Permalänk
Medlem

Ny TV - AMP TV XBOX koppla rätt?

Hur kopplar jag rätt?
Dags för mig att byta TV från full HD till 4K på min begränsade budget.
Idag är allting kopplat direkt i förstärkaren, sen går en sladd från förstärkaren till TV.
Alltså XBOX --> AMP --> TV, enkelt.
Men, både XBOX och TV klarar ju 4k, så för att få bättre bild är min gissning att jag måste koppla XBOX direkt till TV och sedan ljudet tillbaka från TV till förstärkare för att kunna få 4k bild? Eller förändrar AMP inte bilden utan bara släpper igen om bildsignalen även om förstärkaren inte klarar 4k?
Förstärkaren har ju stöd för ARC eller ska jag köra via optisk?

I förstärkaren sitter tre högtalare, en center och vänster+höger.

Amp: Teac AG-D500
TV: (som jag troligtvis ska köpa) = TCL 75" P635 4K LED TV (2022)

Jag har googlat en del men blir inte riktigt klok på det här så är tacksam om någon faktiskt kan och förstår det här, tack!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 4fred:

Hur kopplar jag rätt?
Dags för mig att byta TV från full HD till 4K på min begränsade budget.
Idag är allting kopplat direkt i förstärkaren, sen går en sladd från förstärkaren till TV.
Alltså XBOX --> AMP --> TV, enkelt.
Men, både XBOX och TV klarar ju 4k, så för att få bättre bild är min gissning att jag måste koppla XBOX direkt till TV och sedan ljudet tillbaka från TV till förstärkare för att kunna få 4k bild? Eller förändrar AMP inte bilden utan bara släpper igen om bildsignalen även om förstärkaren inte klarar 4k?
Förstärkaren har ju stöd för ARC eller ska jag köra via optisk?

I förstärkaren sitter tre högtalare, en center och vänster+höger.

Amp: Teac AG-D500
TV: (som jag troligtvis ska köpa) = TCL 75" P635 4K LED TV (2022)

Jag har googlat en del men blir inte riktigt klok på det här så är tacksam om någon faktiskt kan och förstår det här, tack!

Teacen klarar 4k men det verkar som om den bara stödjer 24 fps.
För bästa spelbild ska du nog koppla spelet i tvn och köra ut ljudet via hdmi/arc till Teacen.
Kopplingen är via hdmikablar, Teacens monitor main out är märkt med arc så den ska du använda och så kollar du i tvns manual vilken anslutning på den som stödjer arc, sedan behöver du välja rätt in och utgångar på tv och receiver så bör det bli ljud.
Du kanske också behöver gå in i nån meny och välja att aktivera arc om du inte kopplat så förut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bockar djupt och tackar!
OM det går på röven så skakar jag liv i denna tråd igen OM det strular, annars stort tack!