Disney Plus skruvar upp prislappen efter jul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Inte bara Netflix som gör så. Som jag förstått det så är tydligen boven här det DRM-skydd som typ alla tjänster använder som har begränsat det till 720p. Ursäkten verkar vara att det är för lätt att pirata det på PC (antingen att man sparar ner datan från videostreamen eller bara gör en skärminspelning, alternativt skärmdelar på Discord eller något). Tydligen så är det bara Edge (på Windows iaf) som har stöd för någon extra DRM-nivå som ska göra detta svårare och därför också tillåter högre upplösning/kvalitet än bara 720p. Andra alternativet är att använda tjänsternas egna applikationer (ofta i form av sunkiga UWP-appar) som också aktiverar det där "uppgraderade" DRM:et.

Håller dock med att det suger och verkligen känns som att det nog skadar betalande kunder disproportionerligt mycket gentemot vad det hämmar olaga fildelning...

Som sagt ovan, funkar i chrome på windows också nu för tiden (under rätt förhållanden). Men ja, det hela handlar om DRM. Och här är det ju inte bara stream-tjänsten som är boven, det dikteras ju från rättighetsinnehållaren också (även om det i fallet med netflix oftast är samma företag).

Permalänk
Medlem

Ca 50% av det vi tittar på hemma är Disney+ dessutom har vi betalat för 1år redan så nya priset är aktuellt först nästa höst

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

asså, jag vet inte, jag kommer förmodligen dra ned på någon annan streaming tjänst istället för att avsluta Disney. det är lixom lite 50/50 om jag behåller eller ej.

jag är nöjd med den nya standard, även om jag tycker det är pissigt som fan av dem att vi som har standard idag får sämre tjänst så att säga. sen skulle jag vilja avsluta abonnemanget av mer "politiska" skäl också.

men de lutar åt att Amazon Prime Video får stryka på foten. enda anledningen jag har Amazon Prime är för Clarkson´s farm. så jag vill nog se sista säsongen först. å sen droppa Amazon. för jag tittar nada på Amazon, jag har Amazon endast för Jeremy Clarkson, Richard Hammond och James May.

de blir nog så att min streaming listan blir

Discovery+.
Disney.
NetFlix.
YouTube.

tycker det är många tjänster ändå. jag hade heldre sett att Disney släppte allt sitt material med NetFlix.
En av flera anledningar vi ville ha streaming för att allt var samlat på ett och samma ställe, inte som förr när det var utspritt som på Parabol och KabelTV tiden med dyra abonnemang kors å tvärs.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Inte bara Netflix som gör så. Som jag förstått det så är tydligen boven här det DRM-skydd som typ alla tjänster använder som har begränsat det till 720p. Ursäkten verkar vara att det är för lätt att pirata det på PC (antingen att man sparar ner datan från videostreamen eller bara gör en skärminspelning, alternativt skärmdelar på Discord eller något). Sist jag kollade så var det bara Edge (på Windows iaf) som har stöd för någon extra DRM-nivå som ska göra detta svårare och därför också tillåter högre upplösning/kvalitet än bara 720p. Andra alternativet är att använda tjänsternas egna applikationer (ofta i form av sunkiga UWP-appar) som också aktiverar det där "uppgraderade" DRM:et.

Håller dock med att det suger och verkligen känns som att det nog skadar betalande kunder disproportionerligt mycket gentemot vad det hämmar olaga fildelning...

jo, fast NVIDIA och AMD Radeon försöker ställa till det, så när ett fönster eller en flik i en webläsare är aktiv så funkar inte REC funktionerna. Jag vet att de går att komma runt det. men de har helt klart gjort de lite bökigare.

Varför jag vet? jo för jag har försökt spela in på skärmen från spel och göra div korta "how-to-edit" i Vegas Pro. och upptäckt att all rekording är disabled tills man hittar fliken med NetFlix, Disney, youtube och stänger ned den.

säger inte att de är omöjligt, men jag säger, de försöker stoppa just PC screen copy.

jag upptäckte det när jag hade mitt RTC 2070 Super kort, och även upptäckt samma sak med mitt AMD Radeon 7900 XT kort.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

De kan ju i samma veva börja med att skruva upp kvaliteten på innehållet också.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

De kan ju i samma veva börja med att skruva upp kvaliteten på innehållet också.

Formula 1 Brawn dokumentären som släpptes där nu var ju asgrym? Riktig 10/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

tycker det är många tjänster ändå. jag hade heldre sett att Disney släppte allt sitt material med NetFlix.
En av flera anledningar vi ville ha streaming för att allt var samlat på ett och samma ställe, inte som förr när det var utspritt som på Parabol och KabelTV tiden med dyra abonnemang kors å tvärs.

Håller med om känslan, men det riktigt stora som streaming gav var frihet att titta när du vill.

Disneys mellanabbonemang skulle passa mig bra, om det inte vore för att jag helt enkelt inte är särskilt intresserad av det de producerar numera. Mina barn ratar det också. Och då finns inte mycket anledning att betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinVN:

Inte bara priser som driver folk mot olagliga alternativ. Netflix framförallt är väldigt kända för att de gärna drar ned till 720p i "fel" webbläsare. Många märker såklart inte av det men pröjsar man extra för 4k och får 720p så är det kanske inte så konstigt stt man "hittar" en bättre version någon annanstans...

Hade ingen aning om att de var kända för att köra med denna taktiken faktiskt, blir något att vara lite extra uppmärksam på för att se om de eventuellt gör det mot en själv som sitter på Firefox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Formula 1 Brawn dokumentären som släpptes där nu var ju asgrym? Riktig 10/10

Den ska jag kolla upp, tack
Allt på DP är inte skit, finns en hel del bra också, som "the simpsons", "the x-files" och flertalet gamla tecknade barnprogram från 90-talet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk

Man kan aldrig bli nöjd, man blir bara kräsnare. Många drömmer tillbaka till 80 talet då de hade bara SVT1 och SVT2. På den tiden gick det bra filmer och serier hela tiden, nu trots de har över 10st olika filmabonnemang, så har de konstig nog fått sämre utbud.

Jag själv har letat efter en filmtjänst som har SG1, nu äntligen hittade en. Och jag undrar då, vafan såg jag på för skit för 15år sedan?

Permalänk
Medlem

Jag säger nog upp det efter jul. Disney har ju en del grejer som är roliga i jultider. Satsar nog pengarna på att lägga om Spotify till ett familjekonto då bägge barnen blivit äldre och lyssnar en hel del på musik.

Permalänk
Medlem

Delar med en polare så det är inte så blodigt. Ser hellre att dottern kan se på Bluey än annat trams på många andra kanaler, så det är värt det. Dessutom har de börjat ta ensamrätt på vissa animes jag kikar på, så jag är fast. Kunde brytt mig mindre om 4k dock.

Permalänk
Medlem

För mycket skräp på sista tiden skriven avpersoner valda för att de är s. k. usa Californiskt woke i stället för att vara valda på sina meriter.
Köpt det en månad och säg upp, för samma sak nästa år om det är något du vill se är mitt tips.
De måste höja priset för deras filmer går sämre och sämre eftersom de är sämre.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

De kan ju i samma veva börja med att skruva upp kvaliteten på innehållet också.

Vadå, gillar du inte Haunted Mansion? Man får se utsidan av Haunted Mansion i en och en halv timme. Mycket underhållande.

Permalänk
Medlem

Tjaa, när jag varr liten betalade man ca 50kr för att hyra en vhs film ett dygn, känns ju fortfarande prisvärt enligt mig.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Avslutade abonnemanget direkt.

Permalänk
Medlem

Hej då Disney, finns inget att glo på ändå.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av boogey:

Jo, utöver att jag kollar på en del serier själv där så har jag barn också, så Disney blir sista tjänsten som ryker här.

Med barn i hushållet förstår jag helt varför Disney ligger högt upp på priolistan, man får ju ändå säga att utbudet där är riktigt bra. Netflix har jag bara för att jag delar konto med en familjemedlem, detsamma med HBO. Hade nog inte haft kvar någondera själv annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Hade ingen aning om att de var kända för att köra med denna taktiken faktiskt, blir något att vara lite extra uppmärksam på för att se om de eventuellt gör det mot en själv som sitter på Firefox.

Har för mig att de sagt att det har att göra med DRM. Oavsett är det nog ganska få som konsumerar dessa i webbläsaren? Irriterande ändå givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Undrar om nedladdning av film, serier kommer öka nu när alla verkar höja priset på sina streaming tjänster.

Alla har väl en gräns att man till slut säger "fuck it så får man tag på sina serier ,film , musik på annat håll.

Tror inte riktigt vi är där än, men det börjar plockas nu om man vill ha fler tjänster.

Så är det. Större utbud, bättre kvalitet,ingen reklam och gratis. Trist att streaming snart är lika kasst som TV var. Det enda streaming behövde vara är liiiite bättre än pirat men det gick inte.

De hade verkligen chansen igen att fixa systemet men icke då. Nu ökar piratandet och streamingen kommer bli allt sämre för att pressa ut mer pengar per kund för att kompensera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Så är det. Större utbud, bättre kvalitet,ingen reklam och gratis. Trist att streaming snart är lika kasst som TV var. Det enda streaming behövde vara är liiiite bättre än pirat men det gick inte.

De hade verkligen chansen igen att fixa systemet men icke då. Nu ökar piratandet och streamingen kommer bli allt sämre för att pressa ut mer pengar per kund för att kompensera.

Så är det..

Tycker jag märkt även att försäljningen av större hdd har gått upp.
Jobbar själv i en butik,.och tycker försäljning av större lagring har ökat.
Om det beror på högre priser på streaming eller fler hemma videos låter jag vara osagt..

Men när det kommer in 20-25 åring och köper 8TB diskar för film, tror jag knappast han pratar om hemma filmer

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Avslutade mitt i förrigår. Det senaste halvåret tror jag bara jag använt tjänsten här hemma och då till den större delen endast kollat på Family Guy om och om igen, så det blev tack och hej

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Stackars barn!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Frågan är väl om man hoppar på Disney 4K abbet, hur många 4K/Atmos filmer/serier blir det på svenska Disney +.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Std w/ reklam: 59 kr
Std wo/ reklam: 89 kr

Man måste ju vara lite sjuk i huvudet om man väljer reklamvarianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darc:

Vadå, gillar du inte Haunted Mansion? Man får se utsidan av Haunted Mansion i en och en halv timme. Mycket underhållande.

Har faktiskt inte sett den ännu men kan inte påstå att jag hört något bra om den heller.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Har faktiskt inte sett den ännu men kan inte påstå att jag hört något bra om den heller.

Den är förbannat dålig, om det är denna vi pratar om?
https://www.rottentomatoes.com/m/haunted_mansion_2023

Hur den kan ha 84% på Audience score är helt fascinerande. Jag satt mest och lekte med telefonen sista halvtimmen kanske jag ska erkänna....för den var så dålig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Den är förbannat dålig, om det är denna vi pratar om?
https://www.rottentomatoes.com/m/haunted_mansion_2023

Hur den kan ha 84% på Audience score är helt fascinerande. Jag satt mest och lekte med telefonen sista halvtimmen kanske jag ska erkänna....för den var så dålig!

Finns två olika versioner, jag menar den senaste. Den äldre från 2003 har jag inte sett på länge men rent betygsmässigt verkar de "spela" i samma liga: https://www.imdb.com/title/tt0338094/?ref_=plg_rt_1

På tal om paranormala filmer väntar jag fortfarande på https://www.imdb.com/title/tt0081738/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Finns två olika versioner, jag menar den senaste. Den äldre från 2003 har jag inte sett på länge men rent betygsmässigt verkar de "spela" i samma liga: https://www.imdb.com/title/tt0338094/?ref_=plg_rt_1

På tal om paranormala filmer väntar jag fortfarande på https://www.imdb.com/title/tt0081738/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_...

Den äldre var kul i alla fall. Den nya saknade rätt mycket av humorn från den första filmen, samt inte hade samma typ av själ. Var inte mycket historia byggande, utan skulle vara mest action action.

Hoppas det inte är bara stereo för det billigare abonnemanget utan det är riktigt 5.1 också (är inte värt över 100kr). Funderar på säga upp det snart, för redan tittat på det som varit mest intressant.

Deras egna nya live action är ju ett skämt emot original filmerna.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Den äldre var kul i alla fall. Den nya saknade rätt mycket av humorn från den första filmen, samt inte hade samma typ av själ. Var inte mycket historia byggande, utan skulle vara mest action action.

Hoppas det inte är bara stereo för det billigare abonnemanget utan det är riktigt 5.1 också (är inte värt över 100kr). Funderar på säga upp det snart, för redan tittat på det som varit mest intressant.

Deras egna nya live action är ju ett skämt emot original filmerna.

Jag får ta och se om första filmen från 2003 helt enkelt

Däremot har jag sett senaste Hocus pocus (2022) och den var bättre än vad jag trodde men inget slår originalet från 1993. Disney spelar på säkra kort med några få undantag här och där. Disney senaste animerade film verkar också ha blivit lite av en flopp men är ruskigt snyggt gjord: https://www.theguardian.com/film/2023/nov/20/wish-disney-movi...

Kan sakna den gamla goda tecknarstilen som disney körde med förut, nu är det mesta eller nästan allt datoranimerat.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt