TCL TV Fjärr vill kontrollera Nvidia Shield TV (CEC)

Permalänk
Medlem

TCL TV Fjärr vill kontrollera Nvidia Shield TV (CEC)

Köpte en ny TV och tänkte använda TVns fjärrkontroll för att kontrollera min Shield, funkar sådär... hjälp?!
Har slått på CEC överallt och det funkar bara om man gör följande (vilket är sjukt konstigt...)

I TVns inställningar gå in på: Kanaler och ingångar, ingångar, Konsument... (CEC), Tryck på "Guidemeny".
Nu kommer det upp en ful fjärrkontroll på TVn i nedre högra hörn - och VIPS kan man kontrollera Shield med TVs fjärr och det funkar utmärkt.
Dels vill man ju inte ha den där fula fjärren i bilden hela tiden och man vill ju inte behöva göra det där varje gång.

En annan konstig grej är ju att när man inte gjort det där så är höger vänster på styrkorset volym upp och ner... nån som vet hur man rättar till?

Nvidia Shield TV Pro
TCL 75P635

Permalänk
Medlem

Har en TCL och det är tyvärr den lösning som de har. Var i kontakt med deras kundtjänst som tyckte det var en bra lösning eftersom hdmi-cec bara användes för att justera ljud på andra enheter. Efter det gav jag upp. Jag har inte hittat en lösning utan använder numera shield kontrollen. Meddela gärna om du hittar en lösning.

Permalänk
Medlem

"Bra lösning" sniffar dom lim på TCL eller
Suck... inte det jag ville höra, ska kolla lite på internetz och kanske höra av mig till supporten.
I värsta fall får det la bli nån universal fjärr eller nåt, men vad eller hur jag än löser det så berättar jag det för dig.

Permalänk
Medlem

HDMI CEC är en "standard" som ingen riktig vill följa. Alla tillvärkare har sin egna variant som självklart funkar bäst med deras egna produkter. 😮‍💨

Så har du tur så fungerar det någorlunda som bäst. Gattis! Men du har nog större skans att du vinner hög vinsten på triss, än att det fungerar exakt så som man vill 😅👍

Har du otur så fungerar det inte alls och ingen möjlighet att stänga av det när det stör de andra apparaterna i ledet... 🙄😮‍💨😔

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.