Permalänk
Medlem

Skum mail från Proshop.se

Jag vet inte om detta är rätt forum del. En moderator får gärna flytta den till rätt forum del.

Jag fick denna mail från Proshop.se. När jag tittar på mottagare så står det: Hemliga mottagare. Jag kan alltså inte se mottagare adress. Jag har ingen konto hos Proshop med den mail konto jag har. Detta verkar skumt. Vad tror ni?

Permalänk
Moderator
Moderator

Tycker inte det verkar skumt, du har väl lagt en bevakning på PS5 någon gång där bara precis som det står.
Kräver nog inget konto likt bevakningar på t.ex. Inet.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Det är nog bara en funktion på sidan där man kan skriva in sin e-post på en vara som inte är i lager, för att få ett mail när varan kommer in i lager. Så har någon råkat ange din mail. Eller så har du gjort det och glömt bort.

"Hemliga mottagare" är väl bara för att det är ett massmail till flera mottagare, och det är emot GDPR att bara göra en lång lista på mottagare av mailet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glis:

Det är nog bara en funktion på sidan där man kan skriva in sin e-post på en vara som inte är i lager, för att få ett mail när varan kommer in i lager. Så har någon råkat ange din mail. Eller så har du gjort det och glömt bort.

"Hemliga mottagare" är väl bara för att det är ett massmail till flera mottagare, och det är emot GDPR att bara göra en lång lista på mottagare av mailet.

Ok då förstår jag. Jag minns att jag lade en övervakning på PS5 innan lansering men glömt bort vilken mail adress jag angav. Skönt. Då behöver jag inte oroa mig för nån skadlig länk. Jag har fått sånt tidigare och blev fort misstänksam därav varför jag skapade denna tråd.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Tycker inte det verkar skumt, du har väl lagt en bevakning på PS5 någon gång där bara precis som det står.
Kräver nog inget konto likt bevakningar på t.ex. Inet.

Så först nu får Proshop in PS5? Låter väldigt skumt!

Permalänk
Medlem

Just detta mail är nog att det är fel i deras system, eller att någon har rört något så det skickades ut långt efter.

Men det jag kan nämna är att aldrig lita på en avsändaradress, vem som helst kan skriva vilken avsändare de vill när de skickar mail. Det som är intressant är hemliga mottagare, vad jag vet finns ingen sådan funktion. Antingen skickar man enskilda mail eller skickar man till alla samtidigt och alla kan se varandras mail-adresser.

Men i detta fall kan det vara att de rensat för GDPR men inte rätt efter de kanske rensat eventuellt namnet men inte e-postadressen.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Antingen skickar man enskilda mail eller skickar man till alla samtidigt och alla kan se varandras mail-adresser.

Nja, använder man bcc så ser man inte övriga mottagare.

Permalänk
Medlem

Du kan utgå efter domännamnet på mailen. Sålänge det slutar på deras officiella domännamn @proshop.se ( som de har på sin hemsida ) så kan du vara lugn.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Nja, använder man bcc så ser man inte övriga mottagare.

Förklarade mig kanske lite dumt, men man skickar mailet en gång men e-postservern skickar kopior till alla andra på listan man skrivet. typ. Och då står det inte hemliga mottagare ändå.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Du kan utgå efter domännamnet på mailen. Sålänge det slutar på deras officiella domännamn @proshop.se ( som de har på sin hemsida ) så kan du vara lugn.

TS kan vara lugn i detta fallet.

Email spoofing finns ju så att det står proshop.se i avsändaradressen gör det inte säkert. Enligt Wikipedia så har de säkrat upp mycket men är inte helt borta från Email spoofing än.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P