Permalänk
Medlem

Privatekonomi och studieval

Heeej
Postar här för det finns inte så många forum och jag gillar inte flashback.. I engelskspråkiga forum finns inte den svenska kontexten med.

Vill inte ta ett dåligt beslut och försätta mig i en sämre situation ekonomiskt eller missgynnsam situation överlag. Jag har egentligen bara haft timanställningar men vill börja göra det som är bäst för mig själv. Närmar mig 30.
Jag har 4 år csn kvar, ca 80 tusen i csn lån.
Ett litet sparande i fonder men det är väldigt lite, försöker spara 500/mån.

Jag vet inte om jag borde läsa klart en högskoleutbildning med två år kvar (vård) Eller gå en komvuxutbildning på ett år. Båda har 27-30000 i ingångslön.
Jag har också funderat på att läsa systemvetenskap i höst. Det är ytterligare 3,5 år.
Om det bara handlar om att få ett riktigt jobb kanske den kortaste vägen är bäst i min situation? Jag vill egentligen bara höra vad ni tänker, även om det kanske inte är mkt att gå på. Motivera gärna råd eftersom ni är anonyma

Permalänk
Medlem

Det är ju rätt stor skillnad på att läsa någon sorts vårdutbildning och att läsa till systemutvecklare... Vad vill du göra?

Välj det du tycker är intressant så kommer pengarna sedan. Rekommenderar en YH-utbildning om du vill komma till en anställning så snart som möjligt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@thariaw:
Snurriga tankar. Fundera först på vad du tror är roligt att jobba med och vad du har för mål innan du försöker hoppa på en utbildning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@thariaw:
Snurriga tankar. Fundera först på vad du tror är roligt att jobba med och vad du har för mål innan du försöker hoppa på en utbildning.

Det kanske är bäst att läsa utbildningen på ett år för att känna mig trygg ekonomiskt, spara csn och ge mig lite tid att känna efter vad jag vill göra. Det känns bara tråkigt för det har varit ett väldigt givande år och jag har alltid velat läsa vidare och vara klar före 30.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thariaw:

Det kanske är bäst att läsa utbildningen på ett år för att känna mig trygg ekonomiskt, spara csn och ge mig lite tid att känna efter vad jag vill göra. Det känns bara tråkigt för det har varit ett väldigt givande år och jag har alltid velat läsa vidare och vara klar före 30.

Så du ska läsa ett år på en utbildning du inte vill gå, för att jobba några år (?) på ett jobb du inte vill ha, för att sedan plugga det du vill plugga?

Jag tycker resonemanget låter heltokigt.

Permalänk
Medlem

Plugga till något som du tycker är kul och är genuint intresserad av. Allt annat är helt bortkastat och fel tankesätt.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Plugga till något som du tycker är kul och är genuint intresserad av. Allt annat är helt bortkastat och fel tankesätt.

Man vill ju gärna ha avkastning på investerad tid och pengar också, så harry-potterkunskap kanske är dumt även om harry potter är kul.

Trådstartare: Om du har motivationen så kör på en teknisk universitet- eller högskoleutbildning. Studielån är alltid värt för en bra utbildning som leder till hög lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Så du ska läsa ett år på en utbildning du inte vill gå, för att jobba några år (?) på ett jobb du inte vill ha, för att sedan plugga det du vill plugga?

Jag tycker resonemanget låter heltokigt.

Jag tycker det är slöseri med tid att fortsätta söka lågbetalda ostabila jobb eller jobba på timmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av thariaw:

Jag tycker det är slöseri med tid att fortsätta söka lågbetalda ostabila jobb eller jobba på timmar

Är det inte precis det som vård är ökänt för? Jag förstår inte ditt resonemang alls.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Är det inte precis det som vård är ökänt för? Jag förstår inte ditt resonemang alls.

Säkert samma för allt mellan undersköterskevikariat eller allmän vård-allt-i-allo och hjärnkirurg.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av thariaw:

vara klar före 30.

Du ska jobba i 35-40 år till. Ha inte bråttom till en otilltänkt tillvaro.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Är det inte precis det som vård är ökänt för? Jag förstår inte ditt resonemang alls.

Den ettåriga utbildningen är fastighetstekniker

Permalänk
Medlem
Skrivet av thariaw:

Heeej
Postar här för det finns inte så många forum och jag gillar inte flashback.. I engelskspråkiga forum finns inte den svenska kontexten med.

Vill inte ta ett dåligt beslut och försätta mig i en sämre situation ekonomiskt eller missgynnsam situation överlag. Jag har egentligen bara haft timanställningar men vill börja göra det som är bäst för mig själv. Närmar mig 30.
Jag har 4 år csn kvar, ca 80 tusen i csn lån.
Ett litet sparande i fonder men det är väldigt lite, försöker spara 500/mån.

