Norton 360 Deluxe, bra eller dåligt?

Permalänk
Medlem

Norton 360 Deluxe, bra eller dåligt?

Hej, jag har nyligen lagt en beställning på en ny dator och såg att det följer med bl.a. Norton 360 Deluxe till moderkortet..
Har kört Nod32 under flera år och är nöjd men när man ändå verkar få en licens gratis till nya datorn så kan man väl kanske prova.

Så frågan är väl om någon har erfarenhet av Norton 360 Deluxe, är det värt att installera?
Är inte lika insatt längre men jag vet att Norton tidigare haft väldigt dåligt omdöme.. Saker förändras ofta över tid, men har Norton också gjort det undrar jag..

Visa signatur

Chassi HAF 922 | Mobo P67 Sabertooth | CPU i5 2500k | GPU Gainward GTX 970 | PSU Corsair HX 750 | RAM 2x8GB Corsair Vengeance 1600mhz | HDD 1TB + 2TB + 3TB | SSD Samsung 830 128gb | Cooler Zalman CNPS 9900 Max | Bildskärm 2x Dell U2312HM | Tangentbord G510 | Mus Corsair Ironclaw | Ljudkort ASUS Xonar D2X/XDT

Permalänk
Medlem

Nu använder jag aldrig något antivirusprogram för mina datorer längre (Linux FTW), men enligt AV-Comparatives senaste resurstest så är ESET mer resurssnålt (1'a plats) jämfört med Norton (7'e plats).

Och när det kommer till realtidskydd, så vinner faktiskt Norton över ESET med 8 blockerade filer.

Så det beror helt enkelt på vad du vill fokusera på: ett resurssnålt antivirus-program, eller ett som skyddar ditt system lite mer. Kolla helst AV-Comparatives andra tester, jämför mellan ESET och Norton, och bestäm sen. Alternativt bara ge licensen till någon som kanske behöver den mer

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Hej
jag har haft Norton 360 i flera år och tycker att det funkat bra ,MEN har börjat tröttna på programmets lite lätt aggressiva framtoning med ständiga pop-up fönster att jag har inaktuella drivrutiner , att det just nu 8 cookies som spårar mig att jag har 38000 skadade filer mm mm . Dom vill naturligtvis sälja på mig ytterligare produkter ur deras sortiment. Detta är så pass störande att jag inte kommer att förlänga prenumerationen den dagen då det är dags.

Permalänk

är inget större fel på norton.

och ryktet om resurshog när det kommer till antivirus är en relik sedan typ början på 2000talet och bakåt.

idag har datorerna så pass mycket kraft att den där futtiga några hundra Megabyte ram är idag nästan igenting jämfört med början på 2000talet när antivirus använde typ lika mycket ram men datorer generellt satt på typ max 1/16-1/8 del så mycket ram.

och cpu prestandan har gått upp betydligt mer än cpu behovet av antivirus.

så idag är påverkan av ett antivirus så försvinnande liten oavsett vilket man väljer att det är bara att ta ett som verkar bra eller som i detta fallet man får gratis.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

NEGATIVT:
* Instämmer med najdorf till 100%!! Massor av Nortons reklam-popus och fönsterrutor med diverse rapporteringar. Lägger sig överst och aktivt framför det man arbetar med.
* Man måste registrera betalningsmetod (kontonummer) och de drar en årskostnad för kommande år när endast 11 månader av 12-månadersabonnemang gått. Då kostar det istället ca 1000 kr, jämfört med de specialerbjudanden som Webhallen (99 kr) och Dustin (100 kr) har för Norton 360 Deluxe just nu.
* Extremt rörigt GUI, svårt att hitta i alla menyer och inställningar.
* Många falska positiva träffar som automatiskt rensas bort. Svårt att hitta i menyer för att fria dessa.
* Mycket aggressivt att installera flera olika Webbläsartillägg. Ändrar startsidor, sökmotor etc.

Positivt:
* Billigt pris (ca 100 kr) om man köper på rätt ställe nu under rean. Licens kan användas på 5 enheter.
* VPN ingår i tjänsten.
* Skyddsfunktionen för E-post är nog bättre än Micosoft Defenders (Windows automatiska, om man inte har något annat skyddsprogram installerat).

Permalänk
Medlem

Tack för feedback. Det är ju kanon att man fräschar upp sin kännedom om Norton, det verkar ha blivit bättre än vad jag kan minnas men samtidigt kunna vara lite smått irriterande också.
Effektivt och "osynligt" tror jag är viktiga egenskaper för ett bra antivirus enligt min mening..

Jag läste på lite om mitt moderkort(MSI B650 Gaming Plus WIFI) på tillverkarens hemsida och såg att det tydligen bara var frågan om ett 60-dagars free trial, då känns det lite som att det är skitsamma.. Det blir nog att köpa en ny NOD32 licens och fortsätta med det.

Visa signatur

Chassi HAF 922 | Mobo P67 Sabertooth | CPU i5 2500k | GPU Gainward GTX 970 | PSU Corsair HX 750 | RAM 2x8GB Corsair Vengeance 1600mhz | HDD 1TB + 2TB + 3TB | SSD Samsung 830 128gb | Cooler Zalman CNPS 9900 Max | Bildskärm 2x Dell U2312HM | Tangentbord G510 | Mus Corsair Ironclaw | Ljudkort ASUS Xonar D2X/XDT

Permalänk
Skrivet av Juggvard:

Tack för feedback. Det är ju kanon att man fräschar upp sin kännedom om Norton, det verkar ha blivit bättre än vad jag kan minnas men samtidigt kunna vara lite smått irriterande också.
Effektivt och "osynligt" tror jag är viktiga egenskaper för ett bra antivirus enligt min mening..

Jag läste på lite om mitt moderkort(MSI B650 Gaming Plus WIFI) på tillverkarens hemsida och såg att det tydligen bara var frågan om ett 60-dagars free trial, då känns det lite som att det är skitsamma.. Det blir nog att köpa en ny NOD32 licens och fortsätta med det.

kan annars rekommendera Bitdefender Free.

har allt man kan tänkas behöva och fått relativt bra betyg i tester.
https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

och framförallt det gör inget väsen av sig mer än när den detekterar något eller behöver handpåläggning för att uppdateras.

man kan betala för lite extrafunktioner så som VPN och lite annat men huvudskyddet som man har antivirus för är helt gratis

och den försöker inte trycka ner att du har saker du kan betala för i halsen på en den bara ligger brevid klockan å håller käften till den blockar nått i princip.

https://www.bitdefender.com/solutions/free.html

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kan annars rekommendera Bitdefender Free.

har allt man kan tänkas behöva och fått relativt bra betyg i tester.
https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

och framförallt det gör inget väsen av sig mer än när den detekterar något eller behöver handpåläggning för att uppdateras.

man kan betala för lite extrafunktioner så som VPN och lite annat men huvudskyddet som man har antivirus för är helt gratis

och den försöker inte trycka ner att du har saker du kan betala för i halsen på en den bara ligger brevid klockan å håller käften till den blockar nått i princip.

https://www.bitdefender.com/solutions/free.html

Hmm, det ska jag testa köra i en av burkarna som används regelbundet här hemma och sen får vi se hur jag gör framöver med den nyinköpta sen. Tack för tipset

Visa signatur

Chassi HAF 922 | Mobo P67 Sabertooth | CPU i5 2500k | GPU Gainward GTX 970 | PSU Corsair HX 750 | RAM 2x8GB Corsair Vengeance 1600mhz | HDD 1TB + 2TB + 3TB | SSD Samsung 830 128gb | Cooler Zalman CNPS 9900 Max | Bildskärm 2x Dell U2312HM | Tangentbord G510 | Mus Corsair Ironclaw | Ljudkort ASUS Xonar D2X/XDT

Permalänk
Skrivet av Juggvard:

Hmm, det ska jag testa köra i en av burkarna som används regelbundet här hemma och sen får vi se hur jag gör framöver med den nyinköpta sen. Tack för tipset

gör det min erfarenhet hittils är väldigt bra och väldigt få falsklarm men ändå aktiv och blockerar malware och virus om man skulle råka trycka på fel länk eller försöker ladda ner något den anser olämpligt.

att googla efter open source eller gratis alternativ till div program har nackdelen att google spottar ur sig en del länkar med mindre välvilligt innehåll så den har räddat mig ett par gånger för man tryckt på en länk som ser helt legit ut men inte är det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

min erfarenhet hittils är väldigt bra och väldigt få falsklarm men ändå aktiv och blockerar malware och virus om man skulle råka trycka på fel länk eller försöker ladda ner något den anser olämpligt.

Väldigt få falska alarm = 0-1? I sådana fall har de uppdaterat deras system sen september i år, då AV-Comparatives testade Norton för just det, falska alarm. När de gjorde testet, gav nämligen Norton 12 falska alarm (vilket klassas som många), medan ESET gav 1 falskt alarm.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Väldigt få falska alarm = 0-1? I sådana fall har de uppdaterat deras system sen september i år, då AV-Comparatives testade Norton för just det, falska alarm. När de gjorde testet, gav nämligen Norton 12 falska alarm (vilket klassas som många), medan ESET gav 1 falskt alarm.

Om du läser alla inläggen så var mitt svar på kommentaren över angående bitdefender inte norton...

Tips från coachen läs dels hela inlägget incl citat och gärna iaf närmsta sidan bakåt i tiden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Om du läser alla inläggen så var mitt svar på kommentaren över angående bitdefender inte norton...

Tips från coachen läs dels hela inlägget incl citat och gärna iaf närmsta sidan bakåt i tiden.

Oh man. Får skylla på att jag är helt nyvaken...

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.