AiO-kylare i handbagaget på ett flygplan

Permalänk
Medlem

AiO-kylare i handbagaget på ett flygplan

Som rubriken lyder, är det någon som har erfarenhet av detta? Är det tillåtet med tanke på vätskan. Spontant tänker jag nej, men har i mitt googlande hittat svar från många jänkare som flyger både inrikes och utrikes utan proble med en aio i handbagaget. Jag ämnar flyga endast inrikes här i Sverige men kan inte för mitt liv få svar på om det är tillåtet eller inte. Så, är det någon här som vet?

Permalänk
Medlem

Har du provat att ringa flygplatsen och flygbolaget?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Meatster:

Som rubriken lyder, är det någon som har erfarenhet av detta? Är det tillåtet med tanke på vätskan. Spontant tänker jag nej, men har i mitt googlande hittat svar från många jänkare som flyger både inrikes och utrikes utan proble med en aio i handbagaget. Jag ämnar flyga endast inrikes här i Sverige men kan inte för mitt liv få svar på om det är tillåtet eller inte. Så, är det någon här som vet?

Ska du åka enkelresa från Arlanda så kanske det kan gå med tanke på deras nya säkerhetskontroll, men i övrigt nej.
Tvivlar inte på att folk lyckats, men det är nog snarare beroende på missar/okunskap eller i vissa fall att de har liknande bättre utrustning som den nya på Arlanda, men i de fallen är det samtidigt andra regler som gäller för alla vätskor. Känns inte så värt att chansa.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är bättre att fråga än inte, de flesta vet inte vad en aio är och från ett säkerhetsperspektiv så skulle jag kunna tänka mig att den kan väcka en del frågor om man inte förklarar först.

Permalänk
Medlem

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Flygresenar/Bag...

  • Varje enskild behållare som innehåller vätska får max rymma 100 ml (1 dl).

  • Behållarna (flaskor, burkar, tuber och så vidare) ska placeras i en genomskinlig återförslutningsbar plastpåse som rymmer max 1 liter. De ska få plats i påsen utan problem, påsen ska vara stängd.

Jag tycker ofta myndigheters regler är jävligt svårtolkade, men det här kan inte gärna bli tydligare. Finns ingen anledning att ringa någonstans och fråga. Det skulle vara som att ringa och fråga ifall man får ta med större flaskor om de har en rosa etikett.

Permalänk
Viking
Skrivet av trudelutt:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Flygresenar/Bag...

  • Varje enskild behållare som innehåller vätska får max rymma 100 ml (1 dl).

  • Behållarna (flaskor, burkar, tuber och så vidare) ska placeras i en genomskinlig återförslutningsbar plastpåse som rymmer max 1 liter. De ska få plats i påsen utan problem, påsen ska vara stängd.

Jag tycker ofta myndigheters regler är jävligt svårtolkade, men det här kan inte gärna bli tydligare. Finns ingen anledning att ringa någonstans och fråga. Det skulle vara som att ringa och fråga ifall man får ta med större flaskor om de har en rosa etikett.

Nya säkerhetskontrollen på Arlanda har dock andra regler.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Min första instinkt i denna fråga var precis som de flesta andra, absolut inte att det skulle vara tillåtet och i värsta fall tror någon att det är en bomb. Men jag fick faktiskt svar från transportstyrelsen idag (frågade dem för två veckor sen) och de påstår att ” Det ska inte vara några problem för dig att ta med ett slutet vattenkylningssystem på datorn i handbagaget.” Är lite i chock men där ser man

Permalänk

Jag har så svårt att se ett scenario där man har en lös AIO i handbagaget. Eller är det en nyinköpt och det är hela kartongen som är handbagaget och inte någon väska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meatster:

Min första instinkt i denna fråga var precis som de flesta andra, absolut inte att det skulle vara tillåtet och i värsta fall tror någon att det är en bomb. Men jag fick faktiskt svar från transportstyrelsen idag (frågade dem för två veckor sen) och de påstår att ” Det ska inte vara några problem för dig att ta med ett slutet vattenkylningssystem på datorn i handbagaget.” Är lite i chock men där ser man

Jag undrar om inte personen på Transportstyrelsen antar att det är något i stil med Heat Pipes i en laptop du pratar om. Den innehåller ju några gram vätska (jag har ingen aning om hur mycket).

Och om de beslagtar den vid säkerhetskontrollen tror jag inte du kommer få någon ersättning i efterhand även om du hänvisar till mailet.