Krönika: Äntligen får min nya telefon duga

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Äntligen får min nya telefon duga

Med Googles satsning på uppgraderingar under längre tid är det äntligen möjligt för Android-användare att använda sina telefoner länge. Och det är verkligen på tiden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det är naturligt att folk behåller teknikprylar när utvecklingen stagnerar. Förr var det så att det kvittade om telefonen efter några år fungerade precis som den var ny, när det har kommit nya mobiler som är så mycket bättre.
Och för mjukvaruutvecklare så blev det kostsamt att ha stöd för gamla prylar.

Jag själv ser egentligen inte positivt att min mobil håller längre för mig själv, för det betyder att utvecklingen har stagnerat och det finns inget nytt som är märkbart bättre att köpa. Jag ser det exakt samma som äntligen håller mitt grafikkort till datorn i 5år. Det är som sagt bra att grafikkort för den stora skaran håller i 5år, men för oss tekniknördar så tyder det på en trög utveckling att vi inom 5år inte ser värt att byta ut det.

Om vi tar iPhone 15 + Samsung S23, så ser jag det som långlivade mobiler för den stora skaran. Och den stora skaran kommer inte ens se skillnad på dessa och nästa generation. Samsung måste då precis som Apple hitta ett sätt att få in pengar på Appstore.

Permalänk
Medlem

Vi har nog också faktiskt EU att tacka för att tillverkarna har bättrat sig lite.

Permalänk
Medlem

Tacka EU för det. Annars hade det nog inte hänt särskilt mycket.

https://indianexpress.com/article/technology/mobile-tabs/eu-w...

https://repair.eu/news/new-eu-rules-smartphones-and-tablets-w...

Går tillverkarna över dessa regler är det bara att tacka och ta emot men det är inte deras förtjänst att det sker initialt.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Samtidigt, är det inte något som redan påbörjades innan och vi i princip redan är där innan lagen har trätt i kraft?
Det jag själv ogillar med lagen är att den är väldigt lätt att kringgå om man ej krånglar till lagen.
För vad betyder uppdateringar i 5år? Det är superlätt att ha uppdateringar som endast uppdaterar versionsnumret med 1 för varje uppdatering. På många tekniska prylar är det just detta man får. Eller i extremfallet en pytteliten uppdateringen knappt märkbar, men om du vill använda denna uppdatering, så behöver du köpa en ny licens.

*edit*
Jag påstår att det är skitsvårt att skapa en lag att mobiler måste uppdateras i 5år som inte är superlätt att kringgå med att endast ge uppdateringar som knappt förändrar något. Ska lagen innefatta senaste Oset osv, ja då blir det bättre uppdateringar. Men en mobil som idag kostar 700kr, behöver man om 5år ha det senaste oset? Man kommer med denna lag ta bort de billiga mobilerna från europersiska marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Samtidigt, är det inte något som redan påbörjades innan och vi i princip redan är där innan lagen har trätt i kraft?
Det jag själv ogillar med lagen är att den är väldigt lätt att kringgå om man ej krånglar till lagen.
För vad betyder uppdateringar i 5år? Det är superlätt att ha uppdateringar som endast uppdaterar versionsnumret med 1 för varje uppdatering. På många tekniska prylar är det just detta man får. Eller i extremfallet en pytteliten uppdateringen knappt märkbar, men om du vill använda denna uppdatering, så behöver du köpa en ny licens.

Ska rota fram den faktiska lagen men tror inte den är så korkat skriven att det i praktiken skulle gå men vem vet - ska se vad jag hittar.

Edit; Ja det är bara att tanka filerna och sätta sig med förstoringsglaset;

https://single-market-economy.ec.europa.eu/publications/commi...

Edit 2; kan detta leda till att billigare telefoner blir dyrare?
Kan det leda till att vissa tillverkare ger upp inom EU?

Lade till länk till nya EU-reglerna
Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

har en s6 från 2016 som bara duger som väckarklocka, batteriet dör efter 30-40min och den är hur seg som helst.

Om jag minns rätt så fick man inte sälja prylar med inbygda batterier, sen kom iphone och walla, helt plötsligt så var det tillåtet... så trött... hur många plattor och mobiler har inte dött för mig och min familj pga att batteriet dött och det inte är värt att fixa då det kostar mer än ny platta. nu vill inte jag att saker ska kosta mer så att laga blir det man gör då man inte har något val(så tolkar ju folk som bestämmer när man säger att det är dyrt att fixa och nästan billigare att köpa nytt) men förbjud batterier som inte går att bytas ut av vem som helst.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

har en s6 från 2016 som bara duger som väckarklocka, batteriet dör efter 30-40min och den är hur seg som helst.

Fast du har inte telefonen på laddning på natten va 😱

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om vi tar iPhone 15 + Samsung S23, så ser jag det som långlivade mobiler för den stora skaran. Och den stora skaran kommer inte ens se skillnad på dessa och nästa generation. Samsung måste då precis som Apple hitta ett sätt att få in pengar på Appstore.

Inte för att vara den som är den, men den stora skaran skulle inte märka skillnad om dom köpte en telefon för 6000:- istället för 16000:-. Att människor som inte spelar tunga spel på sina mobiler eller är speciellt teknikintresserade köper flaggskepp har alltid förbryllat mig.

Skrivet av DST:

har en s6 från 2016 som bara duger som väckarklocka, batteriet dör efter 30-40min och den är hur seg som helst.

Om jag minns rätt så fick man inte sälja prylar med inbygda batterier, sen kom iphone och walla, helt plötsligt så var det tillåtet... så trött... hur många plattor och mobiler har inte dött för mig och min familj pga att batteriet dött och det inte är värt att fixa då det kostar mer än ny platta. nu vill inte jag att saker ska kosta mer så att laga blir det man gör då man inte har något val(så tolkar ju folk som bestämmer när man säger att det är dyrt att fixa och nästan billigare att köpa nytt) men förbjud batterier som inte går att bytas ut av vem som helst.

Och just därför ska man stötta företag som Fairphone, som inte bara bevisat att dom är seriösa med många års uppdateringar tidigare (helt frivilligt från deras sida). Utan dessutom lägger stor vikt vid att telefonen ska kunna repareras av precis vem som helst och säljer reservdelar billigt via sin egen hemsida.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Fast du har inte telefonen på laddning på natten va 😱

Laddar alltid telefonen under natten

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har en OnePlus 5T som jag köpte 2017, så det är 6 år nu då.
Har försökt sköta om batteriet så gott det går (inte ladda fullt, inte ladda ur helt, inte snabbladda)
Den håller fortfarande en dag för mig. Börjar med ca 80-90% och slutar med 30-35%.
Men då spelar jag naturligtvis inte i 8 timmar 😂😂😂

Vet inte hur länge jag ska ha den. Men den funkar fint än, känns ok kvick. Antagligen pga 8Gb RAM.

Får väl bli en ny telefon nån gång framöver när jag känner mig sugen på det.
En av nackdelarna med gammal telefon är att man eventuellt löper större riskt för att bli utsatt för intrång när man inte har senaste säkerhetsuppdateringarna.....

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Har en OnePlus 5T som jag köpte 2017, så det är 6 år nu då.
Har försökt sköta om batteriet så gott det går (inte ladda fullt, inte ladda ur helt, inte snabbladda)
Den håller fortfarande en dag för mig. Börjar med ca 80-90% och slutar med 30-35%.
Men då spelar jag naturligtvis inte i 8 timmar 😂😂😂

Vet inte hur länge jag ska ha den. Men den funkar fint än, känns ok kvick. Antagligen pga 8Gb RAM.

Får väl bli en ny telefon nån gång framöver när jag känner mig sugen på det.
En av nackdelarna med gammal telefon är att man eventuellt löper större riskt för att bli utsatt för intrång när man inte har senaste säkerhetsuppdateringarna.....

En annan sak också och det är att din telefon inte får VoLTE (ha samtal och vara ansluten till 4G samtidigt) i Sverige, något som kommer påverka dig om något år då 3G redan börjat stängas ner en hel del.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

har en s6 från 2016 som bara duger som väckarklocka, batteriet dör efter 30-40min och den är hur seg som helst.

Om jag minns rätt så fick man inte sälja prylar med inbygda batterier, sen kom iphone och walla, helt plötsligt så var det tillåtet... så trött... hur många plattor och mobiler har inte dött för mig och min familj pga att batteriet dött och det inte är värt att fixa då det kostar mer än ny platta. nu vill inte jag att saker ska kosta mer så att laga blir det man gör då man inte har något val(så tolkar ju folk som bestämmer när man säger att det är dyrt att fixa och nästan billigare att köpa nytt) men förbjud batterier som inte går att bytas ut av vem som helst.

