Fractals Define 7 fortfarande vettig?

Permalänk

Fractals Define 7 fortfarande vettig?

Är den fortfarande vettig idag? Det var ju ett tag sen vår Jonas recenserade det och han verkade gilla det då men är det vettigt idag såhär snart fyra år senare? Är inte direkt fan av dagens kompakta trånga chassin.

Kör fortfarande en vanlig 2,5-tum ssd och en vanlig hårddisk.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Skulle säga att det fortfarande är vettigt än idag ur en designaspekt. Samtidigt betalar man dock ganska mycket pengar för allt som medföljer, däribland alla lagringsvaggor, vilket inte alla har behov av. Sen kan man också fundera på om ett ljuddämpat chassi är vägen att gå med dagens värmealstrande komponenter, men det beror också lite på vad du tänkt stoppa in i det.

Permalänk
Medlem

efter att ha kört Fractal design i 10+ år tog jag steget över till BeQuiet chassi då de var lite billigare och är tvärnöjd så kolla även deras utbud

https://www.bequiet.com/en/case

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Skulle säga att det fortfarande är vettigt än idag ur en designaspekt. Samtidigt betalar man dock ganska mycket pengar för allt som medföljer, däribland alla lagringsvaggor, vilket inte alla har behov av. Sen kan man också fundera på om ett ljuddämpat chassi är vägen att gå med dagens värmealstrande komponenter, men det beror också lite på vad du tänkt stoppa in i det.

Tack Jonas för att du svarade!

Just hårddiskvaggan är en gammal del som försvunnit i de flesta chassin men den går att ta bort i framtiden. Jag kommer uppgradera nästa år till antingen Zen 5 eller Arrow Lake men då med max 8600X eller 15600K eller vad de kommer heta men det lutar mer åt 8600X och jag hoppas den inte passerar 125 TDP eller 140 TDP om de skulle få för sig att öka kärnantalet lite grann. 16-24 kärniga toppmodellerna kommer nog kräva vattenkylning så jag får helt enkelt skippa dem. Inte heller kommer jag köra 250 TDP grafikkort heller, utan modellerna under 200 TDP.

Jag har tittat på deras Torrentmodell men den ligger alldeles för högt. Fick tag på ett Define 7 för 1490 kr och då tänker jag nog det är värt sina pengar. Hade nog inte valt den om det inte vore för att jag fortfarande kör en mekanisk hdd. 8TB SSD:er är fortfarande någon tusenlapp för dyra.

Skrivet av Oliver91:

efter att ha kört Fractal design i 10+ år tog jag steget över till BeQuiet chassi då de var lite billigare och är tvärnöjd så kolla även deras utbud

https://www.bequiet.com/en/case

Varför är den så bra? Vilken modell var det? Har du ägt Fractals chassin förut?

Permalänk
Avstängd

Körde Fractal förut men idag känns Lian-Li prisvärda och framförallt funktionella som råkar passa bra i formfaktorn till dagens enorma grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Körde Fractal förut men idag känns Lian-Li prisvärda och framförallt funktionella som råkar passa bra i formfaktorn till dagens enorma grafikkort.

Det är synd att Lian Li enbart har glassidor i typ alla chassin nu för tiden. De brukade ju vara kungen av "stilrena" chassin.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack Jonas för att du svarade!

Just hårddiskvaggan är en gammal del som försvunnit i de flesta chassin men den går att ta bort i framtiden. Jag kommer uppgradera nästa år till antingen Zen 5 eller Arrow Lake men då med max 8600X eller 15600K eller vad de kommer heta men det lutar mer åt 8600X och jag hoppas den inte passerar 125 TDP eller 140 TDP om de skulle få för sig att öka kärnantalet lite grann. 16-24 kärniga toppmodellerna kommer nog kräva vattenkylning så jag får helt enkelt skippa dem. Inte heller kommer jag köra 250 TDP grafikkort heller, utan modellerna under 200 TDP.

Jag har tittat på deras Torrentmodell men den ligger alldeles för högt. Fick tag på ett Define 7 för 1490 kr och då tänker jag nog det är värt sina pengar. Hade nog inte valt den om det inte vore för att jag fortfarande kör en mekanisk hdd. 8TB SSD:er är fortfarande någon tusenlapp för dyra.

Varför är den så bra? Vilken modell var det? Har du ägt Fractals chassin förut?

Ja flertals men när de stack norr om 2000kr kollade jag på annat.

https://www.inet.se/produkt/6903850/be-quiet-pure-base-500-dx...

Köpte detta och stängde av julgransbelysningen och är nöjd men saknas allt "gammalt" i det.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ja, låg ljudnnivå är mycket trevligt och det är inga större problem att få hyggligt luftflöda ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Körde Fractal förut men idag känns Lian-Li prisvärda och framförallt funktionella som råkar passa bra i formfaktorn till dagens enorma grafikkort.

Har ett Define S det tar 450mm långa grafikkort samt max 300mm långa nätdelar, menar du att grafikkorten har blivit en halvmeter långa?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Kör det fast compact, och det är ett väldigt trevligt chassi. Dock som nämnt innan får man vara försiktig med vad man stoppar in i ett sånt stängt chassi. Kan rekommendera att sätta in 2st 140MM / 3st 120MM i fronten för att få igång flödet genom lådan.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bael:

Har ett Define S det tar 450mm långa grafikkort samt max 300mm långa nätdelar, menar du att grafikkorten har blivit en halvmeter långa?

Jag menar att man får skaffa sig en enorm låda från Fractal för att få till det. Deras fullstora sortiment. Och då är det lite 90-tal över det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Jag menar att man får skaffa sig en enorm låda från Fractal för att få till det. Deras fullstora sortiment. Och då är det lite 90-tal över det hela.

Ok, om det är 90-tal över den vet jag inte men alla hårddiskar monteras bakom moderkortet så att säga.

Jag gillar iofs. den "monolitiska" designen. Kan man kalla en svart låda för monolitisk?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Kör det fast compact, och det är ett väldigt trevligt chassi. Dock som nämnt innan får man vara försiktig med vad man stoppar in i ett sånt stängt chassi. Kan rekommendera att sätta in 2st 140MM / 3st 120MM i fronten för att få igång flödet genom lådan.

Men deras kompakt chassi förstår jag att det blir ännu mer stängt men inte som Define 7? Vad hade ni skaffat? Deras Torrent chassi för 2200 kr eller Define 7 för 1500 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Men deras kompakt chassi förstår jag att det blir ännu mer stängt men inte som Define 7? Vad hade ni skaffat? Deras Torrent chassi för 2200 kr eller Define 7 för 1500 kr?

Allting blir oerhört mycket enklare med ett öppet chassi som torrent, för då kan du sätta i princip vad som helst och det kommer fungera. Du kan även ställa ner fläktarna till en låg inställning och fortfarande få bra genomflöde.

Med define-serien så är luftflödet betydligt sämre och är svårare att få till. Dock kan du få define-serien att gå extremt tyst om du gör det rätt. Det kommer gå betydligt varmare generellt, och det handlar mycket om att hitta en sweetspot för temperatur och ljudnivå. Man har lixom tappat hela poängen med ett stängt och ljuddämpat chassi om komponenterna hela tiden rusar upp i varv för att de går för varma, då kan man lika gärna ta ett öppet chassi och ställa ner fläktarna.

Jag tror gamers nexus har gjort en del tester på skillnaderna mellan ett fullstort chassi och compact-typ chassin, i alla fall mellan individuella chassimodeller, och om jag inte missminner mig så presterar compact-chassin något bättre då genomflödet av luft blir bättre i ett mindre djupt chassi. Här kan jag dock ha helt fel, då jag inte har tid att leta upp det just nu.

Personligen har jag brottats en del med mina temperaturer med en 7800X3D och ett 2060, men nu när jag fått till det så är det i princip inte hörbart i idle, och vid spelande så hör man ett litet sus från grafikkortet bara. Jag har dock rätt stora krav på vad som anses tyst och grafikkortet är från en prebuilt, så det är väldigt svårt att få det helt tyst.

Jag tror du förstår poängen här i alla fall. Beror lite på vad som ska stoppas in i chassit och vilka ambitioner man har, haha!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Allting blir oerhört mycket enklare med ett öppet chassi som torrent, för då kan du sätta i princip vad som helst och det kommer fungera. Du kan även ställa ner fläktarna till en låg inställning och fortfarande få bra genomflöde.

Med define-serien så är luftflödet betydligt sämre och är svårare att få till. Dock kan du få define-serien att gå extremt tyst om du gör det rätt. Det kommer gå betydligt varmare generellt, och det handlar mycket om att hitta en sweetspot för temperatur och ljudnivå. Man har lixom tappat hela poängen med ett stängt och ljuddämpat chassi om komponenterna hela tiden rusar upp i varv för att de går för varma, då kan man lika gärna ta ett öppet chassi och ställa ner fläktarna.

Jag tror gamers nexus har gjort en del tester på skillnaderna mellan ett fullstort chassi och compact-typ chassin, i alla fall mellan individuella chassimodeller, och om jag inte missminner mig så presterar compact-chassin något bättre då genomflödet av luft blir bättre i ett mindre djupt chassi. Här kan jag dock ha helt fel, då jag inte har tid att leta upp det just nu.

Personligen har jag brottats en del med mina temperaturer med en 7800X3D och ett 2060, men nu när jag fått till det så är det i princip inte hörbart i idle, och vid spelande så hör man ett litet sus från grafikkortet bara. Jag har dock rätt stora krav på vad som anses tyst och grafikkortet är från en prebuilt, så det är väldigt svårt att få det helt tyst.

Jag tror du förstår poängen här i alla fall. Beror lite på vad som ska stoppas in i chassit och vilka ambitioner man har, haha!

Så Define 7 är helt onödigt alltså? Om en sval 7800X3D inte klarar sig i ett Define så gör inte några andra 105W cpuer det heller?

Permalänk

Finns ingen anledning att lägga över 1000 riksdaler på ett chassi idag. Köp ett billigare och en SSD och byt ut din mekaniska disk vetja!

Permalänk
Medlem

Mina 50c: på pappret är det inte ett rationellt chassi; jämförelsevis dåliga CPU och GPU temps, dyrt, börjar bli gammalt, stort. Men gillar du designen och är ok med priset etc är det ett mycket fint chassi, särskilt det grå (har haft alla färger, långa historier). Du kan få ett chassi för mindre pengar som har mycket bättre stats, men det vet du nog redan.

Personligen skulle jag överväga Define 7 som top #3 chassin, det är snyggt, känns som att det är bra kvalitet, en rätt tidlös design imho, och gällande minmax-optinoja om temps, så skulle jag inte stressa över det. Men gillar du FD skulle jag också kolla på Torrent Compact, en fördel är att du kan få in fläktar direkt under GFX, och det kostar mindre än Define 7. Se bara till att dina grejer rent fysiskt går in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Så Define 7 är helt onödigt alltså? Om en sval 7800X3D inte klarar sig i ett Define så gör inte några andra 105W cpuer det heller?

Nej, det skulle jag inte säga! Det går absolut att få det att fungera. Som sagt är jag rätt petig med vad som anses tyst. Ställer jag upp fläktarna 10% så dyker temperaturerna rätt ordentligt, då de snurrar rätt lågt. Sen har jag en Dark Rock Pro 4 som CPU-kylare, som inte är den bäst presterande kylaren heller, samt att jag fått ett rätt dåligt ex CPU, som stökar till det med temperaturerna med. Så mitt exempel var nog rätt dåligt.

Poängen är att det är svårare att få in balansen i ett mer stängt chassi som Define, medans man inte behöver tänka alls på det ett öppet chassi som Torrent. Med den vetskapen så väljer man vad man vill ha. Sen är det nog klokt att kolla upp lite jämförelser, och inte bara lyssna på mig som bara babblar massa...

Det är min take i alla fall. Det går absolut, men är lite mer tricky att få in balansen då luftflödet är så mycket mer begränsat.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite eftersom jag är på jakt efter nytt chassi till nybygge av datorapparat.
Har ett äldre Define chassi idag som funkat kanon så därför tänker jag att 7an kanske blir nästa.

Jag förstår er poäng med att man får ner fläktljud med bättre luftflöde men hur tänker ni kring andra ljud? tex från ev. coilwhine och pumpen i en AIO kylare? Har alltid innan kört fläktkyld CPU men förstått att en AIO kylare att föredra nu för tiden. Siktar på en 7800X3D kyld av en Arctic Liquid Freezer II tillsammans med ett 7900XTX.

Permalänk
Medlem

Största nackdelen med vattenkylning är väl främst den begränsande livslängden. Kanske inte gäller allt men de grejer som har "allt i ett" och är förmonterat verkar ha rätt kort sådan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fille182:

Har alltid innan kört fläktkyld CPU men förstått att en AIO kylare att föredra nu för tiden. Siktar på en 7800X3D kyld av en Arctic Liquid Freezer II tillsammans med ett 7900XTX.

Det är väl mer till de strömtörstigare CPUerna som det är viktigare. 7800X3D är inte en sådan, däremot 7900X/7950X och alla av Intels mer high-end-modeller (typ 13600K/14600K och uppåt, men framför allt 1x700K/900K som ligger runt 250 W)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag kör ett Fractal Define 7 XL. Fungerar utmärkt som filserver. Gedigen konstruktion som står pall för mycket och håller komponenter svala. Sällan avkylningen går igång hörbart.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

För en burk utan 3.5" diskar så hade jag nog gått på andra chassin om låg temperatur på CPU och GPU är viktiga.
Men om man önskar ett tyst chassi för dagens "knattriga" 3.5" diskar, samtidigt som de får bra aktiv kylning från fronten, då är Fractal 7 ett riktigt bra chassi.
Kör 2st själv hemmavid och ena står som filserver i ena barnrummet (24/7) och är så gott som ljudlös.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Jag kör ett Fractal Define 7 XL. Fungerar utmärkt som filserver. Gedigen konstruktion som står pall för mycket och håller komponenter svala. Sällan avkylningen går igång hörbart.

Skrivet av OC&Burn:

För en burk utan 3.5" diskar så hade jag nog gått på andra chassin om låg temperatur på CPU och GPU är viktiga.
Men om man önskar ett tyst chassi för dagens "knattriga" 3.5" diskar, samtidigt som de får bra aktiv kylning från fronten, då är Fractal 7 ett riktigt bra chassi.
Kör 2st själv hemmavid och ena står som filserver i ena barnrummet (24/7) och är så gott som ljudlös.

Har fortfarande en hårddisk och en 2,5 tums ssd så behöver de platserna. Hade velat köra Torrent men det kostar 2300 kr mot de 1490 kr jag betalade för Define 7 chassit.

Permalänk

Någon som vet om man får plats 3st 140mm fläktar på fronten? Det står 3 i specen men gäller det 120mm fläktar ej 140mm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Någon som vet om man får plats 3st 140mm fläktar på fronten? Det står 3 i specen men gäller det 120mm fläktar ej 140mm?

I specen står det väl 3 x 120/140 mm dvs 3 st 140 mm skall fungera.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

I specen står det väl 3 x 120/140 mm dvs 3 st 140 mm skall fungera.

Det är konstigt för det ser inte ut att de får plats 3st 140mm på fronten om man kollar bilderna.

https://www.fractal-design.com/products/cases/define/define-7...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Någon som vet om man får plats 3st 140mm fläktar på fronten? Det står 3 i specen men gäller det 120mm fläktar ej 140mm?

Om du kollar manualen sid 43 så ser du 140mm fläktarna monterade. Jag har två 140mm i fronten på min. Jag har 5,25" enhet så jag har två fläktar på 140mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Ok, om det är 90-tal över den vet jag inte men alla hårddiskar monteras bakom moderkortet så att säga.

Jag gillar iofs. den "monolitiska" designen. Kan man kalla en svart låda för monolitisk?

Håller med dig helt här. Define S är min favorit idag och det kommer följa med till nästa datorbygge

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är konstigt för det ser inte ut att de får plats 3st 140mm på fronten om man kollar bilderna.

https://www.fractal-design.com/products/cases/define/define-7...

Det ser nog ut att gå här:
https://www.fractal-design.com/app/uploads/2020/10/Define_7_T...

Ena fläkten kommer ju i nedre delen dock.

Denna bilden visar också att det går om man inte har 5.25"-enhet i.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/80344?l=eyJyZXNvdXJj...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200