Veckans fråga: Kan du tänka dig att jobba med IT inom Försvarsmakten?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Kan du tänka dig att jobba med IT inom Försvarsmakten?

Ett modernt försvar handlar mycket om IT. Är det något du är intresserad av att jobba med? Det undrar vi i veckans fråga.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Svaret är nej. Jag har redan ett jobb jag trivs med och det är inte inom IT.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag vill jobba med en clown inom försvarsmakten, annars skulle det vara utmanande och kul.

Permalänk
Medlem

Om jag förstått det rätt så krävs det att alla anställda på försvaret behöver gå med på att kanske skickas utomlands på uppdrag. Det skulle vara min största anledning att skippa det

Permalänk
Medlem

Kollade lite på deras roller de söker, vore intressant att veta vad de betalar? eftersom det är statligt tänker jag.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Det viktigaste för mig är att kunna jobba platsagnostiskt, alltså fullt på distans med möjlighet att kunna resa och bo vart jag vill i världen.
Oftast är jobb inom säkerhetsklassade myndigheter som försvaret på kontor, typ skyddsobjekt, där personalen måste vara 100% på plats.
Så, nej med andra ord.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Om jag förstått det rätt så krävs det att alla anställda på försvaret behöver gå med på att kanske skickas utomlands på uppdrag. Det skulle vara min största anledning att skippa det

Jag vet faktiskt inte hur det gäller med IT-personal om man räknas på det sättet.

Vore bra med förtydligande av Försvarsmakten. Kanske i denna tråd!

Permalänk
Medlem

Nej, för jag jobbar inte inom IT, så jag avstod att svara.

Permalänk
Medlem

Nånting säger man att man får mer betalt i den privata sektorn, och i så fall nä, antagligen inte.

Permalänk
Medlem

Hade kunnat tänka mig att jobba inom MUST eller FRA, förutsatt att kompensation och övriga villkor är bra.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Tveksamt om de kan matcha lönerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om jag förstått det rätt så krävs det att alla anställda på försvaret behöver gå med på att kanske skickas utomlands på uppdrag. Det skulle vara min största anledning att skippa det

Min mors gubbe jobbar i "garderoben" med logistik och klädhantering osv på ett logi som civil anställd. Han har beredskapskrav men inga krav på att strida eller åka utomlands. Dvs vid krig måste han infinna sig på sin plats. I garderoben (förråd/logistik).

Kanske är annorlunda för IT men tveksamt.

Personligen kan jag absolut tänka mig det men finns inget i min ort.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Absolut. Senast jag kikade fanns det inga lämpliga tjänster dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

"Den här artikeln sponsras av Försvarsmakten"

Det var inte mycket till artikel. Hur mycket kostade den?

Permalänk
Medlem

Svarade Tveksamt eftersom jag har svårt att se att det är ett smidigt jobb. Statliga och kommunala saker brukar sällan ligga i framkant med teknik eller erbjuda löner som går att mäta sig med privatsektorn.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag var anställd av försvarsmakten och jobbade med IT för ca 13 år sen. Om de är lika fyrkantiga nu som då så blir svaret nej nej och åter nej.
- jag kan göra det här, det är inga problem.
- nej det är inte dina uppgifter, drick du ditt kaffe så skickar vi någon som jobbar 15mil bort istället.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Skrivet av issue:

Jag var anställd av försvarsmakten och jobbade med IT för ca 13 år sen. Om de är lika fyrkantiga nu som då så blir svaret nej nej och åter nej.
- jag kan göra det här, det är inga problem.
- nej det är inte dina uppgifter, drick du ditt kaffe så skickar vi någon som jobbar 15mil bort istället.

Så fungerar varje större myndighet / statlig verksamhet.

Permalänk
Medlem

Absolut, men hade nog kvalat in bättre under vanlig fotsoldat.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Blev ett rungande nej från min sida.
Har sökt till försvarets IT två gånger, första gången hör man ingenting öht, men de ringer 7-8 månader senare och frågar om jag är intresserad av att komma på intervju. 7-8 månaders hanteringstid, och ingen information alls före det är i mina ögon rätt oseriöst.

Andra gången hörde de inte av sig alls, inget "Tack för din ansökan, vi har gått vidare med andra sökande" eller något, total radiotystnat. Ännu oseriösare.

Och efter att ha jobbat som konsult på myndigheter förstår man hur dåligt dessa sköts, dåligt betalt är det också. Så tack men nej tack till myndighetsjobb!

Permalänk

Sökte jobb, blev erbjuden jobb, men tackade nej då det var lite för stor löneskillnad för jobb i Arboga jämfört med Stockholm.
Tror det var för det bästa då jag nog antagligen var lite trött på "bolag" med hård toppstyrning och lite variation.

Även om det lät lite spännande att få åka ut till andra länder ibland för att göra olika serviceuppdrag.

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk

Jag tror försvaret kommer satsa mer på IT nu när de får mer pengar beroende på att världsbilden har förändras med krig i vår närhet. Så jobben där kommer säkert bli bättre.

Jag själv jobbar emot många kunder, dessa kunder har olika namn men jobbet är ungefär detsamma. Och ingen kund, liten som stor gillar om data från den skulle läcka ut. En liten kund så drabbar detta kanske inte sveriges säkerhet, men det kan drabba det aktuella företaget väldigt hårt.
Regler som 100% närvaro på kontor ställer dock till med merjobb för en själv. Likaså anläggningar som man måste åka ut fysisk på plats. Ofta när man gör ett arbete, så kan man dagen efter fixa till någon detalj snabbt. Att behöva åka ut till något ställe, få kund betala för hyrbil och allt, det blir för mycket byråkrati som jag ej gillar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Jag var anställd av försvarsmakten och jobbade med IT för ca 13 år sen. Om de är lika fyrkantiga nu som då så blir svaret nej nej och åter nej.
- jag kan göra det här, det är inga problem.
- nej det är inte dina uppgifter, drick du ditt kaffe så skickar vi någon som jobbar 15mil bort istället.

Enorm skillnad i och med fokuset på cybersäkerheten de senaste åren.

Permalänk
Medlem

Jobbar inom IT som speldesigner, och just nu som lead designer(leder ett stort team med designers) men har svårt att se hur det skulle kunna vara tillämpligt på Försvarsmakten, tyvärr. Skulle gärna söka annars.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Jag är tacksam för alla som bidrar till vår allas säkerhet och jobbar inom försvaret, tack för er insats och hoppas ni blir många fler!

Egentligen skulle jag nog kunna tänka mig att jobba för försvarsmakten också, men svarade tveksamt mest på grund av att jag inte gillar hierarkin och att man måste utbilda sig till officer för att komma någonvart.

Misstänker att jag förmodligen är rätt eftertraktad inom försvarsmakten då jag gjorde lumpen på Telekrigsbataljonen i Enköping och har jobbat som It konsult i snart 10 år inom cloudtjänster och säkerhet mot flera myndigheter osv.

Försöker dra mitt strå till stacken genom att vara med i hemvärnet och ser det som en rolig hobby och en break från vardagen att komma iväg och öva.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Har inte jobbat med IT men jobbat inom andra delar av FM.

Jag vet inte hur IT-delarna är men tyvärr måste jag säga nej. Mitt jobb på FM var bland de bästa jag haft inom uppgiften och de arbetskollegor jag hade. Det som inte fungerade och som FM är sämst på är att ta hand om sina anställda. "Vår personal är vår viktigaste resurs" är ett skämt. Och även om man skulle gå på premissen "man gör inte det här jobbet för lönen" så är systemet trasigt när inkompetenta människor befordras för att "dom har varit här längst". Trotts att man är en stor organisation med mängder av olika inriktningar och befattningar så är man jättedålig på att fånga upp folk som kanske vill gå en annan riktning eller erbjuda möjligheter att utvecklas trots att man har mängder med internutbildningar.

Jag skulle vilja att FM var en bättre arbetsgivare och då skulle jag gärna komma tillbaka men jag såg inga förbättringar under mina år och har inte hört att det blivit bättre av kollegorna som är kvar...

Permalänk
Medlem

Jag jobbar gärna för Försvarsmakten, men undrar hur lönen är, statliga jobb som anställd är ju knappast löneledande...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gillade med militären att alla är klädda likadant, har samma mål och arbetar tillsammans mot yttre hot.
Försvarsmaktens frontend-reklam som snurrat här på Sweclockers var rolig, gillade den.

Efter jobbat som egenkonsult inom IT tror jag löneskillnaden gör det helt omöjlig för mig att utvärdera försvaret som arbetsgivare.
Tycker inte heller det är meriterande att fokus flyttat till kön och sexuell läggning istället för kärnuppgiften.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Om det är något som passar mig och omständigheterna är acceptabla så skulle jag absolut kunna göra det. Jag trivs dock förbaskat bra där jag bor, vill inte flytta och då inte heller ha för långt till jobbet, så Musköbasen är väl det enda som i sådana fall skulle fungera för mig. Vet inte alls om och i sådana fall vilken typ av IT-verksamhet de har där.

Känner mer och mer att jag slösar bort mina kompetenser genom att köra buss.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Kollade lite på deras roller de söker, vore intressant att veta vad de betalar? eftersom det är statligt tänker jag.

min lön skulle halveras.. så jag tankar nej även om jag vill jobba för FM.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jag förutsätter att redaktionen följer upp och gör en rejäl intervju med FM nu när de fått så många frågor/synpunkter/påståenden serverade på silverfat. Skulle verkligen vara intressant att läsa om ett "hemma hos" reportage. Men de kanske inte ens vill berätta vilket språk de programmerar i..