Krönika: Vad är grejen med moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Det märks på marknaden överlag nu hur alla vill krama musten ur konsumenterna samtidigt som de ger så lite som möjligt för valutan. Tiden då de stora aktörerna tävlade i att ge så mycket som möjligt och ville förtjäna konsumenternas pengar är förbi. Nu tycker jag att man märker en tydlig tendens att hålla inne på prestandan till nästa versionssläpp enligt "Gilette-modellen", där varje ny version av den där förbannade rakhyveln innebar att de "upptäckt" att man kunde använda ytterligare ett blad:

https://youtu.be/yqgP7Ti0r4A

Den här otroligt fåniga videon är dagens komponentmarknad i ett nötskal, och det märks att vi blir behandlade som hjärndöd boskap med ett kontokort. Lika skrattretande som tragiskt.

Men konsumenter idag är inget annat än hjärndöd boskap som köper trots maximalt hissade priser. Tillverkarna lärde sig under pandemin att vi köper oavsett pris och konsumenterna har bara fortsatt köpa..

Permalänk
Medlem

Vi blir ju bara fattigare därav priserna åker upp. Var nyss i svängen snittet kanske låg runt 3000. Nu gick jag för x670e och inte budgetchipsetet där snittade det runt 3500 om man inte skulle gå bananas. Men även mitt budget asrock har ju en massa extra flänsar och grejer så öppna chassin verkar ju också drivs på? Efterfrågas allt designkravs verkligen av konsumenter eller behövs de för kylningen att allt ska täckas för?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

3 st m2 platser, absolut minst 2,5Gbit ethernet, Och vops är man uppe och får kolla i moderkort med namn superduper..... och prisklasser som vissa för många år sedan köpte en budget desktop för.

Preniummoderkort med dubbla 10 Gbit ethernet, 3st m2 platser, DualBIOS funktion etc. Ja det finns väl ej.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oqvist:

Efterfrågas allt designkravs verkligen av konsumenter eller behövs de för kylningen att allt ska täckas för?

Kanske har målgruppen förändrats en aning genom åren också? De som köper moderkort idag kanske faktiskt efterfrågar sådant i större omfattning än förr?

Permalänk

Jag längtar efter dagen då RGB slutar vara trendigt.

Permalänk

Jag köper inte riktigt att dagens moderkort är mer funktionsrika än vad de var förr. Det enda som vuxit är alla kylkåpor som de har på sig idag mot var de var förr men då var de väldigt mycket billigare. Ett 3000-kronors moderkort för 5-10 år sedan kostar över 5000 kronor idag. För att få ett någorlunda vettigt moderkort idag måste du hosta upp 2500 kr förr låg det snittet runt 1500 kr.

En sak som jag har stört mig oerhört mycket på är varför alla moderkortstillverkare plösligt fick för sig att plocka bort alla debug leds, ja nästan alla förutom de mest dyra moderkortsmodellerna. Jag vet inte hur var på de vanliga konsumentmodellerna men på HDET-sidan var leds med q-koder vanligt. Jag menar hur dyrt är det egentligen med sådana?

Debug leds eller q-code är något som är väldigt hjälpsamt när minnen krånglar t ex och då vet man exakt att det beror på minnena om man använder manualen.

Permalänk
Medlem

Moderkortstillverkarna gick samman i en kartell för ett par generationer sedan, målet var en 50 dollar ökning i alla segment per plattform. (Z170, Z270 etc)

Det spårade ur, men vem bryr sig om den kartellbildningen?

Permalänk
Medlem

Har ofta kört på intels k-modell med z-krets som moderkort men nu fick det bli att kliva ner ett pinnhål, och hoppa på lite mer budget då man ändå inte överklockar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det är min paradgren.
Fråga valfri medarbetare.

Ta hand om dina medarbetare istället

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Köpte ett ASUS ROG Strix B550-F Gaming till min Ryzen 5900x, gick loss på 1790 för ungefär 3 år sedan. Kändes som en lagom nivå hehe.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Ja...kronan såklart, men, det känns som att mellansegmentet försvunnit. Det där som har allt man behöver, men kanske inte värsta prestandan.

2010 köpte jag ett Gigabyte P55 USB3-moderkort på Inet. Helt habilt kort, med USB2 och USB3, PCI, PCIE, SATA, IDE, Parallella och seriella portar, PS/2-portar, lite kylflänsar här och var, jag betalade 920kr. USB3 var inte standard på den tiden, och det hade jag mycket nytta av senare (även om man ju kan köpa till USB3-kort för PCIE). Smällde i en i5 760 (4 kärnor var inte nytt, men lite extra på den tiden), och 4GB minne, totalt kostade uppgraderingen ca 3000, och då hade jag en rätt bra dator, och nöjd var jag. Ett mellangrafikkort Radeon HD4650 för typ 500kr och så hade man en kanonburk.
Sedan dess har jag i stort sett bara köpt begagnat (och kör ju gamla grejer fortfarande, då jag inte har behov av superprestanda)

Det var en "dip" där i några år, där datorer blev både billigare och snabbare känns det som, men nu blir de mer dyrare än de upplevs snabbare. Dvs, man kanske får mer prestanda per krona, men inte mer förbättrad upplevelse per krona, idag.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Moderkortstillverkarna gick samman i en kartell för ett par generationer sedan, målet var en 50 dollar ökning i alla segment per plattform. (Z170, Z270 etc)

Det spårade ur, men vem bryr sig om den kartellbildningen?

Exakt min tanke. Vrålkarteller i Taiwan bestämmer prissättningen på alla moderkort. Det finns ingen ekobrottsmyndighet överhuvudtaget.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Nu försvarar jag inte priset men ett moderkort idag byggs inte på samma standard som moderkort från 2010.

Gissar på mer metaller, pga högre effekt från väggen så kräver allt mer kylning/mer resistent från långvarig hög effekt på kretsarna.

Mer sofistikerad vrm till cpuer
Nya standarder som pcie 4,pcie 5 och första gen ddr5
De som dessutom kommer med 2.5 ethernet, thunderbolt etc betalar väl dyra licenspengar...

Betalade 1800 för mitt z690 november 2021 och är nöjd för priset. Hade velat ha lite mer men tänkte inte betala 5k.
Fick iaf qled och Q Flash 😎

Förhoppningsvis är detta bara en dyr instegskostnad tills dessa saker blir standard och priserna sjunker

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nu förvarar jag inte priset men ett moderkort idag byggs inte på samma standard som moderkort från 2010.

Gissar på mer metaller, pga högre effekt från väggen så kräver allt mer kylning/mer resistent från långvarig hög effekt på kretsarna.

Mer sofistikerad vrm till cpuer
Nya standarder som pcie 4,pcie 5 och första gen ddr5
De som dessutom kommer med 2.5 ethernet, thunderbolt etc betalar väl dyra licenspengar...

Betalade 1800 för mitt z690 november 2021 och är nöjd för priset. Hade velat ha lite mer men tänkte inte betala 5k.
Fick iaf qled och Q Flash 😎

Förhoppningsvis är detta bara en dyr instegskostnad tills dessa saker blir standard och priserna sjunker

De sakerna var standard, men togs bort från billiga och även medelklass moderkorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

De sakerna var standard, men togs bort från billiga och även medelklass moderkorten.

Jag gissar att licensen kostar för mycket...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Så ett moderkort som kostar runt 3500 är inget att ha då menas det med artikeln. Tycker väl att det där var lite granna att ta i! Calle må tycka att allt under 7000 är blaha blaha. Men vi som inte är gjorda av pengar har tammefaen inte råd för bövelen. Jag själv fick ett moderkort, ett ASUS Prime Z790-P. Det är jag ju took nöjd med, det ligger dessvärre / bättre BARA då på 3200, vid köpe tillfället. Och det var en 50 års present därtill, som jag aldrig i en chans i helvete har råd att köpa själv. Ja jag är föredetta hemlös, och har därtill inte haft de bästa förutsättningarna för jobb om man säger. Det man menar är att alla vi med liknande moderkort då kan kasta dem åt helvete eller? Blir allt lite kinkig på sådana där notiser / inlägg / reportage 😔

Visa signatur

Hellbound73

Permalänk

Fast det är klart...

Skrivet av Hellbound73:

Så ett moderkort som kostar runt 3500 är inget att ha då menas det med artikeln. Tycker väl att det där var lite granna att ta i! Calle må tycka att allt under 7000 är blaha blaha. Men vi som inte är gjorda av pengar har tammefaen inte råd för bövelen. Jag själv fick ett moderkort, ett ASUS Prime Z790-P. Det är jag ju took nöjd med, det ligger dessvärre / bättre BARA då på 3200, vid köpe tillfället. Och det var en 50 års present därtill, som jag aldrig i en chans i helvete har råd att köpa själv. Ja jag är föredetta hemlös, och har därtill inte haft de bästa förutsättningarna för jobb om man säger. Det man menar är att alla vi med liknande moderkort då kan kasta dem åt helvete eller? Blir allt lite kinkig på sådana där notiser / inlägg / reportage 😔

Fast det är klart, man kan ju iofs ge Faen i att helt enkelt läsa artikeln också 😉

Visa signatur

Hellbound73

Permalänk
Medlem

Jag stör mig mest på att det inte går att köpa ett avskalat moderkort som bara innehåller de senaste teknikerna. Man får med så mycket skit man inte använt på ett decennium. Varje gång jag skriver en kommentar som detta är det alltid någon som måste kommentera "men tänk om man vill kunna ha en SATA-disk" etc. Ja bra, då har du ju exakt alla andra 1000 moderkort att välja på så kan väl jag få ha ett som inte är fullt med saker som jag inte över huvud taget skulle fundera på att använda.

Nä, låt mig få möjligheten att köpa ett moderkort utan SATA-portar, USB 2.0/3.1 Gen 2 med USB typ A-portar, serieportar, RAID-controller, trådlöst nätverk, Bluetooth, analoga ljudutgångar, Displayport, HDMI, DVI, VGA, interna kontakter för USB, serieport, parallellport, Firewire, Thunderbolt m.m.

Ge mig ett avskalat moderkort med CPU-socket, två st DDR5 slots, 1 M2. Gen 5 slot, 1 PCI Express x16 PCI Express 5.0, 4 fan headers, 4 USB 3.2 Gen 2 typ C, Rj45 10Gbit... jag typ det räcker och blir över. Fan vad skönt det skulle vara att slippa allt gammal bös man blir påtvingad och som bara gäller moderkort, för alla andra produkter kan man ju köpa det man faktiskt VILL ha!

Permalänk
Medlem

Man ska se sin dator som en kroppsdel. Psu Är Hjärtat. Moderkortet Är Blodomloppet. Cpu Är Hjärnan. Ramen Är Hypofysen. Gpu Är Sinnet.😎🤣 Jag har varit lite småförbannad ett bra tag på prischocker och årliga eller vartannat år med nya generationer och kraftiga prestandalyft som i princip gör en till idiot att lägga mycket pengar på DENNA generationen. Själv köper jag gärna bättre och behåller längre, men den stategin funkar inte som gamer eller 3D utvecklare längre. Jag är ganska trött på att datorn ser ut som ett horhus med all jäkla led, använder extended tower för kylningen skull och ståend en halvmeter från golvet så det är inget jag tittar på heller. Wi-fi 6, Bluetooth 5.3 är ingen ny hårdvara bara uppdateringar på redan utvecklad hårdvara. USB portar som pratar om hastigheter som ingen får ut av dem, och en himla massa av dem? Själv kan jag aldrig komma ihåg att jag behövt dem alla, vem minns inte esata som alla Towers skulle ha ett tag men som det nästan inte fanns produkter till. Jag vill se ett större urval av produkter med BLING eller utan bling. Bättre layout av moderkort som är baserad på dagens hårdvara gpu'n är ju för hel.ete en DRÖNARE som man försöker tämja i en låda😋🤕..

Permalänk
Medlem

Man vill ju så gärna tro att man är någon poweruser. Nu efter alla dessa år så är jag bara en simpel användare och då behöver man ju inte nya grejer.

Permalänk
Medlem

Så länge ni entusiaster köper dyra komponenter så kommer de fortsatt att vara dyra. Själv har jag inte uppgraderat min dator sedan 2015 och de äldsta komponenterna sedan 2012.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Det mest intressanta i det hela är vad moderkorten för bulldozer kostade. Du kunde få ett top of the line moderkort för nästa hälften av vad Intels motsvarande kostade.

Vist vi idag verkar kräva mer funktioner läggs till, men tror stora ökningen i pris på framförallt amd är att deras cpuer är betydligt mer eftertraktade än vad bulldozer någonsin var.

Nu verkar inte heller cpu tillverkarna heller intresserade av att sälja mer cpuer. I så fall hade dem försökt pressa moderkort tillverkarna lite.

Förstå inte hur det kan vara så dyrt byta från usb A till C t.ex. inte heller har usb 3.0 slagit till större. Verkar ju vara gratis att ge support för 12+ usb 2.0 (räknar då in dessa interna kontakter). Dock är 3.0 kontakten riktigt dålig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Fattar inte heller vad som hänt med moderkortspriserna.
Runt 1,3k kunde man köpa moderkort innan för och fick ok grejer.
(lite kylflänsar och gick att använda för lite överklockning)
Nu känns det som man behöver lägga 2-3k typ och så är det instegsgrejerna liksom.

Vad har hänt som gör att moderkorten är så dyra. Har vi fått mycket bättre grejer från start?
Typ att de dyraste moderkortet för 7 år sen är numera det som finns med i instegsmodellerna.
Eller är det bara att metaller och kretsar som används har blivit dyrare?

Det man i slutändan vill lägga pengarna på är ju CPU och GPU för är ju det som ger än prestandan.
Moderkortet är ju bara nått man kopplar in allt i.

Sedan moderkort byter jag personligen alltid ut när jag byter CPU (alltid annan socket), så blir det nya minnen i samma veva.
Så känns inte lönt att lägga massa extra där för man kommer ändå inte behålla det när man byter CPU ändå så.

Permalänk
Medlem

Håller med om att priserna är sjuka nu, men kronan värde har nog mycket med det att göra.
Sen finns ju billiga moderkort med, kör man en i3 så behöver man inte ett kort för över 5000kr och köper man en i9 av k modell så bör man inte köpa ett kort för 1300kr eller amd motsvarigheter.
Tycker ändå att man kan välja ganska fritt på kompetens beroende på budget och målbild med bygget.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Det man behöver är en bräda med vettiga vrm:er. Det listas tämligen aldrig, resterande bling är nästan alltid oväsentligt.

Förr köpte man en Abit-bräda och var nöjd för att man visste att det var ett bra köp 😉

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Jag håller med skribenten att utvecklingen är överdriven och tråkig. Men det hade ju inte tillverkats så dyra moderkort om de inte såldes. Frågan är varför de säljs. Orsakerna är så klart många.
En del vill ha snygga designkort som man vill se genom de transparenta chassie-sidorna som ju börjar bli mer regel än undantag, dock inget fel i detta, det är ju ett intresse man kan ha som alla andra.

En annan förklaring som en del redan varit inne på och som jag tycker är komisk är att vi konsumenter är som boskap med kontokort. Tillverkaren är vår herre och marknadsföringen dess vallhund.

Sedan ska man komma ihåg att vi fått det väldigt mycket bättre de senaste decennierna och det konsumeras som aldrig förr, så frågan är om det verkligen är ett reellt problem eller om vi blivit bortskämda.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk

Många åsikter här. Men ge mig några bra rekommendationer som är avskalat. Inget RGB. Gärna WiFi då jag kör trådlöst (1000/1000 mbit) och AMD CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Varje gång jag skriver en kommentar som detta är det alltid någon som måste kommentera "men tänk om man vill kunna ha en SATA-disk" etc.

Anledningen att SATA inkluderas på samtliga moderkort är för att det är extremt billigt att inkludera dem. Z790 till exempel har inbyggt stöd för 8 stycken portar. Kostnaden för de fysiska kontakterna ligger på någon dollar.

Det skulle bli dyrare att skapa en separat modeler som inte har SATA, än att bara låta alla ha dem. Undantag är om den fysiska platsen behövs för något annat.

Permalänk
Sötast

699:- för ett midrange moderkort... det var tider

Numera tycker jag det är roligt att kolla business och eller servermoderkorten som är motsvarigheten till "the best of the best" av konsumentmoderkorten.

Om man är konsument och vill ha ett moderkort som klarar värstingcpun å minne så har man 22 kylflänsar, ena större än halva handen. Alla minnen har alltid kylflänsar, ett måste, annars överhettar de ju! Sedan stoppar man in 4-8 fläktar för att datorn inte ska brinna upp. Däremot så är det 1 usb c, 1gbit ethernet etc som gäller.... vill du ha bättre basic funktioner så måste du gå ännu högre upp i prisklass....

Kollar man däremot på business segmenten som kör i princip exakt samma hårdvara så får man 1-2 fläktar, samma minne, samma moderkort, samma cpu och absolut 0 kylflänsar, förutom på processorn och i bästa fall på en chipset. Men basic funktioner finns det ofta fler av.... konstigt

Men för varje 100:- som företaget "måste" lägga på kylflänsar så får konsumenten en prisökning på 1000:- Fina grejer det!
Men folk är folk, mainstream betalar för dödskallar, leds som blinkar, fläktar som är "coola" och allt annat skit de kan hitta.... så när väl företagen fattat vad det går att mjölka så är det ju knappast så att man frivilligt stympar sin egen vinst

PS. Det här dravlet om att svenska kronan är jättesvag. Bara slå upp grafer på de senaste 30åren så ser vi rätt snabbt att den går upp och ner som en pendel. Dagspriset är inget nytt direkt.

++ Med tanke på hur få PCI-slots man egentligen ofta får nu på konsumentsidan så är det sjukt skönt att se att många fortfarande sätter ett flertal sata-kontakter. Annars får man offra pci-platser både till nvme och till sata om man vill lagra lite mer... och då är nog alla pci-platser upptagna redan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Allexz:

PS. Det här dravlet om att svenska kronan är jättesvag. Bara slå upp grafer på de senaste 30åren så ser vi rätt snabbt att den går upp och ner som en pendel. Dagspriset är inget nytt direkt.

Så är det ju, men få jämför väl med vad moderkorten kostade på 90-talet? Om man koncentrerar sig på det senaste decenniet så har ju utvecklingen mest gått åt ett håll. Många minns kanske vad det kostade när man köpte förra gången?