Snabbkoll: När uppdaterar du din mjukvara?

Permalänk
Medlem

Webbläsaren uppdaterar jag så snabbt det går.
Detsamma gäller telefonen, där jag just nu kör iOS 17.2

Windows uppdateras manuellt 1-2 veckor efter varje "patchtisdag" från https://www.catalog.update.microsoft.com

Drivrutiner är ofta lite äldre och uppdateras enbart ifall de visat innehålla kritiska säkerhetshål.

Permalänk
Medlem

Tidigare drog jag alltid ned den senaste uppdateringen så fort det gick.

Idag så beror det på, mitt smarta hem ligger saker och släppar tills de har släppt version x.1 innan jag uppdaterar. Samma sak med mitt hemma nätverk, föredrar att ligga på "long term" istället för något annat.

Där jag tidigare ville leka och undersöka vill jag idag att det bara ska rulla på. Lite tråkigare helt enkelt 😢

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Beror på.

Am4 BIOS hade jag inget behov av att uppdatera kände jag så där dröjde det något år.

Mobil - någon gång när man laddar o ej ska röra på ett tag.

Windows - när jag stänger av datorn.

Gpu drivers - vid behov eller om något nytt spel man ska spela släppts.

Brukar vänta ett tag iaf om jag ej vet att det är akut.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Jag vill städa bort uppdaterings-notiserna och brukar vara rätt snabb mest av den ytliga anledningen.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det saknas flera möjliga val.

Jag undviker helst att uppdatera alls om det inte är något som inte fungerar...

Permalänk
Medlem

När jag ser att det finns, men gör det som sagt manuellt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Windows Update brukar sköta sig själv för det mesta, men jag har stängt av alla drivrutinsuppdateringar där. Där är det främst GPU-drivern jag någonsin uppdaterar om det inte är något särskilt (som säkerhetsuppdateringar). GPU-drivern uppdaterar jag också bara vid behov, oftast vid nya spelsläpp.

Linux-servrarna uppdaterar jag direkt om det är något säkerhetsrelaterat, annars när jag känner för det, oftast nån dag eller två efter.

Hur stänger man av drivrutiner uppdatering egentligen ? Jag är inte så kunnig på det hittar det ingenstans 😅

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

När det dyker upp en notis i mjukvaruuppdateraren, oavsett om det är KDEs eller Mints.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Det märkligt är att när man verkligen vill ha de senaste uppdateringarna så har Microsoft bestämt att det ska rullas ut lååååångsamt. Den senaste 23H2 uppdateringen är ju ett bra exempel. På min hyffsat nya dator så har jag fortfarande inte fått möjligheten att installera den. Däremot fick jag uppdateringen direkt i Win11 som jag kör i en Hyper-V på samma dator.

Har du varit och mixtrat i inställningar som gör att du kanske inte får den därav? Sedan kan det hända att ens systemkonfiguration hindras från att uppgradera då någon form av inkompatibilitet gör att man inte bör uppgradera vid tillfället tills detta lösts, var så nyligen med min Asus ROG 15-laptop exempelvis, Asus/hårdvarutillverkare måste lösa sitt.

Annars går det, som nämnts, starta uppgraderingen manuellt med.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Saknade alternativen "vi behov/aldrig".
Stänger av alla automatiska uppdateringar överallt om det går o uppdaterar bara om det faktiskt behövs, annars låter jag bara programmet vara som det är, varför laga nåt som inte är trasigt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kezzo:

Hur stänger man av drivrutiner uppdatering egentligen ? Jag är inte så kunnig på det hittar det ingenstans 😅

Jag gör det med gpedit (Group Policy Editor), men det kräver Pro-version eller att man installerar den först.
Dvs jag kör alternativ två i denna guide, men alternativ 3 bör kunna fungera också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag kör aldrig beta eller early access versionen av drivrutiner eller program utan jag väntar alltid tills den officiella versionen släpps. Därför räknar jag också med att 99 procent av alla buggar är fixade så jag brukar installerar allt direkt.

På Linux kör jag Mint där jag också räknar med att allting är ”gammalt” när det väl släps så där installerar jag också allting direkt.

Permalänk
Medlem

Windows, program jag använder, de uppdaterar sig ju automagiskt, så det får de göra.
Drivrutiner till grafikkort, moderkort, bios och liknande får vara som det är, kan gå 8-10 år utan att sånt någonsin uppdateras om det inte finns alldeles speciella skäl att mixtra med det, som att nåt buggar eller jättestort säkerhetshål.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Saknade alternativen "vi behov/aldrig".
Stänger av alla automatiska uppdateringar överallt om det går o uppdaterar bara om det faktiskt behövs, annars låter jag bara programmet vara som det är, varför laga nåt som inte är trasigt?

Om du kör Windows på något som är Internetanslutet skulle jag säga att det ”behövs” i princip varje månad, om du räknar säkerhetsuppdateringar klassade som ”Critical” som viktiga… 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Om du kör Windows på något som är Internetanslutet skulle jag säga att det ”behövs” i princip varje månad, om du räknar säkerhetsuppdateringar klassade som ”Critical” som viktiga… 🙂

Uppdaterar sällan/aldrig mina Windows men har aldrig nånsin haft några problem. Eller jo, nyinstallerat WinXP för 20 år sen där jag inte hade installerat nåt antivirus blev infekterat jävligt snabt vill jag minnas, men utöver det nej. Behovet av säkerhetsuppdateringar är extremt överdrivna.
Detsamma gäller telefoner, min OnePlus 5 har inte fått några updateringar på några år men har inte heller några som helst problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Uppdaterar sällan/aldrig mina Windows men har aldrig nånsin haft några problem. Eller jo, nyinstallerat WinXP för 20 år sen där jag inte hade installerat nåt antivirus blev infekterat jävligt snabt vill jag minnas, men utöver det nej. Behovet av säkerhetsuppdateringar är extremt överdrivna.
Detsamma gäller telefoner, min OnePlus 5 har inte fått några updateringar på några år men har inte heller några som helst problem.

ILOVEYOU hette viruset tror jag. Det räckte med att ansluta till Internet utan att vara bakom en brandvägg för att man skulle bli infekterad inom nån minut.

Det vare också första/enda/sista gången jag drabbades av virus bortsett från nåt tidigare ofarligt bös på mitten av 90-talet.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Uppdaterar sällan/aldrig mina Windows men har aldrig nånsin haft några problem. Eller jo, nyinstallerat WinXP för 20 år sen där jag inte hade installerat nåt antivirus blev infekterat jävligt snabt vill jag minnas, men utöver det nej. Behovet av säkerhetsuppdateringar är extremt överdrivna.
Detsamma gäller telefoner, min OnePlus 5 har inte fått några updateringar på några år men har inte heller några som helst problem.

Jo, XP innan brandväggen var påslagen ur box, och innan brandväggen startades innan nätverket i Windows, och innan de flesta modem/routers hade inbyggd brandväggsfunktionalitet var ju sisådär. 😆

Problemet idag är ju snarare kod som exekveras i din användarkontext och som kan utnyttja användarens onödigt höga rättigheter eller faktiska hål i Windows säkerhetssystem. En faktor där är hur naiv du är som datoranvändare, men otur är en annan aspekt av den ekvationen: malvertising och liknande förekommer på riktigt, och det är inte alltid upp till dig om du råkar ut för det.

Permalänk
Medlem

Uppdaterar windows vid nyinstallation. Sen får det oftast vara. Enda program jag brukar uppdatera är webläsare. Drivrutiner för grafikkortet var väl sist i våras för att D4 vägrade att starta om man inte hade minst Version XZY.

Hade eventuellt uppdaterat Windows om man slapp omstart. Automatiska uppdateringar som gör som de vill stängs av direkt. Sen har ju inte MS så stort förtroende för sina stora uppdateringar heller då de ofta nollställer/introducerar skit.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Uppdaterar sällan/aldrig mina Windows men har aldrig nånsin haft några problem. Eller jo, nyinstallerat WinXP för 20 år sen där jag inte hade installerat nåt antivirus blev infekterat jävligt snabt vill jag minnas, men utöver det nej. Behovet av säkerhetsuppdateringar är extremt överdrivna.
Detsamma gäller telefoner, min OnePlus 5 har inte fått några updateringar på några år men har inte heller några som helst problem.

Med andra ord, så länge du inte vet att dina datorer och mobiler är infekterade och används för vem vet vad så är du nöjd?

När vi snackar säkerhetsrisker idag snackar vi inte den gamla tidens virus och liknande som bara förstörde, nu är du del av något större istället, typ botnät. Eller möjligen krypterad i form av utpressning möjligen.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Så fort som möjligt. Kan ju vara allvarliga säkerhetshål som behöver täppas till, och nya funktioner är alltid trevliga.

