Så påverkar höga dollarpriset och inflationen återförsäljarna

Permalänk
Melding Plague

Så påverkar höga dollarpriset och inflationen återförsäljarna

Inflation, höga räntor och en minst sagt utmanande dollarkurs påverkar den svenska elektronikhandeln. Men helt nattsvart är inte läget hos återförsäljarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag tycker mycket ny teknik idag är knappt märkbar bättre än ens gamla, men de kostar väldigt mycket mer än vad man gav för ens gamla när de var nya. Därav förespår jag att folk kan komma avvakta med att byta ut teknik, de kommer dock fortfarande köpa helt nya saker.

Permalänk
Medlem

Undrar om Black Friday blir "superduper" eller om det är 'vanliga' reapriser som i många fall..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njakke:

Undrar om Black Friday blir "superduper" eller om det är 'vanliga' reapriser som i många fall..

Jag tror att de kommer några guldkorn 😊 dock under streams och/eller bonanza

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker mycket ny teknik idag är knappt märkbar bättre än ens gamla

Säg inte det. Man kan t ex få USB-C om man köper en ny iPhone.

Ett annat exempel är att nya systemkameror inte längre har en mjukvarubegränsning på max 30 minuters videoinspelning.

Permalänk
Skrivet av trudelutt:

Säg inte det. Man kan t ex få USB-C om man köper en ny iPhone.

Ett annat exempel är att nya systemkameror inte längre har en mjukvarubegränsning på max 30 minuters videoinspelning.

Ja, helt stilla står det ej. Men för den stora skaran skulle jag gissa att det inte har hänt så mycket. Det blir då en liten annan försäljningen som är att byta ut saker som har gått sönder, eller köpa en ny pryltyp.
Tidigare har det varit så att folk har bytt både mobil & systemkamera långt innan produkten är sliten, det är avsaknad av nya funktioner/prestanda som har motiverat folk.

Permalänk
Inaktiv

Inflationen ger avtryck även hos mig.

Permalänk
Medlem

Kul med intervjuer och lite aktiv journalistik hos sweclockers! Det livar upp med omväxling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker mycket ny teknik idag är knappt märkbar bättre än ens gamla, men de kostar väldigt mycket mer än vad man gav för ens gamla när de var nya. Därav förespår jag att folk kan komma avvakta med att byta ut teknik, de kommer dock fortfarande köpa helt nya saker.

Känner själv mycket av det där. I synnerhet på grafik-sidan, när man själv har upplevt övergången från "Vic-20 grafik" till "C-64 grafik" till "Amiga grafik". Samt på PC-sidan, övergången från CGA till EGA till VGA till S-VGA. Höjningarna i upplösning från 640x480 till 800x600 till 1024x768. Då kände man verkligen av varje ny teknisk generation, som något som gjorde stor skillnad för en själv framför datorskärmen.

Idag...känns den grafiska utvecklingen mera som "utveckling för utvecklingens egen skull". Inte längre för att konsumenterna ska få något dramatiskt värde av att uppgradera. Lol...lite som teknikföretagen i "maskopi" med bl.a. spelutvecklarna för att vi hela tiden ska köpa "Nytt & Dyrare"...trots att vi inte får någon eg höjning av själva "användarupplevelsen".

Tja, så upplever åtminstone jag det hela.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag tror att de kommer några guldkorn 😊 dock under streams och/eller bonanza

Vi vet ju vilka som gillar att köra timslånga streams som är oerhört tråkiga att lyssna på. Bortkastat med tid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vi vet ju vilka som gillar att köra timslånga streams som är oerhört tråkiga att lyssna på. Bortkastat med tid!

De brukar ha ett tidsschema, man får ställa klockan 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Inet 🫶

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Vi tuffar på i lite bättre takt än förra året på b2b marknaden.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Inet 🫶

I en butik som har varit nedlagd sen minst två år. Skäms! 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Kul med intervjuer och lite aktiv journalistik hos sweclockers! Det livar upp med omväxling.

Helt enig, mer sådant. Dock känns det som att SweC saknar branschkontakter för det blir ofta mest bara korta kommentarer från samma gamla vanliga ÅF.

Undrar om inte SweC borde ha tillräckligt med pull för att exempelvis kunna få till en serie mee diverse fabrik/utvecklings/forsknings lokaler dom kan besöka och göra inslag om? I stil med vad bland annat LTT gjorde vid något tillfälle. Borde väl finnas ett gäng tillverkare som ändå vore intresserade av sådant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njakke:

Undrar om Black Friday blir "superduper" eller om det är 'vanliga' reapriser som i många fall..

