Permalänk
Medlem

CGNAT problem

Hej, fick tilldelat en icke publik ip adress av min internetleverantör vilket har ställt till det en del för mig. Jag har nämligen en server och internet lägger av med jämna mellanrum, finns det något sätt att komma runt CGNAT problematiken eller behöver jag be min leverantör om en publik ip?

Testade aktivera VPN på servern kan det avhjälpa problemet?

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

1) byte av leverantör eller be leverantör att koppla på publik IP.
2) köp av VPN-tjänst med publik IP.
3) köp av VPS med publik IP, också tunnel hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Hej, fick tilldelat en icke publik ip adress av min internetleverantör vilket har ställt till det en del för mig. Jag har nämligen en server och internet lägger av med jämna mellanrum, finns det något sätt att komma runt CGNAT problematiken eller behöver jag be min leverantör om en publik ip?

Testade aktivera VPN på servern kan det avhjälpa problemet?

Vp kommer inte hjälpa då man ansluter mot ip...
Tailscale eller CloudFlare-tunnel kommer funka för dig för dom jobbar från insidan och ut så skulle man kunna säga så behöver inget publikt ip för att ansluta till din server då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Hej, fick tilldelat en icke publik ip adress av min internetleverantör vilket har ställt till det en del för mig. Jag har nämligen en server och internet lägger av med jämna mellanrum, finns det något sätt att komma runt CGNAT problematiken eller behöver jag be min leverantör om en publik ip?

Testade aktivera VPN på servern kan det avhjälpa problemet?

Låt mig gissa.
Din isp heter bahnhof?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

Låt mig gissa.
Din isp heter bahnhof?

Bredband2

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

Låt mig gissa.
Din isp heter bahnhof?

Har han Bahnhof är det ju bara betala 40-50kr/månad så är problemet löst... Enkelt!

Permalänk
Medlem

Börja med att kontakta leverantören. Om du har flax så är ett "riktigt" IP bara ett knapp-klick bort.

Jag har Bahnhof som leverantör och dom fixade det snabbt och smidigt (för ca 3 år sedan). Mitt problem var att för vissa tjänster på jobbet behövde mitt IP vitlistas om jag jobbade hemifrån. Och default-inställningen på Bahnhof gjorde att jag kunde tilldelas ett nytt fejkat publikt IP varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Har han Bahnhof är det ju bara betala 40-50kr/månad så är problemet löst... Enkelt!

Fick det gratis. Shit, nu vågar man väl knappt ringa dom och så upptäcker dom att jag åkt gratis alla dessa (3) år lol

Bahnhof: Om ni läser detta. Texten ovan är ett skämt. Personer och händelser är påhittade och all likhet med verkligheten är slumpmässig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

Fick det gratis. Shit, nu vågar man väl knappt ringa dom och så upptäcker dom att jag åkt gratis alla dessa (3) år lol

Haha nej det kostar pengar nu 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Vp kommer inte hjälpa då man ansluter mot ip...
Tailscale eller CloudFlare-tunnel kommer funka för dig för dom jobbar från insidan och ut så skulle man kunna säga så behöver inget publikt ip för att ansluta till din server då.

Hur kommer man igång med Tailscale?

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Hur kommer man igång med Tailscale?

Inte för att vara såna men google eller youtube kan nog vara det bästa.
Jag vet inte vad du kör din server på för hårdvara eller mjukvara tyvärr... Men finns massa guider för det på tuben som hjälper dig beroende på vad du kör för server. Kolla Lawrence system t.ex han har guider för pfsense eller truenas även videos som förklarar hur det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

Fick det gratis. Shit, nu vågar man väl knappt ringa dom och så upptäcker dom att jag åkt gratis alla dessa (3) år lol

Bahnhof: Om ni läser detta. Texten ovan är ett skämt. Please move along.

1-2år sen dom började ta betalt för det, vill minnas det var 25kr/månad eller liknande... Dom flesta ringde nog och hotade med att säga upp så fick man det gratis (mig inklusive)

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Jag funderade på att byta till Bredband2 förr, och mailade dem då och frågade om det gick att få publik IP hos dem. Och det skulle gå sa dem då.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Fick också cgnat hos bredband 2 i våras eller när de va typ inte äns 30 min via online chatten på deras hemsida så hade de fixat det och jag hade ett vanligt ip igen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Bredband2

Bredband2 kan du bara mejla om att få dynamisk adress igen, tror aldrig dom gett ut statiska men dom dynamiska adresserna kan ligga några månader ibland.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

@M89 bredband2 är snälla, jag blev också instoppad i CGNAT träsket. Jag märkte det efter ett tag då vissa saker hade slutat fungera. Förklarade för dom att jag har en del saker jag gör som innebär att jag inte kan ha CGNAT och i sådana fall skulle behöva byta till annan leverantör.