Permalänk
Medlem

Försöker uppdatera relativt snabbt. Säkerhetsuppdateringar samma dag och använder Chocolatey för att hålla programmen i aktuell version. Drivrutiner är blir lite olika, för GPUn inom en vecka efter att de släpps. Övriga drivrutiner brukar jag kontrollera någon gång i månaden.

Brukar vänta lite med Windows feature updateringar eftersom erfarenheten har visat att de ibland gör att saker går sönder. Brukar vänta ett par veckor med dessa.

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk
Medlem

Oftast så snart det släpps.
Varför? Vet inte, jag gillar bara att uppdatera på en gång.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Håller koll efter nya versioner och laddar ner paketen när jag ser att där finns något nytt, men brukar avvakta ett par dagar innan jag kör in uppdateringen utifall det skulle vara något knas med den.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Med andra ord, så länge du inte vet att dina datorer och mobiler är infekterade och används för vem vet vad så är du nöjd?

När vi snackar säkerhetsrisker idag snackar vi inte den gamla tidens virus och liknande som bara förstörde, nu är du del av något större istället, typ botnät. Eller möjligen krypterad i form av utpressning möjligen.

O hur stor är den risken PÅ RIKTIGT o inte bara paranoida ord från människor som fallit för säkerhetshypen? Genuin fråga alltså. Jag menar folk i allmänhet är ju så extremt paranoida hela tiden så jag har svårt att lita på varken bu eller bä. Finns det någon riktig data på hur stor risken faktiskt är, hur många datorer som har botnät körandes i bakgrunden?

Jag är iaf skadad av att lite för många gånger varit med om updateringar som antingen ger mig nya buggar alternativt tar bort funktioner jag använder att jag heller kör utan då det helt uppenbarligen fortfarande fungerar som jag vill. Sen har jag iofs också kört med jailbrakade eller rootade telefoner, så att installera uppdateringar där har varit så extremt krångligt att jag helt valt bort det. O återigen, det fungerar uppenbarligen, så jag har inget att klaga på.

Permalänk
Medlem

Har generellt sett servicefönster en gång i månaden hemma, då patchas/uppgraderas det som behövs.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Kör "pacman -Syu" och "rua upgrade" när jag känner det passar, oftast direkt när jag startat upp datorn. Ingen aning om när uppdateringarna släpptes men skulle tro att det gått några dagar i snitt innan jag installerar dem.

Permalänk
Medlem

Drar en "sudo dnf update" typ varje gång jag använder datorn.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

O hur stor är den risken PÅ RIKTIGT o inte bara paranoida ord från människor som fallit för säkerhetshypen? Genuin fråga alltså. Jag menar folk i allmänhet är ju så extremt paranoida hela tiden så jag har svårt att lita på varken bu eller bä. Finns det någon riktig data på hur stor risken faktiskt är, hur många datorer som har botnät körandes i bakgrunden?

Jag är iaf skadad av att lite för många gånger varit med om updateringar som antingen ger mig nya buggar alternativt tar bort funktioner jag använder att jag heller kör utan då det helt uppenbarligen fortfarande fungerar som jag vill. Sen har jag iofs också kört med jailbrakade eller rootade telefoner, så att installera uppdateringar där har varit så extremt krångligt att jag helt valt bort det. O återigen, det fungerar uppenbarligen, så jag har inget att klaga på.

Risken är inte obefintlig. Wikipediaartikeln om botnät listar närmare hundra miljoner kända zombies de senaste två decennierna. Enligt Wikipediaartikeln om ransomware rapporterades nästan 200 miljoner attacker under första halvåret 2018. Wikipediaartikeln om malvertising säger att man beräknade att tio miljarder illasinnade annonser visades under 2012.
Och då har jag inte räknat sånt som supply chain attacks mot känd programvara eller vanligt förekommande programbibliotek.

”Bara för att man är paranoid betyder inte det att de inte är ute efter en.”

Permalänk
Medlem

Klart man kör

pacman -Syu

dagligen för att få de senaste buggarna uppdateringarna!

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Drivrutiner brukar jag hoppa på direkt framför allt gpu, telefon och surfplatta väntar jag några dar och program liknande webbläsare får de oftast sköta sig själv.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc