Input delay - hur kan man förbättra responsen?

Permalänk

Input delay - hur kan man förbättra responsen?

Jag har aldrig haft några problem med min dator med något spel, men just EA FC 24 har jag stora problem med på så sätt att jag har något sorts lag/delay i spelet över tid. Spelet i sig flyter på bra och jag har typ 240+ fps, men själva aktionerna tar tid att registreras. Det är som att det är ett delay på allt som registreras. Hur kan jag optimera detta är min fråga?

Jag har testat borderless/fullscreen, vsync och gsync olika inställningar, övriga optimeringar i windows, och i princip alla tänkbara Nvidia-settings man kan tänka sig. Även optimerat i BIOS och testat ominstallera spelet etc. Några tips på hur kan jag få lagget att försvinna, kanske någon inställning i Nvidia?

Mina specs:
i5-12400F
Rtx 3060 ti
16 GB RAM, 1 TB SSD
Kör fiber med kabel, 9 ms in-game
AOC skärm 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av welkcasper:

Jag har aldrig haft några problem med min dator med något spel, men just EA FC 24 har jag stora problem med på så sätt att jag har något sorts lag/delay i spelet över tid. Spelet i sig flyter på bra och jag har typ 240+ fps, men själva aktionerna tar tid att registreras. Det är som att det är ett delay på allt som registreras. Hur kan jag optimera detta är min fråga?

Jag har testat borderless/fullscreen, vsync och gsync olika inställningar, övriga optimeringar i windows, och i princip alla tänkbara Nvidia-settings man kan tänka sig. Även optimerat i BIOS och testat ominstallera spelet etc. Några tips på hur kan jag få lagget att försvinna, kanske någon inställning i Nvidia?

Mina specs:
i5-12400F
Rtx 3060 ti
16 GB RAM, 1 TB SSD
Kör fiber med kabel, 9 ms in-game
AOC skärm 165 Hz

Har du någon antivirus mjukvara installerad, någon mjukvara från moderkortstillverkaren, eller styrprogram för rgb typ icue?

Glhf!

Permalänk
Medlem

Har du möjligen påslaget dlss eller något?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Har du någon antivirus mjukvara installerad, någon mjukvara från moderkortstillverkaren, eller styrprogram för rgb typ icue?

Glhf!

Har F-Secure som följde med när jag köpte datorn från Komplett, men har ännu inte installerat det faktiskt. Så inget antivirus, annat än Windows Defender. Mjukvara från moderkortstillverkaren eller styrprogram har jag ingen aning om faktiskt. Hur undersöker man det?

Skrivet av Swedishchef_90:

Har du möjligen påslaget dlss eller något?

Har inte slagit på det manuellt, men vill gärna kontrollera. Under vilken meny ligger det i NVCP? Är det kantutjämning? För det är avslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av welkcasper:

Har F-Secure som följde med när jag köpte datorn från Komplett, men har ännu inte installerat det faktiskt. Så inget antivirus, annat än Windows Defender. Mjukvara från moderkortstillverkaren eller styrprogram har jag ingen aning om faktiskt. Hur undersöker man det?

Har inte slagit på det manuellt, men vill gärna kontrollera. Under vilken meny ligger det i NVCP? Är det kantutjämning? För det är avslaget.

DLSS brukar ligga i GeForce experience om du tryckt på optimera spel.

Annars ligger det i FC 24 under settings

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Har du någon antivirus mjukvara installerad, någon mjukvara från moderkortstillverkaren, eller styrprogram för rgb typ icue?

Glhf!

Har slagit av rgb i BIOS f.ö. som fortsättning på mitt tidigare svar

Skrivet av Swedishchef_90:

DLSS brukar ligga i GeForce experience om du tryckt på optimera spel.

Annars ligger det i FC 24 under settings

Hittar inte alls, så det kanske inte stöds i FC 24?

Permalänk
Medlem
Skrivet av welkcasper:

Har slagit av rgb i BIOS f.ö. som fortsättning på mitt tidigare svar

Hittar inte alls, så det kanske inte stöds i FC 24?

Nej verkar inte finnas dock nämns FSR/xess i spel filerna, jag hittar ingen info om det finns tillgängligt dock...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av welkcasper:

Har slagit av rgb i BIOS f.ö. som fortsättning på mitt tidigare svar

Hittar inte alls, så det kanske inte stöds i FC 24?

Eftersom det är en prebuild kan det finnas en del bloatware installerad, nu vet jag inte hur det är på Kompletts färdigbyggen. Vilken moderkortstillverkare är det? Ifall det är Asus kanske Armory Crate är installerat, kan ställa till med problem. Om du har Corsair produkter i datorn kanske iCUE är installerat, iCUE har historiskt ställt till med mycket problem, så mycket att en del reviewers valt att kalla det ett virus

Problemet kanske har med usb att göra? Har du möjlighet att testa med annan mus/tangentbord kanske det kan vara något, om inte annat för att utesluta att de har något med saken att gör. Kan även vara id'e att testa andra usb portar för mus/tangentbord.

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Eftersom det är en prebuild kan det finnas en del bloatware installerad, nu vet jag inte hur det är på Kompletts färdigbyggen. Vilken moderkortstillverkare är det? Ifall det är Asus kanske Armory Crate är installerat, kan ställa till med problem. Om du har Corsair produkter i datorn kanske iCUE är installerat, iCUE har historiskt ställt till med mycket problem, så mycket att en del reviewers valt att kalla det ett virus

Problemet kanske har med usb att göra? Har du möjlighet att testa med annan mus/tangentbord kanske det kan vara något, om inte annat för att utesluta att de har något med saken att gör. Kan även vara id'e att testa andra usb portar för mus/tangentbord.

Har testat andra usb-portar och även kontrollen via bluetooth, men fortfarande samma lag. Det märkliga är att jag inte har det problemet i några andra spel, oavsett om det är RTS, FPS eller rollspel. Spelet flyter dessutom på sjukt bra i övrigt, bra bild, bra grafik, 250+ fps (har dock bara 165 hz skärm), och även om jag testat olika inställningar så är det fortfarande samma responstid. Eftersom jag lirar online competetive så är det såklart väldigt frustrerande att ha ett handikapp. Startade upp mitt playstation för att kolla ett gammalt fifa hur det känns och där är det inga problem överhuvudtaget när det kommer till responsen. Måste ju vara någon inställning eller något som sinkar responsen?

Har ASUS moderkort. Se bifogad bild. Har inget Armory Crate installerat, men det kanske är dolt installerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av welkcasper:

<Uppladdad bildlänk>

Har testat andra usb-portar och även kontrollen via bluetooth, men fortfarande samma lag. Det märkliga är att jag inte har det problemet i några andra spel, oavsett om det är RTS, FPS eller rollspel. Spelet flyter dessutom på sjukt bra i övrigt, bra bild, bra grafik, 250+ fps (har dock bara 165 hz skärm), och även om jag testat olika inställningar så är det fortfarande samma responstid. Eftersom jag lirar online competetive så är det såklart väldigt frustrerande att ha ett handikapp. Startade upp mitt playstation för att kolla ett gammalt fifa hur det känns och där är det inga problem överhuvudtaget när det kommer till responsen. Måste ju vara någon inställning eller något som sinkar responsen?

Har ASUS moderkort. Se bifogad bild. Har inget Armory Crate installerat, men det kanske är dolt installerat?

Du kanske får input lag pga 100% GPU-användning eller throttling.

Testa låsa FPS i drivrutinerna/spelet till något den till 100% klarar av hela tiden, vill du veta hur mycket det kan påverka att köra 100% belastning jämfört med ett snäpp under så föreslår jag att du söker på "Battlenonsense" på Youtube och kikar på hans tester.

Blir det värre desto längre man spelar så är det antagligen någon minnesläcka i spelet eller så är det värme.

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Du kanske får input lag pga 100% GPU-användning eller throttling.

Testa låsa FPS i drivrutinerna/spelet till något den till 100% klarar av hela tiden, vill du veta hur mycket det kan påverka att köra 100% belastning jämfört med ett snäpp under så föreslår jag att du söker på "Battlenonsense" på Youtube och kikar på hans tester.

Blir det värre desto längre man spelar så är det antagligen någon minnesläcka i spelet eller så är det värme.

Ja, alltså fps ligger på 250-260 över tiden, testade i ca 1h. Har testat låsa till 161 fps, både med gsync och utan gsync, ingen skillnad tyvärr. Har även testat begränsa fps in-game, ingen skillnad. Om något så blir det bara lika mycket input lag + mindre smooth. Men får testa söka på "Battlenonsense" och kolla lite!

Permalänk
Medlem

@welkcasper
Finns några trådar hos EA som hanterar just fördröjning i spelet, första länken är på två sidor och andra länken är på 57 sidor.
Verkar som där finns en lösning i första länken på sidan 2.

Lösningen är att gå in i spelets inställningar och stänga av "ingame overlay".

I övrigt så handlar diskussionen om att sänka FPS drastiskt, ner till 60 FPS och liknande, med varierande resultat.

https://answers.ea.com/t5/Technical-Issues/EaFC-24-too-much-i...
https://answers.ea.com/t5/Technical-Issues/Ea-FC-24-When-Play...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

@welkcasper
Finns några trådar hos EA som hanterar just fördröjning i spelet, första länken är på två sidor och andra länken är på 57 sidor.
Verkar som där finns en lösning i första länken på sidan 2.

Lösningen är att gå in i spelets inställningar och stänga av "ingame overlay".

I övrigt så handlar diskussionen om att sänka FPS drastiskt, ner till 60 FPS och liknande, med varierande resultat.

https://answers.ea.com/t5/Technical-Issues/EaFC-24-too-much-i...
https://answers.ea.com/t5/Technical-Issues/Ea-FC-24-When-Play...

Tack för svar. Ja, det är ett utbrett problem, speciellt för oss som nyttjar PC. Spelet är inte alls optimerat verkar det som. Har testat dessa åtgärder utan resultat. Har hittat på många olika håll och kanter alla möjliga lösningar som fungerar för vissa, helt utan gemensam nämnare. För vissa funkar det att köra i borderless, för vissa att begränsa fps, för vissa det ena och för vissa det andra. För vissa funkar inget, däribland jag. Ska kolla igenom alla trådar igen och kanske hitta något.

Jag noterade dock att några testat att sänka till 60 Hz samtidigt som man begränsar fps till 60. Känns väldigt långsökt om ni frågar mig. Finns det någon "vetenskaplig" grund till detta eller är det slump att det funkar för vissa?

Verkar som att många som har problem verkar ha just rtx 3060 ti faktiskt. Men det behöver inte finnas något orsakssamband, är ju ett populärt kort.

Permalänk

Har funderat på om det kan vara internet som spökar med tanke på hur bra spelet flyter på i övrigt, men när jag kollar på EA's hemsida så har jag väldigt bra uppkoppling, så lagget borde rimligtvis inte har med uppkopplingen att göra, utan något med bild eller grafik?

Permalänk

Verkar samtidigt ha en del packet loss. Vad tror ni är roten till problemet. Är typ 1-2 sekunders delay ibland, helt ohållbart. Grafik/GPU-inställningar eller uppkoppling/packet loss?

Permalänk

Då kan jag meddela att efter många tester så verkar Vsync + NULL skapa bättre responstid och minska input lag. Jag är rätt säker på att servrarna bidrar med lagget också eftersom min lösning är väldigt fluktuerande. Det blir märkbar skillnad dock när jag provar olika inställningar, men eftersom servrarna verkar ha olika mycket delay olika dagar så är det svårt att testa konsekvent över tid. Serverlagget kan jag tyvärr inte göra så mycket åt, men för att optimera inställningarna får någon gärna förklara ur ett tekniskt perspektiv hur det kommer sig att dessa lösningar fungerar bäst:

Snabb vsync + NULL on
Anpassningsbar vsync + NULL on

Vilken av dessa kombinationer som är bäst kan jag inte genom testning klargöra pga servernas delay. Men någon med kompetens kanske kan förklara vad som borde vara bäst?

För övrigt så verkar Borderless Windowed fungera bättre än Fullscreen av någon anledning.