Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Man hade ju helst viljat testa innan man köper detta rymdskepp.

Är för mig svårt att förstå att man säljer en sådan dyr high end produkt utan stöd för nacken.
Någon som har en som kan argumentera emot mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

fins att testa inne i stan om du bor i sthlm.

Vart kan man testa dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Jag vill tipsa om bilstolar som bland annat bmw och porsche nu säljer: https://boss-chairs.com/en/home/198-bmw4-m4-sport-office-chai...

Verkar vara riktiga bilstolar så kvaliteten ska väl vara bra. Vore lite roligare med en sån stol än en KAB även om dom är svindyra

Måste ju vara perfekt med tanke på hur ofta man sitter med tangentbord och mus i bilen så BMW och Porsche borde veta bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Vart kan man testa dem?

Här, ligger nära centralen. De har flera olika modeller.

https://www.dpj.se/

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Är för mig svårt att förstå att man säljer en sådan dyr high end produkt utan stöd för nacken.
Någon som har en som kan argumentera emot mig?

Jag har aldrig använt nackstöd mer om när man fäller stolen bakåt. Har nog hänt 4 gånger de senaste 5 åren för min del.

Ska man ha en fåtölj och ligga ner så visst, då bör man ju ha nackstöd. Själv tycker jag det är svårt att använda datorn när man ligger ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Är för mig svårt att förstå att man säljer en sådan dyr high end produkt utan stöd för nacken.
Någon som har en som kan argumentera emot mig?

Nackstöd på kontorsstolar gör oftast att du får en sämre kroppshållning och sämre rörelsefrihet. Rekommenderas inte ur ett ergonomiskt perspektiv.

Permalänk
Medlem

Jag var och testade både Embody och den klassiska Aeron stolen i helgen. Fanns inte möjlighet att testa andra high-end stolar i den butik jag besökte.
Förvisso hade dem massor med inställningar och möjligheter för anpassning. Men för att vara en stol som kostar 20 000kr så kändes väl inte Embodyn så wow precis. Man satt okej i den , och jag förmodar att den är byggd mer för att ge dig en god ergonomi än vara "skön" som högsta prioritet. Sen kändes den en aning plastig, något som accentueras av det knakande ljudet den gjorde hela tiden.

Jag tog en sväng till IKEA och pinsamt nog så var den "skönaste" stolen en billig sådan för 1500kr. I princip inga inställningar men själva soffdynan var skön. Förmodar att dem absolut slits snabbare än en high end stol.
Men jag som inte arbetar hemmifrån och mer söker en "skön" stol att sitta i och spela 2-3 timmar på kvällarna kanske skall söka mer efter komfort än den perfekta ergonomin?

Har ni andra testat Millberget från IKEA? Har ni tips på "sköna" stolar som man kan slappna av i en dag efter jobbet?

Permalänk
Medlem

Är det vanligt att stolar är lite snea/ ojämna?
Börjar bli lite galen på det men kanske är ovanligt känslig för det också ( och har dålig rygg ).
Men t ex på båda stolarna jag haft på senaste så har stygnen på ryggen och sitsen inte matchat helt ( de möts på en sida men på den andra '' spiller '' ryggens stygn över lite någon cm ).
Har tagit av och rört runt ryggen för att försöka matcha dom på båda sidorna men går inte ganska tight och testat olika metoder att skruva i med olika sidor först, zick zack mönster etc.
Känns alltid som att ryggstödet är vinklat lite mer åt vänster undrar om det bara är vanligt pga fjädern för spaken som skapar extra tryck åt ett håll.

Läste t ex på att en dyrare ergonomisk stol som Steelcase Leap så är det ett vanligt problem att ryggstödet lutar åt ett håll pga fjädern börjar undra om detta bara är vanligt med typ alla stolar även dyrare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsx2:

Är det vanligt att stolar är lite snea/ ojämna?
Börjar bli lite galen på det men kanske är ovanligt känslig för det också ( och har dålig rygg ).
Men t ex på båda stolarna jag haft på senaste så har stygnen på ryggen och sitsen inte matchat helt ( de möts på en sida men på den andra '' spiller '' ryggens stygn över lite någon cm ).
Har tagit av och rört runt ryggen för att försöka matcha dom på båda sidorna men går inte ganska tight och testat olika metoder att skruva i med olika sidor först, zick zack mönster etc.
Känns alltid som att ryggstödet är vinklat lite mer åt vänster undrar om det bara är vanligt pga fjädern för spaken som skapar extra tryck åt ett håll.

Läste t ex på att en dyrare ergonomisk stol som Steelcase Leap så är det ett vanligt problem att ryggstödet lutar åt ett håll pga fjädern börjar undra om detta bara är vanligt med typ alla stolar även dyrare...

Det är en fråga om toleranser under tillverkningen. Dyrare produkter brukar vara mer välgjorda men det beror också på designen. Desto fler skruvar etc. Desto sämre kommer den passa ihop, det är ofta därför Ikeas produkter har många skruvar och pluggar medans designermöbler ibland bara sitter ihop med enstaka eller inga.

Så om perfekt form är viktigt hade jag kikat på Herman Miller, Vitra och Cappellini som tillverkar väldigt dyra men också väldigt väl ihopsatta kontorsstolar. Men framförallt att välja varianter som inte har många lösa delar, oavsett tillverkare.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Skrivet av Lallo:

Jag var och testade både Embody och den klassiska Aeron stolen i helgen. Fanns inte möjlighet att testa andra high-end stolar i den butik jag besökte.
Förvisso hade dem massor med inställningar och möjligheter för anpassning. Men för att vara en stol som kostar 20 000kr så kändes väl inte Embodyn så wow precis. Man satt okej i den , och jag förmodar att den är byggd mer för att ge dig en god ergonomi än vara "skön" som högsta prioritet. Sen kändes den en aning plastig, något som accentueras av det knakande ljudet den gjorde hela tiden.

Jag tog en sväng till IKEA och pinsamt nog så var den "skönaste" stolen en billig sådan för 1500kr. I princip inga inställningar men själva soffdynan var skön. Förmodar att dem absolut slits snabbare än en high end stol.
Men jag som inte arbetar hemmifrån och mer söker en "skön" stol att sitta i och spela 2-3 timmar på kvällarna kanske skall söka mer efter komfort än den perfekta ergonomin?

Har ni andra testat Millberget från IKEA? Har ni tips på "sköna" stolar som man kan slappna av i en dag efter jobbet?

Känns som detta är något som många gör "fel".
Men hur många saker som är "bra" för din kropp är skönt/Nice egentligen?
Såklart ska en stol inte vara obehaglig för dig att sitta i, men om skön är top prio så borde du titta på lazyboy eller liknande istället. 🙃🤔

Permalänk
Skrivet av Miljon3:

Det är en fråga om toleranser under tillverkningen. Dyrare produkter brukar vara mer välgjorda men det beror också på designen. Desto fler skruvar etc. Desto sämre kommer den passa ihop, det är ofta därför Ikeas produkter har många skruvar och pluggar medans designermöbler ibland bara sitter ihop med enstaka eller inga.

Så om perfekt form är viktigt hade jag kikat på Herman Miller, Vitra och Cappellini som tillverkar väldigt dyra men också väldigt väl ihopsatta kontorsstolar. Men framförallt att välja varianter som inte har många lösa delar, oavsett tillverkare.

Skrivet av StuntmanMike:

Känns som detta är något som många gör "fel".
Men hur många saker som är "bra" för din kropp är skönt/Nice egentligen?
Såklart ska en stol inte vara obehaglig för dig att sitta i, men om skön är top prio så borde du titta på lazyboy eller liknande istället. 🙃🤔

Kan inte mer än att hålla med. Jag har nästan alltid valt en skön stol och det har resulterat i kroniskt höft och ländryggssmärta som jag fått jobba många år med för att rätta till. Jag har idag köpt en Steelcase Gesture för det är den stolen som fungerar bäst för mig. Den ser till att jag sitter ergomiskt och rätt svankstöd. Jag tycker den är skön nu för den får mig att må bättre vilket är viktigast för mig. En lazyboy hade varit skönare att sitta i men orsakat katastrofal smärta i längden. Ikeas stolar saknar nästan helt allt vad som gäller ergonomi och det kommer i längden inte vara bra för dig. Människor är inte designade för att sitta och desto längre du sitter desto fler problem för du. Det märks inte när man är ung men när du blir äldre kommer problemen

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Tyvärr typiska "racing"-stolar, med tanke på priset så kan jag heller inte tänka mig att kvaliten är något vidare.

Satsa på en riktigt begagnad kontorsstol ifall din budget är låg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Tyvärr typiska "racing"-stolar, med tanke på priset så kan jag heller inte tänka mig att kvaliten är något vidare.

Satsa på en riktigt begagnad kontorsstol ifall din budget är låg.

Tack för tipset, hade tänkt nåt runt 1500kr.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Hur är det med sitthöjd? Jag är 187cm lång. Ca 52cm är ganska lagom sitthöjd för mig. Har höj/sänkbart skrivbord. Malmstolen går att köpa med både

  • Standard: 44-54cm

  • Hög: 46-58cm

Lite osäker på vilken jag ska köra på. Båda bör ju funka men den höga ger mig ju lite fler möjligheter. Men standard kan ju t ex vara lättare att sälja begagnad någon gång. 🤔

Permalänk
Medlem

Nu har jag i princip läst alla trådar relaterade till kontorsstolar på Sweclockers och exakt alla trådar hamnar i samma slutsats. "Köp inte stol X utan köp en begagnad Kinnarps / RH / Herman Miller / HÅG / Malmstolen".

Vilken är den bästa kontorsstolen som man kan köpa ny och med ett tak på 5 000 kr? Jag förstår att ovanstående kontorsstolar är Guds gåva till ens akterparti men jag vill inte köpa en begagnad stol.

Permalänk
Skrivet av Rawls:

Nu har jag i princip läst alla trådar relaterade till kontorsstolar på Sweclockers och exakt alla trådar hamnar i samma slutsats. "Köp inte stol X utan köp en begagnad Kinnarps / RH / Herman Miller / HÅG / Malmstolen".

Vilken är den bästa kontorsstolen som man kan köpa ny och med ett tak på 5 000 kr? Jag förstår att ovanstående kontorsstolar är Guds gåva till ens akterparti men jag vill inte köpa en begagnad stol.

Inte ens en refurbished?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Kan inte mer än att hålla med. Jag har nästan alltid valt en skön stol och det har resulterat i kroniskt höft och ländryggssmärta som jag fått jobba många år med för att rätta till. Jag har idag köpt en Steelcase Gesture för det är den stolen som fungerar bäst för mig. Den ser till att jag sitter ergomiskt och rätt svankstöd. Jag tycker den är skön nu för den får mig att må bättre vilket är viktigast för mig. En lazyboy hade varit skönare att sitta i men orsakat katastrofal smärta i längden. Ikeas stolar saknar nästan helt allt vad som gäller ergonomi och det kommer i längden inte vara bra för dig. Människor är inte designade för att sitta och desto längre du sitter desto fler problem för du. Det märks inte när man är ung men när du blir äldre kommer problemen

Jag äger själv en malmstolen och visst är den ergo men inte så "skön" att sitta i. Detsamma gäller för nästan alla stolar jag testat som klassas ergo.
Är nog super bra för långa dagar på kontoret men när man bara vill ta det lugnt 1-2 timmar med lite gaming efter en lång dag så är det inte jätte kul att sitta i dem.
Jag har som sagt själv en malmstolen hemma och på jobbet där jag står/sitter är den ergonomiska stolen absolut bra att ha över någon mjuk stol. Men de flesta av dessa stolar som rekommenderas är ju inte direkt "sköna" att sitta i om man jämför med vad som gör att hitta som tummar mer på ergonomi.
Men jag kan ha fel och min rygg kanske inte är gammal nog än för att förstå värdet av min malmstol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawls:

Nu har jag i princip läst alla trådar relaterade till kontorsstolar på Sweclockers och exakt alla trådar hamnar i samma slutsats. "Köp inte stol X utan köp en begagnad Kinnarps / RH / Herman Miller / HÅG / Malmstolen".

Vilken är den bästa kontorsstolen som man kan köpa ny och med ett tak på 5 000 kr? Jag förstår att ovanstående kontorsstolar är Guds gåva till ens akterparti men jag vill inte köpa en begagnad stol.

Jag köpte nyligen en Noblechair Hero Black Edition och är väldigt nöjd med den. Hero modellen är för lite längre personer.

Gillar att stolen inte ser ut som en gaming stol.

Innan tittade jag på olika begagnade stolar, men kände att jag ville köpa nytt. Tittade även på secretlabs stolar, men dem kostade typ 3000kr extra.

Review: https://www.sweclockers.com/testpilot/28761-testpilot-noblech...

Köpte min på proshop för ca 4700kr.
https://www.proshop.se/Gamer-Chair/noblechairs-Hero-Black-Bla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawls:

"Köp inte stol X utan köp en begagnad Kinnarps / RH / Herman Miller / HÅG / Malmstolen".

Vilken är den bästa kontorsstolen som man kan köpa ny och med ett tak på 5 000 kr? Jag förstår att ovanstående kontorsstolar är Guds gåva till ens akterparti men jag vill inte köpa en begagnad stol.

Om du bor i närheten av Kinnarp, slå en signal till växeln och be att få prata med killen på outleten och fråga vad som finns. En 8 plus direkt från monteringen gick på 5600 inkl. moms och nackstöd, 5100 utan nackstöd när jag köpte i somras. Om du har provsuttit en sådan på jobbet och vet att den fungerar för dig, så kan det vara ett bra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeraphin:

Jag köpte nyligen en Noblechair Hero Black Edition och är väldigt nöjd med den. Hero modellen är för lite längre personer.

Gillar att stolen inte ser ut som en gaming stol.

Innan tittade jag på olika begagnade stolar, men kände att jag ville köpa nytt. Tittade även på secretlabs stolar, men dem kostade typ 3000kr extra.

Review: https://www.sweclockers.com/testpilot/28761-testpilot-noblech...

Köpte min på proshop för ca 4700kr.
https://www.proshop.se/Gamer-Chair/noblechairs-Hero-Black-Bla...

Vill du ge lite mer ingående recension av denna stol? Provsatte den nyss i butik och vanligtvis bryr jag mig inte om "gamingstolar".
Denna var dock rätt rymlig och gav utrymme att korsa benen och även täckte axlarna som i mitt fall är lite bredare.
Har en Malmstolen i nuläget och den är ergonomiskt skön men har inte samma bredd och utrymme för att sitta lite mer "avslappnad" i som man kanske vill när man ska spela 1-2 timmar efter jobbet.

Vilken version köpte du? Ska finnas PU läder, Hybrid och Textil? Är det oerhört hård i sittdynan som de säger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Vill du ge lite mer ingående recension av denna stol? Provsatte den nyss i butik och vanligtvis bryr jag mig inte om "gamingstolar".
Denna var dock rätt rymlig och gav utrymme att korsa benen och även täckte axlarna som i mitt fall är lite bredare.
Har en Malmstolen i nuläget och den är ergonomiskt skön men har inte samma bredd och utrymme för att sitta lite mer "avslappnad" i som man kanske vill när man ska spela 1-2 timmar efter jobbet.

Vilken version köpte du? Ska finnas PU läder, Hybrid och Textil? Är det oerhört hård i sittdynan som de säger?

Det finns en bra recension här på sweclockers utav den stolen som jag köpt. Jag har hybrid versionen med någon special version av pu lädret. Hero black edition heter den

https://www.sweclockers.com/testpilot/28761-testpilot-noblech...

Stolen är väldigt skön, när jag sätter mig ner känner jag direkt att det var ett kanon köp och vill inte ställa mig igen. Tycker inte dynan är så hård, för min del är den lagom.

Läs/titta på recensionen så får du en bra uppfattning om hur stolen är.

