Hur bäst kopiera fil via batch utan visuella indikationer/irritationer?

Permalänk
Medlem

Hur bäst kopiera fil via batch utan visuella indikationer/irritationer?

Finns det något sätt att skapa en batch-fil eller process som kopierar filer/mappar från en plats till en annan UTAN att man behöver nåt prompt-fönster eller annan visuell indikation som ploppar upp?

Att köra Powershell script ..

Copy-Item "C:\file.txt" -Destination "E:\file.txt"

eller DOS-batch ...

xcopy c:\file.txt e:\file.txt

.. ploppar upp ett fönster osv.

Enbart intresserad av att göra detta via viss automation, inte via öppna tredjepartsprogram el. dyl.
Mina egna idéer/kunskaper räcker inte till. Undrar om hjälp, alternativt lite diskussion runt detta.
Även intresserad om det kan göras via lite mer avancerad programmering, dedikerat program el liknande.

Tackar för idéer, åsikter tips m.m.

Permalänk
Medlem

Jag tror det finns flaggor (argument) för de flesta filkopieringsfunktioner som löser detta, jag har inte suttit med just dessa på länge men ta en titt på vad xcopy kan göra!

Permalänk

Om det räcker att köra kommandot/scriptet som en scheduled task, kan du sätta flaggan för att köra jobbet oavsett om användaren är inloggad eller ej. Då visas inget fönster. Observera att användaren kommandot körs som behöver ha rätt att logga in som ett batchjobb.

Om du vill köra scriptet interaktivt finns det nog inget sätt att uppnå vad du vill med cmd eller Powershell, åtminstone.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

Enbart intresserad av att göra detta via viss automation, inte via öppna tredjepartsprogram el. dyl.

Vad är "viss automation"? Det är inte PowerShell eller CMD som öppnar ett fönstret, fönstret öppnas för att det är så dessa kommandon körs. Det finns vägar runt detta, men det är upp till processen som startar kommandot att sköta detta.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607