Senaste versionen av Windows 11 kan göra spel långsammare

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

yep, extra CPU power kontakter brukar vara optional. brukar också gå bra med bara en 4pin pin även om det är 4+4, 8+4 eller 8+8. det är oftast bara för OC overhead.
beror såklart på hur törstig CPU man har i

Nyfiken på om pcie hasitgheten hjälper

Jag testade att sänka ner till pcie 3 nu men det blev samma lagg!

Kör CPU:n helt oklockad och testat köra allt på default.

Får ibland svartvita rutor i desktopläget några sekunder, sen försvinner det, bara i dektopläget, aldrig i spel.

Har även testat att switcha om minnesmodulerna och tagit bort cmos batteriet och satt i igen, samma problem.

Närmast blir att testa med nytt nätagg och sätta i 4-pin kontakten också på moderkortet.

Vill helst ha ett ATX 3.0 men dom verkar inte ha 4-pin kontakten alltid?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag testade att sänka ner till pcie 3 nu men det blev samma lagg!

Kör CPU:n helt oklockad och testat köra allt på default.

Får ibland svartvita rutor i desktopläget några sekunder, sen försvinner det, bara i dektopläget, aldrig i spel.

Har även testat att switcha om minnesmodulerna och tagit bort cmos batteriet och satt i igen, samma problem.

Närmast blir att testa med nytt nätagg och sätta i 4-pin kontakten också på moderkortet.

Vill helst ha ett ATX 3.0 men dom verkar inte ha 4-pin kontakten alltid?

brukar vara att iaf en 8pin är delbar, så om nätagget har två 8+8 borde du kunna dela en.

vet inte om det är värt att testa:

dism /online /cleanup-image /restorehealth
sfc /scannow

sen starta om i felsäkert läge och kör DDU (display driver uninstaller)
och installera färsk driver download från nvidia.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Inga problem här, tack och lov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

brukar vara att iaf en 8pin är delbar, så om nätagget har två 8+8 borde du kunna dela en.

vet inte om det är värt att testa:

dism /online /cleanup-image /restorehealth
sfc /scannow

sen starta om i felsäkert läge och kör DDU (display driver uninstaller)
och installera färsk driver download från nvidia.

Kan prova det med, men jag har gjort säkert 10 ominstallationer nu med helt ren dator, dragit ur alla usb grejjer och bara det absolut viktigaste mus och tbord + nätverkskabel sitter i, sedan senaste bios uppdatering och allt på delfault, då borde datorn rulla på normalt och klara spela som F1 23 och Age of Empires: Definitive Edition (det är inga krävande spel). Ska testa installera Windows 10 och se om det blir bättre?

på min tidigare CPU Ryzen 5 3600 (med stock kylare) och 3060 Ti så rullade allt perfekt. CPU:n låg i snitt på 30% i de spel jag kör.

Nu laggar det med min nya AMD Ryzen 7 5700X och ett 4070! Så jag gissar nätagget har töttnat eller att moderkortet inte får tillräckligt med kräm pga den saknade 4-pin kontakten? Eller så kanske en minnesmodul blivit defekt med tiden?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SLINKY95:

Jag har läst om detta, något man aktiverar i BIOS?

Blir det någon ökning i prestanda?

Det ger i regel en minskning i prestanda.
Virtualiseringsstödet i sig kostar ingenting, men olika saker som använder det kan kosta prestanda.

T ex det som detta gäller, Virtualization-Based Security (VBS) har en viss prestandakostnad när den är aktiverad, och utan virtualisering i BIOS kan den inte vara aktiverad.

Därtill kan man med virtualiseringsstöd (och Pro-utgåva av Windows) slå på Hyper-V i Windows, vilket lägger sig som ett lager "under" det riktiga OS:et, som också har en viss (men i regel väldigt liten) prestandapåverkan.
Detta är dock inget man gör om man inte själv vet varför. Oftast för att köra virtuella datorer av något slag, för utveckling och liknande.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Kan prova det med, men jag har gjort säkert 10 ominstallationer nu med helt ren dator, dragit ur alla usb grejjer och bara det absolut viktigaste mus och tbord + nätverkskabel sitter i, sedan senaste bios uppdatering och allt på delfault, då borde datorn rulla på normalt och klara spela som F1 23 och Age of Empires: Definitive Edition (det är inga krävande spel). Ska testa installera Windows 10 och se om det blir bättre?

på min tidigare CPU Ryzen 5 3600 (med stock kylare) och 3060 Ti så rullade allt perfekt. CPU:n låg i snitt på 30% i de spel jag kör.

Nu laggar det med min nya AMD Ryzen 7 5700X och ett 4070! Så jag gissar nätagget har töttnat eller att moderkortet inte får tillräckligt med kräm pga den saknade 4-pin kontakten? Eller så kanske en minnesmodul blivit defekt med tiden?

Det lär inte vara nätagget: då borde du ha instabilitet istället för prestandaproblem.
Kanske är något knas med nya CPU eller gpu?
Eller värmeproblem?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

inkompatibel drivrutin med dac/amp. typiskt otur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det lär inte vara nätagget: då borde du ha instabilitet istället för prestandaproblem.
Kanske är något knas med nya CPU eller gpu?
Eller värmeproblem?

Jag köpte ny cpu för jag trodde den förra hade blivit defekt, det var två veckor sedan jag bytte ut cpu:n och temp ligger på ca 40 grader. Men samma problem kvarstår.

Misstänker att det kan vara grafikkortet som jag köpte i September ett RTX 4070 som kan vara defekt?

Fast i vissa spel så rycker det till med jämna mellanrum tex Fortnite rycker till var 3:e min typ nån sekund även på låga upplösningar, low settings och 1080p samt 60 fps. Så nånting är knas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk

Säkert någon hemlig AI som ligger i bakgrunden och snor kraft. 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Kan prova det med, men jag har gjort säkert 10 ominstallationer nu med helt ren dator, dragit ur alla usb grejjer och bara det absolut viktigaste mus och tbord + nätverkskabel sitter i, sedan senaste bios uppdatering och allt på delfault, då borde datorn rulla på normalt och klara spela som F1 23 och Age of Empires: Definitive Edition (det är inga krävande spel). Ska testa installera Windows 10 och se om det blir bättre?

på min tidigare CPU Ryzen 5 3600 (med stock kylare) och 3060 Ti så rullade allt perfekt. CPU:n låg i snitt på 30% i de spel jag kör.

Nu laggar det med min nya AMD Ryzen 7 5700X och ett 4070! Så jag gissar nätagget har töttnat eller att moderkortet inte får tillräckligt med kräm pga den saknade 4-pin kontakten? Eller så kanske en minnesmodul blivit defekt med tiden?

jag har tyvärr slut på ideer nu, hoppas du lyckas fixa det och hittar felet.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

jag har tyvärr slut på ideer nu, hoppas du lyckas fixa det och hittar felet.

Tack för hjälpen iaf. Felsökningen går vidare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

När går Windows 11 ur sin beta-fas? Vågar vi hopps på nästa år?

Windows 10 fungerar ju fint nu, men tror nästan windows 11 släpptes som jag gick över till 10:an.

Kommer vägra 11, utan går över till 12 eller Linux eller betala för uppdateringar för 10.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Glädjespridare

Dessa "oopsies" är för att bygga upp folks motivation att uppgradera från W8.. förlåt, W11 menade jag förstås, till det kommande remarkabelt fantastiska W12. 🦝

"F that!"... Linux, SteamOS, Proton etc. shall inherit the earth! 🤘

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

trenden är ju att rapportera dåliga nyheter bara när det gäller Microsoft verkar som det iaf.

Trenden är också att skriva artikel av vad "en användare" på reddit har för problem

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Efter ett år med Windows 11 har jag nu tröttnat. Fullt fungerande diskar som plötsligt inte känns igen. Program som plötsligt börjar krascha eller hänger sig. Problem med drivrutiner. Problem med flerskärmsläge. Mirco-lagg i spel som veckan innan fungerat felfritt osv osv. Och för två veckor sen började jag få BSOD efter kallstart. Men bara ibland. Är det inte det ena så är det det andra. Det kan flyta på utan problem i perioder men aldrig en längre tid. Det känns som att varje uppdatering fixar ett problem men skapar tre nya.

Det brukar bli 1-2 rena ominstallationer av Windows per år oavsett version, för att det är skönt att "städa" datorn, men med W11 har det blivit otaliga pga att jag inte orkar lägga tid på att felsöka. Är nu tillbaka på W10.

Sett till Microsofts tidigare Windows-releaser kan man hoppa över en version och Windows 11 blev inget undantag.
XP - bra.
Vista - mindre bra.
W7 - bra.
W8 - dåligt.
W10 - bra.
W11 - nja.

Baserat på ovan mönster har Windows 12 potential att bli bra.

Visa signatur

10700k | STRIX RTX 3080 OC White | NZXT N7 Z490 White | Kraken Elite 280 White | 4x8GB Corsair Dominator RGB DDR4 3200MHz White | Acer Nitro XV322QKKV 4K@144hz | Phanteks AMP 1000W v2 White | Jonsbo D41 Mesh White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | HyperX Cloud Flight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Tack för hjälpen iaf. Felsökningen går vidare.

Använder du Expo profilen på ditt minne?
Pröva att köra dina DDR4/5 på bas Settings. 2133 eller 4800 om du har DDR5.

Fel hastighet och timings kan skapa märkliga fel då du får mycket error correction.

Du kan också pröva att öka eventuellt sänka power target på ditt grafikkort. Enklast genom MSi afterburner eller asus motsvarande applikation.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av molcos:

Använder du Expo profilen på ditt minne?
Pröva att köra dina DDR4/5 på bas Settings. 2133 eller 4800 om du har DDR5.

Fel hastighet och timings kan skapa märkliga fel då du får mycket error correction.

Du kan också pröva att öka eventuellt sänka power target på ditt grafikkort. Enklast genom MSi afterburner eller asus motsvarande applikation.

Mvh

Har provat det med, samt kör dem på DOCP profil. Har DDR4 minne på 3600 Mhz (och har dem i dual channel).

Har även provat Asus GPU Tweak III och sänkt ner, fortfarande samma problem samt energi schemat på Balanced för CPU och även minimum.

Jag misstänker att det kan vara strömspikar, ibland funkar datorn utan lagg men dagligen börjar det lagga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av molcos:

Använder du Expo profilen på ditt minne?
Pröva att köra dina DDR4/5 på bas Settings. 2133 eller 4800 om du har DDR5.

Fel hastighet och timings kan skapa märkliga fel då du får mycket error correction.

Du kan också pröva att öka eventuellt sänka power target på ditt grafikkort. Enklast genom MSi afterburner eller asus motsvarande applikation.

Mvh

Dessa komponenter sitter i just nu

CPU: AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Grafik: Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Moderkort: Asus ROG Strix X570-E Gaming
Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Har testat nu på min 13600K och det verkar inte göra någon skillnad. Verkar alltså, som det redan nämnts, främst vara AMD som är drabbat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Dessa komponenter sitter i just nu

CPU: AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Grafik: Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Moderkort: Asus ROG Strix X570-E Gaming
Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB

Långskott men, använder du 2 strömkontakter till grafikkortet?
Alltså 2 kablar hela vägen till PSU och inte någon sådan där delad variant.

Du har 2 st RAM stickor va?
Sitter dom i rätt slotts? - B2 och A2

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leestander:

Långskott men, använder du 2 strömkontakter till grafikkortet?
Alltså 2 kablar hela vägen till PSU och inte någon sådan där delad variant.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Du har 2 st RAM stickor va?
Sitter dom i rätt slotts? - B2 och A2
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Jag har bara en kabel 6+2 till grafikkortet

Har detta 4070, se kontakt på bilderna
https://www.inet.se/produkt/5413434/asus-geforce-rtx-4070-12g...

Jepp dom sitter i B2 och A2 (har testat dem en och en även)

Dock sitter inte 4-pin kontakten i på moderkortet bara en 8-pin.

Misstänker att det kan vara problemet (och min 4-pin kontakt är försvunnen), måste förmodligen skaffa ny psu?

Har ett 750w Corsair

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag har börjat få skumma problem sedan jag uppgraderade till Windows 11.

För mig har datorn börjat "pumpa/lagga" tillfälligt. Det började när jag sålde ett 3060Ti och köpte ett 4070, spel som inte laggade förr på 3060 laggar på mitt 4070 trots total ominstallation och senaste Bios uppdateringar och allt perfekt inställt.

Ibland kan jag köra spel med Ray Tracing och allt funkar, sen börjar det lagga och jag sänker ner till High eller medium i inställningarna och det laggar ändå!

Börjar misstänka att det är mitt nätagg som börjar tröttna eller så är det något annat, köpte nyligen ny CPU: AMD Ryzen 7 5700X och har fortfarande samma problem med lagg i spel som inte laggade med mitt 3060 och klenare CPU jag hade innan!

Yes 😎 jag håller mig till lugna och trygga 10:an... Ett tips. Dock är att du kör ett program och skalar bort se funktioner och tjänster du inte behöver för mer tryggare gång. Det gjorde jag och Win10 går som en klocka på havre.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Yes 😎 jag håller mig till lugna och trygga 10:an... Ett tips. Dock är att du kör ett program och skalar bort se funktioner och tjänster du inte behöver för mer tryggare gång. Det gjorde jag och Win10 går som en klocka på havre.

Jag ska testa med 10:an .

Har endast Windows defender igång i uppstarten, har verkligen testat allt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag har bara en kabel 6+2 till grafikkortet

Har detta 4070, se kontakt på bilderna
https://www.inet.se/produkt/5413434/asus-geforce-rtx-4070-12g...

Jepp dom sitter i B2 och A2 (har testat dem en och en även)

Dock sitter inte 4-pin kontakten i på moderkortet bara en 8-pin.

Misstänker att det kan vara problemet (och min 4-pin kontakt är försvunnen), måste förmodligen skaffa ny psu?

Har ett 750w Corsair

Då bör du sätta i en till pci-e kabel mellan nätagg och grafikkort. Att köra enbart en som splittas till två in i grafikkortet kan orsaka ostabil prestanda.

Edit: såg inte att grafikkortet enbart hade en strömkontakt.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Då bör du sätta i en till pci-e kabel mellan nätagg och grafikkort. Att köra enbart en som splittas till två in i grafikkortet kan orsaka ostabil prestanda.

Kortet har ju bara en 8-pin, varför ska han då ha två kablar? Det är 4070, inte 4090

@Xverminator: du borde ha både 8 och 4 pin anslutna om båda kontakterna finns på moderkortet, du kan dubbelkolla i manualen, men tror båda sitter där av en anledning

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>

Kortet har ju bara en 8-pin, varför ska han då ha två kablar? Det är 4070, inte 4090

@Xverminator: du borde ha både 8 och 4 pin anslutna om båda kontakterna finns på moderkortet, du kan dubbelkolla i manualen, men tror båda sitter där av en anledning

Missade att kolla bilderna.

Det ska dock inte behövas 8+4 pin cpu power om man inte överklockar.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag har bara en kabel 6+2 till grafikkortet

Har detta 4070, se kontakt på bilderna
https://www.inet.se/produkt/5413434/asus-geforce-rtx-4070-12g...

Jepp dom sitter i B2 och A2 (har testat dem en och en även)

Dock sitter inte 4-pin kontakten i på moderkortet bara en 8-pin.

Misstänker att det kan vara problemet (och min 4-pin kontakt är försvunnen), måste förmodligen skaffa ny psu?

Har ett 750w Corsair

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/ROG_STRIX_X57...

Manualen säger att 8-pin till CPU ska vara nog:

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Missade att kolla bilderna.

Det ska dock inte behövas 8+4 pin cpu power om man inte överklockar.

Helt rätt!

Känns som att detta kunde vara en egen tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

När går Windows 11 ur sin beta-fas? Vågar vi hopps på nästa år?

Tyvärr är det en jävla stor grupp användare som aldrig lämnat betastadiet... brukar vara där problemet ligger.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.