Permalänk
Medlem

CPU blir 100 grader varm i idle.

Min CPU har plötsligt blivit väldigt varm, går direkt upp till 100 grader vid start. Jag har en vattenkylare till cpun och själva kylarblocket känns inte särskilt varmt, ena slangen är dock väldigt varm och den andra är kall. Enligt Corsairs programvara så snurrar pumpen på 3000 rpm och det låter väldigt mycket så den lär ju fungera. Kan det vara kylpastan som blivit gammal och dålig? Datorn har ca 6-7 år på nacken.

Visa signatur

| Core i7-6800K | Hydro H110i GTX | ASUS ROG Strix X99 | HyperX Fury 2666MHz 32GB | Asus GeForce GTX 1080 Strix - SLI | SuperNOVA 1000W G2 | Samsung 950 Pro Series 512GB | Phanteks Enthoo EVOLV | Windows 10 Pro | Philips BDM4065UC | HTC Vive | LG OLED77CX |

Permalänk

Låter väl typ som att blocket inte ligger an mot cpun längre? typ att det är skit emellan, såsom torkad pasta eller något.

Visa signatur

PSN: Boosing

Permalänk

Att en cpu går upp till 100 grader i idel tyder på ett annat fel, troligen låst sig i ett turboläge eller så matar kortet fel ström till cpu. Vad var det sista du gjorde med den? Spelade eller något annat krävande?

Permalänk

Har du fläkt till radiatorn som hjälper kylningen? Kolla också så du inte odlar navel ludd på radiatorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av pereli:

Min CPU har plötsligt blivit väldigt varm, går direkt upp till 100 grader vid start. Jag har en vattenkylare till cpun och själva kylarblocket känns inte särskilt varmt, ena slangen är dock väldigt varm och den andra är kall. Enligt Corsairs programvara så snurrar pumpen på 3000 rpm och det låter väldigt mycket så den lär ju fungera. Kan det vara kylpastan som blivit gammal och dålig? Datorn har ca 6-7 år på nacken.

Aio pumpen låter det som, kanske bladen har gått av... Eller så är den blockerad

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

För mig låter det som att AIO pumpen har gjort sitt.

Permalänk

En cpu går inte upp till hundra grader i idel? Jag har provkört massor av datorer utan kylare och det händer bara inte. Det är något annat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

En cpu går inte upp till hundra grader i idel? Jag har provkört massor av datorer utan kylare och det händer bara inte. Det är något annat!

Jo det gör den utan problem när pumpen dött... Beror ju på vad den boostar i med fast bclk etc

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Sötast
Skrivet av Black(1)cat:

En cpu går inte upp till hundra grader i idel? Jag har provkört massor av datorer utan kylare och det händer bara inte. Det är något annat!

Haha, jodå, på ett par sekunder som bäst.

Permalänk
Representant

Tjena
Börja med att blåsa rent hela datorn från damm. En däckpump på valfri Bensinstation är ett bra alternativ om du ej har en kompressor hemma.

Återställ också bios till standardinställningar på moderkortet.

Hoppas du kommer vidare.

MVH
Robin, ITsale
PS: Värt att komma ihåg är att en 7år gammal vattenkylare snart har gjort sitt. En ny tyst tower-kylare till din dator behöver inte kosta mer än 300kr.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Om det är varmt på ena sidan och kallt på andra sidan om ditt CPU-block är det garanterat pumpen som inte pumpar runt vatten. Om det är så att du hör pumpen snurra kan de vara en luftficka i pumpen, eller så har bladen gått sönder av någon anledning.

Testa att vinkla datorn lite och knacka försiktigt på pumpen för att få ut luften, om det inte fungerar så är det nog kört och du behöver en ny kylare.

Permalänk
Medlem

Har du haft aio kylaren i datorn 6-7 år så kan det vara så med att vätskan har dunstat bort så det inte pumpar runt som det ska.

Har sätt några sådana här fenomen.

Mvh

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pereli:

Min CPU har plötsligt blivit väldigt varm, går direkt upp till 100 grader vid start. Jag har en vattenkylare till cpun och själva kylarblocket känns inte särskilt varmt, ena slangen är dock väldigt varm och den andra är kall. Enligt Corsairs programvara så snurrar pumpen på 3000 rpm och det låter väldigt mycket så den lär ju fungera. Kan det vara kylpastan som blivit gammal och dålig? Datorn har ca 6-7 år på nacken.

Hur är aion installerad? Frontmonterad med slangarna upp och avdunstning efter några års användning så får du noll cirkulation dvs en varm och en kall slang. Bios rapporterar normal pumpaktion. Om kylaren är frontmonterad med slangarna uppåt testa att flippa den så slngarna hamnar neråt, om slangarna inte räcker och om det finns möjlighet att toppmontera aion gör så.

Glhf!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Det känns ju som ni säger att det inte blir någon cirkulation när ena slangen är varm och den andra kall. Radiatorn är toppmonterad med slangarna ner. Ska se om jag hittar stock-kylaren och testa med den.

Visa signatur

| Core i7-6800K | Hydro H110i GTX | ASUS ROG Strix X99 | HyperX Fury 2666MHz 32GB | Asus GeForce GTX 1080 Strix - SLI | SuperNOVA 1000W G2 | Samsung 950 Pro Series 512GB | Phanteks Enthoo EVOLV | Windows 10 Pro | Philips BDM4065UC | HTC Vive | LG OLED77CX |

Permalänk

hej snor tråden lite, hände samma sak med mig igår datorn i windows läge bara surf och uppdaterade icue så börjarde fläktarna på kylarblocket låta så in i helvete upp och ner, kollade på temp i "icue" appen siffrerna började hoppa, jag stängde av datorn kom in i bios pga cpu error fan, går inte datorn känner inte av någon cpu fläkt. började felsöka: drog ur alla kablar satt tillbaka dem tänkte om det var lite glapp eller något men det ända jag kom fram till att corsair aio är sämst. den pajar ihop efter en månad.

i bios så steg cpun från 40grader till 80grader. så jag fimpade datorn, blir en reklamation.