Nu lättare att köra Steam VR-spel på Meta Quest

Permalänk
Melding Plague

Nu lättare att köra Steam VR-spel på Meta Quest

Valve har släppt officiell mjukvara som gör det betydligt enklare för Meta Quest-ägare att spela PC VR-spel via Steam Link.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Helt otroligt.... Jag köpte Virtual Desktop för 2 dagar sedan..

Permalänk
Medlem

Rättelse på
"Att strömma VR-spel från dator till Meta Quest-headset har tidigare krävt att du använder kabel till datorn, eller kör trådlöst via Virtual Desktop-funktionen."
--
Det finns Metas inbyggda variant med kabel kallat link, samma funktion går att köra trådlöst och heter då AirLink.
Sen finns det ett program man kan köpa till Quest som heter Virtual Desktop som gör samma sak, fast 100ggr bättre än Metas egna imo.
Steam Link blir nu en "konkurrent" till dessa 2, återstår att se om det blir bättre än Virtual Desktop som har en massa funktioner som är lätta att konfigurera till skillnad från AirLink/Link som mestadels är frustrerande att använda.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

inte för att airlink var jobbigt men ska bli intressant att jämföra...

hoppas på att steamlink kan få bättre integration än ocules egen airlink som bara funkar med kontroller.

hand tracking på PC med quest headset please!

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Åh, betyder det här trådlös vr-gaming på linux? Har tidigare kört metas trådlösa link samt virtual desktop för det här på windows, men skall tydligen fungera sådär på linux.. Blir att testa!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Låter intressant, kör airlink idag men är lite joxande. Kommer det fortfarande gå att köra moddade versioner av t:ex Skyrim VR med detta?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Testade en snabbis med Quest 3 på kontorets ganska skakiga Wifi och det fungerade faktiskt riktigt bra. Extremt smidig setup och sen var det bara att tuta och köra. Har dock inga direkta referenspunkter med Virtual Desktop och Airlink, så får jämföra dem sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Åh, betyder det här trådlös vr-gaming på linux? Har tidigare kört metas trådlösa link samt virtual desktop för det här på windows, men skall tydligen fungera sådär på linux.. Blir att testa!

Verkar tyvärr inte som det, minimumkraven nämner bara Windows och jag såg rapporter på Reddit med folk som försökt och säger att det inte fungerar med Linux. Ingen aning varför eftersom Steam Link i sig fungerar på Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvin:

Helt otroligt.... Jag köpte Virtual Desktop för 2 dagar sedan..

Jag har inte använt mitt Pico 4 på länge men även där är det VD som gäller. Känns som att det kommer ändras snabbt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Verkar tyvärr inte som det, minimumkraven nämner bara Windows och jag såg rapporter på Reddit med folk som försökt och säger att det inte fungerar med Linux. Ingen aning varför eftersom Steam Link i sig fungerar på Linux.

Ah vad tråkigt.. hade hopp om den här just iom att steam link fungerar smärtfritt på Linux :/ får hoppas det kommer stöd för det isåfall, men vi får väll se.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Har sett att detta varit på gång men inte kollat detaljerna riktigt. Hoppas det gällde Quest 1 också men riktigt så roligt var det inte men bra nog attdet gäller de nyare Questsen. Kanske kan bli möjligt med att uppgradera till en Quest 3 framöver om inte någon motsvarande eller bättre headset släpps av Valve eller konkurrenter.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk

Inte en dag för sent.
Eller jo, ett antal månader sent för mig som redan sålt mitt Quest 2 (dock med en sjujädra vinst, trodde jag aldrig)

Permalänk
Medlem

Trevligt, har inte hunnit uppgradera till quest 3 får provas på 2an.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Nice! Då behöver jag bara skrapa ihop... *Kollar internet* .... 8900kr för en 512gb?!
Snälla tomten, jag har varit snäll i år!

Permalänk
Medlem

Youtuber testar Steam Link utan att göra några inställningar alls utan bara tuta och kör direkt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Fungerar fantastiskt bra med Quest 3 och Wifi 6e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvin:

Helt otroligt.... Jag köpte Virtual Desktop för 2 dagar sedan..

Och jag för en vecka sedan 😅

Permalänk
Medlem

Hm. Air Link har fungerat utmärkt för detta ändamål i flera år.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Fick bli en återbetalning på VD.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAster9:

Fick bli en återbetalning på VD.

Upplevde du att du fick bättre bild/prestanda än via VD?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Upplevde du att du fick bättre bild/prestanda än via VD?

Använde aldrig appen. Behövde bara ett sätt för att kunna prova HL Alyx på brorsans dator. Det räcker Steams gratis app till istället för att betala över 200 kr.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Ah den är gratis då kan man ju testa iaf

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Testat Steam Link i helgen, och på min dator fungerar det bättre än Virtual Desktop och Air Link.
Jag upplever att bildkvaliteten är sämre på Virtual Desktop och Air Link laggar en del.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk
Medlem

Testat ett par vänder nu med fallout 4 vr. Lyckas inte få fpsvisaren att visas så jag vet inte vilken fps jag får med steamlink. Kör adaptisk prestanda men där jag ställt in allt på max så får den sänka om den känner för det. Bildflytet blev inte sämre så än när jag körde standardinställningarna. Känns som den lägger sig lite lägre än i VD som default. Lyckats fippla till bra inställningar med steamlink så fungerar bra här med.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Testade det här (i windows) igår, och jäklar vad smidigt det var! Det är så enkelt man alltid önskat att det ska fungera!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11