Permalänk
Medlem

kortis i anslutning

Hej!
Fick en trevlig överraskning i form av ett rökmoln när jag satt vid datorn.
Ser ut som jag har fått en kortslutning i anslutningen på grafikkortet.
Gammalt grafikkort så garanti är ju inte att prata om

Så hur fucked är jag? är det här slutet för mitt 1080ti, eller är det räddningsbart utan att det kostar massa pengar?

Tack på förhand för tröst eller råd

Edit: trodde inte bilden skulle bli så suddigt, men de är de svarta längst fram på grafikkortet

Permalänk

Beroende på vad som orsakade kortisen.

Är det komponent på grafikkortet troligen grafikkort + pci-e porten på modermodemet.

Är kortisen i pci-e kontakten pci-e eventuellt grafikkort.

Du får felsöka djupare vad som faktiskt orsakade kortslutningen.

Att kontakten blev brännd brukar va för att det generellt är där det är sämst kontakt på vägen och blir varm lättast även om felet fysiskt egentligen sitter någon annanstans.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Beroende på vad som orsakade kortisen.

Är det komponent på grafikkortet troligen grafikkort + pci-e porten på modermodemet.

Är kortisen i pci-e kontakten pci-e eventuellt grafikkort.

Det är väl 12V-matningen som ligger där i de första linorna på B-sidan. Kan vara rätt stor effekt som ska igenom, högt övergångsmotstånd i kontakten kan ställa till det utan att det finns några kortslutningar etc någon annanstans.

För att svara på trådens frågeställning, det är nästan omöjligt att avgöra från ett foto. Det finns tyvärr ingen universallösning heller.

Steg ett är förstås att okulärbesikta moderkort och grafikkort, kolla efter följdskador. Att mäta sig till eventuella problem kräver ganska ingående kunskaper.

Personligen hade jag bytt ut PCIe-sloten på moderkortet i vilket fall som helst, antingen köpt en ny eller snott en från ett gammalt donatormoderkort. PCIe är så gammalt nu att man förmodligen kan få ett kort att sno sloten från gratis. Det kommer i princip kräva minst en riktig lödstation och förvärmning, det är inget man gör med en Biltema-lödkolv.

Grafikkortet är det värre med. Hade börjat med att borsta upp det med glasfiberborste och bedömt skadan. Därifrån kan allt mellan ingen vidare åtgärd till att försöka transplantera delar av kantkontakten från ett gammalt grafikkort. Det senare kan vara allt mellan svårt och omöjligt, beroende på hur det är beskaffat med vias och sådant. 12V-planet ligger nästan garanterat i något av laminatets inre lager.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Det är väl 12V-matningen som ligger där i de första linorna på B-sidan. Kan vara rätt stor effekt som ska igenom, högt övergångsmotstånd i kontakten kan ställa till det utan att det finns några kortslutningar etc någon annanstans.

För att svara på trådens frågeställning, det är nästan omöjligt att avgöra från ett foto. Det finns tyvärr ingen universallösning heller.

Steg ett är förstås att okulärbesikta moderkort och grafikkort, kolla efter följdskador.

Personligen hade jag bytt ut PCIe-sloten på moderkortet i vilket fall som helst, antingen köpt en ny eller snott en från ett gammalt donatormoderkort. PCIe är så gammalt nu att man förmodligen kan få ett kort att sno sloten från gratis. Det kommer i princip kräva minst en riktig lödstation och förvärmning, det är inget man gör med en Biltema-lödkolv.

Grafikkortet är det värre med. Hade börjat med att borsta upp det med glasfiberborste och bedömt skadan. Därifrån kan allt mellan ingen vidare åtgärd till att försöka transplantera delar av kantkontakten från ett gammalt grafikkort. Det senare kan vara allt mellan svårt och omöjligt, beroende på hur det är beskaffat med vias och sådant. 12V-planet ligger nästan garanterat i något av laminatets inre lager.

Vad menar du att jag skev annorlunda menar du?

Sa ju i princip bara att felet kan va porten eller grafikkortet ja visst jag skrev att det kan bero på kortis vilket inte är garanti men inte omöjligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Beroende på vad som orsakade kortisen.

Är det komponent på grafikkortet troligen grafikkort + pci-e porten på modermodemet.

Är kortisen i pci-e kontakten pci-e eventuellt grafikkort.

Du får felsöka djupare vad som faktiskt orsakade kortslutningen.

Att kontakten blev brännd brukar va för att det generellt är där det är sämst kontakt på vägen och blir varm lättast även om felet fysiskt egentligen sitter någon annanstans.

den sitter på en vertikalmonteringskit / riserkabel, kortslutningen har skett i själva anslutning mellan grafikkort och port, Är de första pinnsen, 12v som har kortslutit

Permalänk
Skrivet av Kvistarn:

den sitter på en vertikalmonteringskit / riserkabel, kortslutningen har skett i själva anslutning mellan grafikkort och port, Är de första pinnsen, 12v som har kortslutit

Skippa riserkakabeln speciellt om det är av modell kinesium skitkvalitet från aliexpress eller liknande.

Rätt vanligt fel att de är dåliga och kan kortsluta lite random eller bränna kontakter på dessa kinesiumkablar.

Förespråkar släng den åt helvete skit i att köpa ny och kör utan riser direkt i modermodemet om grafikkortet fortfarande fungerar dvs.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Vad menar du att jag skev annorlunda menar du?

Sa ju i princip bara att felet kan va porten eller grafikkortet...

Du är inne på kortslutningar. Det behöver inte alls vara någon kortslutning som orsakat det, räcker som sagt med högt övergångsmotstånd - dvs motsatsen till kortslutning - när det gäller matningslinor som transporterar i sammanhanget stora effekter i motsats till signallinor

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det är väl 12V-matningen som ligger där i de första linorna på B-sidan. Kan vara rätt stor effekt som ska igenom, högt övergångsmotstånd i kontakten kan ställa till det utan att det finns några kortslutningar etc någon annanstans.

För att svara på trådens frågeställning, det är nästan omöjligt att avgöra från ett foto. Det finns tyvärr ingen universallösning heller.

Steg ett är förstås att okulärbesikta moderkort och grafikkort, kolla efter följdskador. Att mäta sig till eventuella problem kräver ganska ingående kunskaper.

Personligen hade jag bytt ut PCIe-sloten på moderkortet i vilket fall som helst, antingen köpt en ny eller snott en från ett gammalt donatormoderkort. PCIe är så gammalt nu att man förmodligen kan få ett kort att sno sloten från gratis. Det kommer i princip kräva minst en riktig lödstation och förvärmning, det är inget man gör med en Biltema-lödkolv.

Grafikkortet är det värre med. Hade börjat med att borsta upp det med glasfiberborste och bedömt skadan. Därifrån kan allt mellan ingen vidare åtgärd till att försöka transplantera delar av kantkontakten från ett gammalt grafikkort. Det senare kan vara allt mellan svårt och omöjligt, beroende på hur det är beskaffat med vias och sådant. 12V-planet ligger nästan garanterat i något av laminatets inre lager.

Är som tur inte i moderkortets anslutning det har brunnit, utan en riser kabel, så den är lätt att byta.

Jag får nog bara inse att den är död, är bara kol kvar av 12v anslutningen, blir bara smuler när jag tar i den.

Datorn startar som den ska utan grafikkortet, datorn gick när jag bröt strömmen, så jag tror att övriga komponenter har klarat sig.

Permalänk
Skrivet av kaput:

Du är inne på kortslutningar. Det behöver inte alls vara någon kortslutning som orsakat det, räcker som sagt med högt övergångsmotstånd - dvs motsatsen till kortslutning - när det gäller matningslinor som transporterar i sammanhanget stora effekter i motsats till signallinor

Nej det vet jag försökte mest hålla det på nivå så ts förstår att det kan bero på annat än kontakten.

Överlastad kabel eller kontakt med brännd kontakt är för många medelsvensson rent mysterium men alla vet vad en kortis är.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvistarn:

Är som tur inte i moderkortets anslutning det har brunnit, utan en riser kabel, så den är lätt att byta.

Jag får nog bara inse att den är död, är bara kol kvar av 12v anslutningen, blir bara smuler när jag tar i den.

Datorn startar som den ska utan grafikkortet, datorn gick när jag bröt strömmen, så jag tror att övriga komponenter har klarat sig.

Aha, skönt det i alla fall

Om du ska dit med en ny riser, se till att kontakten är mekaniskt avlastad, inte påverkad av krafter i sidled. Fullt möjligt att det har orsakat felet från första början. För liten anliggningskraft i kontakten -> övergångsmotstånd -> värmeutveckling -> ond cirkel. Och så har vi kvalitetsfrågan förstås, du kan ju fått tag på nån crappig kinesium-riser.

Då är det väl grafikkortet kvar då. Är laminatet kexigt på det också?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Aha, skönt det i alla fall

Om du ska dit med en ny riser, se till att kontakten är mekaniskt avlastad, inte påverkad av krafter i sidled. Fullt möjligt att det har orsakat felet från första början. För liten anliggningskraft i kontakten -> övergångsmotstånd -> värmeutveckling -> ond cirkel. Och så har vi kvalitetsfrågan förstås, du kan ju fått tag på nån crappig kinesium-riser.

Då är det väl grafikkortet kvar då. Är laminatet kexigt på det också?

Ja, det är bara kex kvar typ av där de tre första pinsen skulle varit, hela hörnet på anslutningen har smulats sönder.

Är väl ödet som berättar för mig att det är dags att gå vidare, den har ju ändå varit med i många år, men har tyckt att det varit orimligt dyrt med nya grafikkort, då jag inte får knappt mer predtanda per krona efter 7 års utveckling, korten har ju bara blivit dyrare i takt med prestandaökning...

Permalänk
Medlem

Verkar ju vara ett ganska vanligt fel att det blir kortslutning i vissa märken av risers om man googlar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvistarn:

Ja, det är bara kex kvar typ av där de tre första pinsen skulle varit, hela hörnet på anslutningen har smults sönder.

Aha, ja alltså det kan som sagt gå att transplantera kantkontakt från ett gammalt kort, men det kräver utrustning och är även i bästa fall avancerat. Det är dessutom något av en chansning, man tar ju risken att det brinner igen etc om det inte blir riktigt bra.

Tror det rimligaste är count your losses och skaffa nåt nytt dessvärre.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av Ldarax:

Verkar ju vara ett ganska vanligt fel att det blir kortslutning i vissa märken av risers om man googlar på det.

Det är ett vanligt fenomen ja.

Speciellt på billiga kina skräpet.

Finns väl typ 1-2 legita märken som säljer typ ok kabel arctic cooling är väl ett av dem men de kostar typ 1000:- för risern också och vill minnas att deras kabel bara stödjer upp till pci-e 3.0 dessutom om de inte släppt en ny variant för pcie 4.0

Jag skulle bara skita i risern och köra utan tills en ordentlig standard finns för dem idag är det ju helt high chaparal över hela marknaden när ingen standard existerar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Aha, ja alltså det kan som sagt gå att transplantera kantkontakt från ett gammalt kort, men det kräver utrustning och är även i bästa fall avancerat. Det är dessutom något av en chansning, man tar ju risken att det brinner igen etc om det inte blir riktigt bra.

Tror det rimligaste är count your losses och skaffa nåt nytt dessvärre.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Jag valde att klicka hem en ny 4080 med färdigmonterat vattenblock.
blev en nytt mount med gen 4 kabel.

Hittade den här härliga quickfixen på samma problem:

Kan hända att jag provar att laga den vid sidan och testar i en annan burk, kan man ha det i reserv eller kanske keänga iväg för reduserat begagnat pris 🤷🏼‍♂️

Permalänk
Medlem

update igen!

Pratat med cooler master som tillverkat risern som brunnit.
Då garantin bara är 2 år så är dem inte egentligen skyldiga att titta på det, Men de har svarat att dem vill hjälpa till i ärendet oavsett då det blev så olyckligt.

Vi har kommit överens om att jag ska skicka risern och grafikkortet till dem så att dem kan analysera delarna, så ska deras team avgöra någon form av ersättning som jag ska få.

Så förhoppningsvis kan allt misär leda till något bra i slutändan.