Sortera och överföra data .xlsx och MySQL

Permalänk

Sortera och överföra data .xlsx och MySQL

Hej,

Jag exporterar en .xlsx fil från Visma med varierande antal rader, och skulle vilja få ut Ordernummer samt Leveransdatum till egna rader i MySQL så att jag kan presentera datan på en websida med hjälp av PHP.

Finns det någon som kan hjälpa mig att konvertera datan till MySQL som jag beskriver till höger i bilden med hjälp av PHP? Tack.

Permalänk
Medlem

Titta på andra svaret i den här tråden på stackoverflow. Tror det kan hjälpa dig en hel del. Du väljer range på cellerna du vill ha från din excel-fil och den genererar ett script med den datan som du sen kör i mysql-databasen. Hur du sen vill visa ut det hela med hjälp av php är ett senare steg tänker jag. Det här är absolut inte en lösning rätt av men kan vara en spark i rätt riktning.

https://stackoverflow.com/questions/1310166/how-to-import-an-...

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Skrivet av sebbeharry:

Titta på andra svaret i den här tråden på stackoverflow. Tror det kan hjälpa dig en hel del. Du väljer range på cellerna du vill ha från din excel-fil och den genererar ett script med den datan som du sen kör i mysql-databasen. Hur du sen vill visa ut det hela med hjälp av php är ett senare steg tänker jag. Det här är absolut inte en lösning rätt av men kan vara en spark i rätt riktning.

https://stackoverflow.com/questions/1310166/how-to-import-an-...

Problemet är att denna filen exporteras med ganska jämna mellanrum. Jag behöver en lösning som automatiskt läser av en filväg, låt säga C:\Excel.xlsx som jag ersätter frekvent med samma namn.

Jag hittade en modul som kallas Spout, som möjliggör PHP att läsa .xlsx.

$path = 'data/Excel.xlsx'; # open the file $reader = ReaderEntityFactory::createXLSXReader(); $reader->open($path); # read each cell of each row of each sheet foreach ($reader->getSheetIterator() as $sheet) { foreach ($sheet->getRowIterator() as $row) { foreach ($row->getCells() as $cell) { var_dump($cell->getValue()); } } } $reader->close();

Vad jag behöver hjälp med är hur koden ska se ut för att hitta och identifiera de rader, och endast utvinna data ur dom rader jag visar i dokumentet.