utmärkt på denna också.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Beror på mjukvaran och källan men det ser en del bra ut redan:

https://libreelec.tv/2023/09/28/rpi5-support/

Bra och bra vet jag inte, det är väldigt ineffektivt att köra software decode. Känns verkligen dumsnålt att droppa det stödet.

Trevligt med PCIe men bara en lane 2.0 är också det väldigt snålt. NAS med 4xSATA-hatt faller ju helt bort t.ex. Varför man är så allergisk mot eMMC förstår jag inte riktigt heller.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Will it run crysi.... youtube 1080p? Without stuttering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Bra och bra vet jag inte, det är väldigt ineffektivt att köra software decode. Känns verkligen dumsnålt att droppa det stödet.

Skulle tro att det hade en relativt rationell anledning. Kodigänget som jag citerade nämner också att tack vare bättre cpu så fungerar software decode bra för h254 4k, samt 1080p av1, h264, och "and the ability to software-decode all 1080p streaming media improves the “it just works” usability of services like Amazon, Disney+, Netflix and YouTube" mha bättre cpu.

Edit. Så 27poke, ja, det låter det som, via mjukvara.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Skulle tro att det hade en relativt rationell anledning. Kodigänget som jag citerade nämner också att tack vare bättre cpu så fungerar software decode bra för h254 4k, samt 1080p av1, h264, och "and the ability to software-decode all 1080p streaming media improves the “it just works” usability of services like Amazon, Disney+, Netflix and YouTube" mha bättre cpu.

Edit. Så 27poke, ja, det låter det som, via mjukvara.

Jovisst, man kan bruteforce:a software decode med CPU-kraft men det är fortfarande en väldigt suboptimal lösning. Förutom att tar upp CPU-cykler så snackar vi ju också 10x strömförbrukningen eller något i den stilen. De flesta av oss kör ju hårdvaruavkodning på desktop också, även om CPU:n med råge kan avkoda i mjukvara.

Den "rationella" anledningen lär vara kostnadsbesparingar och det känns som sagt dumsnålt, speciellt när nästan alla andra nuvarande SBC:s stödjer 4K 60fps H264+H265+VP9. Jag menar du kan få en Le Potato för $30 som har det stödet.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Jovisst, man kan bruteforce:a software decode med CPU-kraft men det är fortfarande en väldigt suboptimal lösning. Förutom att tar upp CPU-cykler så snackar vi ju också 10x strömförbrukningen eller något i den stilen. De flesta av oss kör ju hårdvaruavkodning på desktop också, även om CPU:n med råge kan avkoda i mjukvara.

Den "rationella" anledningen lär vara kostnadsbesparingar och det känns som sagt dumsnålt, speciellt när nästan alla andra nuvarande SBC:s stödjer 4K 60fps H264+H265. Jag menar du kan få en Le Potato för $30 som har det stödet.

Well artikeln jag länkade, blogginlägget eller vad du vill kalla det, skrev att "it removes the RPi4’s 1080p restriction on H264 decoding" vilket insinuerar att den inte klarade 4k h264. Flexibilitet för strömmande tjänster och en target price point tog prioritet, kanske, hursomhelst skulle jag behöva se något test för att se vad rpi4 drar i h264 och vad rpi5 drar i h264, om vi måste tala h264.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Well artikeln jag länkade, blogginlägget eller vad du vill kalla det, skrev att "it removes the RPi4’s 1080p restriction on H264 decoding" vilket insinuerar att den inte klarade 4k h264. Flexibilitet för strömmande tjänster och en target price point tog prioritet, kanske, hursomhelst skulle jag behöva se något test för att se vad rpi4 drar i h264 och vad rpi5 drar i h264, om vi måste tala h264.

Ja, det är nog rimligt att de slängde ut *den lösning de hade i RPi4*, frågan är nog mer om det varit rimligt att ersätta den med något bättre.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Slutligen: Cortex A76 är ingen "speed-demon", men det är ändå den mikroarkitektur som tog Arm till samma prestanda per MHz som Zen2 / Skylake, så det är ett rejält steg upp från tidigare CPU som används

På PC (x86) sidan så var Pentium 4 den första att ta PC till 2GHz and beyond.
Antar att detta innebär att en Pi 5 nu är betydligt snabbare än en Pentium 4.
Både om man jämför klock för klock, som Pi 5 2.4GHz mot Pentium 4 no HT 2.4GHz eller mot en snabbare Pentium 4 3.2 eller 3.4GHz med HT (1C/2T).

Skrivet av Yoshman:

Edit: är det bara 1x PCIe 2.0 i RPi5? I så fall är Orange Pi 5 4x snabbare i peak-disk-speed då den har 2x PCIe 3.0.

Raspberry Pi 4 hade 1X PCIe 2.0
På Pi 4 Model B användes den till att ansluta det USB chip som hanterade de två USB 3 portarna.

Så Raspberry Pi 4 Model B hade någon special länk (minns inte vad den hette) för att ansluta sin 1Gbps Ethernet
1X PCIe 2.0 för att ansluta USB 3
USB 2.0 länk native SoC (tror det var 1st länk som splittas med USB 2 port hubb)
GPIO anslutna till SoC

På CM4 (Compute Module 4) så hade PCIe ingen förutbestämd funktion, utan det berodde på vilket carrier board som användes.
USB 2.0 och 1st Gbps Ethernet kunde CM4 carrier boards använda de som fanns på CM4.

På Raspberry Pi 5 har de ett RP1 chip som är som en slags sydbrygga

Citat:

RP1 is our I/O controller for Raspberry Pi 5, designed by the same team at Raspberry Pi that delivered the RP2040 microcontroller, and implemented, like RP2040, on TSMC’s mature 40LP process. It provides two USB 3.0 and two USB 2.0 interfaces; a Gigabit Ethernet controller; two four-lane MIPI transceivers for camera and display; analogue video output; 3.3V general-purpose I/O (GPIO); and the usual collection of GPIO-multiplexed low-speed interfaces (UART, SPI, I2C, I2S, and PWM). A four-lane PCI Express 2.0 interface provides a 16Gb/s link back to BCM2712.

Så om jag förstod det rätt så kommer denna 1X PCIe 2.0 länk från RP1.
Men att det sen finns en 4X PCIe 2.0 länk mellan SoC och RP1.
Så du har bara 1X exponerat, resten används för annan IO som USB, Ethernet och GPIO.
Men tekniskt sett så har Pi 5 SoC 4X PCIe 2.0.

Så om/när det kommer Compute Module 5 så är det troligtvis mera fritt fram för tillverkare att använda dessa 4X PCIe 2.0 hur de vill.
Även om 1Gbps Ethernet inte har någon separat dedikerad länk längre,
så borde det göra stor skillnad för flexibiliteten att skapa carrier boards med 4X PCIe 2.0 istället för 1X PCIe 2.0 som för nuvarande CM4.

Dessutom är det tydligen möjligt att konfigurera Raspberri Pi 5 att köra PCIe 3.0 istället för 2.0 men att det inte officiellt stöds (ännu?).
Lite som överklockning. När tillverkare inte garanterar att du kan överklocka si och så långt, men att det ända kan fungera i praktiken.

Permalänk
Medlem

Kan det vara värt att skaffa denna och byta ut min slöa tråkiga Pi 3 för Home Assistant? eller köra på någon mini-pc ist?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Well artikeln jag länkade, blogginlägget eller vad du vill kalla det, skrev att "it removes the RPi4’s 1080p restriction on H264 decoding" vilket insinuerar att den inte klarade 4k h264. Flexibilitet för strömmande tjänster och en target price point tog prioritet, kanske, hursomhelst skulle jag behöva se något test för att se vad rpi4 drar i h264 och vad rpi5 drar i h264, om vi måste tala h264.

Pi4 har bara hårdvaruavkodning upp till 1080p så det är ju rejält utdaterat ja. Att blanda hårdvaru- och mjukvaruavkodning (hw för 1080p och sw för 4k) kan jag tänka mig kan bli problematiskt så att man skippar det stödet kan jag förstå, men att inte uppdatera till stöd för 4K60 H264/H265/VP9 är för mig obegripligt.

Det går ju alltid att inaktivera om man skulle stöta på kompatibilitetsproblem så det argumentet känns väldigt lamt och snarast ursäktande. Om det enbart är en kostnadsbesparingsåtgärd frågar jag mig hur många kronor per enhet det faktiskt blir. Känns mer som corner cutting.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag hade lite grann hoppats på att Raspberry Pi 5 skulle ha någon slags integration med RP2040 så att man kunde göra "hard realtime"-saker på den. De kunde väl fått in en RP2040 i den där sydbryggan om det ändå är deras egna ASICs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Pi4 har bara hårdvaruavkodning upp till 1080p så det är ju rejält utdaterat ja. Att blanda hårdvaru- och mjukvaruavkodning (hw för 1080p och sw för 4k) kan jag tänka mig kan bli problematiskt så att man skippar det stödet kan jag förstå, men att inte uppdatera till stöd för 4K60 H264/H265/VP9 är för mig obegripligt.

Det går ju alltid att inaktivera om man skulle stöta på kompatibilitetsproblem så det argumentet känns väldigt lamt och snarast ursäktande. Om det enbart är en kostnadsbesparingsåtgärd frågar jag mig hur många kronor per enhet det faktiskt blir. Känns mer som corner cutting.

Om du skriver till tillverkaren och frågar så kanske du får ett svar, mail eller deras hemsidas forum eller reddit. Det känns lite konstigt att här sitta och låta lite bitter över nåt som just släppts när vi inte vet varför och det uppenbarligen inte duger att försöka resonera sig fram till något halvrimligt. Det vore faktiskt lite intressant att höra ett ev svar.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Pi4 har bara hårdvaruavkodning upp till 1080p så det är ju rejält utdaterat ja. Att blanda hårdvaru- och mjukvaruavkodning (hw för 1080p och sw för 4k) kan jag tänka mig kan bli problematiskt så att man skippar det stödet kan jag förstå, men att inte uppdatera till stöd för 4K60 H264/H265/VP9 är för mig obegripligt.

Det går ju alltid att inaktivera om man skulle stöta på kompatibilitetsproblem så det argumentet känns väldigt lamt och snarast ursäktande.

Det är väl en prioritetsfråga.
Raspberry Pi foundation ansåg väl att Raspberry Pi inte primärt är en media PC, samtidigt som som högre generell prestanda än tidigare generationer tillåter funktioner via mjukvarulösningar.

Första generationens Raspberry Pi hade rätt kass prestanda. Så där krävdes någon hårdvaruavkodning av video om Pi skulle vara mer duglig som HTPC än en dator med Socket 7 Pentium.

Dessutom var Raspberri nya på marknaden och hade inget att falla tillbaka på.
De behövde något för att locka till sig fler köpare så de kunde sälja tillräckliga volymer att företaget kunde överleva tillräckligt länge för att släppa en generation 2.

Jag säger inte att jag har något emot hårdvaru decoder/encoder lösningar.
Men jag kan förstå att det kan ha fått lägre prioritet om mjukvarulösningar nu kan fungera tillräckligt bra att de flesta inte märker någon skillnad. Samt att företaget är i en annan position när de är etablerade på marknaden och också har många företagskunder.
Samt att försöka prispressa i en galen marknad när allt™ blivit dyrare.

Du har en poäng i att hårdvaruaccelerering har/kan ha fördelar.
Men kan förstå att det hamnade längre ner på prioriteringslistan jämfört med när första generationen lanserades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Cortex A77 är snabbare utan att dra speciellt mycket mer, Cortex A78 är rätt likvärdig med A77 fast drar mindre. Så en A78 hade varit både snabbare och effektivare.

Men är en kostnadsfråga + RPi-foundation valde TSMC 16 nm för att pressa kostanden ännu mer. RK3588 (sitter bl.a. i Orange Pi 5) är rejält mycket effektivare trots samma Cortex A76 CPU (+ att den också har 4 st Cortex A55) vid samma peak frekvens, det tack vare att den använder Samsungs 8 nm process (detta enligt denna video länkad i tråden).

För egen del känns det ändå trevligt med lite olika alternativ. Man kan köra Orange Pi 5 Plus som är något dyrare, men den har bättre MT CPU-kraft, 2 st 2x PCIe 3.0 slottar, 2 st 2,5 GB/s Ethernet och är mer energieffektiv medan RPi5 är billigare och lär få bättre support för vissa typer av projekt.

Använder primärt SBC i fall där I/O-headern är en viktig komponent. Där är definitivt Rockchip numera ett fullgott alternativ till Raspberry, Orange Pi 5 har även fått CAN-stöd (kräver en "hat" alt. USB-dongel för RPi4, får se om det finns med i RPi5).

Håller med flera här om att SD-kort inte fungerar för "production use". Trevligt att se M.2 stöd (samt USB3 stöd) för diskar, men trist att den hat dykt upp så här långt bara stödjer 2230/2242 storlek då dessa typiskt är dyrare och betydligt svårare att hitta jämfört med 2280.

Så även på disk-sidan har Orange Pi 5 Plus en fördel, den stödjer 2280 "out-of-the-box" (den stödjer även eMMC upp till 256 GB och det kostar väldigt lite att köpa till) + den också har dubbla bandbredd mot disken (och det går att använda hastigheten, håller precis på med utvärdering av Orange Pi 5 Plus där vi kör med M2 disk).

Slutligen: Cortex A76 är ingen "speed-demon", men det är ändå den mikroarkitektur som tog Arm till samma prestanda per MHz som Zen2 / Skylake, så det är ett rejält steg upp från tidigare CPU som används

Edit: är det bara 1x PCIe 2.0 i RPi5? I så fall är Orange Pi 5 4x snabbare i peak-disk-speed då den har 2x PCIe 3.0.

Jo jag hade nog tänkt mig A78 även om A77 hade dugt bra med. Skulle nog välja Orange Pi 5 med om det inte skulle bli en väldigt låg prislapp på Rpi5.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Att man inte dragit på med stöd för upp till 4K60 H264/H265/VP9 beror troligen på att det vanligaste är max 4k30, jag har ett antal tusen 4k-filer men inte nån i 4k60.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad det är för fel på micro-HDMI istället för HDMI, eller hur menade du? Micro-HDMI är en lite udda kontakt så att man har ju inte nödvändigtvis kabel tillgängligt om man inte preppat.

Fördelen sett till konstruktionen är förstås att det är en mycket mindre kontakt, och de har klämt in 2st, så det är ju trevligt om man har nytta av det.

Om det hade fått plats så kunde en kompromiss vara att ha 1st fullstor HDMI och en Micro-HDMI.
Borde vara många som bara kör Raspberry Pi med endast en display (eller ingen alls).
Tror det är långt ifrån alla som använder 2 skärmar per Pi.

För de som bara behöver en display kan de använda den fullstora.
För de som behöver 2 displayer får de fortfarande använda Micro-HDMI för den andra skärmen.

Men kanske inte hade fått platts det heller.
Samt att de kanske tycker det ser fult ut att blanda olika kontakter om de istället kan använda Micro för båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 27poke:

Will it run crysi.... youtube 1080p? Without stuttering?

Den spelade YouTube i 1080p utan tappade bildrutor i Explaning Computer's test, i alla fall.

Skrivet av trudelutt:

Jag hade lite grann hoppats på att Raspberry Pi 5 skulle ha någon slags integration med RP2040 så att man kunde göra "hard realtime"-saker på den. De kunde väl fått in en RP2040 i den där sydbryggan om det ändå är deras egna ASICs?

Enligt Jeff Geerling så skulle den innehålla "a close relative to the RP2040." vad nu det betyder.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det är väl en prioritetsfråga.
Raspberry Pi foundation ansåg väl att Raspberry Pi inte primärt är en media PC, samtidigt som som högre generell prestanda än tidigare generationer tillåter funktioner via mjukvarulösningar.

Första generationens Raspberry Pi hade rätt kass prestanda. Så där krävdes någon hårdvaruavkodning av video om Pi skulle vara mer duglig som HTPC än en dator med Socket 7 Pentium.

Dessutom var Raspberri nya på marknaden och hade inget att falla tillbaka på.
De behövde något för att locka till sig fler köpare så de kunde sälja tillräckliga volymer att företaget kunde överleva tillräckligt länge för att släppa en generation 2.

Jag säger inte att jag har något emot hårdvaru decoder/encoder lösningar.
Men jag kan förstå att det kan ha fått lägre prioritet om mjukvarulösningar nu kan fungera tillräckligt bra att de flesta inte märker någon skillnad. Samt att företaget är i en annan position när de är etablerade på marknaden och också har många företagskunder.
Samt att försöka prispressa i en galen marknad när allt™ blivit dyrare.

Du har en poäng i att hårdvaruaccelerering har/kan ha fördelar.
Men kan förstå att det hamnade längre ner på prioriteringslistan jämfört med när första generationen lanserades.

Jovisst, jag håller med dig men jag ifrågasätter hur rimlig den nedprioriteringen är. Man prioriterar t.ex. att ha kvar dubbla HDMI-utgångar med stöd för 4k60 och HDR, men det ska inte gå att avkoda media ..? När alla andra har det, även i betydligt lägre prisklasser, känns det väldigt märkligt.

Skrivet av MatteN:

Att man inte dragit på med stöd för upp till 4K60 H264/H265/VP9 beror troligen på att det vanligaste är max 4k30, jag har ett antal tusen 4k-filer men inte nån i 4k60.

Det finns alltså ingen hårdvaruavkodning för för annat än H265 öht., oavsett FPS. Att 4k60 blivit standarden beror väl troligen på att det inte innebär någon besparing att "bara" ha stöd för 4k30 gissar jag.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag hade hoppats på ännu starkare ARM kärnor, men då kan den drar mer i effekt. Inte helt övertygad även om det är kul med en ny pi

Hela poängen med RPi är ju att hålla nere kostnaden, så gammal process vilket leder till äldre designer på kärnan. För det som jag gjorde med min så räckte RPi 3 bra, och det är fyra gamla A53. A76 är ett rätt stort skutt jämför med den. Som Yoshman skriver så finns det ju andra alternativ om man vill ha mer prestanda.

Skrivet av Yoshman:

Håller med flera här om att SD-kort inte fungerar för "production use". Trevligt att se M.2 stöd (samt USB3 stöd) för diskar, men trist att den hat dykt upp så här långt bara stödjer 2230/2242 storlek då dessa typiskt är dyrare och betydligt svårare att hitta jämfört med 2280.

Ett tips kan vara att söka på "Steam Deck M.2". Steam Deck kör med 2230, nämligen, och det finns en del sådana diskar. Amazon.se hade 9 på första söksidan.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Enligt Jeff Geerling så skulle den innehålla "a close relative to the RP2040." vad nu det betyder.

https://www.raspberrypi.com/news/introducing-raspberry-pi-5/#...

Där fanns lite mer info i ett foruminlägg från någon som jag antar jobbar på Raspberry Pi eller iaf verkar extremt väl insatt. Jag fattar inte så mycket eftersom jag inte lekt något med RP2040, men det låter lovande iaf!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mpat:

Hela poängen med RPi är ju att hålla nere kostnaden, så gammal process vilket leder till äldre designer på kärnan. För det som jag gjorde med min så räckte RPi 3 bra, och det är fyra gamla A53. A76 är ett rätt stort skutt jämför med den. Som Yoshman skriver så finns det ju andra alternativ om man vill ha mer prestanda.

Ett tips kan vara att söka på "Steam Deck M.2". Steam Deck kör med 2230, nämligen, och det finns en del sådana diskar. Amazon.se hade 9 på första söksidan.

Kom in på Orange Pi spåret p.g.a. att det var helt hopplöst att få tag i RPi4 under lång tid. Kör för tillfället OPi4 med integrerad eMMC (som till skillnad från SD-kort har fungerat perfekt i ett gäng kort trots hyfsad disk I/O frekvens) där en lång rad I/O-funktioner från I/O-headern används. Har fungerat långt över förväntan (i.e. bättre än med RPi4 som vi startade med men fick lägga p.g.a. att de inte gick att köpa fler).

Började titta på Orange Pi 5B, den har begränsningen att man måste köra med M.2 2230. Är ju inte så att de inte går att köpa, men är man ute efter låg pris men ändå vill ha i alla fall 1 TB SSD så är 2230 så pass mycket dyrare att Orange Pi 5 Plus (som stödjer 2280 + att den också har 2 st 2,5 Gbit/s Ethernet!) får ett lägre totalpris.

Nu får vi vi se med RPi5 + hat + M.2 disk, men misstänker att det även där kommer sluta med att Orange Pi 5 Plus kommer vara billigare (ovanpå det har den snabbare I/O och lite bättre MT CPU prestanda + snabbare GPU om man bryr sig om den, har själv enbart kört headless ihop med Ubuntu server 22.04).

Lär ändå finnas nischer där RPi5 kommer få bättre community support än OPi5, men känns lite som RPi5 är omkört om huvudmålet är "server-style" use-case och/eller om man har lite högre krav på I/O-delen. OPi5:an behöver även den aktiv kylning om man lastar CPU-delen hårt, men den verkar klara sig med 15 W totaleffekt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Förbokade en, undra om dem kommer ha problem att leverera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Vad tror vi om att spela upp 4k material med denna? Ej streaming 🙂

Du har även ndroid för 4k. Men en rpi har mera tillgänglig mjukvara, O det ör nog det bättre alternativet nu mera

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Vad tror vi om att spela upp 4k material med denna? Ej streaming 🙂

Om det är det primära användningsområdet så skulle jag verkligen välja något som har stöd för hårdvaruavkodning istället (om inte hela ditt bibliotek är och kommer förbli 100% H265).

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Har velat ha en Pie i flera år men har inte kommit på något användningsområde än:(

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Oroväckande att den har en power-knapp... Hoppas man kan konfigurera den att starta automatiskt när den får ström?

Behövs inte, den startar som standard vid inpluggning som de alltid gjort.

Den är inte heller bara en knapp de satt dit på reset-pin, utan kan användas för nedstängningskommando.

Skrivet av Findecanor:

Den spelade YouTube i 1080p utan tappade bildrutor i Explaning Computer's test, i alla fall.

Enligt Jeff Geerling så skulle den innehålla "a close relative to the RP2040." vad nu det betyder.

Kontrollchippet är en tidigare variant av de som sitter på Picon.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Hade gärna sett eMMC eller M2 för att slippa risken med att skriva sönder sd-kortet.
Men man kan inte få allt

eMMC är ju ett sämre val på minst två viktiga punkter.
1, eMMC är den sista "kategorin" som får sina flashchip.
Dvs flashcip tillverkas och sedan säljs dom i snabb testade batchar.
Dom snabbaste mest felfria chippen går till snabbaste M.2, sen till slöare M.2, SATA enheter, usb minnen, sd kort, och sist eMMC som får den sämsta billigaste skiten som blir över.

2, Dom är fastlödda och därmed ett mycket sämre val än tex sd kort då sd kort går att byta ut på 3sekunder!

Kan bara hålla med andra om att micro hdmi gör att jag aldrig kommer att äga en pi 5!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!