Behöver hjälp med ny receiver.

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med ny receiver.

Min gamla harman/kardon receiver börjar kännas lite föråldrad, så jag tänkte byta upp mig till nåt nytt. Har bara hört bra saker om yamaha, så det är därför jag blivit lite intresserad av dem...

Pioneer ska också ha bra grejjer, men i denna prisklassen har jag bara hittat en som verkar vettig:
http://www.ljudmakarn.se/default.asp?getpage=/view.asp%3Fart%...
Yamaha DSPAZ2

Jag kan få köpa loss en på jobbet för 11000:-
Jag lyssnar mycket på musik, och är inte så kräsen när det gäller filmljud egentligen. Det känns viktigare att musiken känns "ren" även när man spelar på hög volym.

Måste erkänna att jag är läskigt oinsatt i de nya förstärkare som kommit. Är detta något att ha, eller gör jag bort mig?

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Permalänk
Medlem

ehhh, fel ställe att fråga gå?
Men om jag själv skulle köpa en receiver skulle det vara en NAD, har hört mycket gott om dom små kraftpaketen.

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Medlem

Jo, vet att detta inte direkt är ett klockrent forum, men teetow mfl. vet iaf vad dom snackar om. Detta är ju "ljud-avdelningen" i alla fall, så jag lär få bättre respons här än under "köparens guide".

Ska kolla runt lite på NAD. Tack för tipset.

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar att du ställer frågan på hembioforumet
nya adressen: www.prisjakt.nu/forum

Jag har hört massor med bra om receivern du har tänkt att inhandla...

Permalänk
Medlem

Jag har en NAD L70 och den e Sweet....

Visa signatur

/Asperi

Permalänk
Medlem

Re: Behöver hjälp med ny receiver.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macrint
Min gamla harman/kardon receiver börjar kännas lite föråldrad, så jag tänkte byta upp mig till nåt nytt. Har bara hört bra saker om yamaha, så det är därför jag blivit lite intresserad av dem...

Pioneer ska också ha bra grejjer, men i denna prisklassen har jag bara hittat en som verkar vettig:
http://www.ljudmakarn.se/default.asp?getpage=/view.asp%3Fart%...
Yamaha DSPAZ2

Jag kan få köpa loss en på jobbet för 11000:-
Jag lyssnar mycket på musik, och är inte så kräsen när det gäller filmljud egentligen. Det känns viktigare att musiken känns "ren" även när man spelar på hög volym.

Måste erkänna att jag är läskigt oinsatt i de nya förstärkare som kommit. Är detta något att ha, eller gör jag bort mig?

Om jag skulle vara du så skulle jag köpa en billigare AV receiver t.ex. yamaha 630 och para ihop den med en 2 kanalsförstärkare, t.ex. en NAD. Enligt mig så är det det bästa ur 2 världar.
AV receivrar med bra 2 kanalsljud kostar multum, men på detta sätt så kan man få bra 2 kanalsljud och även hyffsat 5.1 ljud, plus att det inte blir lika dyrt att uppgradera när nya standarder kommer, en dyr AV receiver från 1998 är ju nästan värdelös idag.

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Medlem

Jo men blir inte brusnivåerna ganska höga då?
Man tycker ju att det optimala borde vara att ha allt i ett system utan slutsteg och dyl?

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macrint
Jo men blir inte brusnivåerna ganska höga då?

Brusnivåerna?, varför skulle dom bli det?. Du kör helt enkelt ut signalen från AV recivern via RCA till slutsteget som driver fronthögtalarna.

Citat:

Man tycker ju att det optimala borde vara att ha allt i ett system utan slutsteg och dyl?

Är inte riktigt säker på hur du menar, signalmässigt så borde det inte bli någon skillnad bara man använder hyffsade kablar. Estetiskt så kanske det är snyggare med bara en Förstärkare.

Men jag anser att detta är den bästa lösningen om man vill ha bra 2 kanalsljud, och ha 5.1 och 6.1 ljud, eftersom AV receivrar som klarar detta vanligtvis kostar en hel del, och om dom inte går att uppgradera så kommer dom ju ändå att bli omoderna när nya surroundstandarder kommer, medans en bra 2 kanalare kan man ha i många år, och bara uppgradera med en billigare AV receiver då som då för att klara alla format. Men detta är ju min åsikt, yamaha:n är säkert hemskt bra.

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Medlem

Jo många påstår ju att man ska köpa ett rejält slutsteg istället. Men hur fungerar det i dolby digital? Min förstärkare är väldigt trött - främst när man kör den i surroundläge. Det var därför jag sprang iväg och köpte en subwoofer nu nyligen - för att få lite fart på basen vid filmtittning

Fungerar slutsteget för höger/vänster-fronthögtalare även i dolby digital läge? Så att receivern bara påverkar centern och sateliterna?

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Permalänk
Inaktiv

Jag hadde köpt en NAD för det finns ingen som gör bättre receivers än dom! och sen vad har du för högtalare??? gå in på www.hifiklubben.se dom e bäst!!! Hittar du inget som är bra där då har du problem att hitta det du letar efter..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macrint
Jo många påstår ju att man ska köpa ett rejält slutsteg istället. Men hur fungerar det i dolby digital? Min förstärkare är väldigt trött - främst när man kör den i surroundläge. Det var därför jag sprang iväg och köpte en subwoofer nu nyligen - för att få lite fart på basen vid filmtittning

Fungerar slutsteget för höger/vänster-fronthögtalare även i dolby digital läge? Så att receivern bara påverkar centern och sateliterna?

Stereoslutsteget driver alltid frontarna, så att i stereoläge så används bara AV receivern som försteg och i surround läge så driver det centern och bakkanalerna.

Visa signatur

Common sense isn't that common.