Windows 12 kan bli prenumerationstjänst

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Med tanke på vilken riktning Microsoft har haft på senaste, så kan jag rekommendera sweclockare att sakta men säkert kika runt på Linux, köp en liten SSD, dualboota, prova runt, distro-hoppa lite. Se hur olika Linux distributioner fungerar. Jag har praktiskt tagit skiftat helt om det inte vore för min HP Reverg G2 och Windows Mixed Reality. Det enda som saknas för mig är ett nytt attraktivt headset av Valve. Därefter skippar jag dualboot och går över till Linux för gott. Det är helt sjukt vad mycket bättre det är än Windows. För första gången sedan Amiga-tiden har jag genuin kontroll över min egen datorupplevelse igen.

Kan bara hålla med. Mitt G2 ligger i sin låda pga icke kompatibelt med linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Då får månadsavgiften vara lägre än 45:-/mån för home versionen annars kan man lika gärna köpa den!

Det är Microsoft vi snackar om här så räkna med 149kr/mån för Home och 249kr/mån för Pro.

Permalänk
Medlem

Nej men så oväntat.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Darc:

Hoppas att dpi-skalningen kan fixas på Linux. Har hört att den är dålig. Kommer inte kunna byta till Linux om den inte är lika bra som i Windows. Jag behöver köra 175%.

Det varierar nog mellan olika skrivbordsmiljöer/UI-toolkits iofs. Linux med KDE/Qt och Linux med t ex GNOME/GTK+ har inte mycket gemensamt kodmässigt vad gäller saker som skalning.
Windows har ju också länge varit ökänt dåligt på skalning, men det låter ju positivt om det är så pass bra nu.

Själv har jag främst skalningsproblem i Windows när jag kör med TV:n (200%) och datorn (100%) samtidigt. Många program muppar till sig och blir dubbel storlek på datorskärmen, eller får galna proportioner så man knappt ser något alls.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Dom behöver pengar.

Permalänk
Glädjespridare
Skrivet av MinscS2:

Hello Windows 11 my old friend...

Skrivet av walkir:

Hello Windows 10 LTSC

Hello Linux... (eller eventuella alternativ som Chrome OS).
Bye-bye överdrivet giriga & opportunistiska oligarker (oligopol & plutokrati/korpokrati). 🙋🏻‍♀️

Detta är en strategi, för MS i detta fall, att bibehålla+upprätthålla dominans (Lock-in) på marknaden, med obskyra metoder.
Nästan som att de inte gillar fri konkurrens, som är bra för marknaden och konsumenterna men inte för enskilda företag som inte klarar av det.

Är det en naturlag att vissa storföretag (+ vissa hela länder) bara "tappar det" med tiden och blir helt verklighetsfrånvända och fular sig... eller vad? 🧐

Tänk om ALLA företag som existerade var semi-monopol (dvs. oligopol, med nästan helt egen ensamrätt på marknaden)... det skulle bromsa/kväva hälsosam & nödvändig konkurrens, + inkl. innovationer.
Endgame = "herre på täppan" utan (bättre) alternativ för konsumenter? 🤔

Iofs. behöver detta inte bli så illa eftersom det KAN skötas skapligt rätt & riktigt: prisvärd prenumeration (subjektivt per målgrupp), med licens som alternativ... och utan konkurrenshämmande metoder.
Men sköter de det fult, igen, så lär exempelvis EU inte bara blunda.

Personligen har många megaföretags fula beteenden totalt raserat respekt & förtroende.
I fallet MS har det lett till total avhållsamhet; Linux, Chromebooks & Android för hela slanten som jag "röstar" med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linda_Almighty:

Hello Linux... (eller eventuella alternativ som Chrome OS).
Bye-bye överdrivet giriga & opportunistiska oligarker (oligopol & plutokrati/korpokrati). 🙋🏻‍♀️

Kör även macOS och GNU/Linux här och hade aldrig ens rört Windows med tång om det inte vore för spel och stödet för legacy hårdvara.

Permalänk
Medlem

@alundberg Då påståendet i artikeln har blivit dementerat så kanske det är dags för en uppdatering?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Alltså, det här är ingen diskussion: Microsoft kommer inte göra nånting som leder till att de tappar marknadsandelar. De kommer att göra allt för att behålla sin position med Windows.

Prenumerationen bör väl i såfall vara något specialfall där de ser en alternativ väg att tjäna pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Nu är kommer det inte bli det heller. Det är dementerat.

Skulle vara väldigt bra om Sweclockers redaktion kan uppdatera denna nyhet.

Det är gott, tack!

Om inte så blir det någon linux variant...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Broken Sword - ScummVM
Grim Fandango - ScummVM (kanske inte en helt polerad upplevelse?)
Vill minnas att det precis kom en fix till Längsta resan/Longest Journey för proton. Kan dock inte hitta något om det.
Edit: https://linuxgamingcentral.com/posts/proton-8.0-4/

Tack för den informationen.

Ser bra ut om jag skulle behöva gå dit i framtiden.

Kanske testkör via nuvarande dator när jag har byggt min nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Det jag undrar är hur folk flest som haft smartphones i 10-15 år, och som köpt datorer med (undersized) SSD de senaste åren gör. Sitter de med prenumerationer på Google One, Onedrive, Icloud etc nu? Pratade med en arbetskamrat, han brukar köpa ny Iphone då och då, och alltid en med mer lagring än den föregående, var ska han annars ha sina bilder och filmer, som är det som kräver mest lagring. Jag undrade stilla, var har han dem nu? Endast i telefonen? Eller har han en molntjänst också? (icloud i hans fall).

Är det inte så att vi i praktiken är på väg till att desktop såväl som mobil kräver en molnbaserad lagring som avlastning för den lilla interna lagringen? 100GB nu, men snart kommer många att behöva 1TB eller mer. Då har vi ju OS som prenumeration, nästan.

Använder 52% av min telefons interna lagring på 64 GB mest för foton som inte är av någon riktigt vikt.

min nuvarande dator kör 110GB + 500GB+2 TB men eftersom min dator är av det äldre slaget skulle jag kunna ha plats för 13 2.5 enheter om jag skulle vilja. Så cloud lagring behövs inte.

min framtida dator kommer ha plats för 3 M2 diskar a 2TB direkt på moderkortet och stöd för 6 st SATA utöver det.

Har väl användning för cloud för extern backup av foton och sånt bara för att ha en lagringsplats utanför hemmet om allt skulle skita sig men annars har jag inte någon nytta eller behov av någon dylik prenumerations tjänst.

Permalänk
Medlem

Tro mig, det här kommer inte förbättra kvaliteten på produkten, om än något så kommer det att göra det sämre

Permalänk
Medlem

Känns som alla företag vill att vi prenumererar på allt (dvs betalar mer). Börjar bli tröttsamt och kommer bli ohållbart för konsumenter framöver tror jag... Jag förstår konceptet kopplat till företag där man ex betalar för microsoft 365 licenser men jag vet inte hur hållbart det blir för enskilda konsumenter.
Jag jobbar i en av Sveriges största kommuner som är ALL IN på microsoft 365. Inlåsningsfaktorn är hög och det är inte så lätt om microsoft skulle börja höja priserna att kommunen ska lämna för någon annan tjänst. Det skulle leda till organisationskaos. Microsoft got us by our ba**lz.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Det är gott, tack!

Om inte så blir det någon linux variant...

Tack för infon!

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Kan bara hålla med. Mitt G2 ligger i sin låda pga icke kompatibelt med linux

Och jag gillar att spela VR för mycket för att lägga G2an i lådan. Min Windows partition idag är enbart installerad för att ackomendera VR. Så nu inväntas det bara en uppgradering till G2an, därefter tar jag med glädje bort min Windows partition.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Tack för infon!

Hu...
Om att linux existerar, eller?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Själv tänker jag gå över till OS/2 och BeOS... lite fundersam bara vad gäller drivisar =P
Äh det ska nog lösa sig =D

Visa signatur

Atari Mega 2