Permalänk
Medlem

Kort resultat egpu

@mod flytta gärna tråden om den hamnat på fel ställe.

Jag har skaffat egpu till min bärbara dator och tänkte kort dela med mig av resultatet.

Bärbar dator, Thinkpad T14 1165g7 28W, 32gb DDR4-3200, 512gb ssd etc.. TB3 sitter i cpun vilket hjälper prestandan något jämfört med tidigare generationer som har extern TB3 controller. Win 11 pro.

Razer Core X

Radeon RX Vega 56 8gb HBM2

Kopplade in skärm via hdmi till egpun och egpun till datorn. Win 11 blinkade till medans drivrutinerna installerades sen var jag igång! Riktigt smidigt!

144hz på externa skärmen driven av egpun och 60hz på interna driven av igpun, funkar hur smidigt som helst att ha extended desktop och dra fönster mellan skärmarna.

Firestrike igpu:
Intel Xe firestrike 4100 Graphics score 4584 Physics score 10092 Combined 1529

Firestrike egpu:
rx vega 56 firestrike 14547 Graphics score 19183 Physics score 11620 Combined 5975

Både cpu och gpu håller sig svala tycker jag så jag tror inte jag kommer göra något åt nån av dem i detta läget. Jag har en kraftigare kylare till T14 men jag väntar med den tills jag spelar något som pressar cpun så pass att det skulle göra skillnad. Kylningen på Vega 56 verkar funka hur bra som helst, så undervoltning blir det likaledes när jag känner att det finns behov.

Har ni frågor är det bara att fråga!

Tack till @SwedenVirre och @denzeloto för goda affärer som redan skänker mycket glädje!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk

Kul att det fungerar bra 👍

Permalänk
Medlem

Vad vill du att jag skall göra?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mod:

Vad vill du att jag skall göra?

Ursäkta, menade så klart en moderator

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Har en core x chroma med en Radeon RX 7800XT tillsammans med en SER6 pro kopplad med USB4 (TB3 signal). Tycker den fungerar toppen när den väl fungerar men har problem att få egpun att funka under boot. Nu måste jag koppla in den efter det att datorn har bootat upp och jag är inne i Windows. Hur funkar det för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Har en core x chroma med en Radeon RX 7800XT tillsammans med en SER6 pro kopplad med USB4 (TB3 signal). Tycker den fungerar toppen när den väl fungerar men har problem att få egpun att funka under boot. Nu måste jag koppla in den efter det att datorn har bootat upp och jag är inne i Windows. Hur funkar det för dig?

Det har fungerat felfritt fram tills igår faktiskt, då gjorde jag nått den inte gillade (drog ut TB3 kabeln under drift eller nått) sen dess har den inte funkat, men tänkte försöka hinna felsöka ikväll. Grafikkortet dyker fortfarande upp i hwmonitor etc, så det är säkert nån mjukvarumässigt. Återkommer.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p