Permalänk

Hej!

Tänkte försöka uppgradera hemnätverket under black Friday och fiskar efter lite tips: hus på 140 kvm, två våningar. Stomme i blåbetong/lättbetong med träväggar i övrigt. Ingång för fiber i vardagsrum som ligger i västra änden på bottenvåningen. Vi har ett arbetsrum i östra änden på övervåningen. Kök och sovrum i östra delen av bottenvåning.

Har idag 250/250 som kommer uppgraderas till 500/500 nästa år. Idag har jag Telias standardrouter, funkade fint i vår förra lägenhet, men i huset täcker inte wifi tillräckligt mot vårt sovrum, kök och arbetsrum (får endast 20-30mbit där). Jag har dragit en cat6-kabel till arbetsrummet för den stationära datorn, men behöver även bättre wifi för arbetsdatorer (laptops).

Optimalt skulle jag vilja ha en router som kan förde hela huset med bra wifi självt, i andra hand ett bra system med AP som också kan ge stationära datorn trådat ethernet.

Är ingen avancerad användare. Har kollat in UDR men är lite avskräckt från priset och är osäker på om den kommer kunna förse hela huset med bra wifi självt. Med AP så blir det minst 4500 och det känns som att jag borde klara mig undan lite billigare? Eller brukar ubiquiti vara ute på black Friday till bra priser?

Har även planer på att köpa in lite övervakningskameror men tänker lösa detta genom switch - ndr - kameror, typ reolink eller liknande.

Tips mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem

@AndersNNN Om du inte vill lägga ut massa pengar nu, så tycker jag att du kan prova med en Unifi U6+ AP centralt på övervåningen. Stäng av wifi på din router och testa om inte en AP kan täcka hela huset.

Har själv en 2-plans villa på 140 kvm och en Unifi AP centralt på övervåningen.
Trodde jag skulle skaffa fler AP, men den täcker huset och en bra bit ut i trädgården.
Kör deras mjukvara på en Raspberry Pi 4.

Kameror har jag ingen koll på, så nån som kan det får flika in.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

@AndersNNN Om du inte vill lägga ut massa pengar nu, så tycker jag att du kan prova med en Unifi U6+ AP centralt på övervåningen. Stäng av wifi på din router och testa om inte en AP kan täcka hela huset.

Har själv en 2-plans villa på 140 kvm och en Unifi AP centralt på övervåningen.
Trodde jag skulle skaffa fler AP, men den täcker huset och en bra bit ut i trädgården.
Kör deras mjukvara på en Raspberry Pi 4.

Kameror har jag ingen koll på, så nån som kan det får flika in.

Intressant, den varianten hade jag inte tänkt på. Behövs mjukvaran på extern enhet för att den ska funka eller är det bara att sätta in den? Kan jag annars köra den via stationära datorn (som oftast är avstängd)?

Kamerorna har jag hygglig koll på tror jag, inväntar bra köptillfälle nu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersNNN:

Intressant, den varianten hade jag inte tänkt på. Behövs mjukvaran på extern enhet för att den ska funka eller är det bara att sätta in den? Kan jag annars köra den via stationära datorn (som oftast är avstängd)?

Kamerorna har jag hygglig koll på tror jag, inväntar bra köptillfälle nu..

Du kan köra den med appen till telefon eller på valfri dator.
Datorn kan vara avstängd, den behövs bara för uppdateringar och om du ska ändra i konfigurationen.

Kör du den via app i telefon, har man inte tillgång till all konfiguration.
Tror att gästnät ej går då, men den har vanliga funktioner som tex: Kanal, kanalbredd, styrka osv..

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@AndersNNN Om du inte vill lägga ut massa pengar nu, så tycker jag att du kan prova med en Unifi U6+ AP centralt på övervåningen. Stäng av wifi på din router och testa om inte en AP kan täcka hela huset.