Man får hålla koll på prishistoriken med hjälp av prisjakt som vanligt

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Man får hålla koll på prishistoriken med hjälp av prisjakt som vanligt

Offtopic kanske men har in Steam spelklient denna funktion? Jag tycker jag ser spel för €45 som de sedan rear för ut för €30 och sen höjer till €50 och nu är de super-rea för €40

Jag vet svenska kronan kanske påverkar det men skulle vara intressant med prishistorik

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

I en butik som har varit nedlagd sen minst två år. Skäms! 😁

Nedlagt är fel ord, flyttad är rätt. Butiken finns fortfarande vid Hötorget, bara ca 2-300 meter flyttad

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Offtopic kanske men har in Steam spelklient denna funktion? Jag tycker jag ser spel för €45 som de sedan rear för ut för €30 och sen höjer till €50 och nu är de super-rea för €40

Jag vet svenska kronan kanske påverkar det men skulle vara intressant med prishistorik

Jag trot dessvärre inte det men jag har heller inte kontrollerat det. Det bästa sättet är alltid att ha jörnkoll själv på spel man är ute efter. Jag tex tänker köpa Jedi survivor, men tänker inte betala över 400kr för ett spel som då kommer vara 6mån gammalt och dessutom under Sveriges kändaste rea

Är man tillräckligt tilltänkt så låter man fortfarande priset och inte antal procent på rean avgöra om man köper. Står det 50% tex på spelet men det fortfarande kostar 500kr så får man ta sig funderaren pm det är VÄRT 500kr. Spel liksom dom flesta andra produkter blir trots allt bara billigare med tiden

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feist:

Tja, så upplever åtminstone jag det hela.

Bortsett från HDR och ray-tracing, så är det inte som hänt speciellt mycket de senaste 20 åren.

Har kvar mitt GeForce 2 GTS med 3D-glasögon från den tiden

Tycker främst att alla mjukvaror känns så sjukt dåligt optimerade idag.

Kommer nog aldrig mer ha en så kraftfull dator som min Amiga 4000 med 146MB RAM och 604e@180MHz i förhållande till programvarorna som körs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Helt enig, mer sådant. Dock känns det som att SweC saknar branschkontakter för det blir ofta mest bara korta kommentarer från samma gamla vanliga ÅF.

Undrar om inte SweC borde ha tillräckligt med pull för att exempelvis kunna få till en serie mee diverse fabrik/utvecklings/forsknings lokaler dom kan besöka och göra inslag om? I stil med vad bland annat LTT gjorde vid något tillfälle. Borde väl finnas ett gäng tillverkare som ändå vore intresserade av sådant?

Inet gör sådant nu för tiden istället 👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nedlagt är fel ord, flyttad är rätt. Butiken finns fortfarande vid Hötorget, bara ca 2-300 meter flyttad

Var försiktig med kategoriska uttalanden om rätt och fel (särskilt i triviala sammanhang 😁). "Butiken" kan syfta på den fysiska butiken eller företeelsen/organisationen butiken. Den förra är nedlagd, den senare har flyttat.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att de skyhöga priserna påverkar försäljningen, även inräknat inflation så är priserna på nya komponenter idag mycket dyrare än för 10 år sen, men även för 20 år sen, när datorer fortfarande var ganska dyra och lite av en ny sak i många hem.

Visst att dollarpriset också påverkar, men så länge komponenttillverkarna fortsätter med den här mobilinspirerade prissättningen, där man aldrig sänker priserna på produkterna utan bara langar ut nya till ännu högre pris, så kommer jag ha svårt att motivera nyinköp.
Aldrig haft samma dator så länge som nu, men känner ändå att denna får hålla tills den brakar, så får man i bästa fall ihop något nytt när det händer.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Skulle säga att de skyhöga priserna påverkar försäljningen, även inräknat inflation så är priserna på nya komponenter idag mycket dyrare än för 10 år sen, men även för 20 år sen, när datorer fortfarande var ganska dyra och lite av en ny sak i många hem.

Visst att dollarpriset också påverkar, men så länge komponenttillverkarna fortsätter med den här mobilinspirerade prissättningen, där man aldrig sänker priserna på produkterna utan bara langar ut nya till ännu högre pris, så kommer jag ha svårt att motivera nyinköp.
Aldrig haft samma dator så länge som nu, men känner ändå att denna får hålla tills den brakar, så får man i bästa fall ihop något nytt när det händer.

Håller med. Har aldrig varit så ointressant med PC-komponenter som det är nu och det är i högsta grad kopplat till priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Säg inte det. Man kan t ex få USB-C om man köper en ny iPhone.

Ett annat exempel är att nya systemkameror inte längre har en mjukvarubegränsning på max 30 minuters videoinspelning.

Många kameror överhettar fortfarande, så ska man filma köper man en *filmkamera*.. men då kan inte techtuberserna sälja massa extra krimskrams.

Tjejen vloggar, köp en videokamera för 16000 istället för en stillbildskamera för samma pris. Plötsligt så funkar det bra, vecka in och vecka ut. Kameran håller alltid sina inställningar från gång till gång, inget mer strul med mickar som ändrar gain, batteri som räcker hela dagar osv osv.

Nog kan man köra med fotokameror för video, men det är betydligt mer meck men gillar man sånt så.. Det gör inte jag, som måste supportera och ta jobbiga samtal för att något inte blev precis som föväntat efter 2h inspelning.

Permalänk
Medlem

Såsom det brukar finns det ju typer av produkter där prisutveckling ändå gått i positiv riktning. Just nu har vi exempelvis ett ypperligt läge att få ny fart på "äldre" datorer med lite mer/snabbare lagring och arbetsminne.

Permalänk
Medlem

Det är ju helt fantastiskt att vi kan behålla våra speldatorer så länge som vi kan idag, när vi haft inflation och pengarna inte räcker till lika mycket. Detta kunde vi bara drömma om för 20 år sedan.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Nu gillar jag onlinehandel mest men nog saknar jag att faktiskt kunna besöka en riktig datorbutik och se på utbudet och kanske diskutera lite hårdvara med anställda som själva har intresse och kunskap. Sista lokala butiken stängde för längesedan och det är långt till närmaste idag.

Det har blivit lite av ett nostalgiskt minne av de fina delarna av 90-tal och 00-tal, något man förmodligen idag bara ser i något av landets största städer antar jag.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Vi hörs när kronan är värd mer än en halv hubbabubba!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Det är ju helt fantastiskt att vi kan behålla våra speldatorer så länge som vi kan idag, när vi haft inflation och pengarna inte räcker till lika mycket. Detta kunde vi bara drömma om för 20 år sedan.

Verkligen. Jag gillar 90-talet, varje år skedde det otroliga monumentala prestandalyft... Inom en ~5års tid hade man praktiskt taget gått från 66MHz till 1GHz+ på processorfronten, vi pratar 20x prestandan, eller mer. Datorer kunde vara utdaterade efter ett halvår. Folk klagar idag, trots att vi har långt mycket högre disponibel inkomst än vad vi någonsin haft (70-, 80-, 90-talet etc). Många svenska villaägare och deras hem börjar likna lyxresorter och spa. Jag skulle säga att levnadsstandarden för många har rent utav blivit överdriven, och att det finns ingen gräns för hur mycket bekvämlighet, lyx och konsumtion vanliga svenskar vill inkorporera i sina liv. Samtidigt har de sociala klyftorna mellan rika och fattiga i samhället skenat iväg.

Jag minns att min Pentium 166MHz MMX fick leva en bit in på 2000-talet eftersom jag inte hade råd med ny dator. I slutet var den praktiskt taget oanvändbar. 32MB RAM, Windows 98. jag vet att jag köpte ett Riva TNT (PCI varianten) begagnat för 300kr som "the last hurrah!"... Helt plötsligt kunde jag köra Quake2 och med hårdvaruaccelererad 3D i 384p för att få ut ~30-60fps. Jag körde även Super Nintendo-emulering i brist på PC spel som kunde köras på en så långsam dator. I dessa fall var jag tvungen att inaktivera transparenta lager och köra i native 240p upplösning för att få ut 60fps. Kompromisserna jag var tvungen att gå igenom är kompromisser ingen svensk gör idag med sina datorer. Herre gud, hade jag suttit på en Core2Quad idag med ett 11år gammal grafikkort idag så hade det fortfarande varit EN LYX och betydligt bättre upplevelse i vår tid, än vad min Pentium 166MHz var på den tiden.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC