Måste jag gå upp i tid om min chef kräver det?

Permalänk
Medlem

Måste jag gå upp i tid om min chef kräver det?

Hej

Försöker göra detta så kort och förståeligt som möjligt.
Har just nu en 75% tjänst på ett av de större bolagen inom handels. Både dagar/kvällar och 2 helger i månaden.

Nu nästa år så ska varuhuset byggas om och det har varit tvunget att mixas om lite i schemat under denna tid.
Så jag måste nu ta en annans kollegas schemarad under denna tid (8 veckor) vilket är en heltids tjänst på 100% som även innebär noll helger och bara jobb på förmiddagen.

Det negativa med detta är att jag nu alltså måste jobba cirka 25% mer. Men får ungefär ut lika mycket i lön eftersom jag tappar mina kvällar och helger. Det känns piss.

Är det något jag kan ta upp med chefen eller har jag inget att säga till om?

Permalänk
Medlem

Det där är en större förändring och måste förhandlas med dig / facket först. Du skall såklart inte behöva jobba mer än 75% för samma lön. Du får snacka ihop dig om att du då ska ha 25% (eller vad det nu blir) högre lön under tiden du jobbar på det schemat. Dvs under de 8 veckorna.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

om förutsättningarna för din anställning ändras så kan ju schema-ändringar ske i och med det. Enklast här är nog att vända dig till facket.

Permalänk
Medlem

Om du har en deltidsanställning så har arbetsgivaren rättigheten att schemalägga dig över din normtid (det du är anställd på, 75%).

Allt tid över din normtid blir så kallad mertid, och arbetsgivaren får i regel högst ackumulera 200 timmar mertid per år och anställd.

Därefter får arbetsgivaren inte schemalägga någon mer arbetstid utöver din normtid såvida ni inte kommer överens om en högre anställningsgrad, det kan vara tillsvidare, vikariat, eller särskild visstidsanställning.

Edit: Vidare så har arbetsgivaren rätten att fördela och leda arbetet på arbetsplatsen, dvs det är en bred definition som ex. ger arbetsgivaren rätt att förändra schemat om verksamheten kräver det.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det där är en större förändring och måste förhandlas med dig / facket först. Du skall såklart inte behöva jobba mer än 75% för samma lön. Du får snacka ihop dig om att du då ska ha 25% (eller vad det nu blir) högre lön under tiden du jobbar på det schemat. Dvs under de 8 veckorna.

Jag har ju timlön så vet inte om det riktigt går. Hade en kollega som kommer vara med som samma sak som mig själv och chefen hade då sagt att han inte kunde göra så mycket för lönen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Om du har en deltidsanställning så har arbetsgivaren rättigheten att schemalägga dig över din normtid (det du är anställd på, 75%).

Allt tid över din normtid blir så kallad mertid, och arbetsgivaren får i regel högst ackumulera 200 timmar mertid per år och anställd.

Därefter får arbetsgivaren inte schemalägga någon mer arbetstid utöver din normtid såvida ni inte kommer överens om en högre anställningsgrad, det kan vara tillsvidare, vikariat, eller särskild visstidsanställning.

Edit: Vidare så har arbetsgivaren rätten att fördela och leda arbetet på arbetsplatsen, dvs det är en bred definition som ex. ger arbetsgivaren rätt att förändra schemat om verksamheten kräver det.

Mvh

Har fått ett nytt anställningsavtal som han bett mig skriva på för denna perioden. Så tror inte ens det räknas som mertid/extra tid eftersom jag kommer skriva ett nytt avtal som gäller för detta. Men det jag ställer mig frågan till är ifall jag måste skriva och godkänna detta. Kan hända att jag är helt ute och cyklar också, är inte så värst kunnig på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Har fått ett nytt anställningsavtal som han bett mig skriva på för denna perioden. Så tror inte ens det räknas som mertid/extra tid eftersom jag kommer skriva ett nytt avtal som gäller för detta. Men det jag ställer mig frågan till är ifall jag måste skriva och godkänna detta. Kan hända att jag är helt ute och cyklar också, är inte så värst kunnig på detta.

Fråga facket, de har bäst kunskap. Jag hade dock inte skrivit nytt kontrakt för en 8 veckors period

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Har fått ett nytt anställningsavtal som han bett mig skriva på för denna perioden. Så tror inte ens det räknas som mertid/extra tid eftersom jag kommer skriva ett nytt avtal som gäller för detta. Men det jag ställer mig frågan till är ifall jag måste skriva och godkänna detta. Kan hända att jag är helt ute och cyklar också, är inte så värst kunnig på detta.

Naturligtvis måste du inte skriva på och godkänna någonting. Men det blir antagligen någon form av konsekvenser om du inte gör det - frågan är ju vilka de konsekvenserna är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Har fått ett nytt anställningsavtal som han bett mig skriva på för denna perioden. Så tror inte ens det räknas som mertid/extra tid eftersom jag kommer skriva ett nytt avtal som gäller för detta. Men det jag ställer mig frågan till är ifall jag måste skriva och godkänna detta. Kan hända att jag är helt ute och cyklar också, är inte så värst kunnig på detta.

Du måste inte skriva under ett nytt avtal.

Din arbetsgivare erbjuder dig antagligen detta för att undvika mertid.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Fråga facket. Är du inte med i facket? Gå med i facket.

Och framför allt: låt dig inte köras över!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hur är ditt anställningsavtal skrivet ?

Står det att du är garanterad en viss schemarad ?

Om det inte är fallet behöver en arbetsgivare normalt inte meddela schemaändringar
mer än 4 veckor i förväg om det gäller arbete dagtid mellan 07:00 och 18:00 , vilket som jag förstått är fallet.

För att göra det enkelt bör det vara ganska sannolikt att någon vill byta med dig då småbarnsföräldrar väldigt gärna vill ha schemarader med dagtid för att få privatlivet att gå ihop under förskole låg och mellanstadieåren.

Permalänk
Medlem

Gå upp i arbetstid är väl en sak, du kan ju inte bli tvingad till att ta på dig arbetspass som timmis, men å andra sidan har du väl inget anställningsavtal som säger att du bara ska jobba 75%?

När det gäller din rätt till OB så kan man ju som anställd inte kräva att man ska få jobba kväll eftersom det ger mer i lön. OB är inte nåt slags hack för att få mer pengar, utan det är nåt man får som kompensation för att man tvingas jobba på obekväm arbetstid. Om arbetsgivaren inte har behov av att ha dig på plats specifikt på kvällstid så ska ju arbetsgivaren inte bli tvingad att schemalägga dig på kvällstid, det vore ju märkligt.

Om du då inte kommer bli schemalagd kvällstid, och inte vill gå upp till 100% från 75%, så kommer du helt enkelt få jobba mindre till en mindre timpeng, och arbetsgivaren tvingas hitta andra som kan täcka de kvarstående 25%, dvs ta in fler som konkurrerar om att få arbeta.

Förstår att det känns glassigt att jobba kväll och få samma lön för mindre nedlagd arbetstid eftersom du ändå inte ser någon vits med att vara ledig om kvällarna, men jag hade personligen tagit erbjudandet och sett det som ett steg närmare en fast tjänst istället för timtjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Hur är ditt anställningsavtal skrivet ?

Står det att du är garanterad en viss schemarad ?

Om det inte är fallet behöver en arbetsgivare normalt inte meddela schemaändringar
mer än 4 veckor i förväg om det gäller arbete dagtid mellan 07:00 och 18:00 , vilket som jag förstått är fallet.

För att göra det enkelt bör det vara ganska sannolikt att någon vill byta med dig då småbarnsföräldrar väldigt gärna vill ha schemarader med dagtid för att få privatlivet att gå ihop under förskole låg och mellanstadieåren.

Med tanke på att han blir erbjuden nytt avtal så borde hans nuvarande vara bättre för honom än det nya under 8 veckor...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25