Permalänk
Medlem

65" eller 77" på 2,8 - 3 meter

Är sjukt kluven mellan 65" eller 77". Sitter på ungefär 2,8m - 3m avstånd. Lite fomo om man inte kör på 77", men det är ett ganska litet vardagsrum ändå. Är rädd för att den kommer ta över rummet när den är avstängd.

Någon som kör 77" på den distansen i ett mindre vardagsrum, hur känns det? Online verkar det ju som att alla föreslår att köpa större oavsett vad.

Permalänk
Medlem

Köp en 77" och ställ in en uppstoppad elefant, så lär TVn se liten ut i jämförelse, och du har en uppstoppad elefant. Hur coolt är inte det?

Skämt-å-sido... Jag hade köpt den större om den fick plats på väggen, bigger is better.

Permalänk
Medlem

Jag kommer att sitta 2.6m från en 77".
Sålde nyligen en LG oled c2 65". Jag satt drygt 2.2m från den tvn, men kände att 70" hade varit perfekt från det avståndet. Större är bättre, kör på!

Permalänk
Medlem

Generellt sett har folk överlag för små tv-apparater för optimal upplevelse. Följer man THX rekommendation ska du ha en tv på ca 98" på 3m avstånd för bästa upplevelsen, så kör på 77" hellre än 65"!

Permalänk

Kör 85" på 2,6m avstånd. Skulle inte påstå att det är för stort (första tanken var att jag hade gjort bort mig, efter 2-3 dagar hade jag vant mig och tycker det är perfekt).

Permalänk

Jag vill flika in att jag råkar följa THX rekommenderade avstånd. Sitter 1,5-1,7 meter (inte hemma för att kunna mäta) från en 55" pga litet rum. Större än så är INTE en bra upplevelse då för stor del av synfältet upptas av TVn. Så större är inte alltid bättre. Hade någon frågat mig innan så hade jag däremot sagt som andra, "större är bättre."

Instämmer f ö med talaren ovan att folk i regel har för små tv-apparater i förhållande till betraktningsavstånd.

Sedan att den kommer ta över rummet. Nästan omöjligt att komma från.

Skrivet av lill_tunnan:

Kör 85" på 2,6m avstånd. Skulle inte påstå att det är för stort (första tanken var att jag hade gjort bort mig, efter 2-3 dagar hade jag vant mig och tycker det är perfekt).

Som jag ungefär. Precis så att det inte är för stort

Permalänk

Sitter 2.5m från en 77" tv (mätte precis), tycker inte det e för stort, hade gärna köpt en 83" om jag hade haft plats.

Permalänk
Medlem

Jag har samma avstånd och normalstort vardagsrum för en 3:a. Valde 65" pga ville ha OLED och inte kunde lägga 30 papp på en TV, men fasen alltså, borde hostat upp några tusenlappar till och gått med 77". 65" är inte litet per se, men 77" hade varit pricken över i:t. Så kör 77" om du kan

Visa signatur

Chassi: Jonsbo U3 Moderkort: Asus z97 m-plus PSU: Fractal Design Newton R3 RAM: Kingston HyperX 4x4 1866mhz
CPU: Core i7 4790K GPU: Evga GTX 970 SC SSD: Crucial MX100 512GB + en H80i och lite fläktar

Permalänk
Medlem

77" alla dagar i veckan. Man vänjer sig vid storleken efter några timmar

Permalänk

Kör 86” på typ 1.5 på närmsta stället. Har en U-soffa, längst bort är det cirka 3 meter. Tittar man på tv funkar 1.5 men spelar så man måste flytta runt synen hela tiden är det i minsta laget.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

77" alla dagar i veckan. Man vänjer sig vid storleken efter några timmar

Skulle beställa den med rabattkoden du angav.. men för att jag velade över detta blev koden sedan ogiltig
Får se om det dyker upp något igen, annars kanske det blir 65" trots allt.

Tack för alla svar! Är sugen på 77", men drygt att tappa rabatten från förmiddagen.

Permalänk
Medlem

Jag går mot strömmen och säger att större är absolut inte bättre, i alla fall om du har tänkt spela på den.

Sitter på samma avstånd och tycker 65 är på gränsen för stort då man måste flytta runt blicken en massa för att se ammo osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richfs:

Skulle beställa den med rabattkoden du angav.. men för att jag velade över detta blev koden sedan ogiltig
Får se om det dyker upp något igen, annars kanske det blir 65" trots allt.

Tack för alla svar! Är sugen på 77", men drygt att tappa rabatten från förmiddagen.

LG verkar dra igång sin Black Week from imorgon 20.00 så det kanske blir att den sänks mer då. Om man orkar vänta så kan det kan vara värt, men har dock ingen insyn om det faktiskt kommer bli någon bättre sänkning än vad återförsäljarna redan har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xilli:

Jag går mot strömmen och säger att större är absolut inte bättre, i alla fall om du har tänkt spela på den.

Sitter på samma avstånd och tycker 65 är på gränsen för stort då man måste flytta runt blicken en massa för att se ammo osv.

Tack för perspektivet. Kan föreställa mig det med. Kommer dock inte spela denna typen av spel på tvn troligtvis, använder datorn för det. Den kommer vara mest för film och serier.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

77” på 3m är inte i närheten för stort för film eller TV-tittande. Ska du köra CS på den så däremot… :). Att lågupplösta Tv sändningar kan se grumliga ut på nära håll är inget bra argument för att ha en mindre Tv. Se bara till att du får upp TVn på väggen så du slipper känslan av att den tar upp hela rummet.

Kika på THX rekommendationer, sen kan man göra vad man vill med dom. De är heller ingen lag som måste följas. Man kan köra större än så Kolla IMAX tex…

THX kalkylator
https://www.customht.com.au/blogs/ht-hifi/thx-viewing-distanc...

Jag kör själv 150” på 3,5m i hemmabion och har inte fått fyrkantiga ögon av det än…

Visa signatur