Permalänk

Köpråd

Tänkte köpa en ny bärbar dator, får kosta c:a 10000 kr, det skall vara en med minst 16 i minne, processor minst i7. Tips?

Permalänk
Medlem

Spel eller inte? I så fall vilka?

Permalänk
Skrivet av Exner:

Spel eller inte? I så fall vilka?

Nej inte spel, såg en på Dustin som heter Lenovo ThinkPad L15 G3
Core i7 16GB 512GB SSD 4G-uppgraderingsbar 15.6". Vad tror ni om denna, men kan även tänka mig något annat också i den prisklassen.

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha den till?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Vad ska du ha den till?

Internet, läsa mail, youtube, lyssna på musik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytterhogdal:

Internet, läsa mail, youtube, lyssna på musik

Då behöver du absolut inte en I7. Du skulle klara dig strålande med en I5 eller Ryzen 5.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

https://www.lenovo.com/se/sv/p/laptops/yoga/yoga-pro-series/y...

Hade personligen köpt den för 10880. Mycket bra laptop för pengarna.

Permalänk

Finns en del på begagnadmarknaden som är bra , har du kikat där? Eller är det nytt som gäller?

Permalänk
Skrivet av denzeloto:

Finns en del på begagnadmarknaden som är bra , har du kikat där? Eller är det nytt som gäller?

Hade tänkt mig en ny, den gamla dellen är säkert över 10 år och har dessutom slutat att fungera,

Permalänk
Skrivet av Ytterhogdal:

Hade tänkt mig en ny, den gamla dellen är säkert över 10 år och har dessutom slutat att fungera,

Tänkte mest om den du ska köpa måste vara butiksny?
Jag har en bra laptop som ligger ute på marknaden nu om en begagnat som är i nyskick kan vara av intresse.

Permalänk
Skrivet av denzeloto:

Tänkte mest om den du ska köpa måste vara butiksny?
Jag har en bra laptop som ligger ute på marknaden nu om en begagnat som är i nyskick kan vara av intresse.

Var ligger den annonsen?

Permalänk
Skrivet av Ytterhogdal:

Var ligger den annonsen?

Skickade pm

Permalänk
Skrivet av Ytterhogdal:

Internet, läsa mail, youtube, lyssna på musik

Det där har ju typ obefintligt hårdvarukrav och dator från början på 2000 talet har umpf nog för det...

Men vill du ha något nytt så är i7 verkligen overkill och bara extra pengar för ingenting.

Till de användningsområdena kommer en av dagens i3 eller i5 räcka i många år framöver...

16gb ram visst troligen overkill och visst bara win 11 kan ju lätt tugga i sig 4-5gb så 8gb är kanske gränsfall till tillräckligt speciellt om du är av typen som aldrig stänger några browser tabs så är nog 16 gb en bra ide.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Jag hade kikat på denna, bra deal just nu. Visst inte 16gb ram men skulle tro du klarar dig utan problem, har 8gb på min jobblaptop för tillfället Windows 11 med en i5-7200U (hiskligt mycket sämre än den i länken) , använder 70% minne med 5 flikar i chrome (aktivitetshanteraren säger 20?), Lime CRM, Teams, Excel och onedrive igång.

Blir det även strul kan jag rekommendera att peta in ubuntu för det du vill göra, behövs väldigt lite kunskap om linux för att göra det du vill göra!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini