Hur lång tid tar det att hitta jobb tror ni.

Permalänk

Hur lång tid tar det att hitta jobb tror ni.

Jag var i en utbildning i Lexicon år 2021. Slutade 2022. Sååå inte en lång utbildning, men fick mitt första jobb inom utvecklingen efter 5 månader. jag har ansträngt mig väldigt mycket och nu är jag bekväm med typescript/javascript react/native python Django/flask. och 3 olika databaser. Har en github, och har några projekt. Jag älskar den här branschen. Företaget har uppsagt mig på grund av ekonomisk skäl (stängde hela avdelningen) Nu har det varit två månader, och jag söker jobb dagligen. Jag får ångest varje gång jag tänker på detta. Jag söker jobb dagligen. Tror ni att företag kommer inte anställa någon som är mes självlärd?. Ska jag byta till en annan branch. Jag vill verkligen fortsätta jobba som utvecklare. Jag ber om ursäkt, svenskan är inte mitt modersmål, så det ska finnas något fel här eller där.

Permalänk
Medlem

Hej, känns som att marknaden inte är super sugna på junior utvecklare just nu. Är lite i samma sits som dig, fast var på ett startup som mitt första jobb(Frontend). Företaget fick inte riktigt igång ekonomin så efter ca 2.5 år blev jag uppsagd, det var precis innan sommaren. Har sedan dess konstant sökt massor med jobb. Har justerat cv & personligt brev flera gånger men trots detta så får man knappt något svar & när jag väl får svar så söker de någon med mer erfarenhet eller så har de valt att gå vidare med någon annan. Allt detta har hittills gett mig 1 intervju där de valde att inte gå vidare med mig.

Börjar bli riktigt frustrerad och det suger. Önskar dig lycka till. Det löser sig säkert men förstår hur det känns!

Visa signatur

Citera För Svar! Fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

Det är tufft överallt för juniora just nu, så du är inte ensam. Om du inte har en riktig utbildning så kommer du tyvärr ses som mindre attraktiv än någon med en 3 årig kanditat från ett universitet. Kanske kan fundera på att studera vidare?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Det är svårt, man får jaga och ringa, viktigt att man följer upp mailen man skickar till folk och att man inte bara skickar ett mail och väntar på svar. Gå in på random företag som har annonser som kanske inte har listat på större aktörer. Ställen som blocket jobb och Linkedin finns det mycket. Det finns många konsultfirmor som man kanske kan sticka in fötterna hos.

När jag skulle hitta mitt nya jobb och ville ha lite mer kvar så använde jag https://www.demando.io/
Vet inte rikigt om dom har några krav på kunskaper förutom att man själv listar vad man kan och sen så är det arbetsgivaren som får se om dom är nöjda.

Permalänk
Skrivet av Treant:

Det är tufft överallt för juniora just nu, så du är inte ensam. Om du inte har en riktig utbildning så kommer du tyvärr ses som mindre attraktiv än någon med en 3 årig kanditat från ett universitet. Kanske kan fundera på att studera vidare?

Jag har tänkt på detta, men för närvarande så är det inte möjligt för mig att läsa på universitet på grund av personliga skäl. Ändå tror jag att jag har kunskapen man får efter dessa utbildningar för att jag har förbätratts 10x jämfört med för två år sen. Jag lägger även tid på att läsa själv teoretiska grejer och inte bara programmering. Problemet känner jag är att det är svårt att övertyga arbetsgivare att välja mig på grund av att min utbildning är inte lika stor som andra kandidater. Plus jag vet inte vad jag ska fråga för lån. Om det är för lite så kommer dem tycka att jag inte är bra. Om det är för hög, så kommer dem tycka att det finns absolut en bättre utvecklare.

fel stavning
Permalänk
Skrivet av Terzom:

Det är svårt, man får jaga och ringa, viktigt att man följer upp mailen man skickar till folk och att man inte bara skickar ett mail och väntar på svar. Gå in på random företag som har annonser som kanske inte har listat på större aktörer. Ställen som blocket jobb och Linkedin finns det mycket. Det finns många konsultfirmor som man kanske kan sticka in fötterna hos.

När jag skulle hitta mitt nya jobb och ville ha lite mer kvar så använde jag https://www.demando.io/
Vet inte rikigt om dom har några krav på kunskaper förutom att man själv listar vad man kan och sen så är det arbetsgivaren som får se om dom är nöjda.

Tack. Jag har gjort ett konto och ansökt till några företag

Permalänk
Medlem

Bland gamla kollegor och vänner verkar det fortfarande som det anställs, även om det kanske börjar komma lite sparkrav och en del företag har gått över till "konsultväxlingar".

Oavsett så kan det vara ganska segt med jobb överhuvudtaget i Sverige och det tar tid, mitt första jobb var också en seg affär, så jag tycker ni ska ligga på och fortsätta söka. Vissa företag kommer att nobba er för att ni saknar en längre formell utbildning och inte har så mycket erfarenhet, så är det bara. Får ni in en fot och får jobba så är det där helt irrelevant sen, folk har alla möjliga bakgrunder i det här yrket.

Sen vill jag påstå att backend ändå är en mycket större arbetsmarknad, .Net eller Java + Spring. Många större företag förstår inte riktigt hela biten med frontend och anställer bara "fullstack"-utvecklare, d.v.s. backend-utvecklare som kan fuska ihop lite frontend som i bästa fall ser respektabel ut utåt sett men ligger långt från best practice om man tittar på själva koden .

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Bland gamla kollegor och vänner verkar det fortfarande som det anställs, även om det kanske börjar komma lite sparkrav och en del företag har gått över till "konsultväxlingar".

Oavsett så kan det vara ganska segt med jobb överhuvudtaget i Sverige och det tar tid, mitt första jobb var också en seg affär, så jag tycker ni ska ligga på och fortsätta söka. Vissa företag kommer att nobba er för att ni saknar en längre formell utbildning och inte har så mycket erfarenhet, så är det bara. Får ni in en fot och får jobba så är det där helt irrelevant sen, folk har alla möjliga bakgrunder i det här yrket.

Sen vill jag påstå att backend ändå är en mycket större arbetsmarknad, .Net eller Java + Spring. Många större företag förstår inte riktigt hela biten med frontend och anställer bara "fullstack"-utvecklare, d.v.s. backend-utvecklare som kan fuska ihop lite frontend som i bästa fall ser respektabel ut utåt sett men ligger långt från best practice om man tittar på själva koden .

Finns det best practices i frontend? 😁
I alla fall så känns .NET eller Java som du säger som ett ganska bra spår sett till jobbmarknaden. Många snöar väl in på grejer som inte används lika mycket IRL som på YouTube och då blir det ju svårare. En del anser ju att .NET och Java är gammalt och gubbigt, men då får man sitta med MERN eller Flask som knappt någon efterfrågar i jämförelse 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terzom:

Det är svårt, man får jaga och ringa, viktigt att man följer upp mailen man skickar till folk och att man inte bara skickar ett mail och väntar på svar.

Detta, detta är det viktigaste av allt. Det handlar om att få rekryteraren att dra ditt cv ur högen. Gör allt för att göra deras jobb lättare.

Permalänk
Medlem

Hur lång tid det tar att hitta jobb beror på vad du är villig att göra. Exempelvis, är du villig att flytta 100 mil för ett jobb? Söker du jobb i hela Sverige eller bara inom ditt närområde?

Sen så varierar det kraftigt vad arbetsgivare prioriterar. I mitt kontaktnät så visst är utbildning en bonus, men inte det avgörande. Det som avgör är hur pass bra man tror personen i fråga kommer passa in i teamet. Även om du skulle ha längst erfarenhet och bäst kompetens i Sverige så skulle du inte få jobb hos min arbetsgivare om inte din personlighet passar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

Finns det best practices i frontend? 😁
I alla fall så känns .NET eller Java som du säger som ett ganska bra spår sett till jobbmarknaden. Många snöar väl in på grejer som inte används lika mycket IRL som på YouTube och då blir det ju svårare. En del anser ju att .NET och Java är gammalt och gubbigt, men då får man sitta med MERN eller Flask som knappt någon efterfrågar i jämförelse 🙂

Självklart finns det, du låter bara okunnig om du påstår något annat. Testa jobba med frontend för ett avancerat affärssystem så kan jag lova att du kommer få det svårt. I de fallen kan frontend vara extremt komplext. Det svåra är inte att få utseendet perfekt, utan snarare att få alla komponenter att interagera med varandra och innehållet är allt annat än statiskt, vilket gör att det blir avancerad logik man behöver få ihop på ett hållbart/solid sätt.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Självklart finns det, du låter bara okunnig om du påstår något annat. Testa jobba med frontend för ett avancerat affärssystem så kan jag lova att du kommer få det svårt. I de fallen kan frontend vara extremt komplext. Det svåra är inte att få utseendet perfekt, utan snarare att få alla komponenter att interagera med varandra och innehållet är allt annat än statiskt, vilket gör att det blir avancerad logik man behöver få ihop på ett hållbart/solid sätt.

Jobbar delvis med frontend och vet att det kan vara komplext, har inte sagt annat. Däremot finns ju inte lika mycket best practices där som i backend.