Har själv en 2-plans villa på 140 kvm och en Unifi AP centralt på övervåningen.
Trodde jag skulle skaffa fler AP, men den täcker huset och en bra bit ut i trädgården.
Kör deras mjukvara på en Raspberry Pi 4.

Kameror har jag ingen koll på, så nån som kan det får flika in.

Får man fråga vad Raspberry'n gör/hjälper i detta sammanhang?
Funderar själv på att skaffa lite grejer ifrån Unifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dykarn13:

Får man fråga vad Raspberry'n gör/hjälper i detta sammanhang?
Funderar själv på att skaffa lite grejer ifrån Unifi.

Jag skaffade den för att labba/testa saker.
Just nu kör den bara Unifi och Pi-hole.

Vill man greja med Unifi tycker jag du ska köra deras kontroller.
Du kan börja med att köra den på din dator, så behöver du inte skaffa mer hårdvara.

Spara en backup på din konfiguration, så är det lättare att flytta kontrollern i framtiden.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@AndersNNN Om du inte vill lägga ut massa pengar nu, så tycker jag att du kan prova med en Unifi U6+ AP centralt på övervåningen. Stäng av wifi på din router och testa om inte en AP kan täcka hela huset.

Har själv en 2-plans villa på 140 kvm och en Unifi AP centralt på övervåningen.
Trodde jag skulle skaffa fler AP, men den täcker huset och en bra bit ut i trädgården.
Kör deras mjukvara på en Raspberry Pi 4.

Kameror har jag ingen koll på, så nån som kan det får flika in.

Tolkar jag det korrekt att man ändå behöver en router för denna AP men att man bara behöver stänga av Wifi? Eller kopplar jag direkt från omvandlaren till Uni?

Sorry för dessa nybörjarfrågor. Detta var en nyhet för mig

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Tolkar jag det korrekt att man ändå behöver en router för denna AP men att man bara behöver stänga av Wifi? Eller kopplar jag direkt från omvandlaren till Uni?

Sorry för dessa nybörjarfrågor. Detta var en nyhet för mig

Japp, du behöver en router. Detta är bara en AP.
Konsumentroutrar har många saker inbyggt, som tex AP, switch, brandvägg osv..

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

Vilken port skall jag ansluta mailsladden till? Har en svart låda med en antenn. Mina barnbarn så att den hette RÅTER eller något.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Japp, du behöver en router. Detta är bara en AP.
Konsumentroutrar har många saker inbyggt, som tex AP, switch, brandvägg osv..

Men spelar det någon roll vilken router man har? Jag kör idag med Bahnhofs standard (Zyxel) och därefter har jag Google nest wifi. Tänkte att jag skulle ersätta samtliga mot AP och dra nätverkskabel runt huset.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Men spelar det någon roll vilken router man har? Jag kör idag med Bahnhofs standard (Zyxel) och därefter har jag Google nest wifi. Tänkte att jag skulle ersätta samtliga mot AP och dra nätverkskabel runt huset.

Nej det spelar ingen roll.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag är också på jakt efter en ny router och bor i ett radhus på 116 kvadrat. Tanken är att routen kommer förpassas till skrubben under trappan på den första av två våningar.

Jag har tittat på ett antal olika modeller men har lite dålig koll då den senaste routern inhandlades 2017 eller 2018 (en vid det tillfället relativt påkostad Nighthawk från Netgear har jag för mig).

Vi kommer att ha draget trådat nätverk för spelbruk och streaming till tvn så det här blir för laptops/telefon etc. Positivt om det även täcker en bit ut på den lilla radhustomten.

De alternativ jag har tittat närmare på är följande:

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/a...

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/t...

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/t...

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/a...

https://www.webhallen.com/se/product/357486-ASUS-TUF-AX3000-V...

Någon insatt hjälte som kan peka mig i rätt riktning? Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zybeer:

Hej!

Jag är också på jakt efter en ny router och bor i ett radhus på 116 kvadrat. Tanken är att routen kommer förpassas till skrubben under trappan på den första av två våningar.

Jag har tittat på ett antal olika modeller men har lite dålig koll då den senaste routern inhandlades 2017 eller 2018 (en vid det tillfället relativt påkostad Nighthawk från Netgear har jag för mig).

Vi kommer att ha draget trådat nätverk för spelbruk och streaming till tvn så det här blir för laptops/telefon etc. Positivt om det även täcker en bit ut på den lilla radhustomten.

De alternativ jag har tittat närmare på är följande:

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/a...

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/t...

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/t...

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/a...

https://www.webhallen.com/se/product/357486-ASUS-TUF-AX3000-V...

Någon insatt hjälte som kan peka mig i rätt riktning? Tack!

Ovan routers är ganska likvärdiga där TP-link Archer AX73 sticker ut med en högre trådlös specifikation på AX5400 vs AX3000 på övriga. Det bör med andra ord ge bättre täckning om du väljer den modellen.

Sedan skulle jag överväga en annan placering (om möjligt): "Tanken är att routen kommer förpassas till skrubben under trappan på den första av två våningar"

Ovan citat låter inte som en helt optimal placering, speciellt om du önskar täckning en bit utomhus. Men, som alltid kan du bara prova, varje bostad och setup är unik, konkurrens från övriga nätverk påverkar också.

Önskar du hellre en Asus så kan Asus RT-AX82U vara ett alternativ, även den har en specifikation på AX5400.
"Gamingutseende" men knappast unikt för routers i dagsläget.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5399385

Permalänk
Medlem

Hej!

Vi har precis fått vårt nybyggt hus, från trivselhus, och det finns en mediaskåp, ( i tvättstugan, i ett hörn av huset) där fiber kommer in i huset. Imorgon kommer de att sätta mediaomvandlare i skåpet. Huset är 1-plan, 135km2 och det finns 2st RJ45 uttag i varje rum.

Jag har läst några sidor i tråden, full av goda råd och produkt referenser, men fortfarande osäker på vad jag ska göra.
- Behöver jag installera routern i mediaskåpet eller är det helt Ok att placera den mer centralt i huset och koppla den via en RJ45 uttag?
- Eller sätter jag den i mediaskåpet och lägga till en annan enhet mer centralt i huset så att wifi är tillräckligt starkt överallt?

Uppskattar alla råd om vilken option funkar bäst och enheter/routern att välja.

Tack!

Permalänk

Behöver nåt vassare hemma än min jättegamla router....Har minst 4 mobiler igång på wifi, ps5 ( inga onlinespel), två laptops samt att vi bara kör streaming på TV. Bor på 70m2 så klarar mig nog täckningsmässigt utan problem.

Vad är tillräckligt bra och säkrat för några år framåt? Vad är overkill? Smärtgräns runt 1500 pix.

Tänker mig en av följande modeller som kandidater.

ASUS RT-AX58U AiMesh AX3000

Asus RT-AX59U Router Uppföljaren till AX58U?

ASUS RT-AX82U AiMesh

TP-Link AXE5400 router Archer AXE75

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fratercula:

Behöver nåt vassare hemma än min jättegamla router....Har minst 4 mobiler igång på wifi, ps5 ( inga onlinespel), två laptops samt att vi bara kör streaming på TV. Bor på 70m2 så klarar mig nog täckningsmässigt utan problem.

Vad är tillräckligt bra och säkrat för några år framåt? Vad är overkill? Smärtgräns runt 1500 pix.

Tänker mig en av följande modeller som kandidater.

ASUS RT-AX58U AiMesh AX3000

Asus RT-AX59U Router Uppföljaren till AX58U?

ASUS RT-AX82U AiMesh

TP-Link AXE5400 router Archer AXE75

Mest prisvärd av ovan är AX59U. Bra specs till ett väldigt attraktivt pris och även ett mer neutralt utseende utan externa antenner. Enda nackdelen är 3xLAN mot standarden som brukar vara 4 portar.

Bäst specs har TP-Link AXE5400 då den även har stöd för WiFi 6e, dvs 6GHz-bandet. Ovanligt för prisklassen.
Gäller såklart att man har enheter som stödjer detta, fortfarande en relativt ovanlig standard.

AX82U har samma specs som TP-link men saknar stöd för 6e-standarden. Båda är sannolikt lite overkill för din relativt lilla yta, alla ovan routers kommer sannolikt klara uppgiften med bravur!

Permalänk

TP-Link Archer AXE75 AXE5400 for WiFi 6E!
Only downside is 1GB WAN port, everything else is fine!

1590 SEK right now!

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6667220

Also maybe is good time to wait or invest in WiFi 7

Huawei launches its first Wi-Fi 7 router at 399 yuan ($55)

https://www.gizmochina.com/2023/11/09/huawei-launches-its-fir...

Permalänk
Medlem

Börjat dyka upp lite delas på routers. Har ingen superkoll så tänkte därför kika med er som sitter på lite mer expertis.

Jag är ute efter en ny ASUS-router för en avlång tvåa på drygt 65 kvm. Vill ha en stabil router då jag dels spelar men även har flertalet mobiler i hemmet samt kör iptv. Budgeten är lite svävande men gärna inte över 2500 kr. Kikat runt lite och såg att både Asus RT-AX86U, Asus ROG Rapture GT-AX6000 och ASUS ZenWiFi XT8 (som rent visuellt är mer tilltalande) låg ganska vettigt prismässigt. Anser ni att jag bör satsa på någon av dessa, och i sådana fall vilken, eller finns det något annat bättre alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompii:

Börjat dyka upp lite delas på routers. Har ingen superkoll så tänkte därför kika med er som sitter på lite mer expertis.

Jag är ute efter en ny ASUS-router för en avlång tvåa på drygt 65 kvm. Vill ha en stabil router då jag dels spelar men även har flertalet mobiler i hemmet samt kör iptv. Budgeten är lite svävande men gärna inte över 2500 kr. Kikat runt lite och såg att både Asus RT-AX86U, Asus ROG Rapture GT-AX6000 och ASUS ZenWiFi XT8 (som rent visuellt är mer tilltalande) låg ganska vettigt prismässigt. Anser ni att jag bör satsa på någon av dessa, och i sådana fall vilken, eller finns det något annat bättre alternativ?

Rt AX86u Pro säljs ju för bra pris (2390) nu. Observera att du skall köpa "pro"- modellen som har en ny generation processor.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7421818

Pris
Permalänk
Medlem
Skrivet av nukie:

Rt AX86u Pro säljs ju för bra pris (2390) nu. Observera att du skall köpa "pro"- modellen som har en ny generation processor.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7421818

Fråga:
Varför väljer man att köpa en AX86U Pro för den pengen, när den inte ens har Wifi 6E? När ändå flesta telefoner stöjder 6E tänker jag, kan det vara värt med en router som stödjer sånt?

Varför jag frågar är då jag själv funderar över det, när Wifi 7 är på intåg, då kan jag likväl köpa exempelvis AX59U för 999 som inte har heller den har Wifi 6E, men åtminståne billig och relativt snabb?

Förstår att AX86U Pro säkert har bra räckvidd och sånt, men trodde Wifi 6E skulle ingår där.

Permalänk

Hej! Jag behöver hjälp med att hitta en nätverkslösning för min lägenhet på cirka 45 kvadratmeter.

Just nu har jag en router (Technicolor tg799vac xtream) som är ansluten till internet och en Airport Express som agerar som brygga. Till min Airport Express är en stationär dator ansluten med en kabel, och där får jag för närvarande en hastighet på 90 Mbit upp/ner, vilket jag är nöjd med. Problemet är att min TV har en riktigt dålig nätverksanslutning och att wifi-signalen i vardagsrummet är ganska dålig. Jag använder TV:n endast för att streama film men skulle också vilja kunna använda en Chromecast för att casta.