Jag vet inte om jag borde läsa klart en högskoleutbildning med två år kvar (vård) Eller gå en komvuxutbildning på ett år. Båda har 27-30000 i ingångslön.
Jag har också funderat på att läsa systemvetenskap i höst. Det är ytterligare 3,5 år.
Om det bara handlar om att få ett riktigt jobb kanske den kortaste vägen är bäst i min situation? Jag vill egentligen bara höra vad ni tänker, även om det kanske inte är mkt att gå på. Motivera gärna råd eftersom ni är anonyma

Det låter som att du stressar dig in i ett beslut som söker trygghet. Det låter också som att sättet du just nu resonerar enbart grundar sig i monetär trygghet och inget annat. Det kan vara en vansklig väg att gå, vilket flera skribenter redan noterat.

Du presenterar sen en fundering om att läsa klart en högskoleutbildning, men lägger samtidigt ingen värdering i det utöver pengar. Du hoppar mellan tankar och verkar väldigt, väldigt osäker på vad det faktiskt är du vill göra. Det gör att vi läsare får väldigt svårt att greppa vad du egentligen själv vill. Därför får du frågor som ber dig utveckla hur tankarna går. För kan det verkligen vara så att du inte har någon form av känsla över hur du trivs med utbildningen och den potentiella framtiden?

@izzie ställde en fråga galant i första svaret, så jag tycker du ska ta dig tid att faktiskt fundera och reflektera över det.

Jag håller sen inte med @dlq84, då jag tycker svaret är väldigt binärt. Har du redan ett begynnande intresse för systemvetenskap och dylikt? Eller grundar sig även den funderingen i att yrkeskåren och branschen generellt är välbetalda? Det finns nämligen väldigt många utbildningar med väldigt många faktiska och praktiska yrkesinriktningar. Man bör inte hoppa på den som överlag har högst lön "bara för att". För vad gör du om det inte visar sig vara vad du vill göra? Ska du lida pin och längta till ledighet i 35 år?

Visst, vi kan ge dig tips och förslag till tidens ände. Men det kommer förmodligen inte leda till någonting annat än att du blir än mer osäker och förlorad i alla valmöjligheter. Så fundera först över vad du faktiskt är genuint intresserad av och nyfiken på. Det finns så otroligt mycket tid kvar att jobba med.

Permalänk
Medlem

Hur är du som person? "Gillar människor eller saker"?
Brukar va få som är både humanister och tekniker så se till att lära känna dig själv innan du tar livsbeslut. Det som är intressant kommer betala sig bra mycket bättre över tid... allt är inte pengar utan tid är det vi har begränsat av i livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Hur är du som person? "Gillar människor eller saker"?
Brukar va få som är både humanister och tekniker så se till att lära känna dig själv innan du tar livsbeslut. Det som är intressant kommer betala sig bra mycket bättre över tid... allt är inte pengar utan tid är det vi har begränsat av i livet.

Det är nog sant men jag lämnar det jag är genuint intresserad av till fritiden.
Tycker det mesta kan vara intressant egentligen. Vårdutbildningen var utvecklande för mig personligen och yrket känns meningsfullt, trots att jag från början valde den för trygghet, lön osv. Men jag är inte säker på om jag kommer orka jobba med det, vill vara omkring människor som mår bra. Känner att det viktigare är att jag mår bra själv först och främst, som jag skrev i inlägget. Men jag vet inte, det hinner kanske hända mycket under de två åren men när jag tänker på att göra något mer tekniskt känner jag mig lättad. Tänker att om jag får lite bättre självkänsla kanske jag kommer kunna läsa något jag vill senare utan stressen över att inte ha ett jobb att falla tillbaka på. Vet inte om ngn kan relatera.

Permalänk
Medlem

Att tänka livslön är inte fel. Då utbildning lönar sig inte för alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Att tänka livslön är inte fel. Då utbildning lönar sig inte för alla

Och när man tänker på det ska man också tänka på hur kroppen kommer hålla genom livet med.
Många tunga jobb kan ge rätt bra livslön men det är ju klen tröst om kroppen är utsliten vid 50-60.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Och när man tänker på det ska man också tänka på hur kroppen kommer hålla genom livet med.
Många tunga jobb kan ge rätt bra livslön men det är ju klen tröst om kroppen är utsliten vid 50-60.

Absolut min länk gick dock in på vilka utbildningar som är lönsamma, mitt syfte va att fundera på utbildning och karriär snarare än att inte utbilda sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thariaw:

Det är nog sant men jag lämnar det jag är genuint intresserad av till fritiden.
Tycker det mesta kan vara intressant egentligen. Vårdutbildningen var utvecklande för mig personligen och yrket känns meningsfullt, trots att jag från början valde den för trygghet, lön osv. Men jag är inte säker på om jag kommer orka jobba med det, vill vara omkring människor som mår bra. Känner att det viktigare är att jag mår bra själv först och främst, som jag skrev i inlägget. Men jag vet inte, det hinner kanske hända mycket under de två åren men när jag tänker på att göra något mer tekniskt känner jag mig lättad. Tänker att om jag får lite bättre självkänsla kanske jag kommer kunna läsa något jag vill senare utan stressen över att inte ha ett jobb att falla tillbaka på. Vet inte om ngn kan relatera.