Det kostar 400-600 kr att få batteriet bytt på din s6. Inklusive batteriet och jobbet. Typ någon hundring dyrare än om du hade kunnat byta det själv.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag köper begagnade värstingar, gärna med lätt sprucken skärm. Har den fyra timmar batteritid till 50% så duger det då det alltid finns ett ladd-uttag i bilen, på bussen, eller platsen jag besöker. Allt jag köper har en avskrivningstid på 400:-/år, dvs jag tvingar mig att använda prylen tills värdet är 0. Ja, det skulle innebära 50 år på en ny gaming-dator Fast jag fuskar genom att dela upp det på cpu, minne, lagring etc. parallellt Värdet 400:- var något jag valde för över 30 år sedan, utan inflationsuppräkning, man kan slita på grejorna längre när man blir äldre. Mat är lite annorlunda, har fått räkna upp från 40 till 60 kronor/kg för kött. Men än är frysen tvärfull, så det går ingen nöd på mig. Ev. bil är undantag, men än så länge klarar jag mig med bara cykeln. Funderar på elcykel om knäna börjar spöka mera.

Permalänk

Insåg att min S10e inte får uppdateringar längre. Vet egentligen inte vad det innebär, och då menar jag säkerhetsmässigt. Är det fem hela år sedan den kom? Yikes. Grejen är ju att den fortfarande är i toppskick, och funkar bra. Dags att göra en full återställning vid tillfälle kanske, men annars är den ju trevlig.

Kan man slänga in något annat OS på den, och då få nya uppdateringar genom detta?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Jag köper begagnade värstingar, gärna med lätt sprucken skärm. Har den fyra timmar batteritid till 50% så duger det då det alltid finns ett ladd-uttag i bilen, på bussen, eller platsen jag besöker. Allt jag köper har en avskrivningstid på 400:-/år, dvs jag tvingar mig att använda prylen tills värdet är 0. Ja, det skulle innebära 50 år på en ny gaming-dator Fast jag fuskar genom att dela upp det på cpu, minne, lagring etc. parallellt Värdet 400:- var något jag valde för över 30 år sedan, utan inflationsuppräkning, man kan slita på grejorna längre när man blir äldre. Mat är lite annorlunda, har fått räkna upp från 40 till 60 kronor/kg för kött. Men än är frysen tvärfull, så det går ingen nöd på mig. Ev. bil är undantag, men än så länge klarar jag mig med bara cykeln. Funderar på elcykel om knäna börjar spöka mera.

Elcykel är jävlig gött. Använde en i jobbet när jag jobbade inom hemtjänsten förut och det är verkligen noll arbetsbörda på kroppen att cykla

Permalänk
Medlem

Min telefon (Sony Xperia compact) köpte jag den 23:e Augusti 2017. Den har android 8.0 och det var längesedan det kom några uppdateringar. Den börjar bli slö, kastas ut 3-4 gånger innan jag kommer in med bank-id. Battrieriet räcker en dag om jag inte använder den för mycket. Jag gillar den för att den är just kompakt, vill inte ha stor mobil. Den har överlevt 4,5 år inom byggindustrin och jag siktar på att ha den åtminstine till Augusti 2024. Den har några små sprickor i glaset, men inget som hindrar någonting. Är otroligt ointresserad av mobiltelefoner och kommer inte att betala mer än max 3000 spänn för en ny den dagen jag tvingas krypa till korset. Det är ju en avvägning det där. Packar den ihop så rasar ju hela livet samman eftersom man inte kommer någonstans längre utan en fungerande mobil med bank-id. Men 7år eller mer är en tidshorisont jag siktar efter.

Visa signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

En annan sak också och det är att din telefon inte får VoLTE (ha samtal och vara ansluten till 4G samtidigt) i Sverige, något som kommer påverka dig om något år då 3G redan börjat stängas ner en hel del.

Har aldrig hört om det där tidigare, men det finns många anledningar till att byta telefon då och då
Skulle tro att jag max behåller telefonen nått år till, vi får se

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk

Jaha, jag har snart haft min OnePlus 5T i sex år nu. Fungerar lika bra nu som då. Svårt att begripa mig på er prylhysteri. Tragiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Inte för att vara den som är den, men den stora skaran skulle inte märka skillnad om dom köpte en telefon för 6000:- istället för 16000:-. Att människor som inte spelar tunga spel på sina mobiler eller är speciellt teknikintresserade köper flaggskepp har alltid förbryllat mig.

Många gillar riktigt bra kamera och de bästa kamerorna sitter typiskt också på flaggskeppen och då får man ju köpa dem även om man kanske inte behöver värsting-cpu/gpu också. Kanske en delförklaring. Men många vill nog ha "det bästa" bara för att också...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.f:

Många gillar riktigt bra kamera och de bästa kamerorna sitter typiskt också på flaggskeppen och då får man ju köpa dem även om man kanske inte behöver värsting-cpu/gpu också. Kanske en delförklaring. Men många vill nog ha "det bästa" bara för att också...

Bilder som de förstör med diverse filter

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Uppdateringar är väl en sak men batteriet är ändå kasst efter 3-5 år så utan lätt utbytbart batteri spelar det ingen roll om telefonen får uppdateringar.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Nu behöver vi bara kunna byta batterina själva igen.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Det var väl någon diskussion här tidigare varför man byter.

Frånsett då nya funktioner/tekniker är det ju några andra bitar:
Att mobilen/systemet inte längre stöds av appar är ju en tydlig orsak, en annan är batteriet.

Men sen kommer ju en annan som är svårare att undvika:
Att det börjar vara instabilt; kraschar/fryser/låser sig, stänger av/startar om plötsligt osv.
Det verkar hända efter ett antal år och kan ev antas handla om att hårdvaran på något sätt är utsliten el fungerar sämre.
Att reparera är knappast aktuellt då det dels kan handla om moderkortet/liknande och dels sannolikt även andra delar.

Det är såklart positivt att de stöds längre, tveklöst, men då måste ju även de andra bitarna följa efter.

Sen undrar man ju samtidigt hur intäkterna ska kunna bibehållas, då hårdvaruförsäljningen minskar. Inte alls omöjligt att det resulterar i mer inlåsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Bilder som de förstör med diverse filter

Sant, det filtreras friskt. Diskussionen om vad som är lämpligt i editeringsväg har ju dessutom tagit ny fart efter Pixel 8. Photoshoppa har man kunnat länge, men nu har snart var person en mycket snabb och lättanvänd "reality distortion engine" (som någon uttryckte det) i fickan, så frågan börjar väl vara i vilken utsträckning bilder någonsin kan sägas spegla verkligheten längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Uppdateringar är väl en sak men batteriet är ändå kasst efter 3-5 år så utan lätt utbytbart batteri spelar det ingen roll om telefonen får uppdateringar.

Kan ju vara lösningen;

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_23_1...

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Uppdateringar är väl en sak men batteriet är ändå kasst efter 3-5 år så utan lätt utbytbart batteri spelar det ingen roll om telefonen får uppdateringar.

Hos Samsung och Apple är det enkelt att skicka in telefonen för batteribyte. Om det gäller en iPhone och du går till en av Apples 3 egna butiker i Sverige så byter de batteri medans du väntar, tar ca 1 timme

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Snart får vi enkelt utbytbara batterier (igen), då snackar vi!

Ganska enkelt att förklara varför telefoner duger längre. Vi är på platån av deras S-kurva, då går utvecklingen långsammare

Permalänk
Medlem

Jag hade en samsung s3 i ca 7 år. Körde root så den var ganska uppdaterad. Nackdelen var batteri tiden var knapp 10 timmar och laddporten slets ut.

Kör nu med en mobil som inte fått uppdatering på 1 år. Kommer troligen bara byta när den går sönder eller batteriet är kasst. Root på denna modell är inte så enkelt som göra det på samsung tyvärr.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför det är så viktigt med utbytbart batteri på grund av att det är förbrukat. Jag hade ett extrabatteri till min galaxy note 1, det batteriet kostade då lika mycket som ett batteribyte inklusive arbete med trycktest (vattentätsprov) efteråt gör idag.
Jag hade extra batteriet för att slippa ladda på dagen, det behöver jag inte längre då jag har ca 50% kvar efter en hel dag. Jag har dessutom en powerbank som jag sällan använt, som fyller samma funktion.
Jag väljer alla dagar i veckan en solid mobil som är vattentät med trådlös laddning än att vi skall tvingas till den fula luckan på baksidan igen. Vem minns väl inte hur mobilen flög i flera bitar om man råkade tappa den från minimal höjd?
Jag röstar NEJ till batterilucka.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard