Permalänk

Dator stänger av sig själv

Hej!

Mim stationära burk har börjat låsa sig och stänger ner efter typ 2 min. Vet inte vad som ligger bakom.
Har lite bilder över blåskärmen som dyker upp men även över biosen om det hjälper.
Har en hel bilder som ännu inte hunnits ladda upo till dropboxen och som bara finns på den här burken så jag vill gärna rädda bilderna.

Tack!

Permalänk
Medlem

Din core voltage är väldigt hög, max volt för den cpu bör vara kring 1.4v.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk

Samma problem som TS.

Skulle precis in och starta en exakt likadan tråd då jag plockat fram min gammelburk jag ej använt på 2-3år.

Men när jag trycker på startknappen så susar fläktarna igång och det verkar normalt, sen blir den knäpptyst efter 1-2sek efter ja tryck på startknappen, den halvdör kan man säga, för att sedan starta igång normalt igen efter 1-2 sek.
Sedan kommer jag in i windows osv utan problem, sedan tar det kanske allt från 2-20min sen tjoff, stängs den bara av, ofattbart störtande, vet inte vart jag ska börja felsöka heller, pallar inte slita isär o plocka ihop bettan, vi är förbi det stadiet.

Vad behöver ni för att hjälpa mig hitta felet, bios setting som TS? Btw när den väl dör, så sitter jag här nu och trycker på startknappen men helt avtubbad, reagerar inte på snälla ord eller koppla ur strömkabeln, wierd då förra gången detta hände fick jag vänta ca 30min innan "startknappen" funkade och burken kraftsamlade sig för att då komma igång, en stund.....

Ursäkta jag lånar din tråd men kändes lite onödigt att skapa en exakt likadan.

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av potatismos1:

Skulle precis in och starta en exakt likadan tråd då jag plockat fram min gammelburk jag ej använt på 2-3år.

Men när jag trycker på startknappen så susar fläktarna igång och det verkar normalt, sen blir den knäpptyst efter 1-2sek efter ja tryck på startknappen, den halvdör kan man säga, för att sedan starta igång normalt igen efter 1-2 sek.
Sedan kommer jag in i windows osv utan problem, sedan tar det kanske allt från 2-20min sen tjoff, stängs den bara av, ofattbart störtande, vet inte vart jag ska börja felsöka heller, pallar inte slita isär o plocka ihop bettan, vi är förbi det stadiet.

Vad behöver ni för att hjälpa mig hitta felet, bios setting som TS? Btw när den väl dör, så sitter jag här nu och trycker på startknappen men helt avtubbad, reagerar inte på snälla ord eller koppla ur strömkabeln, wierd då förra gången detta hände fick jag vänta ca 30min innan "startknappen" funkade och burken kraftsamlade sig för att då komma igång, en stund.....

Ursäkta jag lånar din tråd men kändes lite onödigt att skapa en exakt likadan.

Mvh.

Kanske värmeproblem? Inget felmeddelande utan den stänger bara av sig?

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Medlem
Skrivet av potatismos1:

Skulle precis in och starta en exakt likadan tråd då jag plockat fram min gammelburk jag ej använt på 2-3år.

Men när jag trycker på startknappen så susar fläktarna igång och det verkar normalt, sen blir den knäpptyst efter 1-2sek efter ja tryck på startknappen, den halvdör kan man säga, för att sedan starta igång normalt igen efter 1-2 sek.
Sedan kommer jag in i windows osv utan problem, sedan tar det kanske allt från 2-20min sen tjoff, stängs den bara av, ofattbart störtande, vet inte vart jag ska börja felsöka heller, pallar inte slita isär o plocka ihop bettan, vi är förbi det stadiet.

Vad behöver ni för att hjälpa mig hitta felet, bios setting som TS? Btw när den väl dör, så sitter jag här nu och trycker på startknappen men helt avtubbad, reagerar inte på snälla ord eller koppla ur strömkabeln, wierd då förra gången detta hände fick jag vänta ca 30min innan "startknappen" funkade och burken kraftsamlade sig för att då komma igång, en stund.....

Ursäkta jag lånar din tråd men kändes lite onödigt att skapa en exakt likadan.

Mvh.

Byt cmos batteri

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

Din core voltage är väldigt hög, max volt för den cpu bör vara kring 1.4v.

Ok, hur styr man det? Är det något som går att ändra i BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asfaltsbarn:

Ok, hur styr man det? Är det något som går att ändra i BIOS?

Ja du kan ändra det i bios under "advanced" tabben, testa runt 1-1.2v det bör också räcka för din cpu att nå sin normala klockhastighet. För hög volt som du har idag, kan skada din cpu.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

1.7v core voltage? Nu kan jag inget om just denna CPU men det där låter tok för högt. Enl internet ska det vara 1.4v max

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan sätta ”auto” på allt vad CPU heter under bios. Känns som det är för hög spänning, eller så googlar du fram dom värdena din CPU skall ha.

Damm i CPU-fläns/ grafikkort kan oxå bidra till problem.

Kolla Event Viewer i Windows, om du kan se något fel, det brukar dyka upp där i samband med krasch.

Permalänk
Permalänk

Något som ser knas ut och borde ändras?

Permalänk
Skrivet av tokar86a:

Kanske värmeproblem? Inget felmeddelande utan den stänger bara av sig?

helt random stängs av, igårkväll gick den tills jag stängde av den, spelade aoe nån halvitimme, men funkade prima då.. så näe den lever sitt eget liv med att stänga av sig när den känner för det.

Permalänk
Skrivet av potatismos1:

Skulle precis in och starta en exakt likadan tråd då jag plockat fram min gammelburk jag ej använt på 2-3år.

Byt BIOS batteri