Permalänk
Medlem

Bluraybrännare i modernt chassi ?

Vill flytta över min blueraybrännare i mitt nya pcbygge. Finns det några modernna chassi som har bay för optisk enhet ? Om inte hur ?

Permalänk
Medlem

Finns massor. På prisjakt är det bara öppna filterkategorin "Expansionsplatser" och sätta minimum 1 på "5.25 platser (externa/synliga)"

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Det finns fortfarande några chassin med 5.25"-platser, bl.a. i Fractal Designs Define-serie.

Annars finns det externa chassin för 5.25"-enheter som kan omvandla din interna Bluray-brännare till en extern, USB-ansluten, dito. Exempelvis https://www.amazon.de/-/en/External-Enclosure-Blu-ray-Alumini...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Blir både enklast och snyggast med ett sånt externt kabinett, då kan enheten anslutas vid behov och du blir inte lika begränsad när det gäller chassin.
Men ja, det finns moderna chassin med någon 5.25"-plats.

Permalänk
Skrivet av D.:

Blir både enklast och snyggast med ett sånt externt kabinett, då kan enheten anslutas vid behov och du blir inte lika begränsad när det gäller chassin.
Men ja, det finns moderna chassin med någon 5.25"-plats.

För oss som skiter fullständigt i hur insidan ser ut på datorn under skrivbordet så är extern enhet mer bekymmer än nytta.

Ska man behöva leta upp den varje gång man behöver den.

Jag föredrar att ha den fast monterad då vet jag var jag lagt den. I garderoben skulle den ha en tendens att hamna bakom och under annat som stuvats in efter den senast användes.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsman:

Vill flytta över min blueraybrännare i mitt nya pcbygge. Finns det några modernna chassi som har bay för optisk enhet ? Om inte hur ?

Fractal Design Pop har 5.25" längst ner i fronten.
https://www.fractal-design.com/products/cases/pop/

Finns på Inet.se för 949 kr och uppåt. Finns i flera färger än bara svart och vitt.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

För oss som skiter fullständigt i hur insidan ser ut på datorn under skrivbordet så är extern enhet mer bekymmer än nytta.

Ska man behöva leta upp den varje gång man behöver den.

Jag föredrar att ha den fast monterad då vet jag var jag lagt den. I garderoben skulle den ha en tendens att hamna bakom och under annat som stuvats in efter den senast användes.

Jag tejpade fast den under skrivbordet. Så den är ständigt ikopplad.