Dator började ”lagga” generellt, kommer inte förbi startskärmen efter omstart

Permalänk
Medlem

Dator började ”lagga” generellt, kommer inte förbi startskärmen efter omstart

Hej,

Jag spelade CS2 och det började lagga väldigt mycket. Men det var inte bara CS2 som laddade utan hela datorn, ljud, musrörelser, tangentbordskommandon.

Stängde av och gjorde en omstart. Då fastnade den på startskärmen med en laddsnurra.

Efter 5 min tvångsanslutande jag datorn och startade igen.

Så fastnade den på startskärmen men utan laddsnurra.

Startade om igen och med en väldig fördröjning (kanske 2-3 minuter) kan jag ta mig in i BIOS.

Inne i BIOS fungerar allt som vanligt så testade att återställa standard.

Men där tar det stopp, inget mer händer utan den fastnar gång på gång på startskärmen.
Det enda jag kan göra är ta mig in i BIOS med några delete och några minuters väntan.

Någon idé om var jag skall börja felsöka?
Moderkortet visar inga felkoder. Datorn har aldrig varit klockad, går inte speciellt varmt och har använts sparsamt senaste tre åren.
CPU är en 1700x.

Tack!

Permalänk
Medlem

Har du en eller flera diskar i datorn? Om du har flera, testa att koppla ur alla förutom en.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Påminner om ett fel jag hade en tid tillbaka, jag kom dock in i windows igen.. efter några omstarter.. detta hände ungefär varannan timme oftast vid spelande.
Efter lång lååång tids felsökning visade det sig vara m2 ssdn som orsakade det.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Har du en eller flera diskar i datorn? Om du har flera, testa att koppla ur alla förutom en.

Jag har totalt 5 (M2 main, två små gamla SSD samt två större HDD).
Jag började med att koppla ut en, sen en till, och då kom det igång.
Kopplade in en av dom två urkopplade och det fungerade fortfarande.

Satte tillbaka allt och startade, då funkade det helt plötsligt inte igen.

Kopplade ur alla förutom min main M2 och nu fungerar det.

Samtliga kan ju knappast vara trasiga så får väl börja koppla in dom en och en igen här. Möjligt att två är kassa, sen vet jag inte om jag tycker att hela datorn skall hänga sig på det sättet, men det är väl vad det är.

Tack!

Edit: Kopplade in enheterna en och en och nu är allt igång igen, mycket märkligt.

Permalänk
Medlem

Sök igenom samtliga diskar efter fel med t.ex. Crystaldisk info.

Att hela datorn slutar svara vid fel på disk är inte konstigt eller ovanligt. Samma symptom kan upplevas när/om en HDD har gått ner i viloläge och ska starta/spinna upp igen.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34