Permalänk
Medlem

Nyare intel CPU högre tempraturer?

Hej Sweclockers, typ 10 år sedan jag posta något men nu är jag tillbaka!

Så jag har haft en Corsair H115i på en i7-4790K i strax över 5 år nu. CPU:n köpte jag för mååånga år sedan.
Tycker förövrigt att den här AIO cooler har gjort ett bra jobb, har klockat lite osv och den kyler på bra. Gjort rent radiatorn emellanåt och bytt kylpasta 2 gånger.

Min plan nu är att byta till en i7-13700KF så jag går alltså från fjärde generationens intel till 13. Ganska stort kliv!

Jag chattade lite mer Corsair och dom rekommenderar att jag köper en ny AIO cooler för att det nyare generationerna har högre temperaturer menar dom(hittade inte jättemycket om det när jag googlade lite men tänkte jag frågar experterna här på sweclockers).

Så mina frågor lyder; Har dom rätt eller försöker dom bara få mig att handla? En H115i är ju en ganska redig kylare även fast den är gammal? Borde den inte duga åt en ny i7:a så länge jag inte överklockar den?

Tack på förhand.
Albin

Visa signatur

MB: Maximus Formula III | GPU: XFX Radeon 7970 | CPU: Intel i7 860k 2.8Ghz | RAM: XMS3 2x4G 1600Mhz PSU: XFX Core Edition 850W 80+ | Case: Fractal Design Arc Svart | SSD: Corsair SSD Force GT 120GB | HDD: 1TB Western Digital

Permalänk
Medlem

Oavsett om den duger eller ej så bör du nog räkna med att snart behöva köpa en ny. AIO:s håller inte i en evighet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Oavsett om den duger eller ej så bör du nog räkna med att snart behöva köpa en ny. AIO:s håller inte i en evighet.

Jo men det räknar jag med. Iaf inom något år. Har googlat lite och vad jag har hittat så verkar det finnas personer som har suttit på sina i 8+ år utan problem. Men det är ju olika från fall till fall.

Visa signatur

MB: Maximus Formula III | GPU: XFX Radeon 7970 | CPU: Intel i7 860k 2.8Ghz | RAM: XMS3 2x4G 1600Mhz PSU: XFX Core Edition 850W 80+ | Case: Fractal Design Arc Svart | SSD: Corsair SSD Force GT 120GB | HDD: 1TB Western Digital

Permalänk
Medlem

Du går från 88W TDP till 125W(bas)/253W (topp)

Nyare cpu har ju "boost", halvt som automatisk överclockning. Så jo, blir rejält varmare. Sen räcker väl din kylare (har du ens passande fästen?), men kommer få kompensera på något utav ljud, värme eller prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av niblah:

Hej Sweclockers, typ 10 år sedan jag posta något men nu är jag tillbaka!

Så jag har haft en Corsair H115i på en i7-4790K i strax över 5 år nu. CPU:n köpte jag för mååånga år sedan.
Tycker förövrigt att den här AIO cooler har gjort ett bra jobb, har klockat lite osv och den kyler på bra. Gjort rent radiatorn emellanåt och bytt kylpasta 2 gånger.

Min plan nu är att byta till en i7-13700KF så jag går alltså från fjärde generationens intel till 13. Ganska stort kliv!

Jag chattade lite mer Corsair och dom rekommenderar att jag köper en ny AIO cooler för att det nyare generationerna har högre temperaturer menar dom(hittade inte jättemycket om det när jag googlade lite men tänkte jag frågar experterna här på sweclockers).

Så mina frågor lyder; Har dom rätt eller försöker dom bara få mig att handla? En H115i är ju en ganska redig kylare även fast den är gammal? Borde den inte duga åt en ny i7:a så länge jag inte överklockar den?

Tack på förhand.
Albin

Jag skulle byta AIOn oavsett. Vattnet försvinner över tid, ingen AIO är tät på molekylnivå.

Permalänk
Medlem

Någonstans flög en kommentar förbi att 120mm AIO var lite klent, de rekommenderade 240mm för nya tidens processorer. Många här på forumet har även förordat luftkylare om det inte finns skäl som t.ex. minimalt utrymme.

Permalänk
Medlem

Du vill också ha ett vattenblock som passar den fysiska storleken och dessa chiplets designs.

Permalänk

1. om din aio är lika gammal som cpu´n så föreligger ju en viss risk att den tappat en del av sin vätska 4000 serien är väl från ~2015 eller nått så puchar 10 år gammal snart och även om du köpte den i slutet av dess "livstid" säg 2017 eller nått så är den ändå 7 år gammal.

2. och ja värmeutvecklingen på de modernare cpuerna har gått upp till ganska mycket högre nästan dubbla beräknade värmeutveckling.

en 4790K får du kämpa för att pusha högre än typ 140-150TDP dvs i närheten av vad en 13700KF puchar utan turbo boost aktiverat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Du går från 88W TDP till 125W(bas)/253W (topp)

Nyare cpu har ju "boost", halvt som automatisk överclockning. Så jo, blir rejält varmare. Sen räcker väl din kylare (har du ens passande fästen?), men kommer få kompensera på något utav ljud, värme eller prestanda

Det finns kit att köpa https://www.webhallen.com/se/product/345031-Corsair-LGA1700-R...
channable=00c0c76964003334353033313e&gclid=CjwKCAjws9ipBhB1EiwAccEi1EuGUt60N2yox0trXSI76jXFU_UaZ59AvBT88dNQ3BVCQwhWmJ5JZhoCy0YQAvD_BwE

Skrivet av mc68000:

Någonstans flög en kommentar förbi att 120mm AIO var lite klent, de rekommenderade 240mm för nya tidens processorer. Många här på forumet har även förordat luftkylare om det inte finns skäl som t.ex. minimalt utrymme.

H115i är 280mm så den bör räcka till

Skrivet av Rouge of Darkness:

1. om din aio är lika gammal som cpu´n så föreligger ju en viss risk att den tappat en del av sin vätska 4000 serien är väl från ~2015 eller nått så puchar 10 år gammal snart och även om du köpte den i slutet av dess "livstid" säg 2017 eller nått så är den ändå 7 år gammal.

2. och ja värmeutvecklingen på de modernare cpuerna har gått upp till ganska mycket högre nästan dubbla beräknade värmeutveckling.

en 4790K får du kämpa för att pusha högre än typ 140-150TDP dvs i närheten av vad en 13700KF puchar utan turbo boost aktiverat.

Kylaren är ca 5 år enligt TS och har därmed precis passerat garantidatumet. Jag hade helt klart kört ett kit och provat om kylaren verkar i gott skick i övrigt och fortfarande kyler bra på nuvarande CPU. Och gör man inget mer krävande än spel bör den ligga runt 150-180W.

Permalänk
Medlem

Det kan också bero på silicon lotteriet hur varmt det blir.
Är du beredd att testa kan det visa sig att du kan undervolta din CPU och få nere temperaturerna rejält.
Så blev det i alla fall med min i5 13600k.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Köp ett monteringskit som länkades ovan och testa med din AIO. Det är klart Corsair vill att du köper en ny. Sedan så kan det vara en god ide att beroende på vad du ska ha din dator till att överväga en AMD cpu, som nu ger mer FPS per Watt.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M