Reportage: "Det handlar om att skydda Sverige"

Permalänk
Melding Plague

Reportage: "Det handlar om att skydda Sverige"

För att jobba med Försvarsmaktens underrättelsearbete krävs det mycket tekniskt kunnande. Vi har träffat "Johan" som berättar hur jobbet med att inhämta information kan gå till.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De borde prata om lönebilden om de vill ha aspiranter.

Permalänk
Medlem

Mycket att bra Swec uppmärksammar detta med en artikel.

Permalänk
Medlem

Också nyfiken på lön och förmånsbilden. Är genuint intresserad av att arbeta med försvar och inom myndighet men kan ju vara bra om det är rimligt betalt också.

Permalänk
Medlem

Kul en artikel som inte är sponsrad av komplett....

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant läsning, MERA SÅDANT TACK! Nästan så man skulle ta och skola om sig enbart för att få möjligheten att jobba med något åt detta hållet.

Off Topic:

Kan vi hålla oss till ämnet mina damer och herrar ovanför? Förstår att det kan svida i vissa ögon av olika anledningar men snälla ta det direkt med redaktionen och eller medlem(ar) i PM för onödigt stök.

Önskar aallllaa en grym helg!

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Tråd rensad pga OT.

Permalänk
Medlem

Heja Försvarsmakten!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Skrivet av phanto:

De borde prata om lönebilden om de vill ha aspiranter.

Det låter som ett utmärkt sätt att skrämma bort folk.

Permalänk
Medlem

Om man klickar på länken i artikeln "lediga jobb" så kan man hitta en hel del information, bla att lön är enligt gällande kollektivavtal

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Om man klickar på länken i artikeln "lediga jobb" så kan man hitta en hel del information, bla att lön är enligt gällande kollektivavtal

Kollektivavtalet visar ju bara på en minimilön och inte hur vilken lönebild aktuella jobbet har.
Sen ska man veta vilket kollektivavtal också, för om det är klassat som soldat eller sjöman ger Försvarsmakten så dåligt betalt att folk utanför EU skulle bli hemskickade för att de tjänar för dåligt för att kunna försörja sig och sin familj om de skulle jobbat åt försvarsmakten.

Grundlönen för soldater och sjömän är i år höjd till hela 22 000 kronor/ månad vilket är skandalöst dåligt betalt, man pissar på dom som sliter och försvarar vårt land.

Hade gladeligen arbetat för försvarsmakten om de fixat till lönestrukturen och rensat ut och förenklat i sin hierarki med många tjänster som oförklarligt kräver officersutbildning osv.
Men just nu gör jag nog störst nytta i det civila och hjälper företag att säkra upp sina cloudmiljöer.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Kollektivavtalet visar ju bara på en minimilön och inte hur vilken lönebild aktuella jobbet har.
Sen ska man veta vilket kollektivavtal också, för om det är klassat som soldat eller sjöman ger Försvarsmakten så dåligt betalt att folk utanför EU skulle bli hemskickade för att de tjänar för dåligt för att kunna försörja sig och sin familj om de skulle jobbat åt försvarsmakten.

Grundlönen för soldater och sjömän är i år höjd till hela 22 000 kronor/ månad vilket är skandalöst dåligt betalt, man pissar på dom som sliter och försvarar vårt land.

Hade gladeligen arbetat för försvarsmakten om de fixat till lönestrukturen och rensat ut och förenklat i sin hierarki med många tjänster som oförklarligt kräver officersutbildning osv.
Men just nu gör jag nog störst nytta i det civila och hjälper företag att säkra upp sina cloudmiljöer.

Du skulle gjort värnplikten i slutet av 80-talet, då fick vi 34kr/dag min lön innan jag ryckte in var ca 60kr/h 🤣 där kan vi snacka dåligt och det gick inte vägra heller utan att få stora problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

De borde prata om lönebilden om de vill ha aspiranter.

man tar inte på sig ett jobb inom FM för lönen...

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

De borde prata om lönebilden om de vill ha aspiranter.

Det är myndighetsjobb det handlar om, lönebilden kommer nog aldrig vara särskilt imponerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Du skulle gjort värnplikten i slutet av 80-talet, då fick vi 34kr/dag min lön innan jag ryckte in var ca 60kr/h 🤣 där kan vi snacka dåligt och det gick inte vägra heller utan att få stora problem

Tror i detta sammanhanget så är värnplikten en sak och att vara anställd som soldat är en annan. Värnpliktiga idag har också någon dags lön, som visserligen är högre än 34 kr men den är inte hög 100 + kr? Säkert någon annan som har bättre koll på ämnet.

Hade ju kanske varit trevligt att arbeta för försvarsmakten men jag kan gissa att det är inte lika bra betalt som i privata. Samt att förmånerna i privata sektorn också är bättre.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Tror i detta sammanhanget så är värnplikten en sak och att vara anställd som soldat är en annan. Värnpliktiga idag har också någon dags lön, som visserligen är högre än 34 kr men den är inte hög 100 + kr? Säkert någon annan som har bättre koll på ämnet.

Hade ju kanske varit trevligt att arbeta för försvarsmakten men jag kan gissa att det är inte lika bra betalt som i privata. Samt att förmånerna i privata sektorn också är bättre.

Lön och förmåner är givetvis en del i ekvationen när man söker jobb, men långt ifrån det enda som behöver betyda något. Har själv haft mitt arbetsliv i industrin och har ibland valt bort jobb med högre lön bla pga att arbetsuppgifterna inte varit särskilt upplyftande, andra gånger har inte arbetstiden passat mig osv.

Permalänk
Medlem

Skydda Sverige från vad? Högre löner uppenbarligen...

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk

Det är ett intressant ämne, inom denna avlysning behövs också Ai och riktigt duktiga utvecklare. Ett stort problem idag är att analysera all information. I praktiken går det inte utan att bli skitdyrt och då måste Ai till som filtrerar ut datan så att den blir hanterbar. Jag skulle tro att mycket information idag inte ens räknas som information för de ej klarar av att hantera datamänden. Samt att alla loggningar inte är kända. Som om Co2 mätare loggas i ett rum, funderar nog ingen på och vilka slutsatser det går dra om ingen var i rummet eller 10 personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är ett intressant ämne, inom denna avlysning behövs också Ai och riktigt duktiga utvecklare. Ett stort problem idag är att analysera all information. I praktiken går det inte utan att bli skitdyrt och då måste Ai till som filtrerar ut datan så att den blir hanterbar. Jag skulle tro att mycket information idag inte ens räknas som information för de ej klarar av att hantera datamänden. Samt att alla loggningar inte är kända. Som om Co2 mätare loggas i ett rum, funderar nog ingen på och vilka slutsatser det går dra om ingen var i rummet eller 10 personer.

Permalänk
Medlem

* Ingen militär utbildning krävs. Sämst att man godkänner att man blir krigsplacerad trots att det är en "civil" anställning, får man militär utbildning genom jobbet? Förväntade väl mig inget annat när det gäller försvarsmakten iof..

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk

Kompetent personal kostar. Jag har själv jobbat tio år med Python och jobbar idag med informationssäkerhet, dataskydd etcetera. Jag tjänar troligen mer än dubbelt så mycket än det som erbjuds. Varför ska jag jobba på Försvarsmakten? Ett högre kall betalar inte räntor och räkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

* Ingen militär utbildning krävs. Sämst att man godkänner att man blir krigsplacerad trots att det är en "civil" anställning, får man militär utbildning genom jobbet? Förväntade väl mig inget annat när det gäller försvarsmakten iof..

Varför är det konstigt att vara krigsplacerad som civilanställd? Är väl i princip alla civila i både myndigheter, kommuner och landsting?

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Linux och Python är ju precis vad jag är van vid

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av guest6936:

Kompetent personal kostar. Jag har själv jobbat tio år med Python och jobbar idag med informationssäkerhet, dataskydd etcetera. Jag tjänar troligen mer än dubbelt så mycket än det som erbjuds. Varför ska jag jobba på Försvarsmakten? Ett högre kall betalar inte räntor och räkningar.

Man blir krigsplacerad och får gå Grundläggande Soldatutbildning, kombattant.

Permalänk

Angående krigsplacering. Så misstänker jag att de som jobbar med IT-säkerhetsfrågor mer sannolikt kommer få utreseförbud vid konflikter, snarare än att bli placerad allra längst ut i fronten.
Så jag tycker inte man ska oroa sig för detta.

Löner så är det inte alltid allt och arbetet är en stor del av ens liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Angående krigsplacering. Så misstänker jag att de som jobbar med IT-säkerhetsfrågor mer sannolikt kommer få utreseförbud vid konflikter, snarare än att bli placerad allra längst ut i fronten.
Så jag tycker inte man ska oroa sig för detta.

Löner så är det inte alltid allt och arbetet är en stor del av ens liv.

Vet inte vad som gäller för dessa tjänster, men kan nog ligga något i det du skriver.
Krigsplacerad betyder ju inte att man per automatik kastas till fronten. Det är soldaternas uppgift.
Men det förväntas ändå utav dig att du kan utföra dina uppgifter även i krigstid.
Lönen är inte allt. Utvecklingsmöjligheter som heter duga bl.a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Angående krigsplacering. Så misstänker jag att de som jobbar med IT-säkerhetsfrågor mer sannolikt kommer få utreseförbud vid konflikter, snarare än att bli placerad allra längst ut i fronten.
Så jag tycker inte man ska oroa sig för detta.

Löner så är det inte alltid allt och arbetet är en stor del av ens liv.

Det betyder snarare att de ska utföra sin ordinarie tjänster vid sin ”arbetsplats” vart den nu råkar befinna sig i ofred

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Angående krigsplacering. Så misstänker jag att de som jobbar med IT-säkerhetsfrågor mer sannolikt kommer få utreseförbud vid konflikter, snarare än att bli placerad allra längst ut i fronten.
Så jag tycker inte man ska oroa sig för detta.

Löner så är det inte alltid allt och arbetet är en stor del av ens liv.

Skrivet av nidas:

Det betyder snarare att de ska utföra sin ordinarie tjänster vid sin ”arbetsplats” vart den nu råkar befinna sig i ofred

Precis så. Om det blir krig i vårt land kommer man att som IT nisse bli krigsplacerad o sen förväntas det av dig att du ska fortsätta samla in information om du nu jobbar för MUST. Varför skulle de kasta ut kompetent IT personal ut till fronten?

Permalänk
Medlem

Ja om man gillar "låg" lön, paranoida chefer, bittra kollegor och en arbetsmiljö liknande Tinker Tailor Soldier Spy så varför inte
(Precis sagt upp mig från en av de största myndigheterna)

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Frågan kvarstår ändå, vad tjänar en IT-tekniker inom försvarsmakten gent emot i den privata sektorn ?

Jag vet ju vad jag har i lön privat, och det finns betydligt större bolag / städer som skulle ge mer, men intressant att veta vad FM skulle ge…

Jag är med i hemvärnet som frivillig soldat och jag går ju back på det varje gång det är övning / utbildning gent emot om jag hade jobbat…
Men det är några få dagar per år, det gör inte ett så stort hål i plånboken liksom.
Det gör jag utav skäl såsom att ge tillbaka till samhället, det handlar inte om pengarna etc.

MEN!, att ha samma arbetsgivare på heltid, som jag då skall försörja för min familj och ge mat på bordet osv. - då är frågan om lönen enormt viktig.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •