Steam Deck - Steam-baserad handhållen "konsol"

Permalänk
Medlem

Så… ungen tappade min Deck lite lagom högt ner i golvet, ingen större skada trodde jag, men L1 var nära helt död (fungerade bara om man tryckte hårt i en konstig vinkel, och bara halva knappen)

Så in och gräva i den igen (jag bytte SSD tidigare) och helt ärligt är den riktigt trevlig att skruva med (utom möjligen skalets plast-clips som sitter lite väl hårt)

Kvalitet på design och hur saker sitter ihop kanske inte är 100%, men man kan göra allt med en PH#1 och en pincett. Då menar jag allt (utom batteriet som tydligen är onödigt hårt limmat)

För att återgå till L1, jag såg att knappen skadats lite, blivit intryckt, så att knappens plastbit som ska trycka på själva knappen inte nådde fram korrekt. Enkel lösning var att lägga en droppe snabblim på knappens plastbit så den blev en millimeter längre, fila lite med en nagelfil och så funkade allt precis som förr

Passade också på att ändra SD-sloten så jag inte bryter av mitt kort:

Klippte helt enkelt bort den biten och limmade fast den på andra halvan! Vill inte riskera kortet

Och angående byte av SSD så var det inget problem direkt. Jag ville behålla allt jag hade så fick gå en annan väg. Det tog en stund att göra en live-USB (behöver ha EFI stöd tydligen), men sen gick det som smort:
1. Gör usb-sticka
2. Boota live usb
3. Kolla disknamn
4. dd nvme -> sdcard/image.gz
5. Stäng av och byt ssd
6. Boota live usb igen
7. dd sdcard/image.gz -> nvme
8. gparted för att expandera partition och filsystem
9. Starta om och allt är som det var innan, bara 16x så mycket lagring!

Det sköna är att jag har ju gamla disken kvar om jag skulle misslyckas, och dessutom en backup på sd-kortet medan processen pågår, så ingen risk egentligen. Jag ville mest slippa köpa ett nvme-case bara för detta

Jag vill nästan köpa en oled bara för att stödja denna nivå av reparerbarhet och uppgraderbarhet, och jag hade nog gjort det om de hade satt dig hall-effekt-stickor. Har periodvis haft drifting på dessa, lite irriterande…

Nu blir det av till att lära sonen spela minecraft (första spelet med mus och tangentbord!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Min verkar ligga ännu längre efter din. Skickades från Utrecht igår efter att ha legat i två dagar utan att plockas upp av speditören.

Har ni fått era än? Danmark verkar vara trögt, min har legat där hela veckan 🧐

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lappen:

Har ni fått era än? Danmark verkar vara trögt, min har legat där hela veckan 🧐

Fick min i tisdags, men den var fast i Dankmark i 3 dagar innan den skickades till Malmö.

stavfel
Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lappen:

Har ni fått era än? Danmark verkar vara trögt, min har legat där hela veckan 🧐

Skönt att se att jag inte är ensam om att få vänta. Först låg min länge i Nederländerna, sedan något dygn i Danmark / Malmö. Nu har den legat mer än ett dygn på vad jag hoppas är min lokala terminal. Med lite tur finns paketet att hämta ut efter jobbet idag.

Gissar att det har mycket att göra med alla leveranser som ska ske efter black week.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Skönt att se att jag inte är ensam om att få vänta. Först låg min länge i Nederländerna, sedan något dygn i Danmark / Malmö. Nu har den legat mer än ett dygn på vad jag hoppas är min lokala terminal. Med lite tur finns paketet att hämta ut efter jobbet idag.

Gissar att det har mycket att göra med alla leveranser som ska ske efter black week.

Om jag förstått det rätt så är tiden när den är ’i’ Nederländerna egentligen när den fortfarande är på båten men är ankomstregistrerad i förhand

Permalänk
Medlem

fruktansvärda leveranstider...
Det tog mer än 5 dagar från att det hade lämnat parcel center i nederländerna till att den dök upp i Danmark där den dök upp igår natt. Hade hoppats på en leverans innan helgen, men jag får väl snarare hoppas på en leverans innan jul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Skönt att se att jag inte är ensam om att få vänta. Först låg min länge i Nederländerna, sedan något dygn i Danmark / Malmö. Nu har den legat mer än ett dygn på vad jag hoppas är min lokala terminal. Med lite tur finns paketet att hämta ut efter jobbet idag.

Gissar att det har mycket att göra med alla leveranser som ska ske efter black week.

Skrivet av ebackman:

fruktansvärda leveranstider...
Det tog mer än 5 dagar från att det hade lämnat parcel center i nederländerna till att den dök upp i Danmark där den dök upp igår natt. Hade hoppats på en leverans innan helgen, men jag får väl snarare hoppas på en leverans innan jul.

Sen är mina erfarenheter av Schenker i Sverige allt annat än bra. Dem kör ut 1 gång i veckan till mitt ombud(som ligger som förval). Får man inte chansen att ändra och att leveransen till terminalen(som ligger i annan ort) infaller fel så blir det per automatik 1 vecka längre leveranstid.

Många, inklusive mig själv, gnäller ibland på Post Nord men ska man hårdra det så är det nog dem som sköter logistiken bäst. Kan ju givetvis skilja från ort till ort.

Jaja, ska bli intressant att prova Steam decken när den väl anländer 🤓

Permalänk
Medlem
Skrivet av ebackman:

fruktansvärda leveranstider...
Det tog mer än 5 dagar från att det hade lämnat parcel center i nederländerna till att den dök upp i Danmark där den dök upp igår natt. Hade hoppats på en leverans innan helgen, men jag får väl snarare hoppas på en leverans innan jul.

Måste vara en extrem ökning av leveranser senaste dagarna speciellt men också veckorna. Trist att missa helgen (hatar personligen sånt då vi oftast bara har femdagarsveckor för leveranser) men hoppas du har den till veckan iallafall, men förstås helst innan helgen.

Bara paketen hittar in i landet brukar iallafall jag uppleva att det är lättare att jämföra mot "benchmark" när paket når vanliga punkter på väg till sig.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Förmodligen Black Week som gör att det tar lite längre tid. Större volymer av paket än normalt. Plus snöoväder.

Permalänk
Medlem

Jag väntar också på min nya OLED Deck, min hade senast uppdatering i Kolding, Danmark, kl 17 den 27:e. Ser mörkt ut att få den innan helgen tyvärr.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk

upplevt sen jag fick min (andra vågen LCD) att de alltid skrivits att folk här fått sin på måndagar, precis som jag fick min, så är nog det ni får räkna med.

Permalänk
Medlem

Min kom till utlämningsstället idag under eftermiddagen. Det var tydligt att de hade en sjuk massa paket att hantera.

Permalänk
Medlem

Beställde min förra torsdagen (kväll), skickades i söndags. Kom igår em (torsdag) Så det var väl 5 business days för att få hit den. Från köp till handen.

Kommer från 256gb lcd versionen och köpte nu 1TB versionen och mitt intryck är wow. Klart bättre track pads. Gillade dom inte på lcd versionen, men dom var verkligen riktigt användbara. Misstänker detta är ett köp jag inte kommer ångra!

Funderade på att sälja min gamla, men inser att jag behöver en backup ifall denna skulle gå sönder av nån anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Beställde min förra torsdagen (kväll), skickades i söndags. Kom igår em (torsdag) Så det var väl 5 business days för att få hit den. Från köp till handen.

Kommer från 256gb lcd versionen och köpte nu 1TB versionen och mitt intryck är wow. Klart bättre track pads. Gillade dom inte på lcd versionen, men dom var verkligen riktigt användbara. Misstänker detta är ett köp jag inte kommer ångra!

Funderade på att sälja min gamla, men inser att jag behöver en backup ifall denna skulle gå sönder av nån anledning.

Schysst! Låter lovande att du fick en wow-känsla 🤓

Själv får man vänta på att Schenker kör ut paketet nästa torsdag till mitt ombud. Ligger på terminal i Linköping och det går minsann inte att styra om eller hämta på terminalen 🥸

Permalänk
Medlem

Fick min i onsdags, 13 dagar efter lagd beställning. Först väntade Valve fyra dagar med att faktiskt skicka den och sedan tog GLS/Schenker god tid på sig. Det var dock värt väntan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lappen:

Schysst! Låter lovande att du fick en wow-känsla 🤓

Själv får man vänta på att Schenker kör ut paketet nästa torsdag till mitt ombud. Ligger på terminal i Linköping och det går minsann inte att styra om eller hämta på terminalen 🥸

Jag hade låga förväntningar på allt, då jag är väldigt nöjd med min LCD version. Men trackpadsen var lite väl oprecisa för min del på den och användes inte ofta i mer än nödfall. Nu är dom perfekta (för mig).

Bara för att sätta stagen. Köpte den för lagringen, batteritiden och den något större skärmen.

Vänta på schenker är ju som att vänta på jultomten. Och då menar jag inte det i nån positiv bemärkelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Jag hade låga förväntningar på allt, då jag är väldigt nöjd med min LCD version. Men trackpadsen var lite väl oprecisa för min del på den och användes inte ofta i mer än nödfall. Nu är dom perfekta (för mig).

Bara för att sätta stagen. Köpte den för lagringen, batteritiden och den något större skärmen.

Vänta på schenker är ju som att vänta på jultomten. Och då menar jag inte det i nån positiv bemärkelse.

Låter bra med pekplattorna, jag har samma uppfattning som dig om plattorna på LCD-versionen, och vill gärna att de ska vara bättre. Använder dem bara till nöds i gränssnitt tex.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

Min gamla Deck hade återigen problemet med trasigt ljud när jag skulle spela lite på morgonen. Var ett (bra) tag sedan senast men alltså fortfarande inte helt borta. Men en omstart senare så.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk

Tog en vecka för min Oled att komma fram. Hade en 256gb som jag sålde förra året för jag tyckte fläktljudet var så sjukt störigt. Är väldigt nöjd med den nya versionen, fläkten låter knappt, skärmen och batteritiden är mycket bättre. Ända jag haft problem med är att den inte funkar med en tredjeparts Steam Dock jag också köpte, vet inte om det är nån bugg eller dockan som det är fel på.

Permalänk
Medlem

Min Deck har dött... Skärmen är svart, men fläktarna går igång och haptiken på touchplattorna fungerar. Men mer händer inte. Verkar inte vara helt ovanligt, och går det inte att lösa genom att boota in i bios eller genom att sätta den i "battery storage mode" (vilket det inte gör i mitt fall) så är det kört. Är dock inom reklamationstiden med typ 5 månaders marginal, så hoppas att Steam ordnar en ny...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Normgivaren:

Min Deck har dött... Skärmen är svart, men fläktarna går igång och haptiken på touchplattorna fungerar. Men mer händer inte. Verkar inte vara helt ovanligt, och går det inte att lösa genom att boota in i bios eller genom att sätta den i "battery storage mode" (vilket det inte gör i mitt fall) så är det kört. Är dock inom reklamationstiden med typ 5 månaders marginal, så hoppas att Steam ordnar en ny...

Det gör dom kontakta Valve bara.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det gör dom kontakta Valve bara.

Redan gjort, avvaktar svar. Perfekt timing då jag kommer vara bortrest mycket i jobbet de närmaste två veckorna....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Normgivaren:

Min Deck har dött... Skärmen är svart, men fläktarna går igång och haptiken på touchplattorna fungerar. Men mer händer inte. Verkar inte vara helt ovanligt, och går det inte att lösa genom att boota in i bios eller genom att sätta den i "battery storage mode" (vilket det inte gör i mitt fall) så är det kört. Är dock inom reklamationstiden med typ 5 månaders marginal, så hoppas att Steam ordnar en ny...

Spontant hade jag bara öppnat och kollat, men antagligen är det ju mer än en lös sladd

Permalänk
Medlem

Beställde min 1TB OLED för en vecka sedan och den anlände idag.

Har bara hunnit klämma lite på den som hastigast (med Aperture Desk Job och Half-Life 2), men jävlar i min lilla låda vilken otrolig liten grej detta är.

I full fart med Emudeck nu, typ 90% av anledningen att den fick flytta hem till mig.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krabbtumme:

Beställde min 1TB OLED för en vecka sedan och den anlände idag.

Har bara hunnit klämma lite på den som hastigast (med Aperture Desk Job och Half-Life 2), men jävlar i min lilla låda vilken otrolig liten grej detta är.

I full fart med Emudeck nu, typ 90% av anledningen att den fick flytta hem till mig.

Har du någob bra guide för emudeck? Jag fastnade halvvägs och sen inte lyckats bli klar

Permalänk
Skrivet av medbor:

Har du någob bra guide för emudeck? Jag fastnade halvvägs och sen inte lyckats bli klar

https://steamdeckhq.com/tips-and-guides/setting-up-emulation-... antar det steamdeckhq har rätt mycket vettig information iaf med allt möjligt kring steamdecken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har du någob bra guide för emudeck? Jag fastnade halvvägs och sen inte lyckats bli klar

Skrivet av Smasher89:

https://steamdeckhq.com/tips-and-guides/setting-up-emulation-... antar det steamdeckhq har rätt mycket vettig information iaf med allt möjligt kring steamdecken.

Länken ovan förklarar det faktiskt väldigt enkelt, den tillsammans med Emudecks officiella cheat sheet borde hjälpa dig väldigt långt på vägen.

Annars får du hojta, så ska jag hjälpa så gott jag kan!

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har du någob bra guide för emudeck? Jag fastnade halvvägs och sen inte lyckats bli klar

Jag hoppade på RetroDeck istället och tycker det var enkelt att komma igång.
Fick dock ladda ned bilder och lägga in i skrivbordsläge för att det ska se snyggt ut i Steam.
Kanske funkar bättre nu, var länge sedan jag installerade det.

https://retrodeck.net/

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har du någob bra guide för emudeck? Jag fastnade halvvägs och sen inte lyckats bli klar

Finns hur myclet som helst på tuben tex
https://youtu.be/J0WaZ1OGOAk?si=2-c1dqtn4fq4xBEg

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Tips på hur man kan förbättra prestandan i Zelda Tears of the Kingdom eller man får leva med 20 fps. 😢