Permalänk
Medlem

Skicka mobo/cpu i posten

Har googlat och konsensus online (reddit) verkar vara att låta cpun sitta kvar på mobo då man skickar med posten (gott inpackat såklart).

Låter det vettigt?

Samma før ramen?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk

CPU hade jag absolut lämnat i socket, ram beror lite på hur platt moderkortet är och om du har kylare monterat eller inte. men oftast tar jag ut ram stickorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

CPU hade jag absolut lämnat i socket, ram beror lite på hur platt moderkortet är och om du har kylare monterat eller inte. men oftast tar jag ut ram stickorna.

Tackar!

Har ju inhandlat nya stickor så kan gott ta ut de gamla och skicka i nya forpackningen.

Har en vattenkylning som ska tas bort och skickas med så den kommer ju att monteras bort och packas separat. Men fint, då får cpun sitta på plats!!

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Har googlat och konsensus online (reddit) verkar vara att låta cpun sitta kvar på mobo då man skickar med posten (gott inpackat såklart).

Låter det vettigt?

Samma før ramen?

CPUn sittande på moderkortet är ju perfekt, skyddar eventuella pins på CPUn eller sockeln på moderkortet från att skadas.
Sedan in med det i en ESD påse och moderkortslådan (om du har den kvar).
RAMet hade jag låtit sitta kvar på moderkortet, om det får plats i ESD påsen och moderkortslådan, annars i deras originalförpackning eller i en egen ESD påse om man inte har det (även den i moderkortslådan).