Jag vill undvika att dra en kabel mellan min Airport Express och TV:n och skulle helst vilja hålla mig inom en budget på högst 1500 kronor för lösningen - billigare desto bättre. Hur hade ni löst problemet?

Jag skickar med en bild på hur min nuvarande setup ser ut.
https://gyazo.com/816566914f6347a4f688a59520668378

förtydligande av fråga
Permalänk

hittat denna
https://www.tp-link.com/se/home-networking/wifi-router/archer...
En tp-link archer ax50 klarar denna openvpn samt högre hastighet över 100mbps?

någon som har erfarenhet av denna hittat den beg därav min fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av spyfluga95:

Hej! Jag behöver hjälp med att hitta en nätverkslösning för min lägenhet på cirka 45 kvadratmeter.

Just nu har jag en router (Technicolor tg799vac xtream) som är ansluten till internet och en Airport Express som agerar som brygga. Till min Airport Express är en stationär dator ansluten med en kabel, och där får jag för närvarande en hastighet på 90 Mbit upp/ner, vilket jag är nöjd med. Problemet är att min TV har en riktigt dålig nätverksanslutning och att wifi-signalen i vardagsrummet är ganska dålig. Jag använder TV:n endast för att streama film men skulle också vilja kunna använda en Chromecast för att casta.

Jag vill undvika att dra en kabel mellan min Airport Express och TV:n och skulle helst vilja hålla mig inom en budget på högst 1500 kronor för lösningen - billigare desto bättre. Hur hade ni löst problemet?

Jag skickar med en bild på hur min nuvarande setup ser ut.
https://gyazo.com/816566914f6347a4f688a59520668378

Är Airport express ansluten trådlöst? Om med kabel så hade jag satt en vettig budget router där Airport express står... Typ asus 59u som är sambo vänlig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frusenarktik:

hittat denna
https://www.tp-link.com/se/home-networking/wifi-router/archer...
En tp-link archer ax50 klarar denna openvpn samt högre hastighet över 100mbps?

någon som har erfarenhet av denna hittat den beg därav min fråga

Hastigheten lär den klara då den är gigabit router. Open vpn och hastighet vet jag dock inte då det brukar sega ned routers.

Men de har en egen instruktion för det
https://www.tp-link.com/us/support/faq/1239/

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av spyfluga95:

Hej! Jag behöver hjälp med att hitta en nätverkslösning för min lägenhet på cirka 45 kvadratmeter.

Just nu har jag en router (Technicolor tg799vac xtream) som är ansluten till internet och en Airport Express som agerar som brygga. Till min Airport Express är en stationär dator ansluten med en kabel, och där får jag för närvarande en hastighet på 90 Mbit upp/ner, vilket jag är nöjd med. Problemet är att min TV har en riktigt dålig nätverksanslutning och att wifi-signalen i vardagsrummet är ganska dålig. Jag använder TV:n endast för att streama film men skulle också vilja kunna använda en Chromecast för att casta.

Jag vill undvika att dra en kabel mellan min Airport Express och TV:n och skulle helst vilja hålla mig inom en budget på högst 1500 kronor för lösningen - billigare desto bättre. Hur hade ni löst problemet?

Jag skickar med en bild på hur min nuvarande setup ser ut.
https://gyazo.com/816566914f6347a4f688a59520668378

Vad som helst lär fungera bättre än skräpet Tg799vac xtream. Jag kanske skulle satsa på en router med externa antenner så att du får maximal täckning, till exempel RT-AX58U.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5204533

59U tror jag också kan fungera fint och den har i grunden bättre trådlösa specs vs 58U:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=9609771

Permalänk
Medlem
Skrivet av spyfluga95:

Hej! Jag behöver hjälp med att hitta en nätverkslösning för min lägenhet på cirka 45 kvadratmeter.

Just nu har jag en router (Technicolor tg799vac xtream) som är ansluten till internet och en Airport Express som agerar som brygga. Till min Airport Express är en stationär dator ansluten med en kabel, och där får jag för närvarande en hastighet på 90 Mbit upp/ner, vilket jag är nöjd med. Problemet är att min TV har en riktigt dålig nätverksanslutning och att wifi-signalen i vardagsrummet är ganska dålig. Jag använder TV:n endast för att streama film men skulle också vilja kunna använda en Chromecast för att casta.

Jag vill undvika att dra en kabel mellan min Airport Express och TV:n och skulle helst vilja hålla mig inom en budget på högst 1500 kronor för lösningen - billigare desto bättre. Hur hade ni löst problemet?

Jag skickar med en bild på hur min nuvarande setup ser ut.
https://gyazo.com/816566914f6347a4f688a59520668378

Hur kan du inte få full wifi mottagning till TV som bara är nåra meter från både routern o airport.

Jag har min wifi router typ 7m från min TV o betongvägg mellan o får full fart.

Känns som nåt måste va fel hos dig.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Hur kan du inte få full wifi mottagning till TV som bara är nåra meter från både routern o airport.

Jag har min wifi router typ 7m från min TV o betongvägg mellan o får full fart.

Känns som nåt måste va fel hos dig.

Japp hans nuvarande router är ju långsammare än en snigel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Är Airport express ansluten trådlöst? Om med kabel så hade jag satt en vettig budget router där Airport express står... Typ asus 59u som är sambo vänlig

Den är trådlöst ansluten.

Skrivet av edson:

Vad som helst lär fungera bättre än skräpet Tg799vac xtream. Jag kanske skulle satsa på en router med externa antenner så att du får maximal täckning, till exempel RT-AX58U.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5204533

59U tror jag också kan fungera fint och den har i grunden bättre trådlösa specs vs 58U:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=9609771

Okej, tror du den lösningen är bättre än någon typ av mesh-nätverk?

Skrivet av Mullvaden83:

Hur kan du inte få full wifi mottagning till TV som bara är nåra meter från både routern o airport.

Jag har min wifi router typ 7m från min TV o betongvägg mellan o får full fart.

Känns som nåt måste va fel hos dig.

Det är betongväggar här också. Tror inte tvn har någon connection med min airport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spyfluga95:

Den är trådlöst ansluten.

Okej, tror du den lösningen är bättre än någon typ av mesh-nätverk?

Det är betongväggar här också. Tror inte tvn har någon connection med min airport.

Om du behöver ett Mesh-nätverk för att täcka en yta på 45kvm så bor du förmodligen i en bunker värdig en diktator från 2:a världskriget 😎

Som sagt, din Telia-router är ingen höjdare. Tror vad du än köper kommer bli ett lyft!
Använder du bara din Airport Express som brygga eller fyller den något annat syfte såsom Airplay?

Annars skulle jag överväga att ta bort den om / när du köper ny router.

Kan du inte dra trådat nät till datorn skulle jag överväga att testa något i stil med Homeplug:
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/loka...

Permalänk
Skrivet av edson:

Om du behöver ett Mesh-nätverk för att täcka en yta på 45kvm så bor du förmodligen i en bunker värdig en diktator från 2:a världskriget 😎

Som sagt, din Telia-router är ingen höjdare. Tror vad du än köper kommer bli ett lyft!
Använder du bara din Airport Express som brygga eller fyller den något annat syfte såsom Airplay?

Annars skulle jag överväga att ta bort den om / när du köper ny router.

Kan du inte dra trådat nät till datorn skulle jag överväga att testa något i stil med Homeplug:
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/loka...

Min Airport har bara ett syfte, att ge min stationära dator internet via kabel Jag kan inte dra någon kabel från "moderroutern" till min stationära tyvärr. Homeplugs hade nog fungerat för min stationära.