Inet datorbyggare vs komponentkoll & pcpartpicker

Permalänk
Medlem

Inet datorbyggare vs komponentkoll & pcpartpicker

Hej,

En kort fråga i samband med mitt andra inlägg.

Jag använder främst komponentkoll och planerar ett bygge med följande:

Moderkort: Gigabyte B650M GAMING X AX
RAM: G.skill Ripjaws S5

PCpartpicker och komponentkoll kan kombinera dessa. Men med Inets datorbyggare kan inga G.skill RAM moduler funka med moderkortet. Vilket ska man lite på? Jag har även kollat moderkortets hemsida och Ripjaws finns som kompatibla, men kunde inte matcha exakt modelnumret på RAM (F5-6000J3040F16GX2-RS5K).

Kan jag lita på pcpartpicker och komponentkoll och strunta i inet datorbyggare?

Permalänk
Medlem

Så länge moderkortets överklockade minneshastighet stämmer med minnet så kommer det funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamada:

Hej,

En kort fråga i samband med mitt andra inlägg.

Jag använder främst komponentkoll och planerar ett bygge med följande:

Moderkort: Gigabyte B650M GAMING X AX
RAM: G.skill Ripjaws S5

PCpartpicker och komponentkoll kan kombinera dessa. Men med Inets datorbyggare kan inga G.skill RAM moduler funka med moderkortet. Vilket ska man lite på? Jag har även kollat moderkortets hemsida och Ripjaws finns som kompatibla, men kunde inte matcha exakt modelnumret på RAM (F5-6000J3040F16GX2-RS5K).

Kan jag lita på pcpartpicker och komponentkoll och strunta i inet datorbyggare?

Ram minnen kan vara lite lurigare än "ska de fungera". Kolla på moderkortets info sida för att se vilka minnen som är verifierade att de fungerar. Förmodligen kommer minnen som inte är verifierade också fungera men då är man ju så säker man kan bli. Tekniskt sett så är ju alla högre hastigheter överklockning och räknas inte som standar och inte säkert att de högre hastigheterna fungerar.
Jag tror dessa byggare bara kollar, ddr5 goes in ddr5 hole i princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreamNox:

https://i.imgur.com/CFpzq86.png

Så länge moderkortets överklockade minneshastighet stämmer med minnet så kommer det funka.

Aha, tack för den! Väljer jag "alla hastigheter" så dyker g.skill upp. Förmodar att meddelandet "Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet" är ändå OK?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamada:

Aha, tack för den! Väljer jag "alla hastigheter" så dyker g.skill upp. Förmodar att meddelandet "Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet" är ändå OK?

Ja, om du vill kan man göra det Toarulle skrev och kolla moderkortets QVL (qualified vendors list) för ens specifika RAM.

https://www.gigabyte.com/Motherboard/B650M-GAMING-X-AX-rev-10...

Permalänk
Medlem

Sen funkar i princip alla minnen i grundfrekvensen (5200 mhz för DDR5 på AM5) så man har alltid det. Surt om man lagt feta pengar på snabbt minne, men det är aldrig helt värdelöst.

Generellt så blir stödet också bättre och bättre med uppdateringar av microkod för processorer och BIOS under en hårdvarugenerations livstid så det kan vara värt att uppdatera om man har lite strul och det finns nyare bios.