LG satsar på 144 Hz med nästa generation OLED-TV

Permalänk
Melding Plague

LG satsar på 144 Hz med nästa generation OLED-TV

Från uppdateringar i AMD:s databas över Freesync-certifierade skärmar framgår att LG satsar på snabbare paneler till LG G4- och C4-familjerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltid lika spännande med TV-nyheter
Jag kommer dock vänta med att uppgradera från 77" B1 tills dess att det finns större apparater (ca 98 tum) och där bildkvalitén är betydligt bättre innan det blir frågan om uppgradering. Men alla framsteg är kul!

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Alltid lika spännande med TV-nyheter
Jag kommer dock vänta med att uppgradera från 77" B1 tills dess att det finns större apparater (ca 98 tum) och där bildkvalitén är betydligt bättre innan det blir frågan om uppgradering. Men alla framsteg är kul!

+1 på denna.
Är i samma sits med 77" CX,
men ser gärna uppåt 100" "med allting på" innan uppgradering.
Ser gärna att man stannar på 4K dock.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Kul att man fortsätter framåt på inslagen väg. Känns dock lite udda att 144Hz, som främst är till nytta för datoranvändare, bara kommer i så stora format. Jag menar, hur stora skrivbord har folk egentligen? Och på det temat börjar det bli dags för 8K-upplösning också.

Permalänk
Medlem

Hoppas att detta blir variabelt då så 24hz m.m. stöds full ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Hoppas att detta blir variabelt då så 24hz m.m. stöds full ut.

Om du läser artikeln så står det 40–144 Hz 🙂

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Hoppas att detta blir variabelt då så 24hz m.m. stöds full ut.

24*6 = 144 så det skall nog gå att få ut rena 24Hz. Nu är ju jag av åsikten att 24Hz på en OLED ser ut som skit, men det är ju en smaksak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Om du läser artikeln så står det 40–144 Hz 🙂

Detta är väl dock bara intervallet som Freesync stödjs i? inte Hur lågt själva panelen kan gå i Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Detta är väl dock bara intervallet som Freesync stödjs i? inte Hur lågt själva panelen kan gå i Hz.

Kan vara så.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Varför inte alla storlekar? Skulle vara konstigt om 65” till exempel inte fick det

Konstigt att de envisas med att inte gå lägre i spannet för VRR, 20-144 eller varför inte ännu lägre? Det går ju att lösa med att bara visa samma ruta två gånger till exempel

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför inte alla storlekar? Skulle vara konstigt om 65” till exempel inte fick det

Konstigt att de envisas med att inte gå lägre i spannet för VRR, 20-144 eller varför inte ännu lägre? Det går ju att lösa med att bara visa samma ruta två gånger till exempel

Kan ju vara något med panelen kanske?

Permalänk
Medlem

C4 familjen. Vilket sprängstoff 😏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybe:

+1 på denna.
Är i samma sits med 77" CX,
men ser gärna uppåt 100" "med allting på" innan uppgradering.
Ser gärna att man stannar på 4K dock.

Är ju inget som hindrar att materialet man visar är 4k men panelen är 8k.

4k på en 100" är "bara" 44 ppi eller typ samma som min första platt-TV på 32" 720p

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Varför inte alla storlekar? Skulle vara konstigt om 65” till exempel inte fick det

Konstigt att de envisas med att inte gå lägre i spannet för VRR, 20-144 eller varför inte ännu lägre? Det går ju att lösa med att bara visa samma ruta två gånger till exempel

LFC (dubbla/trippla frames) funkar väl på LGs OLEDs i dagsläget? Rätt säker på att det är 20-120 på de nuvarande, men 40 Hz är nog det lägsta panelen kör.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tycker 120 är en sweetspot och att öka till 144 ger inte någon märkbar skillnad. Dessutom synkar 120 Hz bättre i spel med 60 fps limit.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybe:

+1 på denna.
Är i samma sits med 77" CX,
men ser gärna uppåt 100" "med allting på" innan uppgradering.
Ser gärna att man stannar på 4K dock.

Jag skulle inte vilja gama på en så stor skärm. För mig finns det en gräns för gaming. Många spel är helt uppenbart inte utvecklade för så stora skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Är ju inget som hindrar att materialet man visar är 4k men panelen är 8k.

4k på en 100" är "bara" 44 ppi eller typ samma som min första platt-TV på 32" 720p

behöver ju skala upp vilket inte är önskvärt.
Kan inte säga exakt avstånd men du måste ganska nära på 100" för att kunna urskilja pixlar även i 4K.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybe:

behöver ju skala ned vilket inte är önskvärt.
Kan inte säga exakt avstånd men du måste ganska nära på 100" för att kunna urskilja pixlar även i 4K.

Runt en meter för att kunna se pixlarna men man har fördel av högre upplösning före det. Och tappar man verkligen när det blir en nedskalning 1:4 pixlar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybe:

behöver ju skala ned vilket inte är önskvärt.
Kan inte säga exakt avstånd men du måste ganska nära på 100" för att kunna urskilja pixlar även i 4K.

Uppskalning ?
Att materialet renderas i en lägre upplösning och sen skalas upp till högre.

Eller om du har en 8K TV så skulle du rendera i högre än native för att sen skala ner det till 'bara' 8K ?

Permalänk
Medlem

Synd, det är mycket dåligt beslut av LG. De hade en chans att gå ut med ett pang med deras C4 om de körde MLA. Jag sitter på en B7V och är mycket mer angelägen att uppgradera till en S90C med QD-OLED för ca. 1000 kr mer (under Black Friday) än en C3/C4:a utan MLA.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Synd, det är mycket dåligt beslut av LG. De hade en chans att gå ut med ett pang med deras C4 om de körde MLA. Jag sitter på en B7V och är mycket mer angelägen att uppgradera till en S90C med QD-OLED för ca. 1000 kr mer (under Black Friday) än en C3/C4:a utan MLA.

Lg bedömer nog att många OLED shoppare inte kommer välja Samsung pga ingen DV.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Lg bedömer nog att många OLED shoppare inte kommer välja Samsung pga ingen DV.

Jag valde Samsung. Nu bryr jag mig inte om HDR direkt utan brukar föredra SDR, men när det kommer till HDR så är väl ändå panelens ljusstyrka den viktigaste komponenten. Så oavsett vilken metadata du matar TV:n med så kommer inte den kunna skapa en stark HDR-upplevelse med en svag panel. Sen kan man ju också vara en förespråkare av öppna standarder som HDR10+ istället för licesensbaserade som DV.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunray:

Jag valde Samsung. Nu bryr jag mig inte om HDR direkt utan brukar föredra SDR, men när det kommer till HDR så är väl ändå panelens ljusstyrka den viktigaste komponenten. Så oavsett vilken metadata du matar TV:n med så kommer inte den kunna skapa en stark HDR-upplevelse med en svag panel. Sen kan man ju också vara en förespråkare av öppna standarder som HDR10+ istället för licesensbaserade som DV.

De flesta tror att DV är enda HDR formatet som finns. En del vill också inte heller vara utan det oavsett.

Jag var nära på att välja S90C också men tyckte skillnaden mellan den och C3 var väldigt liten. Föredrar de mer realistiska färgerna hos C3 än Samsungs hyperverkliga.

På pappret framstås det som en enorm förbättring men mina ögon ger inte den bilden. Men ja det är ju inget snack om att QDOLED är mer kapabel än WOLED. Antar MLA dröjer till året efter när de kanske har något nytt till G5 så att gapet behålls mellan de modellerna.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

De flesta tror att DV är enda HDR formatet som finns. En del vill också inte heller vara utan det oavsett.

Jag var nära på att välja S90C också men tyckte skillnaden mellan den och C3 var väldigt liten. Föredrar de mer realistiska färgerna hos C3 än Samsungs hyperverkliga.

På pappret framstås det som en enorm förbättring men mina ögon ger inte den bilden. Men ja det är ju inget snack om att QDOLED är mer kapabel än WOLED. Antar MLA dröjer till året efter när de kanske har något nytt till G5 så att gapet behålls mellan de modellerna.

Jag hade själv svårt att välja och var in på Power (gamla Mediamarkt) och Elgiganten för att bli lite klokare. Men de hade ställt apparaterna 20 meter ifrån varandra så att jämföra var i princip omöjligt. Men säljaren på Power rekommenderade Samsungen medans säljaren på Elgiganten var neutral i frågan.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

När 165 Hz finns tillgängligt uppgraderar jag från min nuvarande C2 42" som används som datorskärm.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Synd, det är mycket dåligt beslut av LG. De hade en chans att gå ut med ett pang med deras C4 om de körde MLA. Jag sitter på en B7V och är mycket mer angelägen att uppgradera till en S90C med QD-OLED för ca. 1000 kr mer (under Black Friday) än en C3/C4:a utan MLA.

Med tanke på vad Laxpuddingen sagt om att G3 med MLA har svårt att hantera ljusstyrkor under 200 nits, känns det inte som någon förlust om C4 saknar det.

Permalänk
Medlem

C4... gillar det. Men inte tillräckligt för att skicka tillbaks min kommande 42" C3.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Synd, det är mycket dåligt beslut av LG. De hade en chans att gå ut med ett pang med deras C4 om de körde MLA. Jag sitter på en B7V och är mycket mer angelägen att uppgradera till en S90C med QD-OLED för ca. 1000 kr mer (under Black Friday) än en C3/C4:a utan MLA.

G3an är ju rejält rabatterad just nu.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Skrivet av Oggaaaa:

G3an är ju rejält rabatterad just nu.

Ja jag slog till på G3 65", MLA gör stor skillnad. 24 tusen tyckte jag var överkomligt!

Visa signatur

Fractal Design Torrent | GeForce RTX 3080 TI |AMD Ryzen 9 5900X | 1TB 980 PRO, 1TB 860 EVO, 2TB 970 EVO PLUS, 2TB Firecuda 510 | 32GB RAM | Alienware AW3423DW QD-OLED + Asus 27" Rog Swift PG278Q | dbx286s + GoXLR | Shure SM7B + Yellowtec M!ka onair | Beyerdynamic DT 770 PRO 250 ohm | Logitech G903 Wireless + Logitech G Powerplay | Logitech g915 wireless keyboard | Sony A7III + Tamron AF 28-75/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Alltid lika spännande med TV-nyheter
Jag kommer dock vänta med att uppgradera från 77" B1 tills dess att det finns större apparater (ca 98 tum) och där bildkvalitén är betydligt bättre innan det blir frågan om uppgradering. Men alla framsteg är kul!

Ärlig fråga: hur ska man leva med en 98-tums TV? Var i lokala elektronikbutiken idag och de hade två 98-tummare på golvet, och han i kassan var i telefon där han försökte sälja in en av dem. Han sa bara emblemaget gick på 33 kg och allt som allt var det ett 80-något kg paket man skulle behöva frakta runt. Tog senare reda att TV:n var ungefär 1,3x2,2-meter i storlek, tog måttband och såg det typ var väggen i vardagsrummet i bredd. . . .