bästa sätt att förvara bilder?

Permalänk
Medlem

För absolut bästa säkerhet hade jag rekommenderat dubbla NAS, en klassisk, samt en windows-baserad, båda med samma mängd lagring. Sedan kör du backup mot den klassiska nasen, denna syncar sig till windows, och kör backblaze på windows-maskinen.
Backblaze på Windows kostar 700 per år (har jag för mig) och har ingen datagräns

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag har ~650GB med bilder och annat viktigt som jag kör backup på till Backblaze B2, det kostar mig ca 45 kr/mån ($0.005 per GB). Det är då en ren backuptjänst, så det är billigt att lagra data men kostar extra ($0.001 per GB) för att ladda ner data igen.

Men visst, har man flera TB man vill ta backup på så börjar det bli rätt dyrt även med en sån tjänst, så då kanske det börjar bli värt att investera i någon egen lösning istället. Men det är inte alltid så enkelt att hitta något bra ställe att placera hårdvaran utanför sitt eget hem.

Skulle nog vara familj då eller liknande. Samma byggnad nej nej även om kassakåpet klarar si och så många grader.
Ingen autosynk tack om du inte har en backup vid sidan av. Vet inte vad best praktis är på dem. Azure har 90 dagar delete garanti. Men har du somnat in eller ligger intensiven så är 90dagar inget.
Desutom om man gör återkommande projekt så kan det ta nästan 2år innan man inser att en anteckning är borta.
På två till fem år kan diskarna "glömt" laddingen. Band som gäller fortfarande och mer än ett. =(

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Precis, därav frågan om någon testat. Jag provade att pinga deras olika datacenter och fick lägsta latenserna mot Finland, 15 ms mot 30 ms till Tyskland. Sedan testade jag ladda ner testfiler från deras olika datacenters och kunde maxa gigabit mot Finland men bara halva hastigheten mot Tyskland så latenserna över internet har betydelse. Men sedan kan de ändå throttlat lagringsboxarna. Så jag ska testa i liten skala först med en liten box på 1 TB i Finland.

Hetzner Storage Box lät nästan för bra. Inte helt överens med att låta FTP och Samba/CIFS vara igång. Men som jag läser avtalen så är boxen i princip din. Du ska själv säkra upp den. Även om boxen kör RAID är du enligt avtalet belagd att fixa backup av lådan.

Skrivet av anCOOL:

Ni som vurmar för molntjänster, vilken hastighet har ni vid upp och nedladdning?

Sitter idag med 100/100Mbit med möjlighet till 1Gbit, 100/100 är nog inte svårt att uppnå mot molnet, men uppgraderar jag anslutningen till 1Gbit skulle jag ha väldigt svårt att acceptera en hastighet mycket lägre än överföring till en mekanisk disk.

I dessa tider med diverse foliebeklädnader är man garanterad att bilder som läggs upp är och förblir privata?

Du är nog lite naiv att du ska få linerate över Internet. Internet är en delad media och allt beror på hur många som använder inte bara deras förbindelse samtidigt, men alla förbindelser på väg till deras ändpunkter. Nätverk fungerar inte så att bara för att du har en snabbare förbindelse så får du också mer bandbredd från servern, utan det delas lika. Det är stor skillnad på att ladda en sida på <1MB mot att ladda upp 1GB.

Mot Backblaze B2 här i EU får jag allt från 200Mbps till som värst 200Kbps. Oftast ~5-15MBps med min Telenor på 250/250.

Citat:

2023-01-01 Sun 02:25:43| Copied arc.487.0 to backblaze (1.2 GB 16m 6s 1.3 MB/s) 2023-01-02 Mon 02:15:56| Copied arc.488.0 to backblaze (1.6 GB 6m 6s 4.3 MB/s) 2023-01-03 Tue 02:05:40| Copied arc.489.0 to backblaze (8.4 MB 0s 11 MB/s) 2023-01-04 Wed 02:16:50| Copied arc.490.3 to backblaze (795 MB 2m 16s 5.8 MB/s) 2023-01-04 Wed 02:17:55| Copied arc.490.1 to backblaze (4.0 GB 7m 5s 9.3 MB/s) 2023-01-04 Wed 02:18:55| Copied arc.490.0 to backblaze (4.0 GB 10m 37s 6.2 MB/s) 2023-01-04 Wed 02:19:05| Copied arc.490.2 to backblaze (4.0 GB 6m 11s 10 MB/s) 2023-01-05 Thu 02:14:14| Copied arc.491.0 to backblaze (2.3 GB 2m 44s 14 MB/s) 2023-01-06 Fri 02:15:10| Copied arc.492.0 to backblaze (1.9 GB 2m 57s 10 MB/s) 2023-01-07 Sat 02:12:27| Copied arc.493.0 to backblaze (2.1 GB 3m 11s 11 MB/s) 2023-01-08 Sun 02:12:44| Copied arc.494.1 to backblaze (1.2 GB 2m 53s 6.9 MB/s) 2023-01-08 Sun 02:17:55| Copied arc.494.0 to backblaze (4.0 GB 9m 54s 6.7 MB/s) 2023-01-09 Mon 02:12:38| Copied arc.495.0 to backblaze (1.8 GB 3m 39s 8.0 MB/s) 2023-01-10 Tue 02:07:38| Copied arc.496.0 to backblaze (542 MB 50s 10 MB/s) 2023-01-11 Wed 02:05:31| Copied arc.497.0 to backblaze (8.4 MB 1s 5.7 MB/s) 2023-01-12 Thu 02:05:09| Copied arc.498.0 to backblaze (9.5 MB 2s 4.1 MB/s) 2023-01-13 Fri 02:05:11| Copied arc.499.0 to backblaze (8.4 MB 2s 3.4 MB/s) 2023-01-14 Sat 02:15:14| Copied arc.500.0 to backblaze (3.6 GB 6m 25s 9.4 MB/s) 2023-01-15 Sun 02:09:07| Copied arc.501.0 to backblaze (872 MB 1m 4s 13 MB/s)

Permalänk
Medlem

Har någon testat Telia Cloud? Obegränsad lagring 99kr/mån. Har man ett abonnemang 40GB eller Obegränsad ingår Telia Cloud.

Permalänk

En Synology NAS med Synology Photos (för både bilder och video) som du synkar hela familjens digitala innehåll till. Plus en extern hårddisk som du göra backup till minst en gång i veckan. Vill man vara riktigt säker gör man också backup till någon molntjänst, eller som jag gör. Jag har kopplat en extern hårddisk till mina föräldrars router som jag sedan gör en andra backup till. Remote.

Jag började ta digitala bilder och videos 2004 och även om det blivit tusentals bilder snarare är tiotusentals sedan dess så tog det mig någon vecka att samla allt på samma ställe när jag bestämt mig. Men satan så skönt det är när man är klar!

Vill man inte så behöver det alltså inte ens kosta något löpande.

Alla familjemedlemmar kan då köra appar på sina devices som synkar allt till NAS:en när man kommer hem till lokala nätverket. Vill man vara fancy kan man öppna NAS:en utåt och kan då nå allt var som helst i världen på samma sätt som Google Photos eller iCloud Photos. Men det kräver kanske lite mer kunskap om det skall vara säkert.

NAS:en är en av mina absolut bästa investeringar. Den används till mycket mer än bara detta. Eftersom den har stöd för Docker kan man i princip köra allt som går att köra på Docker. Jag har ännu inte börjat undersöka möjligheten att backa upp alla klienter på nätverket. Det finns såklart en app även för det. Eller varför inte köra sin egen molnlagring med Synoloy Drive?

Som sagt. Möjligheterna är närmast oändliga.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Tror inte att filer ruttnar på en hårddisk, utan ev avmagnetiseras om de råkat komma för nära en högtalarelement (magnet).

Det kunde gälla gamla diskar ala 1988 med roterande brunrost på skivorna - idag så biter inte ens den starkaste neodym-magneten du kan köpa. Över lag så verkar diskar vara bra på att hålla data kvar under väldigt lång tid - bättre än många CD och DVD med undantag för CD/DVD-RW skivorna som verka hålla väldigt bra över tid om man ser till mängden bitfel som ökar över tid (knappast någon alls från redan mycket lågt värde vid bränningen) medans dye-DVD har helt klart en klocka som räknar ned och CD-skivor var redan för 5-7 år sedan som 1/3-del inte längre gick att läsa felfritt.

mycket beror också på köpta media och ofta köpte man det billigaste och att man efteråt inte kollade att bränningen var felfri.

De bränningarna som man verkligen kollade efteråt hade mycket lägre problem än de kausala som inte var kollade efter bränningen, enligt min erfarenhet.

---

Kort sagt Snurrdiskar som man tar ur bruk kan man gott ha som andra eller 3'-backup av sina data som man är rädd om - i alla fall om de SMART-mässigt verkar felfria och inte har en massa reallokerade sektorer och andra problem.

SSD är ett värre problem - dom kan man inte räkna med att ha felfri data efter några år och speciellt inte om de förvaras varmt läge som under sommarmånaderna då det kan bli fel på några enstaka månader i förhöjd temperatur som 28 grader som annars klarar sig 10 år om de hålls vid ca 20 grader C - vi har haft flera somrar där temperaturer knappt har varit under 28 grader C i mer eller mindre längre perioder och det kan räcka för att data i SSD som inte förvaras avsiktligt svalt kan börja avge korrupt data fast de är av gamla modellen med SLC och MLC-minne. - hårddiskar har inget problem med detta då deras '10-års' garanti för dataintrigitet är anpassade för typisk 60 grader C under hela den tiden då man räknar med att disken är under drift och därmed varma stor del av tiden.

---

heliumfyllda diskar är mer osäkert kort - helium är svåra att hålla kvar och kryper sakta ut även genom massiv metall mha. diffusion, om det handlar om 10 eller 100 år kan jag dock inte svara på, men i praktiken är det nog porerna i pressgodset för diskchassierna som till slut bestämmer läcktakten och därmed stor individuell spridning mellan exemplaren - heliumfyllda HGST:s diskar har visat sig vara omöjliga att få igång igen om heliumnivån gått under en viss nivå och även om man fyller på helium igen enligt de ej disktillverkaranknutna dataräddarföretagen, medans Seagates heliumdiskar fungerar fortfarande men går varma när heliumnivån är för låg - dock tillräckligt med tid och marginal för dataräddning, Toshibas diskar okänt än så länge men deras grund är HGST-diskar iom. att det var en HGST-plant innan Toshiba köpte detta (forcerat för att WD skulle få köpa HGST) och kan dra med samma problem som HGST.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startgas:

Speglingen av NAS, är det något som NASens programvara löser? Är det 2 identiska NAS, eller åtminstone samma tillverkare/system?

Jag använder de inbyggda funktionerna i TrueNAS.

De två maskinerna är inte identiska. De är två gamla vardagliga datorer som jag slängt in en massa hårddiskar i. Partitionerna är av samma storlek på båda, men de individuella diskarna är olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det kunde gälla gamla diskar ala 1988 med roterande brunrost på skivorna - idag så biter inte ens den starkaste neodym-magneten du kan köpa. Över lag så verkar diskar vara bra på att hålla data kvar under väldigt lång tid - bättre än många CD och DVD med undantag för CD/DVD-RW skivorna som verka hålla väldigt bra över tid om man ser till mängden bitfel som ökar över tid (knappast någon alls från redan mycket lågt värde vid bränningen) medans dye-DVD har helt klart en klocka som räknar ned och CD-skivor var redan för 5-7 år sedan som 1/3-del inte längre gick att läsa felfritt.

mycket beror också på köpta media och ofta köpte man det billigaste och att man efteråt inte kollade att bränningen var felfri.

De bränningarna som man verkligen kollade efteråt hade mycket lägre problem än de kausala som inte var kollade efter bränningen, enligt min erfarenhet.

---

Kort sagt Snurrdiskar som man tar ur bruk kan man gott ha som andra eller 3'-backup av sina data som man är rädd om - i alla fall om de SMART-mässigt verkar felfria och inte har en massa reallokerade sektorer och andra problem.

SSD är ett värre problem - dom kan man inte räkna med att ha felfri data efter några år och speciellt inte om de förvaras varmt läge som under sommarmånaderna då det kan bli fel på några enstaka månader i förhöjd temperatur som 28 grader som annars klarar sig 10 år om de hålls vid ca 20 grader C - vi har haft flera somrar där temperaturer knappt har varit under 28 grader C i mer eller mindre längre perioder och det kan räcka för att data i SSD som inte förvaras avsiktligt svalt kan börja avge korrupt data fast de är av gamla modellen med SLC och MLC-minne. - hårddiskar har inget problem med detta då deras '10-års' garanti för dataintrigitet är anpassade för typisk 60 grader C under hela den tiden då man räknar med att disken är under drift och därmed varma stor del av tiden.

---

heliumfyllda diskar är mer osäkert kort - helium är svåra att hålla kvar och kryper sakta ut även genom massiv metall mha. diffusion, om det handlar om 10 eller 100 år kan jag dock inte svara på, men i praktiken är det nog porerna i pressgodset för diskchassierna som till slut bestämmer läcktakten och därmed stor individuell spridning mellan exemplaren - heliumfyllda HGST:s diskar har visat sig vara omöjliga att få igång igen om heliumnivån gått under en viss nivå och även om man fyller på helium igen enligt de ej disktillverkaranknutna dataräddarföretagen, medans Seagates heliumdiskar fungerar fortfarande men går varma när heliumnivån är för låg - dock tillräckligt med tid och marginal för dataräddning, Toshibas diskar okänt än så länge men deras grund är HGST-diskar iom. att det var en HGST-plant innan Toshiba köpte detta (forcerat för att WD skulle få köpa HGST) och kan dra med samma problem som HGST.

Så man kanske ska ta "cold storage" bokstavligt och förvara sina lagringsmedia i kylskåp eller jordkällare för att öka livslängden genom att undvika värme? En SSD som man fyller till mindre än halva utrymmet (för att ha plats för framtida omskrivning) lägger allt i en datummärkt mapp. Kopplar ur och lägger i kylskåpet. Efter 3 månader kopplar man in den och skapar en ny datummärkt mapp och kopierar allt dit. Man kan behålla den äldsta mappen så länge det finns utrymme. Nästa gång tar man bort äldsta mappen för att frigöra utrymme skapar en ny mapp och så vidare. Kan tänka mig detta kan ge hyfsad livslängd genom att man fräschar upp lagringen på nya minnesceller regelbundet. Man skulle kunna lägga med PAR-filer för att kunna verifiera att innehållet är återställningsbart.

Permalänk
Medlem

Jag kör Google Drive för alla foton och videos inklusive alla mina dokument och annat viktigt. Mitt hem kan brinna upp och jag har det mesta där förutom pass och sånt så klart. 200 GB för 19 kr /månad. Ville ha en riktigt stor leverantör som inte går i konkurs eller nåt sånt

Jag brukar då och då gå igenom bilderna på min telefon jag tagit de senaste dagarna och rensa bort dåliga bilder. Tar ofta 2-3 bilder för varje foto då oftast någon blir suddig eller dålig på annat sätt. Det är dessutom rätt tråkigt att sitta och titta på bilder eller visa bilder för familjen om man har massor med skräpbilder.

Sen har jag det lite lyxigt då jag har en gammal Pixel XL som fortfarande har obegränsat med lagring av foton och videos på Google Drive. Jag för över bilderna till den som i sin tur synkar upp den till Google Photos ett par gånger om året. Lite risky om man väntar för länge mellan tillfällena dock.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Mekanisk hårddisk, allt i flera kopior över flera hårddiskar som är oberoende av varandra.

Att lagra i "molnet" är så orimligt att jag inte fattar hur folk kan rekommendera det. Kan väl vara en sak om man har några hundra mobilbilder man vill lagra, men tiotusentals bilder (gissningsvis i större storlekar från systemkamera) och tiotusentals videor, det skulle kosta flera tusen i månaden att lagra.

BackBlaze har no limit storage för privatpersoner.
Bra som back-up, men du behöver ha lokala hårddiskar inkopplade för att det ska fortsätta lagras.
$7 i månaden

Permalänk
Medlem

iSCSI-enheter på NAS monterade på användardatorn betraktas som lokala hårddiskar för Blackblaze, samma gäller för anslutna USB-diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Så man kanske ska ta "cold storage" bokstavligt och förvara sina lagringsmedia i kylskåp eller jordkällare för att öka livslängden genom att undvika värme?

En fara med kyl/frys/jordkällare är att de håller hög fuktighet hela tiden och det kan genererar kondens invändigt som gör att man riskerar korrosion - tennpest var också ett problem för blyfria lödningar men jag tror att dom fått till rätt störmetaller numera så att det inte faller sönder eller bildar tenn-wiskers som kan kortsluta mellan kopplingspunkter tex under BGA-kretsar mm.

med andra ord tät plåt eller glasburk med plåt eller glaslock med packning i lock och grimma/spännanordning så att det pressas tätt och att man lägger i några torkade torkmedelspåsar [1] tillsammans med SSD/NVMe.

[1]
I ugn ca 110-120 grader i några timmar och gärna en smula glipa på ugnen så att luften byts sakta. kristallin vit kattsand (av silikageltyp) kan man värma hårdare typ 170 grader C och och utbredd på bakplåt tills den eventuellt iblandade blå kross/pärlor börja få en ton mot rött och sakta bleknar mot rosa.

Den silikagelen är _väldigt_ fuktsugande efteråt - och man häller den varm i förvärmda glasburkar med plåtlock med packning i sig (läs väldiskade äppelmosburkar) - sedan tar man en skvätt i taget i en liten kuvert, papp eller tygpåse och lägger tillsammans med den elektroniken som skall hållas torr i täta behållare som inte släpper igenom fukt (läs plåt/glas) - plastbehållare är inte fukttät över tid då fukt diffunderar genom plasten ganska fort.

---

BTRFS har checksumma på all sin data - både metadata och datadel, hanterar snapshot för att skapa subvolymer för exakt kopia av orginalvolmen och om man med lvm i linux gör 4-8 partitioner kan man göra RAID5 på dessa och den vägen kan reparera sektorer som inte går att läsa eller för att de har bitfel. Kör man filsystemet med kompression aktiverat, sparsefiler som kan banta fysisk storlek på tex diskimage rätt ordentligt och ovanpå detta med deduplicerarprogrammet 'bees' kan det bli väldigt kompakt.

BTRFS kan upptäcka bitfel både i data och metadata men för att reparera trasiga sektorer så krävs paritetsdata - att göra RAID5 med flera partitioner på samma disk så är det ett sätt att skaffa paritetsdata. Man låter metadatat alltid vara i DUP/RAID1.

BTRFS subvolymer kan raderas i valfri ordning - fins ingen ordningsföljd-koppling mellan snapshot på samma sätt som med ZFS med farfar-far-son generationer och därmed inte kan ta bort det äldsta och mest inaktuella datat för snapshot i en dataset (i syfte för att återvinna diskplats).

Permalänk
Medlem

Varför / Varför inte vill man ha bilderna på ett SD Kort / Flera ?

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av odjur:

Varför / Varför inte vill man ha bilderna på ett SD Kort / Flera ?

För att minnescellerna i SD kort eller annan flashbaserad lagring (SSDer) tappar laddningen efter en tid, vilket betyder att det som är lagrat försvinner efter en tid ifall de ligger strömlösa.

Inget bra ställe för att lagra data som man är rädd om.

Permalänk
Medlem

Kör molnet själv. Orkar inte hålla på med NAS på flera platser och sådant. Spenderar hellre tiden med familjen och tar fler bilder... 🙂 Sen rensar jag alltid föregående år i januari varje år. Sparar kanske 100-200 bilder eller något som faktiskt betyder något och som jag kan tänka mig se igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kör molnet själv. Orkar inte hålla på med NAS på flera platser och sådant. Spenderar hellre tiden med familjen och tar fler bilder... 🙂 Sen rensar jag alltid föregående år i januari varje år. Sparar kanske 100-200 bilder eller något som faktiskt betyder något och som jag kan tänka mig se igen.

Kör liknande, har en NAS hemma där det mesta dumpas över på och så någon gång emellan läggs det över på externa diskar. Bilder jag verkligen är rädd om lägger jag över till onedrive på ett separat konto så man inte kör någon auto sync ( kör familjekonto så vi har 5x1TB)