Qualcomms bärbara utmanare slår AMD i grafikprestanda

Permalänk
Melding Plague

Qualcomms bärbara utmanare slår AMD i grafikprestanda

Demosiffror pekar på att x86-utmanaren Snapdragon X Elite både mäter sig och passerar konkurrenter som Intel, AMD och Apple.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Även om det är valda tester, så visar det på en intressant tid inom det bärbara segmentet.

Kommer att bli något man följer.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Jepp, och efter bärbara kommer stationära, energieffektivitetfördelarna kommer inte att stanna vid bärbara. Ställs mot Comet lake och m3 i praktiken eftersom ute först om ett halvår. (Vet inte vad AMD har nu eller förväntas att ha då, förlorade greppet om AMDs bärbara kretsar när de gjorde om nomenklaturen, för att den är krånglig och för att jag inte är intresserad av bärbart)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Allt fler har datorn som en webläsarklient. X86 windows känns som ett så dåligt val för detta.
Chromeos har funnits, ofta seg cpu, macbook är dyra.
Jag hoppas på några billiga schyssta surflaptops med denna, när de blir mer populära ökar antalet användare och programutbud.

Permalänk
Medlem

Nu hoppas jag på itx moderkort till denna och en riktigt bra htpc är född.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Vore trevligt i en Framework.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LSD:

Nu hoppas jag på itx moderkort till denna och en riktigt bra htpc är född.

Tyvärr inte för mig eftersom den knappast lär kunna skicka ut Dolby Vision oavsett konfiguration. Men om man inte efterfrågar det, så absolut. Annars håller jag med om att det låter som om det skulle bli en ypperlig HTPC. Själv hoppas jag nVidia får tummen ur någon gång och släpper en ny Shield. Men en ren HTPC med stöd för DV hade annars varit uppskattat.

Permalänk
Medlem

But does it run Alan Wake II

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Datavetare

Finns två saker som kan vara värt att lägga till.

1. Författaren av AnandTech artikeln, Ryan Smith, skrev detta i kommentarerna

"Specifically, this is device TDP. So 80W is for the whole kit and caboodle; storage, screen, you name it. It is not just the CPU TDP, which is the more typical metric here."

D.v.s. 80 W för Snapdragon X Elite betyder i praktiken lägre total förbrukning jämfört med Intel/AMD modeller med 80 W begränsning då det bara avser CPU-delen.

T.ex.. skärmen är ju inte helt försumbar del av totalförbrukning hos en bärbar. Som jämförelse har Notebookcheck testat både M2 Pro och 7840HS i "80 W konfig", de drog då ~55 W resp ~105 W. Gissningsvis ligger 80 W Snapdragon X Elite i nivå med M2 Pro sett enbart till CPU.

2. Control är Windows x86-versionen på alla enheter, d.v.s. det kör "emulerat" (binäröversatt egentligen) på Snapdragon X Elite och Apple M2.

Så dels verkar ju Microsofts x86_64->ARM64 översättning fungera bra, dels verkar Oryon ha bra effektivitet att köra sådan kod.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Snapdragon X Elite är precis vad "Windows on Arm" behöver för att kunna slå igenom.
Igen mera slö ARM processor på windows utan lika snabb, snabbare eller i alla fall betydligt energi effektivare än AMD/Intels x86-64 och tillräckligt snabb.
Dessa jämförelser med Snapdragon X Elite är ju mot dagens CPU:er, om ett halvår kommer det "eventuellt" finnas Meteor Lake, Zen 5 och så klart M3 (men den har en annan plattform).

Meteor Lake verkar inte ha någon stor (om någon) prestanda förbättring mot nuvarande, den verkar mesta vara gjord för att vara mer energi efffektiv. Så jag tror Meteor Lake kommer vara långsammare eller lika snabb som X Elite fast den drar betydligt mer effekt.

Zen 5 sägs ha 15-23 % IPC ökning jämfört med Zen 4 och kommer den dessutom vara energi effektivare än Zen 4 kan AMD skrämma upp klockfrekvensen och då bli märkbart snabbare än X Elite dock till en högre energi förbrukning. Dock kommer nog AMD ha betydligt lägre peek effekt än Intel.

Intels hopp verkar väl vara Arrowlake men den kommer väl i slutet på 2024 eller 2025.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Anders Andersson:

Snapdragon X Elite är precis vad "Windows on Arm" behöver för att kunna slå igenom.
Igen mera slö ARM processor på windows utan lika snabb, snabbare eller i alla fall betydligt energi effektivare än AMD/Intels x86-64 och tillräckligt snabb.
Dessa jämförelser med Snapdragon X Elite är ju mot dagens CPU:er, om ett halvår kommer det "eventuellt" finnas Meteor Lake, Zen 5 och så klart M3 (men den har en annan plattform).

Meteor Lake verkar inte ha någon stor (om någon) prestanda förbättring mot nuvarande, den verkar mesta vara gjord för att vara mer energi efffektiv. Så jag tror Meteor Lake kommer vara långsammare eller lika snabb som X Elite fast den drar betydligt mer effekt.

Zen 5 sägs ha 15-23 % IPC ökning jämfört med Zen 4 och kommer den dessutom vara energi effektivare än Zen 4 kan AMD skrämma upp klockfrekvensen och då bli märkbart snabbare än X Elite dock till en högre energi förbrukning. Dock kommer nog AMD ha betydligt lägre peek effekt än Intel.

Intels hopp verkar väl vara Arrowlake men den kommer väl i slutet på 2024 eller 2025.

Huvudnumret för Meteor Lake ska ju vara rejält förbättring i perf/W, vi får väl se när del släpps (pratas om december).

Det som också "läckt" kring Meteor Lake är att iGPU-delen kommer få en rätt rejäl boost. Lär ju knappast bli någon spel-GPU för det, men då man går till "Arc" kommer det bli ganska många program som blir GPGPU-accelererade (t.ex. TensorFlow och PyTorch som används i de flesta projekt för maskininlärning + Blender lär får sig en rejäl boost).

CPU-mässigt verkar Meteor Lake i bästa behålla absolut-prestandan, den verkar klocka något lägre än Raptor Lake.

Lär ju komma en ny plattform på Zen5, men inte alls säkert att den hinner ut för bärbara innan mid 2024 då de kretsarna brukar släppas ett gäng månader efter desktop.

Så visst kommer Oryon ha tuffare motstånd vid release än nu, men allt pekar ändå på att det kommer vara en högst kompetent plattform vid release. Långt bättre än något tidigare ARM64 försök på Windows!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Vilket operativsystem körs? Måste ARM emulera hela Windows och sen köra testerna? Planeras något native stöd på nån plattform? Annars kommer Apple få fortsätta regera inom arm tror jag.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vilket operativsystem körs? Måste ARM emulera hela Windows och sen köra testerna? Planeras något native stöd på nån plattform? Annars kommer Apple få fortsätta regera inom arm tror jag.

Rimligen Windows 11 för ARM64 och sedan då Windows inbyggda emulering för x86-64 i de fall man kör x86-64-applikationer

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att inse att x86 kommer bli omsprungna rätt snart på portable sidan.. även AMD börjar ju snegla på ARM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollE2k:

Det är ju bara att inse att x86 kommer bli omsprungna rätt snart på portable sidan.. även AMD börjar ju snegla på ARM.

Ja x86 är dödsdömt hos vanligt folk.
Men det jag tycker är intressant är hur kommer saker och ting fungerar särskilt om det kommer flera olika tillverkare med ARM. Intel och AMD lär ju släppa de inom snar framtid vem våt någon mer som Samsung kanske hakar på och så sitter man med 3-4 olika system att optimera mot.

Hur lätt går det att göra program som fungerar både med ARM och x86 idag ett hello world kanske är lätt men säg att det är
Lite mer avancerade saker ett spel, någon slags hårdvara

Permalänk
Skrivet av RollE2k:

Det är ju bara att inse att x86 kommer bli omsprungna rätt snart på portable sidan.. även AMD börjar ju snegla på ARM.

Jo Intel har också ARM satsningar dock mest i RND sammanhang.
Nvidia har ju också egna ARM CPU:er som de använder i datacenter.

Så flera tillverkare kommer nog erbjuda ARM på flera plattformar än mobilen,

Permalänk
Skrivet av jan-banan:

Ja x86 är dödsdömt hos vanligt folk.
Men det jag tycker är intressant är hur kommer saker och ting fungerar särskilt om det kommer flera olika tillverkare med ARM. Intel och AMD lär ju släppa de inom snar framtid vem våt någon mer som Samsung kanske hakar på och så sitter man med 3-4 olika system att optimera mot.

Hur lätt går det att göra program som fungerar både med ARM och x86 idag ett hello world kanske är lätt men säg att det är
Lite mer avancerade saker ett spel, någon slags hårdvara

Personligen till skillnad från vår Yoshman tycker jag det är tråkigt att ett oanständigt företag som Qualcomm kommer vara de som bryter igenom isen på ARM sidan för Windows , de har trots försökt i över tio år nu. Ett företag som är anledningen till supporten på Android var så dålig så länge Android har funnits. Ett företag som struntar i licenslagar, ARM holdings stämde dem i slutet av 2021 för att de brutit mot flera licenser och massa annat.

Att de har lyckats få fram en någorlunda vettig Arm är för att de köpte Nuevia som skapades av Apple ingenjörer som fick fram Apples M1 processorer.

Jag hoppas AMD skyndar på utvecklingen av deras ARM variant även om jag tror att Zen 5 kommer vara ett bättre alternativ än Qualcomms dito i slutet av nästa år.

X86 kommer inte vara lätt att ta över, det finns ingen sorts emulering som ändra det på många år. Isåfall måste ARM cpuer vara bra mycket snabbare än x86 från intel eller AMD.

Och det är tur för jag står hellre på AMDs sida än Qualcomm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Personligen till skillnad från vår Yoshman tycker jag det är tråkigt att ett oanständigt företag som Qualcomm kommer vara de som bryter igenom isen på ARM sidan för Windows , de har trots försökt i över tio år nu. Ett företag som är anledningen till supporten på Android var så dålig så länge Android har funnits. Ett företag som struntar i licenslagar, ARM holdings stämde dem i slutet av 2021 för att de brutit mot flera licenser och massa annat.

Att de har lyckats få fram en någorlunda vettig Arm är för att de köpte Nuevia som skapades av Apple ingenjörer som fick fram Apples M1 processorer.

Jag hoppas AMD skyndar på utvecklingen av deras ARM variant även om jag tror att Zen 5 kommer vara ett bättre alternativ än Qualcomms dito i slutet av nästa år.

X86 kommer inte vara lätt att ta över, det finns ingen sorts emulering som ändra det på många år. Isåfall måste ARM cpuer vara bra mycket snabbare än x86 från intel eller AMD.

Och det är tur för jag står hellre på AMDs sida än Qualcomm.

Visst hade det funnits roligare alternativ än Qualcomm, men finns fördelar med att det är Qualcomm också. De har möjligheter att erbjuda väldigt kompetenta modemlösningar för en smidig upplevelse på bärbara datorer (speciellt nu när 5G kommer).

Och alla har väl haft chansen att satsa på detta, jag tycker ändå man få ge dem lite credit för att de vågat göra det. Oavsett deras track record (som jag håller med om är ganska tvivelaktigt, men man kan hitta tvivelaktigheter hos alla de stora aktörerna).

Specifikt när det gäller licensstrulet med ARM så tycker jag att i det fallet så verkar det vara ARM som stått i vägen för utveckling och agerat stoppkloss på tvivelaktiga grunder. Oavsett hur det fallet går (om det inte redan är löst) juridiskt.

Permalänk
Medlem

Intel har föreslagit en "legacy free" x86-processor kallad x86-S (https://www.phoronix.com/news/Intel-X86-S-64-bit-Only), kanske är tänkt att den ytan man får tillbaka och den komplexiteten som till viss del försvinner kommer kunna slåss mot den flodvåg av ARM som syns på horisonten. Det blåser upp till storm och vem vet, RISC-V kanske är där och plockar upp smulorna när x64 och ARM dräpt sina sista arméer.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Personligen till skillnad från vår Yoshman tycker jag det är tråkigt att ett oanständigt företag som Qualcomm kommer vara de som bryter igenom isen på ARM sidan för Windows , de har trots försökt i över tio år nu. Ett företag som är anledningen till supporten på Android var så dålig så länge Android har funnits. Ett företag som struntar i licenslagar, ARM holdings stämde dem i slutet av 2021 för att de brutit mot flera licenser och massa annat.

Att de har lyckats få fram en någorlunda vettig Arm är för att de köpte Nuevia som skapades av Apple ingenjörer som fick fram Apples M1 processorer.

Jag hoppas AMD skyndar på utvecklingen av deras ARM variant även om jag tror att Zen 5 kommer vara ett bättre alternativ än Qualcomms dito i slutet av nästa år.

X86 kommer inte vara lätt att ta över, det finns ingen sorts emulering som ändra det på många år. Isåfall måste ARM cpuer vara bra mycket snabbare än x86 från intel eller AMD.

Och det är tur för jag står hellre på AMDs sida än Qualcomm.

Tycker du totalt missar den större punkten om du tycker det är ett problem att det råkar vara Qualcomm som gör det om någon måste göra om vi som kunder inte ska fortsätta Intel/AMDs resa djupare ned i den gödselstack de gräver i som betyder dyrare och strömtörstigare produkter i ett läge där "Moores lag" är nästan helt död och "Dennard Scaling" varit död ett bra tag.

Fick jag välja skulle det knappast vara vare sig Apple eller Qualcomm som drar lasset mot något vettigare. Skulle definitivt inte vara ARM64, en ISA som kontrolleras av ett enda börsnoterat företag.

Men tror man att t.ex. AMD på något sätt en "bättre kompis" så lurar man bara sig själv.

Kommer inte spela någon roll i slutändan vem som visar vägen. Någon måste visa att det är möjligt att bygga en icke-x86 plattform för Windows som kan göra ett rejält tekniksprång. Bara någon lyckas kommer det dyka upp andra, marknaden är allt för stor för att ignoreras.

Och nu när M3 benchmarks börja läcka: är det någon grupp som bör hålla tummarna för lyckad ARM64 övergång på Windows är det "gamers". Spel är ett typexempel på något som har hyfsad skalning med kärnor, d.v.s. vare sig "inherently sequential" eller "embarrassingly parallel" (båda fallen kan x86 hantera helt OK), och där är ett fall x86 legacy ställer till det extra mycket och en övergång till ARM64 ger som mest.

Kolla artikeln som postades om M3 Max prestanda, ST prestanda i nivå med 14900K och 7950X. Och MT prestanda i nivå med 14900K och lite över 7950X. Det i 12+4 kärnors bärbara utan SMT... GB6 är primärt designat för att testa just "multitrådade program", till skillnad från tidigare versioner samt CB som testar "massor med enkeltrådade program som kör parallellt" (typfallet på "embarrassingly parallel", inte helt utan relevans men nästan alla de fallen körs långt snabbare med GPGPU).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Namngivningen..

Det är rätt kul med namngivningen:

Razer Blade 15, med Intel Core i7-13800H
Asus ROG Zephyrus G14 med Ryzen 9 7940HS
och
Macbook Pro med M2. 13-tumsskärm.

Jag riktigt ser RGB-belysningen och den strukturerade plasten med skarpa, coola vinklar bara av att läsa namnet på de första två.

Permalänk
Medlem

AMD och Intel bör nog sno sig på att på allvar gå in för arm, att x86 börjar nå vägs ände är tämligen klart och när arm väl slår igenom så är det inte bara någon enstaka konkurrent längre utan ett helt getingbo som redan är erfarna och säljer massor med chip, Qualcomm är bara en av dem

Permalänk

Tidigare Anantech reporter intervjuar chefsarkitekten bakom denna CPU
https://youtu.be/2vJ_13WwMSw?si=vTkxlq2pgcvSFBe1

One of the most interesting things about Qualcomm's new Snapdragon X Elite platform is the Oryon CPU. I sat down with the person in charge of that CPU, Gerard Williams, SVP of Qualcomm Silicon Engineering, for a brief insight into the new market leader in Arm CPUs.

[00:00] Intro
[01:04] Who is Gerard Williams?
[03:04] How many CPUs have you sold?
[04:21] What's the path to Oryon?
[06:42] Predicting what's needed 3 years away
[10:56] What is Oryon and Snapdragon X Elite?
[13:11] Why is Snapdragon X Elite not a hybrid core design?
[14:16] What's still left before launch?
[15:34] What should we expect from Oryon systems?
[16:21] Is there anything special in the core for Windows?
[17:42] How competitive is it?