Skulle rekommendera dig att göra ett gratis "DISC" test". Lite mumbojumbo psykologi men var ärlig i svaren och reflektera över "resultatet" så tror jag det kan hjälpa dig att fundera på "vem du egentligen är", får känslan av att du inte riktigt funnit dig själv vilket inte är ovanligt i din ålder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Skulle rekommendera dig att göra ett gratis "DISC" test". Lite mumbojumbo psykologi men var ärlig i svaren och reflektera över "resultatet" så tror jag det kan hjälpa dig att fundera på "vem du egentligen är", får känslan av att du inte riktigt funnit dig själv vilket inte är ovanligt i din ålder.

Nej tack

Permalänk
Medlem

Det går att bli tillsvidareanställd utan större problem även utan utbildning.

Hur mycket tjänar du i din nuvarande situation?

Tänk även på att det är olika pott på studiemedel/lån om det gäller eftergymnasial utbildning eller utbildning på gymnasienivå på Komvux och Folkhögskola. Utbildning på gymnasienivå påverkar inte antal veckor du får studiemedel för eftergymnasialnivå på yrkeshögskola/högskola/universitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det går att bli tillsvidareanställd utan större problem även utan utbildning.

Hur mycket tjänar du i din nuvarande situation?

Tänk även på att det är olika pott på studiemedel/lån om det gäller eftergymnasial utbildning eller utbildning på gymnasienivå på Komvux och Folkhögskola. Utbildning på gymnasienivå påverkar inte antal veckor du får studiemedel för eftergymnasialnivå på yrkeshögskola/högskola/universitet.

Det är inte lätt nej. Och jag vill utbilda mig.
Ja precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thariaw:

Det är inte lätt nej.

Inte som undersköterska, kräver ju legitimation numera.

Permalänk
Medlem

Du bör välja det som du vill göra på dagarna i 30-40 år, ingen bra idé att välja något du inte genuint tycker är roligt att göra.

Permalänk

Mitt tips är jobba inte med hobby, det dödar den.
Vill man se till varierat och möjlighet till utveckling och lön så är inte vården så dum som många utgör den för att vara. Beror på om man har lite ambition. Finns många vidareutbildningar internt som ofta arbetsgivaren står för, som vidareutbildning till IVA (eller här nere gör dom det). Man är ju garanterad lön. Sedan om det är sska så går det alltid att jobba i Norge i någon period då och då.
Och på IVA är det lugnt för det mesta Vanlig avdelning kan vara lite körigt. Men finns ju så många olika positioner.

Nu skrev du bara inom vård så det skiljer såklart.
Men en trygg anställning får man ju, däremot slitigt, men du förväntas inte ha koll på telefonen efter jobbet och om du har svårt att släppa jobbet kan du inte koppla upp dig till en patient hemifrån

Så om du inte har ångest över vård så skulle jag säga att det är lite slitigt men belönande istället för andra jobb som många här har som ofta handlar om att effektivisera bort folk för att spara pengar åt företag direkt eller indirekt (mellan raderna är det oftast målet oavsett hur dom formulerar det. Expandera utan att anställa fler eller bara sparka folk)
Nu jobbar jag inte själv inom vården men har många i min närhet som utbildat sig och jobbar, dom är lite som föräldrar, de klagar men vill egentligen oftast inte göra något annat i slutändan.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Ni kanske menar att det är bättre i min ålder att lägga ner mer tid på att fundera eller på något sätt ta reda på vad man vill och göra rätt på en gång. Kanske läsa upp gym betyg eller ytterligare kurser om det behövs.
Känner bara att jag hellre kommer igång med något, och ”utforskar” mer sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av thariaw:

Ni kanske menar att det är bättre i min ålder att lägga ner mer tid på att fundera eller på något sätt ta reda på vad man vill och göra rätt på en gång. Kanske läsa upp gym betyg eller ytterligare kurser om det behövs.
Känner bara att jag hellre kommer igång med något, och ”utforskar” mer sen

Beror helt på vilken lön du siktar på.

Tillsvidare med lägre lön finns det mycket av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Beror helt på vilken lön du siktar på.

Tillsvidare med lägre lön finns det mycket av.

Lägst 30k

Permalänk

@thariaw: jag började plugga när jag va 29, just systemvetenskap, och blev klar i år (32 år). Gick in på ett bolag som utvecklare, fick flera jobberbjudanden med olika typer av roller innan jag gått ut. Fick en ok lön (högre än vad du skrivit som "lägsta", men framförallt möjlighet att testa flera olika uppgifter.

Jag ville plugga någon gång i livet och ångrar absolut inte att jag gjorde det, är snarare glad. Men jag har å andra sidan ett genuint intresse av techbranschen och mycket arbetslivserfarenhet från innan studierna. Hade jag inte intresset, som så många i min klass, så hade jag garanterat ångrat mig idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thariaw:

Lägst 30k

Då hade jag glömt undersköterska.

Finns många som lägger sig kring lägsta avtalade lön, och det ser ju ut så här just nu: https://www.kommunal.se/nyhet/avtal-klart-vardforetagarna-ald...