Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Men TS frågar efter fina, goda öl, och folk blandar in APK.. Suck.

Glöm inte att packa med någon ofiltrerad IPA/APA i paketet! Leta efter hazy. Möms.

Är väl klart visste ju inte om han ville ge bort bästa fyllan eller bästa smak.

Å grumlig öl kan jag inte hålla med om... Smakar ju bara jäst.

Är det smaken man vill åt är det snarare smak av humle och malt man vill ha inte jäst.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackthorn:

Så har ni några favoriteröler?

Westmalle Trippel
Rodenbach Grand Cru
Rodenbach Alexander

Permalänk
Skrivet av Ecthelion:

Vid frågor som den här så slår jag alltid ett slag för tjeckisk öl. Det är inte mycket som slår en vanlig ljus lager från Tjeckien, t. ex. Staropramen eller Zlatopramen (som är de mest populära bland tjeckisk öl).

Zlatopramen half and half är också väldigt, väldigt god. Staropramen har också en mörk lager som är fantastisk.

Dom är faktiskt helt okey. Nackdelen med dom är att det är för låg alkoholhalt. Föredrar öl som har en alkoholhalt på minst 5% helst runt 5.2%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Falcon de röda burkarna lätt bästa fyllan på systemet å smakar gott.

Vill man ha mest alkohol per krona har jag för mig fagerhult är bäst.

Vet ja köpte nära gotländska öl för ett par år sen typ 30:- flaskan jäkligt goa men förbannat oprisvärt.

Återkommer om jag kommer på namnet.

När jag tänker efter så tror jag de var säsongsbaserad tillgång så kan va så att de inte äns listas på systembolaget nu på vintern för hitta dem inte iaf.

Va på kortflaska 25-33cl kort stubbig flaska iaf.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Min erfarenhet också.

Bara för att ölen är dyr betyder inte att det är en god öl och i de många fall är de billigare faktiskt godare än vissa som kan kosta typ dubbla priset eller mer.

Har köpt nån random testburk ibland för uppåt 40:- men fortfarande ingen som slagit Falcon röd burk.

Men visst du får en burk med ett fint märke på.

Falcon bayerskt?

Permalänk
Skrivet av Elloy:

Falcon bayerskt?

kan mycket väl stämma att det är den.

ser ut som den vanliga blå burken fast typ röd och guldfärgad eller nått sånt.

har ingen burk i närheten så kommer inte ihåg exakt hur de ser ut vi brukar bara kalla dem för röburk

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Dom är faktiskt helt okey. Nackdelen med dom är att det är för låg alkoholhalt. Föredrar öl som har en alkoholhalt på minst 5% helst runt 5.2%

Staropramen är 5% som standard, deras 'Dark' sjunker till 4,4%. Zlatopramen är dock under 5% för både lager och 'mörk' lager.

Jag upplever inte att smakskillnaden finns mellan 4,4% till 5,0%.

Permalänk
Medlem

Utan att sväva ut speciellt långt är detta en kanonburk som jag gissar är en lagervara överallt.
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/amundsen-3268415/

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Visa signatur

Intel core i7 6700k Asus Z170 Pro Corsair DDR4 3000Mhz Geforce GTX 1070ti

Permalänk
Medlem

Bitburger

https://www.systembolaget.se/produkt/ol/bitburger-246112/

Ljus, smakrik och med en tydlig god beska på slutet.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Kan ju vara ett sätt att sväva ut med lite varierade sorter för att låta honom testa på bredden på ölutbudet som finns nu och kanske hitta nya favoritstilar.

Några förslag:

Omnipollo Noa, pastry stout (sött och mörkt). Inte bäst men bra och lättillgänglig.

Rochefort 10 finns på tillfälliga sortimentet just nu, riktigt bra "Belgian dark strong", maltigt, sött, och starkt. (Eller kör Vreta Klosters abbedissan för svensktillverkat hantverk)

Något från Brekeriet, har överlag bra suröl som är ett rejält avsteg från klassisk öl.

Duchesse de borgogne eller rodenbach, red flanders ale. Syrligt med vinägerkaraktär. Något av en upplevelse att dricka.

Om rauchbier finns (fanns i tillfälliga för ett tag sedan) så är det kul. Rökt öl som är lite som att dricka salami.

Vreta Klosters stout. En stout som drar åt det belgiska, inte lika mycket bitterhet och bränd smak som en vanlig.

Guinness är ju enkelt, hederligt, och rätt lättillgängligt.

Finns mer men det där är lite förslag på saker som fortfarande är öl men som kan vara lite nya upplevelser.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Ska man hålla sig till bolagets nuvarande sortiment av öl som inte är "typisk lager" så kan jag rekommendera följande:
O/O - #400
Stigbergets - Dubbel nelson
3 fonteinen - Armand & gaston alternativt oude geuze
Tilquin - Oude peche alternativt oude geuze
Omnipollo - Careme
Mariatorgets - Kaffe/vanilj
Omnipollo - Another hoppy ale

Visa signatur

: )

Permalänk
Medlem

Håller med om Innis & Gunn och tjeckiska pilsner, som det redan tipsats om här. Sen tycker jag att Wisby Pils (från Gotlands Bryggeri) är trevlig.

Men det finns ju mycket mer intressant öl att välja på om man är villig att vidga vyerna lite ifrån bara vanlig ljus lager o.dyl.

Permalänk
Medlem

Andra tipsar om annat, så jag passar på att tipsa att om han gillar lättdrucken lager i svensk stil, så kolla in ölstilarna Dortmunder och Helles. Kända märken är Spaten, Löwenbräu och DAB. Finns en öl på bolaget lite överallt just nu också som heter Karlsbräu som är bra, skoj etikett som är otroligt ful och retro.
För en lite roligare tjeckisk pilsner att ge bort så skulle jag satsa på Bernard Celebration Lager. Väldigt god och kommer med patentkapsyl så det ser lite festligt ut.

Har själv tröttnat och förutom enstaka belgiska trappister och en del stout så dricker jag numera mest lättdrucken, spansk öl. San Miguel och Estrella Galicia finns i ordinarie sortiment med "rätt" alkoholstyrka, de ska vara upp mot 5,5%. Man får akta sig för vissa av exportvarianterna, t.ex. Estrella Damm, som är för svag och blaskig.

Vill man ha något extremt lättdrucket skulle jag beställa hem japansk öl, Kirin Ichiban eller Sapporo är godast. Gott kallt till stark mat, men gör sig väl ärligt talat bäst en varm sommardag.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Budvar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Är väl klart visste ju inte om han ville ge bort bästa fyllan eller bästa smak.

köpa lite finare öl till honom <- från OP

Några personliga favoriter:

Apocalyptic Thunder Juice NEIPA

Electric Nurse Cool Cat Session IPA

Brygghuset Finn - New Zealand IPA

Oppigårds Amarillo

Sierra Nevada - Torpedo Extra IPA

Rolig julklappside, hoppas den faller honom i smaken

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

Finare kan ju även innebära en finare fylla.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Finare kan ju även innebära en finare fylla.

Så fin så man inte ens kommer ihåg den
Vaknar i rännstenen i östra Finland - krampagtigt hållandes en dunk det står "glädje" på

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Om man gillar IPA och kan tänka sig att betala lite mer per burk (50 - 100 kr), för att få prova på riktigt fina exemplar så slår jag ett slag för brittiska och amerikanske bryggerier (gärna NEIPA/Hazy).

Brittiska:

  • Northern Monk

  • Verdant

  • Cloud Water

  • Wylam

  • Overtone

Amerikanska (ännu lite dyrare än brittiska öl):

  • Equilibrium

  • Other Half

Slänger också in en joker från Spanien, Garage Beer!
Om man bor i Göteborg kan man hitta väldigt bra utbud på Ölstudion i Nordstan, och övriga bolag kan i bästa fall ha något i sitt "tillfälliga sortiment". Annars finns ju det största utbudet såklart i Systembolagets beställningssortiment.

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Så fin så man inte ens kommer ihåg den
Vaknar i rännstenen i östra Finland - krampagtigt hållandes en dunk det står "glädje" på

Eller i en polares morsas jordgubbsland för man skulle va smart å gena genom deras trädgård.

De bästa ideerna kommer alltid när man ä aspackad då ä man skitsmart.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Då jag går på diet så har jag funnit Bright Brew som gåva. Nog den mest smakfyllda pils som är fattig på kalorier som jag provat i alla fall.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Tropic Thunder tycker jag är kul och annorlunda. Läskande och god. Långt från vanlig öl.

https://www.systembolaget.se/produkt/ol/dugges-3103215/

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Gillar många sorter

Men Rochefort 8 10 är goda.
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/rochefort-10-162703/
Annars
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/la-trappe-8936903/

Leffe blond men på 750ml flaska då isf.
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/leffe-133601/

Just nu är det jul öl finns många fina där.
te x https://www.systembolaget.se/produkt/ol/vreta-klosters-324930...

Tror jag inte har smakat nån dålig öl med denna flaskform
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/gauloise-brune-247702...

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

Vanlig Carlsberg Hof (probably the best beer in the world ), helst då även köpt i Danmark.
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/carlsberg-hof-138915/

Annan lager som är god är Pistonhead, finns ett par olika varianter.
https://www.systembolaget.se/sortiment/?q=pistonhead%20lager

Permalänk
Medlem

Själv dricker jag mest Lidl märket Pärlenbacher eller vad det heter.

Klarar inte av när det är för beskt. Dricker inte kaffe av den anledningen med. Så lenare ölsorter föredras. Aldrig varit jättestor öldrickare just pga beskan. Men blivit lite mer när man upptäckte de lenare ölsorterna. Men är mest 2,1 eller 2,8% och billigaste sorterna.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Men TS frågar efter fina, goda öl, och folk blandar in APK.. Suck.

Glöm inte att packa med någon ofiltrerad IPA/APA i paketet! Leta efter hazy. Möms.

Ja eller tipsar om Sofiero 😄
Den ölen duger inte ens kall i bastun 😅

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Tidigare tipsade mixpack från St:Bernardus kan rekommenderas att testa!
Kanske kunde vara kul att testa veteöl om det inte testats? St:Bernardus har sitt Wit som är trevligt men tyskarna är bra på veteöl, Weihenstephaner kanske kunde vara något? Paulaner är fin den med.

Annars rekommenderar jag att generellt testa något/några av trappisterna, blir ju sällan fel med dom.