Permalänk
Medlem

Har nyligen införskaffat mig en Håg H05 5600 och är fundersam om det är rätt stol eller inte för mig. Blir öm i ländryggen ganska omgående och är det en vanesak då jag alltid annars haft gamingstolar som inte har ländryggsstöd?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Skrivet av xze-:

Har nyligen införskaffat mig en Håg H05 5600 och är fundersam om det är rätt stol eller inte för mig. Blir öm i ländryggen ganska omgående och är det en vanesak då jag alltid annars haft gamingstolar som inte har ländryggsstöd?

Det finns ju så mycket som spelar in. Är stolen rätt inställd för dig och är bordet i rätt höjd för du ska kunna sitta rätt tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det finns ju så mycket som spelar in. Är stolen rätt inställd för dig och är bordet i rätt höjd för du ska kunna sitta rätt tex.

Absolut, jag tycker ändå att den känns korrekt bara det att jag blir lite öm i ländryggen, och mer om det är vanligt att man blir det till en början eller om det inte ska vara sån känsla.

Så jag inte använder något och gör mer skada än nytta

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av xze-:

Absolut, jag tycker ändå att den känns korrekt bara det att jag blir lite öm i ländryggen, och mer om det är vanligt att man blir det till en början eller om det inte ska vara sån känsla.

Så jag inte använder något och gör mer skada än nytta

Hur är skicket på själva gubben då? Har man positionerat sig som en ostbåge i en stol i 10 år så känns det ovant att ha en korrekt sittposition. Här kommer micropauserna in som avlastning, jag brukar själv ställa mig upp och gå ned på huk och sen pressa mig upp till lodrätt stående iaf en gång om dan. Samt bara fylla kaffemuggen till hälften så jag måste hämta kaffe i köket oftare.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Hur är skicket på själva gubben då? Har man positionerat sig som en ostbåge i en stol i 10 år så känns det ovant att ha en korrekt sittposition. Här kommer micropauserna in som avlastning, jag brukar själv ställa mig upp och gå ned på huk och sen pressa mig upp till lodrätt stående iaf en gång om dan. Samt bara fylla kaffemuggen till hälften så jag måste hämta kaffe i köket oftare.

Haha är 32 och har varit aktiv fysiskt sedan barnålder så hyfsat skick ändå och ingen direkt ostbågeposition vad jag vet, ingen kommentar om det iaf

Men det är väl att vissa muskelpartier inte har aktiverats vid längre stunder sittandes som nu då det blir ett litet tryck mot ländryggen.

Får avväga med lite pauser med jämna mellanrum.

Min intention var väl bara att se ifall det var någon annan som upplevt samma med att gå över till en ergonomisk stol

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk

Efter att ha gått och funderat över vilken kontorsstol jag skulle köpa sen starten av pandemin så fick jag äntligen nog och beställde en Steelcase Gesture nu när jag såg att de fanns tillgängliga på Amazon.

Tro satan att de cancelade min order efter några dagar och skrev att den inte kan skickas hit. Har någon lyckats beställa? Bor i stockholm så tycker att det känns lite konstigt att den inte kan levereras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cupofjoakim:

Efter att ha gått och funderat över vilken kontorsstol jag skulle köpa sen starten av pandemin så fick jag äntligen nog och beställde en Steelcase Gesture nu när jag såg att de fanns tillgängliga på Amazon.

Tro satan att de cancelade min order efter några dagar och skrev att den inte kan skickas hit. Har någon lyckats beställa? Bor i stockholm så tycker att det känns lite konstigt att den inte kan levereras.

Tråkigt!
Jag beställde min i butik hos https://lindelof.se/ för ett par år sedan, men de kan nog inte matcha priset på amazon.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Skrivet av xinux:

Tråkigt!
Jag beställde min i butik hos https://lindelof.se/ för ett par år sedan, men de kan nog inte matcha priset på amazon.

Hehe, nej den prisbilden var annorlunda. 24k exkl moms för varianten med nackstöd.

Ska försöka hitta återförsäljare runt om i Europa som kan tänka sig leverera istället.