Och via chatten så lade dom upp ett ärende och efter en vecka så hade jag publik dynamisk IP igen. Nu har jag iofs haft samma IP länge och jag misstänker det är ungefär som en fast IP, dvs att dom låst den IP till min mac adress på fiberdosan. Annars skulle jag nog riskera åka in bakom CGNAT igenom vid strömavbrott etc. Det här är inget jag vet utan bara spekulation.

Permalänk
Medlem

Du kan kolla att sätta upp en cloudflare-tunnel annars. Bara ett alternativ

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Har han Bahnhof är det ju bara betala 40-50kr/månad så är problemet löst... Enkelt!

Beroende på vad du redan betalar för internet till Bahnhof (beroende på bandbredd och om du betalar "stadsnätskostnaderna" till nätägaren själv/separat) så kan dessa 50kr vara =50% av månadskostnaden till Bahnhof.

Att behöva betala extra skulle jag snarare kalla för illa än enkelt.

Jag kan förstå om man har det avstängt som standard, 95% av användarna har inte behov och fattar inte skillnad. Men borde ges gratis till den som säger till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Bredband2 kan du bara mejla om att få dynamisk adress igen, tror aldrig dom gett ut statiska men dom dynamiska adresserna kan ligga några månader ibland.

Diskussionen gäller CGNAT och publik IP-adress, inte dynamisk/statisk.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Diskussionen gäller CGNAT och publik IP-adress, inte dynamisk/statisk.

TS gav noll info om hur han faktiskt kom åt servern förut, och jag ansåg att det kunde vara till nytta att meddela det till TS.
Jag har ju tyvärr noll vetskap om hur kunnig TS är och erbjuder därför hellre på lite mer info än vad som kanske var nödvändigt.

Det är nämligen så att i och med att Bredband2 nu mer eller mindre endast kör CG-NAT till privata sidan så är IP poolen som används för kunder som ber om publik IP mycket mindre och därav byts adressen oftare. Tidigare har jag kunnat ha samma ip i flera månder men nu så får man vara glad om det byts 1 gång i veckan och därför måste man ha en lösning för det också.

Detta är information jag gärna hade velat ha när jag hade samma problem tidigare.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

TS gav noll info om hur han faktiskt kom åt servern förut, och jag ansåg att det kunde vara till nytta att meddela det till TS.
Jag har ju tyvärr noll vetskap om hur kunnig TS är och erbjuder därför hellre på lite mer info än vad som kanske var nödvändigt.

Det är nämligen så att i och med att Bredband2 nu mer eller mindre endast kör CG-NAT till privata sidan så är IP poolen som används för kunder som ber om publik IP mycket mindre och därav byts adressen oftare. Tidigare har jag kunnat ha samma ip i flera månder men nu så får man vara glad om det byts 1 gång i veckan och därför måste man ha en lösning för det också.

Detta är information jag gärna hade velat ha när jag hade samma problem tidigare.

Byts ditt ip fast du har routern på eller vad? Låter riktigt märkligt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Beroende på vad du redan betalar för internet till Bahnhof (beroende på bandbredd och om du betalar "stadsnätskostnaderna" till nätägaren själv/separat) så kan dessa 50kr vara =50% av månadskostnaden till Bahnhof.

Att behöva betala extra skulle jag snarare kalla för illa än enkelt.

Jag kan förstå om man har det avstängt som standard, 95% av användarna har inte behov och fattar inte skillnad. Men borde ges gratis till den som säger till.

Jag har det gratis från Bahnhof, ringde deras tekniska support för att jag inte fick internet alls innan de tilldelade mig en "korrekt" publik ip i min lägenhet.
Löste det även gratis till sommarstugan då google play varken uppdaterade eller laddade ner appar när det låg bakom CGNAT.
Min uppfattning är att kopplar du till deras tekniska support så löser sig sakerna bäst

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Byts ditt ip fast du har routern på eller vad? Låter riktigt märkligt..

Jadå det byts ibland när lease-tiden går ut. Det är inte varje gång men det händer absolut, kan variera mellan 1 gång i veckan till 1 gång per kvartal.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO