Snabbkoll: Använder du fortfarande Winrar?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Använder du fortfarande Winrar?

Förr var det vanligt att Winrar var det första som installerades på datorn vid ominstallation, men tiderna ändras. Hur ser du på Winrar-användande idag?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte sedan jag upptäckte 7-zip

Permalänk
Medlem

Japp hemma iallafall, men antar att det kommer slutas med det nu när windows ska få utökat stöd för zip/rar filer.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag provade 7zip iom problemet med en äldre winrar version. Insåg att det saknar funktion jag använder. Bytte tillbaka till winrar nu.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

använde aldrig winrar. winzip innan windows stödde det. sen 7zip.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Med reservation för eventuellt nån gång i slutet av 90-talet, osäkert och inget jag minns, så skulle jag säga att jag aldrig använt det. Ser ingen som helst poäng med det jämfört med alternativen.

WinZip var det väl på 90-talet. Under 00-talet var jag i Mac-världen och använde StuffIt. Tillbaks i Windows-världen från början av 10-talet var det kanske WinZip igen innan 7-Zip.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag svarade nej. Jag har inte använt Winrar på länge. Men Dopus använder sig av unrar64.dll som den har i plugin-mappen men vet inte när den använder det. Tror inte det är så ofta eftersom det mesta som är packat nu för tiden är 7zip eller zip. Har 7-zip installerad också för andra funktioner.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

"solid archive" inställningen i WinRAR är grym. Men 7zip kanske gör nått liknande.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Jag svarare nej men insåg sen att jag faktiskt har unrar för Linux installerat, vilket också kommer från Rarlab. Det är förvisso bara ett verktyg som används i bakgrunden om jag väljer att packa upp en .rar-fil, men ändå intressant att en del av WinRAR fortfarande finns kvar där efter nästan 30 år.

Permalänk
Medlem

Använder WinRAR med Professional tema, ikonerna ser mycket snyggare ut.

Permalänk
Snusfri

Självklart.
Totalt överlägset skräp som 7zip och liknande.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

7-zip är det som gäller.

Permalänk
Medlem

Winrar är enkelt och snabbt och något man växt upp med så man kan det utan och innan.

Sen att det kanske inte kan packa ihop lika bra som andra alternativ tycker jag gör minimal om någon skillnad alls då utrymme är idag billigt och något jag inte har någon som helst brist på.

EDIT: kollade upp solid archive vilket ska vara väldigt bra på att komprimera många små filer, undrar om 7-zip har liknade?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Windows 11 sköter det mesta nu så har inte direkt haft ett behov av något annat

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Nej...jag har naturligtvis appen kvar på gamla cd-skivor och hårddiskar i garderob & lådor. Fast det var många år sen jag såg något personligt behov/nytta av zip/rar funktioner.

Nu mera blir det bara något sällsynt uppackande av zip-fil från nätet kanske...2-3 gånger om året och rar-filer det är nog bara om jag skulle börja utforska mina gamla lager med cd/dvd och packa upp något på dom. (ännu mer sällsynt)

Permalänk
Keeper of Traditions

Inte sen man upptäckte det överlägsna 7zip för länge sedan.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

"solid archive" inställningen i WinRAR är grym. Men 7zip kanske gör nått liknande.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Winrar är enkelt och snabbt och något man växt upp med så man kan det utan och innan.

Sen att det kanske inte kan packa ihop lika bra som andra alternativ tycker jag gör minimal om någon skillnad alls då utrymme är idag billigt och något jag inte har någon som helst brist på.

EDIT: kollade upp solid archive vilket ska vara väldigt bra på att komprimera många små filer, undrar om 7-zip har liknade?

Hade ingen aning vad begreppet betydde då jag inte stött på det innan men en snabb googling så säger wiki artikeln att både 7z och rar (och linux .tar (.gz .bz)) använder det.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Winrar är enkelt och snabbt och något man växt upp med så man kan det utan och innan.

Sen att det kanske inte kan packa ihop lika bra som andra alternativ tycker jag gör minimal om någon skillnad alls då utrymme är idag billigt och något jag inte har någon som helst brist på.

EDIT: kollade upp solid archive vilket ska vara väldigt bra på att komprimera många små filer, undrar om 7-zip har liknade?

De har ett alternativ för att inte komprimera, utan bara paketera. Vet inte om det skiljer sig i funktion från winrar dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

De har ett alternativ för att inte komprimera, utan bara paketera. Vet inte om det skiljer sig i funktion från winrar dock.

Winrar har det med

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

En gång WinRar, alltid WinRar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej, men har en licens liggande någonstans.

Permalänk
Medlem

Använder mig av Total Commander https://www.ghisler.com/ den sköter all min packning/uppackning och fungerar mycket som Norton Commander på DOS tiden

Permalänk
Medlem

På vissa retro datorer.
Men jag kör 7zip annars på retro datorerna eller mina Windows VM för det är en hel del snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Nej, men har en licens liggande någonstans.

Det om något måste ju vara unikt, undrar hur stor andel som betalat för en licens.

Permalänk
Medlem

Självklart inte sådant skräp.

Det finns ju överlägsen mjukvara som 7-Zip nuförtiden. Winrar var något som hörde hemma på XP tiden.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Först körde man LHA, sen LZX på sin Amiga, ZIP var ju PC-jox

Har haft WinRAR installerat, men det var många år sedan nu.
7-zip brukar åka in på alla datorer numera, även om jag har DirectoryOpus som hanterar arkiv på min huvud-PC hemma.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Använder Windows inbyggda eller 7zip

Permalänk

Aaaw DirOpus

Använt WinRAR till att göra installationsfiler men det var länge sedan.... Nu har den bara hängt med av farten

Permalänk

Använder winrar för att packa upp undertext filer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Det om något måste ju vara unikt, undrar hur stor andel som betalat för en licens.

Minst två åtminstone då även jag tillhör den exklusiva gruppen med en egen WinRAR-licens. Och självklart använder jag den.