Permalänk

SSD och IO Speed

Jag är i färd med att montera en ny dator huvudsakligen för dataläsning. För att optimera detta avser jag att inkludera höghastighets-SSD-enheter med en läsning hastighet på minst 3500 MB/s. Min fråga rör valet av moderkort (och eventuellt IO-kort) som kan utnyttja dessa SSD-enheters maximala hastighetskapacitet fullt ut.

Jag avser att installera åtminstone ett par av dessa höghastighets-SSD-enheter och använda deras fulla bandbredd samtidigt. Mer specifikt planerar jag att läsa data från fyra SSD-enheter med hastigheter på 3500 MB/s eller högre, beroende på de specifika SSD-modellerna.

Jag är osäker på om en IO-kort såsom "Asus Hyper M.2 X16" är utrustad för att hantera denna uppgift effektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PushItToTheLimit:

Jag är i färd med att montera en ny dator huvudsakligen för dataläsning. För att optimera detta avser jag att inkludera höghastighets-SSD-enheter med en läsning hastighet på minst 3500 MB/s. Min fråga rör valet av moderkort (och eventuellt IO-kort) som kan utnyttja dessa SSD-enheters maximala hastighetskapacitet fullt ut.

Jag avser att installera åtminstone ett par av dessa höghastighets-SSD-enheter och använda deras fulla bandbredd samtidigt. Mer specifikt planerar jag att läsa data från fyra SSD-enheter med hastigheter på 3500 MB/s eller högre, beroende på de specifika SSD-modellerna.

Jag är osäker på om en IO-kort såsom "Asus Hyper M.2 X16" är utrustad för att hantera denna uppgift effektivt.

Det är rätt simpel matte för att räkna det,
Kortet du nämnt kör PCIe 3.0 och kan använda en hel X16 slot, vilket ger totalt 128Gbit/s eller 16 GByte/s
Det räcker för dina krav. De snabbaste diskarna på PCIe 3.0 ligger på 3500MB/s så vill du ha snabbare än så är det PCIe 4.0 som gäller.

Vill du använda slottar direkt på moderkortet får du helt enkelt kolla vilken PCIe generation det är och hur många PCIe-banor som används. På wikipedia har du en tabell för varje PCIe-gen och antal banor samt vilken hastighet kombon ger, https://sv.wikipedia.org/wiki/PCI_Express

Permalänk
Medlem

Vad är det för data och i vilken q-depth?
Är det mängder av små data så tror jag fortfarande att optane-diskarna är i topp.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P