Helgsnack: Hur ser ditt hemnätverk ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Lite sugen på att köra igång men unify grejer, blir dock snabbt en massa enheter hur mycket ström drar allt?

Mätt från UPSen så drar följande 4 Unifi enheter 45 W totalt:
- Dream Machine Pro
- Switch Pro 48 PoE
- Switch Aggregation
- Accesspunkt U6-LR

Tanken är att på sikt är att bygga ut med Unifi Access och Unifi Protect också. Jag har ett par av dessa produkter liggandes men har inte haft tid att ta tag i det än.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HCP:

2x1gbit fiber in.
Splittar den med lokalt 40gbit fibernät på en OpnSense-maskin, gamla 1gbit ethernet sitter kvar så den kör lite mindre viktiga grejjer, typ wifi-nätet, kamerafeeden och automation m.m.
Fullständigt onödig setup, men kul.

Nyfiken, vilken typ av 40 GbE-utrustning kör du? Kör du DAC:ar (eller AOC:ar) med typ Mellanox ConnectX-5:or eller kör du riktiga SFP:er med fiberkablar?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Nyfiken, vilken typ av 40 GbE-utrustning kör du? Kör du DAC:ar (eller AOC:ar) med typ Mellanox ConnectX-5:or eller kör du riktiga SFP:er med fiberkablar?

Hade önskat plånboken räckte till X5;or
Allt förutom fiberkablarna är ebay-sourcat, det är Mellanox ConnectX3;or förutom i min burk som är nå brandat HP-grejs, det är mellanoxchip, som ska bytas ut framöver då den hoppar lite som den vill i viloläge. Testat 100 drivers men efter varje wakeup så finns inte den delen av nätet längre 😁

Router <-> min burk är DAC;ar då de bokstavligen står på varandra, en QSFP med fiber till "pojkrummet" där resten av servrar o mojänger står. Några maskiner har lokala 10 eller 40gbe DAC också, mest för backupstuff.
Edit: Finns ett underliggande ethernet-nät på 1gbit också, mest för att jag ska nå owncloud utifrån och kunna komma åt kamera och automation som rullar isolerat på det nätet via wifi. 10/40gbe nås inte via wifi. Har inte pillat så mycket på vlan än men det skulle nog kunnas göras bra mycket bättre.

10gbit lokalt i pojkrummet mellan maskiner på de som inte har DAC mellan sig, då det rummet är 15m kabelvägen från fiber in och min arbetsburk.
Nästa steg är en 40gbe switch utan att behöva panta en njure och en överarm på köpet.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Er-X > Numprime SW8 (Moddad)
Nuprime SW8 kablat till PC, Shiled, och NanoHD
Allt är koppplat med Cat 8.1 kablage.
Resten av plattor or telefoner är över Wifi.

Fungerar smärtfritt och snabbt.

500/500 Telebor.

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.

Permalänk
Medlem

Anti Ubiquity alternativ:

1000/1000

FW: Untangle, på en första klassens Kina-Qotom med flera "DEFAULT VALUE" i BIOS
SW: Aruba 1930
AP: Netgear WAX 218 (ur bild)

En sladd per VLAN för det ser coolare ut och switchen på en laptopkylare så den blir cool.

Nuc med OPNsense för DNS och Certifikat (+ lite annat)

Skrivet av fiskebulle:

Man skulle ju vilja veta användarmönstret på de som sitter på gigabit-abonnemang... Tror det är väldigt vanligt bland entusiaster att slänga pengarna i sjön på internetabonnemanget.

Gigabit kostade ca 150kr mer än 500 🤷‍♂️
Har några tjänster som polarna uppskattar och så är det kul att fippla 😉
Hade köpt roligare saker om jag inte bodde så litet. Allt måste få plats på de två hyllplanen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Man skulle ju vilja veta användarmönstret på de som sitter på gigabit-abonnemang... Tror det är väldigt vanligt bland entusiaster att slänga pengarna i sjön på internetabonnemanget.

För mig skiljer det 50:-/månad mellan 500 och 1000mbit. 100:-/mån mellan 250 och 1000mbit.

Måhända att jag inte ofta använder mer än 500 på samma gång, men isåfall tycker jag inte 50 spänn i sjön är så farligt.

Permalänk

Om man ska börja med lite enkelt med Ubiquity, vad kör man för minimum prylar då? Behöver en AP och router som kan ta internet från fibern. Jag behöver ca 4-8 portar.

Kikade lite på:
Ubiquiti Networks EdgeRouter 10X
Ubiquiti Networks UniFi 6 Long Range -> PoE från routern

Jag har en server som jag kan köra Cloudkey på, vilket verkar vara ett måste för att kunna styra?

Eller är det några andra prylar som rekommenderas?